روش های اصولی و کاربردی کمک به دانش آموز در انجام تکالیف مدرسه

به جرأت می توان گفت که کمتر خانواده ایست که برای انجام تکالیف مدرسه فرزنداندش دغدغه نداشته باشد اما والدین با راهکارهای ساده ای می توانند فرزندانشان را پای تکالیف مدرسه بنشانند. با راسخون همراه باشید.
پنجشنبه، 30 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش های اصولی و کاربردی کمک به دانش آموز در انجام تکالیف مدرسه
تکالیف به منظور کمک به دانش آموزان در تقویت مفاهیم کلیدی ، پردازش و تثبیت اطلاعات جدید و تامل در مورد آموخته های آن ها طراحی شده است اما با این حال ممکن است برخی از کودکان در انجام تکالیف خود نیازمند کمک سایر اعضای خانواده شان باشند .

اکثر بچه‌ها مشق شب را دوست ندارند. بسیاری از والدین از کمک به فرزندان خود در انجام تکالیف عذاب می‌کشند. جای تعجب نیست که این موضوع یک جو عاطفی منفی ایجاد می‌کند که اغلب منجر به زیر سؤال رفتن ارزش تکالیف می‌شود.

تکالیف خانه اغلب با پیشرفت دانش ‌آموز مرتبط است و این ایده را ترویج می‌کند که کودکانی که آن را تکمیل می‌کنند در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت. جامع ترین تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که کمک به انجام تکالیف مدرسه می‌تواند بر پیشرفت تحصیلی به ویژه برای کودکان هفت تا دوازده ساله تأثیر بگذارد.
 

نقش والدین در انجام تکالیف مدرسه

تجزیه و تحلیل بیش از ۴۰۰ مطالعه تحقیقاتی نشان می‌دهد که مشارکت والدین چه در مدرسه و چه در خانه می‌تواند پیشرفت تحصیلی و انگیزه دانش آموزان را بهبود ببخشد. مشارکت شامل شرکت والدین در رویدادهایی مانند کنفرانس والدین و معلمان و داوطلب شدن در کلاس درس است.

مشارکت در خانه شامل صحبت والدین با کودکان در مورد مدرسه، تشویق، ایجاد محیط‌های شاد برای یادگیری و در نهایت کمک به آنها در انجام تکالیف مدرسه هستند.

مطالعات نشان می‌دهند که مشارکت والدین در آموزش فرزندشان، صرف نظر از سن یا وضعیت اجتماعی-اقتصادی کودک، کاری بسیار مفید است. با این حال، همین تحلیل نشان داد که والدین باید در نحوه کمک به تکالیف مدرسه محتاط عمل کنند.

کمک والدین به کودکان در انجام تکالیف با سطح بالایی از انگیزه و مشارکت، به پایین آمدن پیشرفت تحصیلی مرتبط بود. این موضوع حاکی از آن است که کمک بیش از حد شاید مسئولیت کودک در قبال یادگیری را از بین ببرد.

اکثر بچه‌ها مشق شب را دوست ندارند. بسیاری از والدین از کمک به فرزندان خود در انجام تکالیف عذاب می‌کشند. جای تعجب نیست که این موضوع یک جو عاطفی منفی ایجاد می‌کند که اغلب منجر به زیر سؤال رفتن ارزش تکالیف می‌شود.

تکالیف خانه اغلب با پیشرفت دانش ‌آموز مرتبط است و این ایده را ترویج می‌کند که کودکانی که آن را تکمیل می‌کنند در مدرسه عملکرد بهتری خواهند داشت. جامع ترین تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که کمک به انجام تکالیف مدرسه می‌تواند بر پیشرفت تحصیلی به ویژه برای کودکان هفت تا دوازده ساله تأثیر بگذارد.
 

