از کجا متوجه شویم چایی که خریدیم اصل است؟

چای از پرطرفدار‌ترین نوشیدنی‌های بسیاری از مردم دنیا از جمله خانواده‌های ایرانی است. طعم، عطر و رنگ دلنشین چای اصل و مرغوب، این نوشیدنی گرم را در میان مردم محبوب کرده است. چای با کیفیت و اصل نه تنها عطر و طعمی دل‌انگیز و رنگی طبیعی دارد، بلکه از ارزش غذایی بالایی هم برخوردار است. این در حالی است که چای تقلبی و نامرغوب در ترکیبات خود مواد مصنوعی و شیمیایی مضر دارد که می‌تواند به مرور سلامتی افراد را به خطر بیندازد.
شنبه، 4 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
از کجا متوجه شویم چایی که خریدیم اصل است؟
در ادامه برای اینکه متوجه شویم چطوری چای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم، روش‌های موثری را به شما معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.
 

7 راه شناسایی چای اصل و تقلبی

برای لذت بردن از طعم و عطر طبیعی چای و رفع خستگی و بهره‌مندی از دیگر مزایای چای اصل ابتدا لازم است روش‌های شناسایی چای اصل و تقلبی را تشخیص بدهید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید از مزایای چای مرغوب مانند خواس درمانی و… نیز بهره‌مند شوید. این روش‌های موثر عبارت‌اند از:

1. عطر و طعم چای اصل

حتما تا به حال پیش آمده با خوردن یک استکان چای متوجه مرغوب بودن آن شده باشید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به کیفیت این چای پی ببرید، عطر آن است. چای اصل طعم و عطری بسیار خوب و خاص دارد که بعد از دم شدن از خود نشان می‌دهد. وقتی مرغوب را دم می‌کنید، عطر آن به مشام می‌رسد و در فضای خانه پر می‌شود. این در حالی است که وقتی چای تقلبی دم می‌شود عطر خاصی ندارد.
 

2. رنگ چای اصل

یکی از موارد که توجه ما را به کیفیت چای جلب می‌کند، رنگ آن است. چای مرغوب رنگی طبیعی دارد. علاوه بر آن دقت کنید که چای مرغوب وقتی با آب جوش ترکیب می‌شود دیرتر رنگ می‌دهد. در حالی که چای تقلبی و دارای رنگ خیلی زود رنگ می‌دهد و رنگ آن پر رنگ غیر طبیعی است.

بنابراین فریب ظاهر زیبا و رنگ‌دهی فوری چای را نخورید. دم کشیدن و رنگ دادن چای باکیفیت و اصل زمان می‌برد اما وقتی در مدت زمان کافی (در حدود 15 الی 20 دقیقه) دم بکشد طعم، عطر و رنگ بسیار خوب و طبیعی پیدا می‌کند. این در حالی است که انواع چای تقلبی با به‌کارگیری رنگ و اسانس و رایحه مصنوعی، دارای رنگ دهی فوری و غلیظ و غیر طبیعی هستند اما نه تنها خواص چای اصل را ندارند بلکه مضر هم هستند. دقت کنید که چای مرغوب در آب سرد رنگ نمی‌دهد اما چای‎هایی که رنگ مصنوعی دارند در آب سرد نیز رنگ پس می‌دهند.
 

3. افزودنی‌های موجود در ترکیب چای تقلبی

چای بی کیفیت و تقلبی دارای افزودنی‌ها و مواد شیمیایی غیر مجاز برای تغییر طعم و زیاد شدن رنگ چای است که مصرف طولانی مدت این چای‌ها می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد. یکی از راه‌هایی که تشخیص بدهید در چای از رنگ‌های مصنوعی و افزودنی غیر مجاز استفاده شده است بررسی سطح لیوان پس از نوشیدن چای است. اگر سطح لیوان سیاه و غلیظ بشود و به سختی پاک شود نشان دهنده تقلبی بودن و نامرغوب بودن چای است.
 

4. داشتن طعم گس و تلخ نبودن طعم چای اصل

چای اصل و مرغوب معمولا طعم گس دارد که به خوبی قابل تشخیص است. دقت کنید که چای مرغوب مزه طبیعی دارد و چندان تلخ نیست و اگر چای مزه بسیار تلخی داشت و پر رنگ بود نشانه غیر اصل بودن آن است.
 

5. تغییر رنگ چای

یکی از راه‌های تشخیص چای اصل و تقلبی تغییر رنگ چای بعد از گذشت زمان است. بعد از اینکه نیم الی یک ساعت از دم شدن چای تقلبی می‌گذرد، تغییر رنگ داده و کدر می‌شود. زیرا مواد شیمایی موجود در ترکیب چای غیر اصل با اکسیژن هوا واکنش می‌دهند و موجب سیاه شدن و کدر شدن چای می‌شوند. این در حالی است که چای مرغوب و اصل بعد از گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد.
 

