تفاوت مایکروفر با مایکروویو در چیست ؟کدام بهتر است ؟

هنوز خیلی از ما فرق مایکروویو و مایکروفر را نمی‌دانیم و حتی فکر می‌کنیم هر دو یک وسیله هستند. سولاردم هم محصول دیگری است که چند سال است راه خود را به آشپزخانه‌های ما باز کرده است. چنانچه قصد خرید یکی از این سه وسیله برقی آشپزخانه را دارید، باید با تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردم آشنا شوید.
چهارشنبه، 1 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
تفاوت مایکروفر با مایکروویو در چیست ؟کدام بهتر است ؟
در این مقاله، قصد داریم تا شما را با این سه محصول و کارکردشان آشنا کنیم که بهتر بتوانید تصمیم بگیرید جای کدام وسیله در آشپزخانه‌ی شما خالی است. ادامه‌ی این مقاله، به شما فرق مایکروویو و مایکروفر و سولاردام را می‌گوید پس آن را از دست ندهید.
 

مایکروفر چیست؟

مایکروفر (microwave oven)، در واقع یک فر کوچک در آشپزخانه است. با کمک مایکروفر، شما می‌توانید کیک و پیتزا بپزید، گوشت گریل کنید، و غذاهای از قبل آماده شده را در زمانی کوتاه یخ‌زدایی و گرم کنید. 

تمامی این کارها، به کمک مگنترون و المنت‌های داخل دستگاه انجام می‌شود. وقتی مایکروفر را روشن می‌کنید، المنت‌ها گرم می‌شوند و حرارت را در سرتاسر فر پخش می‌کنند تا غذای شما حرارت یکسانی دریافت کند. کنار مایکروفر، دکمه‌ها و درجه‌هایی قرار گرفته تا به کمک آن‌ها فر را زمان‌بندی، نوع پخت را مشخص، و حرارتش را تنظیم کنید. 
 

مایکروویو چیست؟

اگر نگاهی به عکس مایکروویو (microwave) بیندازید، می‌بینید که چقدر شبیه هم هستند؛ پس کاملا قابل درک است که کاربران، این دو وسیله را یکی بدانند. کارکرد آن‌ها نیز تا حد زیادی یکسان می‌باشد. هر دو دستگاه، قادرند غذا را گرم کنند، بپزند و کار پخت‌وپز شما را راه بیندازند. همچنین، هردوی آن‌ها با کمک دکمه‌هایی که در کنارشان قرار گرفته قابل تنظیم و کنترل هستند.

مگنترون، اساسی‌ترین نقش در مایکروویو را ایفا می‌کند. با روشن شدن دستگاه و به‌کار افتادن مگنترون، امواج مگنترون که فرکانسی معادل ۲۴۵۰ مگاهرتز هستند را از خود ساطع می‌کند. این امواج پس از برخورد با دیواره‌ی دستگاه، به غذا برمی‌گردند و مولکول‌های آن را به جنبش وامی‌دارند. این جنبش، ذره‌ ذره آن‌قدر شدید می‌شود که تا یک میلیون بار در ثانیه هم می‌رسد. این حجم از نوسان، دمای غذا را بالا می‌برد و منجر به پخت و گرم شدن آن در زمانی کوتاه می‌شود. 

توجه داشته باشید که برای شکل گرفتن این فرآیند، باید درب دستگاه کاملا بسته، و لولاهای آن سالم باشند. در صورت خرابی لولای در، خرابی مگنترون یا مشکل داشتن درب مایکروویو، فرآیند پخت و گرم کردن اتفاق نخواهد افتاد.
 

مایکروویو با مایکروفر چه تفاوتی دارد؟

قابلیت‌هایی که به‌طور کلی در یک ماکروفر گذاشته می‌شود، بیشتر از قابلیت‌های ماکروویو است.
غذا در مایکروفر پخته‌تر می‌شود (اصطلاحا مغزپخت) و امواجی که در مایکروویو به‌کار می‌روند در آن حد به عمق غذا نفوذ نمی‌کنند.
زمان پخت غذا در مایکروفر بیشتر است.