راهکار هایی برای کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه

در ادامه به شیوه های نوین برای کمک به کودکان در انجام تکالیف مدرسه اشاره می‌کنیم:

کودک خود را تشویق کنید:

مثبت بودن شما در رویکرد فرزندتان به تکالیف و یادگیری تأثیر عمیقی در کودک شما می‌گذارد. حضور و حمایت والدین یک محیط یادگیری مثبتی ایجاد می‌کند. بسیاری از والدین متعهد می‌شوند که در حین انجام تکالیف در کنار فرزندان خود بنشینند، از آنها سؤال بپرسند و آنها را تشویق کنند تا در مورد آنچه نمی‌دانند کمک کنند. به این ترتیب والدین در حمایت از فرزند خود نقش دارند و کودکان فعالانه درگیر یادگیری با آنها هستند.
 

الگوی یادگیری را تغییر دهید:

بسیاری از معلمان آنچه که دوست دارند دانش آموزان خود انجام دهند را الگو قرار می‌دهند. بنابراین اگر کودکی مشکلی دارد که نمی‌تواند آن را حل کند، می‌توانید مدل‌ سازی کنید که چگونه کودک تکالیف خود را انجام دهد. سپس مشکل بعدی را با هم حل کنید و سپس از کودک بخواهید از الگوی جدید پیروی کند. بعد از نیم ساعت درس خواندن، اجازه دهید کودک بازی کند. در گذشته، کودکان باید بعد از ساعت‌ها متوالی درس خواندن به تختخواب خود می‌رفتند، بدون اینکه دقیقه ای بازی کنند.
 

تکالیف را به صورت برنامه ریزی شده ارائه دهید:

وقتی فرزندتان از تکالیف زیاد خسته شده است، او را مجبور نکنید ادامه دهد. در عوض، با هم یک برنامه بهتر تدوین کنید. برنامه شما می‌تواند شامل موارد زیر باشند:
• تکلیف را برای کودک بخوانید تا بهتر موضوعات درسی را درک کند.
• تکلیف را به قسمت‌های کوچک تری تقسیم کنید.
• در مورد اینکه چه مقدار زمان برای تکمیل هر بخش نیاز است با کودک خود صحبت کنید.
• یک جدول زمانی برای هر تکلیف ایجاد کنید.
• جدول زمانی را در جایی قرار دهید که کودک بتواند آن را ببیند.
• فرزندتان را تشویق کنید تا هر قسمت از تکلیف انجام شده را علامت گذاری کند تا پیشرفت کار او را ببینید.
 

برای انجام تکالیف مدرسه فضای مناسبی ایجاد کنید:

والدین می‌توانند با اختصاص برای انجام تکالیف مدرسه عادات مطالعه مثبت را ترویج کنند. این رویکرد می‌تواند به این معنا باشد که یک ساعت بعد از شام تکالیف را انجام ندهید. همچنین می‌توانید فضایی راحت و جذاب برای مطالعه کودک خود ایجاد کنید. توانایی والدین برای حمایت از یادگیری فرزندشان فراتر از تکالیف است.

والدین می‌توانند فرزند خود را در بحث‌ها شرکت دهند، با او درس بخوانند و فرصت‌های یادگیری مداوم را فراهم کنند. یک فضای خوب تنها به یک اتاق ساکت خلاصه نمی‌شود بلکه تعیین زمان مناسب به همراه مشارکت قوی و مثبت رمز موفقیت در انجام تکالیف مدرسه است.
 

تلویزیون را خاموش کنید :

بسته به موقعیت مکانی که دارید ، محیطی مناسب برای مطالعه و انجام تکالیف فرزندان خود تامین کنید که وجود تلویزیون روشن، باعث حواس پرتی بچه ها می ‎شود .
آیا رادیو روشن نیز ممکن است باعث حواس پرتی بچه ها در هنگام انجام تکالیفشان شود؟ برخلاف آنچه که بسیاری از متخصصان می ‎گویند به نظر می ‎رسد که برخی از بچه ها با شنیدن نوای موسیقی که از رادیو پخش می ‎شود، عملکرد بهتری در مطالعه و انجام تکالیفشان دارند.
 

قانونمندی استفاده از تلفن منزل :

هرچه تعداد افراد خانواده بیشتر باشند، در تماس های تلفنی طولانی و غیر ضروری محدودیت بیشتری لازم است. هنگامی کودک نیازمند پرس و جو از همکلاسی های خود در مورد تکالیف و نحوه انجام آن ها است، تلفن باید در دسترس او قرار گیرد.
 

