امکان جبران حق بیمه پرداخت نشده سالهای گذشته وجود دارد

بسیاری از افرادی که در آستانه بازنشستگی هستند این سوال برای‌شان مطرح می‌شود که «آیا میتوان بیمه سالهای گذشته را پرداخت کرد» در پاسخ به این افراد باید گفت: بله؛ افرادی که در ماه‌ها یا سال‌های شاغل بودن خود سابقه بیمه آن‌ها توسط کارفرما پرداخت نشده است، با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی می‌توانند این چالش را برطرف کنند.
شنبه، 11 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
امکان جبران حق بیمه پرداخت نشده سالهای گذشته وجود دارد
برای خرید سابقه بیمه سالهای قبل شرایط خاصی وجود دارد؛ در این مقاله شرایط و نحوه پرداخت حق بیمه سالهای گذشته را شرح داده‌ایم. اگر در آستانه بازنشستگی هستید و با مشکل سابقه بیمه روبه‌رو شده‌اید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
 

نحوه خرید سابقه بیمه سالهای قبل در‌صورت رد نشدن سابقه بیمه توسط کارفرما

در‌صورتی‌که فردی در یک سازمان مشغول به کار بوده و حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت نشده باشد، براساس قانون سازمان تامین اجتماعی از طریق روش‌هایی می‌تواند برای تکمیل سوابق بیمه خود اقدام کند. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:
 

پرداخت حق بیمه واریز نشده کارگران از طریق سازمان تامین اجتماعی

فرد متقاضی می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدارک و مستندات ادعای سابقه کند. این مدارک شامل مواردی مثل قرارداد کار و فیش حقوقی می‌شود. سازمان تامین اجتماعی پس از بررسی‌های لازم و در‌صورت صحت ادعای فرد، کارفرما را ملزم به پرداخت سابقه برای فرد بیمه‌شده می‌کند.
 

خرید بیمه سالهای گذشته از طریق شکایت از کارفرما به اداره کار

یکی دیگر از روش‌ها به‌منظور تکمیل سوابق بیمه برای افرادی که کارفرمایان بیمه آن‌ها را رد نکرده‌اند، شکایت علیه کارفرما به اداره کار است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند بدون شکایت یا با پرداخت هزینه بیمه به‌صورت شخصی می‌توانند برای خرید بیمه سالهای گذشته اقدام کنند؛ در‌صورتی‌که سازمان بیمه تامین اجتماعی در این زمینه قوانین به‌خصوصی دارد و راهی جز شکایت و مراجعه به سازمان را نمی‌پذیرد. پس از بررسی شکایت و اعلام حکم به نفع کارگر، کارفرما علاوه‌بر پرداخت حق بیمه جریمه سنگینی نیز باید بپردازد.
 

پرداخت حق بیمه سالهای قبل کارگر درصورت فوت کارفرما برای شکایت و جبران حق بیمه سنوات گذشته به چه مدارکی نیاز داریم؟

افرادی که اقدام به شکایت علیه کارفرما می‌کنند، باید مدارک و اسنادی دقیق و قابل استناد را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند تا بازرسان و سازمان بتواند صحت گفته‌های آن‌ها را بررسی کند. برخی از مهم‌ترین این مدارک برای خرید سابقه بیمه سالهای قبل به شرح زیر هستند:

حکم استخدامی، ارتقای شغلی و تغییر سمت در دوره مورد ادعا
فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی مرتبط با دریافت حقوق فرد
گواهی بانک مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی طبق لیست‌های حقوقی کارفرما
لیست‌های حقوق کارگاه
دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
لیست‌های حقوق کارگاه، منضم به اظهارنامه مالیاتی که به تأیید اداره دارایی مربوطه رسیده است
کارت‌های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
آرای هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف قانون کار(در صورتی که در زمان قطع رابطه با کارگاه مورد نظر صادر شده باشند.)
کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
استشهاد محلی و محیط از کارگاه
هر مدرک دیگری که اعتبار قانونی داشته باشد و نشان‌دهنده مدت زمان حضور کارگر در کارگاه باشد، می‌تواند به سازمان ارائه شود.

در‌صورتی‌که که کارگاه یا سازمان مورد‌نظر تعطیل شده یا کارفرما فوت کند، کارگر باز هم می‌تواند حق خود را مطالبه کند. در این شرایط در‌صورتی‌که اشتغال از سمت کارگر مورد‌تایید واقع شود، حق بیمه موردنظر به ایشان ارائه خواهد شد.
 

نحوه محاسبه مبلغ خرید سابقه بیمه سالهای گذشته چگونه است؟

برای محاسبه مبلغ خرید سابقه بیمه سالهای قبل قوانین و شرایط متعددی وجود دارد. به‌عنوان مثال اگر کارگر در همان کارگاه یا سازمان مشغول به کار باشد، برای محاسبه حق بیمه پرداخت نشده باید حقوق فعلی مبنای تعیین حق بیمه قرار گیرد. اما اگر فرد متقاضی در کارگاه دیگری مشغول به کار باشد، در‌این‌صورت حق بیمه براساس حقوق و دستمزد مشمول کسر حق بیمه مندرج در آخرین لیست ارسالی برای کارگر ملاک محاسبه حق بیمه است.
 

عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما مشمول چه جریمه ای می‌شود؟

قانون گذار در ماده 148 قانون کار بیان داشته است که کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید و برای تخطی کارفرما از این امر ضمانت اجرا در نظر گرفته است و این ضمانت اجرا را در ماده 183 قانون کار بیان داشته است و به صراحت بیان داشته است که :

” کارفرمایانی که بر خلاف مفاد ماده 148 این قانون از بیمه نمودن کارگران خود خودداری نمایند، علاوه بر تأدیه کلیه حقوق متعلق به‌کارگر (‌سهم کارفرما) با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به جریمه نقدی معادل دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه محکوم خواهند شد. 

ماده به صراحت اعلام داشته است که کارفرما موظف است کلیه مبالغ حق بیمه کارگر را که در طی هر مدت زمانی که پرداخت نکرده است بپردازد و البته به جهت این تخطی به دو تا ده برابر جریمه نیز محکوم می‌گردد.
 

ودر پایان

با‌توجه‌به قوانین سازمان تامین اجتماعی که در این مقاله ذکر شد، دانستیم که تحت شرایط و قوانینی می‌توان برای خرید سابقه بیمه سالهای قبل اقدام کرد. امکان پرداخت حق بیمه سالهای قبل برای افرادی که حق بیمه آن‌ها توسط کارفرما پرداخت نشده است، در‌صورت تعطیل شدن کارگاه یا فوت کارفرما نیز وجود دارد. به‌منظور خرید بیمه سالهای گذشته و هم‌چنین تکمیل کسری سوابق بیمه باید به اداره کار و سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید.
 

منابع

https://asmari-insurance.com
https://www.sepidarsystem.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.