دیگر فرق مایکروفر با مایکروویو، نحوه گرماسازی‌شان است. درست است که در هر دو دستگاه، مگنترون نقش زیادی در تولید گرما و حرارت دارد، اما  مایکروویوها در اصل به کمک امواج گرمایی حرارت تولید می‌کنند و مایکروفرها بیشتر به المنت اتکا دارند.
 

شباهت مایکروفر با مایکروویو

حال که تفاوت ماکروفر و ماکروویو را شناختید، شباهتشان را هم باید بدانید.
می‌توان گفت که هر دوی این دستگاه‌ها در یک رنج قیمتی جای دارند؛ پس بهتر است محصولی را بخرید که نیازهای شما را دقیقتر پاسخ می‌دهد.
مگنترون در هر دو دستگاه نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

از هر دوی آن‌ها برای پخت، گرم کردن و یخ‌زدایی استفاده می‌شود.
دیگر تفاوت مایکروویو، مایکروفر و سولاردم در جنس سینی آن و محل قرارگیری دکمه‌ها است. در سولاردوم، از سینی فلزی و سرامیکی استفاده می‌شود، اما سینی استفاده شده در مایکروویو، پیرکس است. کلیدها و دکمه‌های مایکروویو و مایکروفر در سمت راست دستگاه هستند و درش از سمت راست باز می‌شود. در سولاردوم، دکمه‌ها در بالای دستگاه تعبیه شده‌اند و باید از بالا در آن‌ها را باز کنید.
 

مایکروفر بهتر است یا ماکروویو

در صورتی که بخواهیم به صورت تئوری به مقایسه‌ی این دو دستگاه بپردازیم، باید از موارد پایین شروع کنیم:
• همانطور که گفتیم، مایکروفر، برای حرارت دادن به غذا از هیتر استفاده می‌کند، به همین دلیل، به خاطر تابش حرارت یکنواخت به غذا، توانایی این را دارد که هر غذایی را به شکل یکنواخت طبخ کند، اما مایکروویو، اساس کارش با تابش موج است که توانایی ساطع کردن موج، به همه‌جای غذا، به خصوص در وسط غذا را دارا می‌باشد.

• تفاوت دیگری که از اهمیت زیای برخوردار است این می‌باشد که در مایکروفر می‌توان از ظروف فلزی هم استفاده نمود ولی در ماکروویو این امکان وجود ندارد و حتی اگر ظرفی که دارای قسمت کمی فلز باشد نیز نباید درون مایکروویو قرار داده شود.

• مایکروفر، حتی اگه درش باز هم باشد، ضرری برای افراد درون محیط ندارد چرا که فقط با حرارت گاز و یا المنت کار می‌کند ولی معیوب بودن مایکروویو، سبب شود موج به بیرون از محیط دستگاه ساطع شود و می‌تواند خطرآفرین باشد.

• از لحاظ قیمت، خیلی بستگی به این دارد که چه برندی تهیه کنید و یا اینکه محصولی که قصد دارید تهیه کنید، چه امکانات دیگری دارد، ولی در صورتی که در شرایط یکسان بخواهید قیمت این دو را مقایسه کنید، قیمت مایکروویو بالاتر است و به تبع از آن، در صورت معیوب بودن دستگاه، تعمیر منابع ساطع کننده‌ی موج، به هزینه و تخصص بیشتری نسبت به هیتر‌های مایکروفر دارد.
 

مایکروفر بهتر است یا ماکروویو ؟ کدام را بخریم؟

حال که تفاوت مایکروفر و مایکروویو را تا حدودی درک کردیم، کدام را بخریم؟ در واقع مایکروفر بهتر است یا ماکروویو ؟ با توجه به این که قیمت مایکروویو معمولا بیشتر است، باید ببینید که چه چیزی دقیقا نیاز شما را برآورده خواهد کرد.