یک روال کاری ایجاد کنید:

به کودک بیاموزید که تکالیف مدرسه در اولویت هستند. برای انجام تکالیف مدرسه یک زمان و مکان مشخص برای کودک تعیین کنید.
 

نظم، عامل اساسی در موفقیت تحصیلی است :

سعی کنید امور مختلف منزل خود را به گونه ای تنظیم کنید که شام در زمانی معین و استاندارد سرو شود و فرزندتان در زمان مشخصی به رختخواب برود. در صورتی که دانش آموز تعهد دیگری به جز تحصیل و مطالعه نداشته باشد، بعد از بازگشت از مدرسه به خانه، می ‎تواند تکالیف خود را انجام دهد و به موقع بخوابد.
 

هنگام تعیین میزان مطالعه درسی فرزند خود، سطح رشد او را در نظر بگیرید :

برای مثال دانش آموزان دبیرستانی می ‎توانند بیش از یک ساعت بر روی درس خود تمرکز کنند، در حالی که دانش آموزان دوره ابتدایی بیشتر از 15 دقیقه نمی ‎توانند بر روی موضوع درس شان تمرکز داشته باشند. بنابراین بهتر است به فرزندتان اجازه دهید بین زمان های مطالعه تعیین شده کمی استراحت کند.
 

به کودک کمک کنید راهبرد درسی تعیین نماید :

به کودک بیاموزید که حجم تکالیف درسی اش را بررسی کند برای خود یک راهبرد درسی متناسب با خلق و خویشان تعیین کنند. بعضی کودکان دوست دارند در ابتدا به تکالیف سخت تر رسیدگی می کنند تا از انرژی ذهنی بالاتری استفاده کنند اما بعضی ها ترجیح می دهند اول تکالیف ساده تر را انجام دهند. تعیین راهبرد درسی به کودک کمک می کند در سنین بالاتر به صورت مستقل درس بخوانند.

روش های اصولی و کاربردی کمک به دانش آموز در انجام تکالیف مدرسه
 

روش های کارآمد برای مطالعه کودک خود را بیابید :

شما باید روش های مورد علاقه فرزندتان برای یادگیری دروس خود را بیاموزید ، برای مثال برخی از بچه ها با نوشتن مطالب درسی آن ها را بهتر می ‎آموزند و برخی دیگر با بستن چشم ها و تصویر سازی آن ها و برخی دیگر با صدای بلند تکرار کردنشان .
 

از زندگی روزمره برایش مثال بزنید:

برای یادگیری بهتر کودک در مورد ارتباط موضوعات درس تاریخ با رویدادهای حال حاضر صحبت کنید تا کودک بین تعالیمی که در مدرسه آموخته و دنیایی که در آن زندگی می کند ارتباط برقرار کرده و آن را بهتر یاد بگیرد.
 

از انجام دادن تکالیف فرزندتان خودداری کنید :

بیشتر معلمان برای تثبیت دروس ارائه شده خود در ذهن دانش آموزان از ارائه تکالیف بهره می ‎برند. آن ها نمی ‎خواهند که والدین تکالیف فرزندان خود را انجام دهند، بلکه می ‎خواهند که والدین از اتمام تکالیف فرزند خود اطمینان حاصل کنند و اشتباهات فرزند شان را به آن ها گوشزد کنند.

فرزندان خود را راهنمایی کنید اما کنترل نکنید :

بسیاری از والدین می‎ گویند که فرزندشان انگیزه ای برای انجام تکالیف منزل ندارد اما ما معتقدیم که فرزندان شما انگیزه دارند اما نه به آن گونه ای که شما از آن ها انتظار دارید . شما می‎ توانید آن ها را در انجام تکالیفشان راهنمایی کنید اما نباید آن ها را مجبور به انجام تکالیفشان کنید و یا اینکه آن ها را تهدید کنید.
 

به کودکتان در پیدا کردن زمان مناسب مطالعه و انجام تکالیفش کمک کنید :

بعضی از بچه ها بلافاصله بعد از برگشتن از مدرسه به خانه، می ‎‎توانند تکالیف خود را انجام دهند و در مقابل برخی دیگر نیاز به استراحت دارند تا انرژی از دست رفته خود را بازیابی کنند و بیشتر بچه ها نیز قبل از انجام تکالیف خود نیاز به خوردن میان وعده دارند، بنابراین بهتر است زمان مناسب برای مطالعه و انجام تکالیف فرزند خود را بیابید.
 