6. آزمایش آب سرد

با آزمایش آب سرد چطوری چای اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟
خوشبختانه شما می‌توانید با کمترین هزینه در منزل چای اصل را از تقلبی تشخیص بدهید. برای این کار لازم است دو لیوان آب سرد و دو نمونه چای که می‌خواهیم اصل بودن و تقلبی بودن آن‌ها را تشخیص بدهیم در لیوان‌ها می‌ریزیم. در این صورت تفاوت‌های دو نمونه به سرعت آشکار خواهد شد که در ادامه یک به یک بررسی می‌کنیم.

چای تقلبی به سرعت ته نشین می‌شود: چای تقلبی در آب سرد به سرعت شروع می‌کند به ته نشین شدن در حالی که چای اصل ته نشین نمی‌شود.
چای تقلبی در آب سرد رنگ می‌دهد: بلافاصله بعد از اینکه چای تقلبی وارد آب سرد می‌شود به آب رنگ می‌دهد و تا رنگ دهی کامل پیش می‌رود. چرا که در ترکیب آن از اسانس‌ها و رنگ افزودنی استفاده شده است. این در حالی است که چای اصل در آب سرد رنگ نمی‌دهد مگر بعد از گذشت زمان خیلی طولانی.
چای اصل در آب حل نمی‌شود: یکی از ملاک‌های تشخیص اصل بودن چای، عدم حل شدن آن در آب سرد است. در حالی که چای تقلبی حل می‌شود.
 

7. قیمت چای

در حالی که در بسیاری از موارد، گران‌تر بودن کالا نشانه اصل بودن و باکیفیت‌تر بودن آن است اما در مورد چای ایرانی این‌طور نیست. انواع چای اصل ایرانی که در کشور خودمان تولید و عرضه می‌شود دارای قیمت مقرون به‌صرفه‌ای هستند. گران‌تر بودن چای خارجی که حاوی اسانس و رنگ هستند لزوما نشانه اصل بودن چای نیست.

از کجا متوجه شویم چایی که خریدیم اصل است؟
 

خواص چای اصل

همان‌طور که گفتیم چای اصل علاوه بر طعم و عطر دلنشین، دارای خواص زیادی است. چای سیاه مرغوب ایرانی حاوی آنتی اکسیدان است که ضد رادیکال بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن دارای مواد مغذی است که باعث بهبود عملکرد قلب، مغز، کاهش چربی و فشار خون، افزایش نشاط و کاهش خستگی، کمک به سلامت دهان و دندان و… می‌شود. چای تقلبی و نامرغوب نه تنها این مزایا را ندارد بلکه به واسطه مواد شیمایی مضر، سلامتی بدن را تهدید می‌کند.
 

چای سیاه اصل را چگونه دم کنیم؟

برای بهره‌مندی کامل از چای مرغوب آن را در قوری چینی دم کنید. بعد از جوش آمدن آب داخل کتری زیر آن را کم کنید و یک سوم قوری چینی را از آب جوش پر کنید. 15 تا 20 دقیقه زمان می‌برد که چای در داخل آب جوش رنگ بدهد و عطر آن در فضا پخش بشود. بعد از این زمان چای دم کشیده و آماده نوشیدن است.
 

چای سیاه چگونه تولید می‌شود؟

پس از اینکه برگ گیاه کاملیا سیننسیس Camellia Sinensis چیده شود و در حالی که تازه است برای عملیات تخمیر فرستاده شود، رنگ آن سیاه می‌شود. در نتیجه بو و مزه آن هم تغییر می‌کند. ولی چای سبز بلافاصله بعد از برداشت، تخمیر نمی‌شود در نتیجه رنگ آن تغییر نکرده و سیاه نمی‌شود.
 

فواید نوشیدن چای اصل

غیر از عادت به نوشیدن و رفع خستگی که بیشترین دلایل مصرف این محصول هستن، علت‌های دیگه‌ای هم برای این کار وجود داره. از جمله اینکه دانشمندان تایید‌کردن که فلوراید موجود توی چای برای سلامتی دندون و لثه خیلی مفیده. همین‌طور هم چای با پایین‌آوردن سطح چربی خون به کارکرد سالم قلب کمک زیادی می‌کنه. فواید زیاد دیگه ای هم داره که اینجا فرصت بیان اون‌ها رو نداریم. اما همه این موارد و بیشتر از این‌ها به‌ این شرطه که از چای اصل و باکیفیت ایرانی استفاده کنیم.
 

ودر پایان

با اینکه روش‌های تشخیص چای اصل ایرانی، کاملاً ساده هستند با این حال ممکن است شما تمایلی به استفاده از این راهکارها نداشته و یا وقت و حوصله کافی برای انجام این آزمایشات را در اختیار نداشته باشید.
در این صورت بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید خرید چای اصل از یک فروشنده و یا واحد تولید کننده و توزیع کننده معتبر و با تجربه کافی است.
 

منابع

https://pikapak.ir
https://vajaro.ir
https://www.ilna.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.