اگر شما بیشتر قصد این را دارید که غذا‌ها را به شکل آبدار و لذیذ تهیه کنید و زیاد اهمیت نداشته باشد که غذا سریع آماده شود، بهتر است به مایکروفر فکر کنید و سپس به قابلیت‌های دیگر آن مثل دارا بودن حالت گریل و یا کانوکشن، اهمیت دهید. و در مقابل اگر به سرعت پخت و گرم شدن و یخ‌زدایی غذا اهمیت می‌دهید، مایکروویو برای شما مناسب‌تر است. همچنین در هر دو برنامه‌ی‌های غذایی موجود می‌باشد که می‌توانید با جزئیات آن در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه، مشاهده کنید.

تفاوت مایکروفر با مایکروویو در چیست ؟کدام بهتر است ؟
 

چند مورد استفاده از مایکروویو که نمی دانستید

بیشتر ما از مایکروویو تنها برای پختن غذا و یا گرم کردن آن استفاده می کنیم. اما آیا می دانستید که از دستگاه مایکروویو استفاده های بیشتری نیز می توان کرد؟ ما در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

1- ضدعفونی کردن و دفع بوی بد اسکاچ ظرفشویی

اگر بعد از شستن ظرف ماهی، اسکاچ و اسفنج ظرفشویی تان بوی بد ماهی گرفت ، آن را دور نیندازید. اسکاچ را در یک ظرف آب و آبلیمو یا سرکه خیس کنید ، سپس آن را به مدت یک دقیقه در مایکروویو بگذارید. برای برداشتن اسکاچ از داخل مایکروویو حتما دستکش مخصوص آشپزی تان را به دست کنید. اسکاچ شما بوسیله حرارت مایکروویو کاملا ضدعفونی شده و بوی بد خود را از دست خواهد داد.
 

2- تمام مواد غذایی شام تان را تنها در 10 دقیقه بپزید

می توانید ماهی قزل آلا و سبزیجات و سیب زمینی تان را در مدت زمان بسیار کمی در این دستگاه برای شام آماده کنید. برای سرخ کردن ، پختن ، بخار پز کردن غذاهایتان از مایکروویو استفاده کنید. تنها باید برای هر نوع طبخ غذا مدت زمان دستگاه را تنظیم کنید.
 

3- تخته گوشت ( یا تخته خرد کن سبزی) را در مایکروویو ضدعفونی کنید

تخته گوشت را به خوبی بشویید ، یک لیمو تازه روی آن بمالید ، سپس به مدت یک دقیقه در مایکروویو بگذارید تا حرارت دستگاه به خوبی آن را ضدعفونی کند.
 

4- پخت سیب زمینی

درست است که مایکروویو نمی تواند سیب زمینی شما را کبابی و برشته کند اما می تواند آن را درمدت 4 دقیقه به خوبی بپزد. می توانید باقی غذاهایتان را نیز به طور همزمان در مایکروویو بپزید با یک چنگال سیب زمینی را سوراخ کرده و به مدت دو دقیقه در دستگاه بگذارید. بعد از دو دقیقه آنها را بیرون آورده و باز به مدت 2 و یا 3 دقیقه دیگر در مایکروویو بگذارید. برای درست کردن پوره سیب زمینی، قبل از اینکه شیرا را به سیب زمینی اضافه کنید کمی شیر را حرارت دهید. ( بعد از سرد شدن شیر و سیب زمینی آنها را با هم مخلوط کنید و بهم بزنید تا پوره سیب زمینی شما آماده شود).
 

5- نرم کردن شکر قهوه ای

شکر را در یک ظرف پلاستیکی بگذارید کمی آب به آن اضافه کنید ، و با حرارت متوسط 10 تا 20 ثانیه در مایکروویو بگذارید.
 