کودک را به کمک گرفتن از دیگران ترغیب کنید :

فرزندتان را به کمک گرفتن از دیگران تشویق کنید و به او بگویید اگر مشکلی در انجام مسائل داشت می تواند از معلمش قبل یا بعد از مدرسه کمک بگیرد.
 

با معلمان در ارتباط باشید :

برای اطلاع ازعملکرد تحصیلی فرزندتان در طول دوران مدرسه با معلم ها در ارتباط باشید ، مخصوصا اگر فرزندتان در انجام تکالیف مشکل دارد.

روش های اصولی و کاربردی کمک به دانش آموز در انجام تکالیف مدرسه
 

زمان مناسب انجام تکالیف درسی

تعیین بهترین زمان انجام تکالیف مدرسه به ساعت بیولوژیکی بدن دانش‌آموز بستگی دارد. یک ساعت درونی که از دوران جوانی در مغز تعبیه و تنظیم می‌شود و یادگیری در آن ساعت مفیدتر و موثرتر است.

اول صبح بعد از خواب کافی و صرف صبحانه، بدن انرژی موردنیاز برای مطالعه را دارد. از طرفی نور کافی مغز را هوشیار نگه می‌دارد و احتمال یادگیری بلندمدت بیشتر می‌شود. اما برای بچه مدرسه‌ای‌ها که نمی‌توانند انجام تکالیف را به صبح موکول کنند، چند ساعت قبل از شام زمان خوبی برای تکمیل آنهاست.

دانش‌آموز بعد از آمدن به خانه غذا می‌خورد، استراحت می‌کند، کمی بازی می‌کند و تلویزیون می‌بیند و بعد از صرف میان‌وعده آماده انجام تکالیف درسی است. بعد از خواندن مطالب وعده شام را صرف می‌کند و زمان و بعد از آن زمان کافی برای استراحت شبانه دارد.
 

در آخر

وقتی صحبت از مشارکت والدین می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهند که والدین باید به فرزندشان کمک کنند که تکالیف خود را به موقع و با حداکثر یادگیری انجام دهند. در حین کمک به تکمیل تکالیف مدرسه به فرزند خود به او اعتماد به نفس و شادی را تزریق کنید. هدف نهایی تنها انجام تکالیف مدرسه نیست بلکه تقویت ارتباط با کودک و ارائه حمایت‌های لازم برای رشد ذهنی اوست.
 

منابع

https://snapp.market/blog/doing-school-homework
https://blog.filimo.school/kid/helping-kids-and-teens-with-homework-and-study-habits
https://namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
دستبند بر دستان علم
play_arrow
دستبند بر دستان علم
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
play_arrow
حمایت سیاه‌پوستان آمریکا از اعتراضات ضدصهیونیستی
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
play_arrow
عملیات کمین حزب‌الله در "رویسات العلم"
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
play_arrow
کودکان همچنان در بانک اهداف بمباران‌های غزه
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
play_arrow
پرچم ایران در دست تظاهرکنندگان ایالت اوتاوا آمریکا
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
music_note
کلیپ صوتی | کار کارگر؛ قدرت و قوت جامعه
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
music_note
سروده‌ی افشین علا درباره عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
music_note
سروده‌ی میلاد عرفان‌پور در استقبال از غزل رهبر انقلاب که بیتی از آن را در آستانه عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی خواندند
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
play_arrow
پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
بمباران خونین شب گذشته در رفح
play_arrow
بمباران خونین شب گذشته در رفح
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
play_arrow
نماز خواندن دانشجوی مسلمان در آمریکا پس از دستگیری
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
play_arrow
این میدان در تهران به محل ارسال پیام برای اسرائیل تبدیل شده!
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
music_note
حکمت | قرآن سفره و ادبستان خداست / استاد توکلی
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
music_note
حکمت | نگرش یعنی همه چیز! / استاد عالی
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس
play_arrow
خلاصه بازی آلومینیوم 10-9 پرسپولیس