6- نرم کردن عسل

معمولا زمانیکه عسل را برای مدت زمان طولانی در یخچال می گذارید سفت و غیر قابل استفاده می شود. برای نرم کردن عسل می توانید آن را به مدت 30 ثانیه و یا یک دقیقه در مایکروویو گذاشته و بعد میل کنی.
 

8- حرارت دادن خمیر

می توانید خمیر نان و یا خمیر غذایتان را در حدود 15 دقیقه در مایکروویو بگذارید و بسرعت غذایتان را آماده کنید. خمیر را در یک کاسه بزرگ بگذارید و روی آن را با یک پلاستیک بپوشانید . 250 گرم آب در یک کاسه بریزید و در پشت کاسه خمیر بگذارید. حرارت مایکروویو را تا حد امکان کم کنید. (10 درصد قدرت مایکروویو). بمدت 3 دقیقه خمیر را حرارت دهید ، بعد بگذارید بمدت 3 دقیقه دیگر نیز در مایکروویو بماند. سه دقیقه دیگر هم آن را حرارت دهید ، بعد دوباره بگذارید 6 دقیقه دیگر نیز در دستگاه بماند. اکنون خمیر شما پف کرده و آماده است.
 

9- گرم کردن محصولات آرایشی

ممکن است بعضی ها عادت داشته باشند کرم های آرایشی شان را در یخچال بگذارند. گرم شدن یک کرم آرایشی ممکن است پانزده تا بیست دقیقه از وقت شما را بگیرید. اما با استفاده از دستگاه مایکروویو براحتی می توانید این زمان را به حداقل برسانید. (البته قبل از زدن کرم روی صورت گرمی آن را با دست تان امتحان کنید تا صورت تان نسوزد. ) یا برای امتحان دقیق تر آن را با ساق پایتان بمالید و اگر هنوز سرد بود باز هم در مایکوویو گذاشته و حرارت دهید. برای اینکه دستگاه تان کثیف نشود می توانید کرم را داخل یک ظرف مخصوص مایکروویو بگذارید.
 

10- برشته کردن سیر

اگر بخواهید سیر را داخل یک ماهیتابه بریزید و روی گاز آن را سرخ کنید این کار در حدود 45 دقیقه وقت شما را می گیرد. اما اگر این کار را با دستگاه مایکروویو انجام دهید، حداکثر 8 دقیقه طول می کشد. برای این کار سر سیر را ببرید تا حبه های سیر مشخص شوند. حبه ها را در یک ظرف کوچک و عمیق بگذارید، آن را با فلفل ترکیب کنید و 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون به مخلوط تان اضافه کنید.

2 قاشق غذاخوری آب ته ظرف بریزید و روی ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید و در حدود 7 دقیقه درمایکروویو بگذارید ، بعد از اینکه 7 دقیقه تمام شد، چند لحظه ای صبر کنید و بعد ظرف را از دستگاه بیرون بیاورید و باز هم برای برداشتن پلاستیک از ظرف چند لحظه ای صبر کنید.
 

ودر پایان

در نهایت، می‌توان گفت که مایکروفر و مایکروویو هر دو ابزارهای مفید و کارآمدی برای پخت و پز در خانه هستند. با این حال، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند تصمیم‌گیری برای خرید یا استفاده از یکی از آن‌ها را تسهیل کند. مایکروویو به عنوان یک دستگاه پخت و پز چند منظوره شناخته می‌شود و می‌تواند در تهیه غذاهای مختلف مفید باشد، در حالی که مایکروفر به عنوان یک دستگاه پخت و پز خودکار شناخته می‌شود که برای گرم کردن و پخت غذاها به سرعت و با صرف کمترین زمان و انرژی مناسب است. بنابراین، استفاده از هر یک از این دستگاه‌ها بستگی به نیازها و ترجیحات شخصی دارد و هر کدام ممکن است در شرایط خاص خود مورد استفاده قرار گیرند.
 

منابع

https://www.technolife.ir
https://ebtekarservice.com
https://virgool.io


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.