ترفندهایی موثر برای کاهش مصرف سوخت

یکی از دغدغه ها در استفاده از خودرو میزان مصرف سوخت می باشد، بعضی از افراد برای کاهش میزان مصرف سوخت به سراغ خرید ماشین های کم مصرف می روند و هرینه گزافی را پرداخت میکنند. در این مطلب قرار است راهکارهایی را به شما ارائه دهیم که نیاز به خرج شدن پول زیاد ندارد و میتوانید به راحتی میزان مصرف بنزین را در ماشین کم کنید. در ادامه مطلب پس از اشاره به اهمیت میزان مصرف سوخت و آشنایی با دستگاه‌ های کاهنده مصرف سوخت، روش‌ های متعدد کاهش مصرف بنزین را هم با شما در میان خواهیم گذاشت. پس با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 16 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
ترفندهایی موثر برای کاهش مصرف سوخت

اهمیت میزان مصرف سوخت

راندمان سوخت یعنی توانایی خودرو در مبدل کردن سوخت به انرژی . هرچه خودرو بتواند انرژی بیشتری تولید کند، راندمان سوخت آن نیز افزایشش پیدا خواهد کرد. راندمان سوخت با مقدار  مصرف سوخت دارای رابطه معکوس می باشد. ماشین هایی که راندمان سوخت بالایی دارند، سوخت کمتری استفاده و حمل میکنند.
 

مزیت‌ های کاهش مصرف سوخت

مصرف بهینه سوخت دارای مزیت‌ های بسیاری ی باشد که شامل:
 
1. کاهش انتشار کربن یا آلودگی هوا
یکی از مزیت های کاهش مصرف سوخت کاهش انتشار کربن و کمتر شدن میزان آلودگی در هوا است. این عملکرد برای محیط زیست مناسب می باشد و در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی دارد.
 
2. صرفه‌ جویی در هزینه‌ ها
با توجه به اینکه قیمت بنزین  افزایش یافته است کاهش مصرف سوخت میتواند کمک شایانی به اقتصد خانواده ها بکند.
 
افزایش انرژی پایدار
همان طور که میدانید منابع انرژی محدود ما در حال اتمام هستند و اگر به همین روش جلو برویم، چیزی برای نسل‌ های آینده باقس نمی ماند. در نتیجه باید در مصرف انرژی دقت کنیم و میزان استفاده از آن را به حداقل برسانیم.
 
آسیب کمتر به خودرو
وقتی میزان مصرف سوخت کاهش پیدا کند کارایی موتور هم برای مدت طولانی‌تر بهبود  می یابد. هرچه موتور سوخت بیشتری مصرف کند، در کوتاه‌ مدت و بلند مدت کارایی خود را از دست داده و زود تر آسیب می بیند.
 

دستگاه کاهش مصرف سوخت خودرو

یکی از راهکارهایی که امروزه برای کاهش میزان سوخت پیشنهاد میشود استفاده از دستگاه های کاهش مصرف سوخت خودرو هستند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند و از سوی تولید کنندگان برای کاهش مصرف سوخت پیشنهاد میگردند. این دستگاه‌های صرفه‌ جویی دستگاه‌ های کوچکی می باشند که به یکی از قطعات موتور یا بخشی از سیستم احتراق داخلی وصل می‌ شوند و از این طریق مصرف سوخت را کاهش میدهند. به طور معمول این دستگاه‌ ها اندازه کوچکی دارند و بعضی مواقع سیم و نشانگرهای LED نیز دارند. بعضی دیگر از آنها اصلا «دستگاه» نیستند، بلکه درواقع  گیره‌ هایی مغناطیسی هستند که به قسمتی از ماشین متصل می‌ گردند. بسته به نوعی که دستگاه دارد می‌ توانید آن را به لوله بنزین، ورودی هوا یا قسمت دیگری از موتور وصل کنید. حتی برخی از آنها مستقیما به فندک متصل می‌شوند. اما آیا واقعا این دستگاه ها برای کاهش مصرف سوخت مفیدند؟ با چند نمونه از آنها آشنا می شویم:
 
۱. دستگاه‌ های مولد هیدروژن
کارکرد این دستگاه ها به این صورت است که از آب برای تولید هیدروژنی استفاده می‌ کنند که از این طریق  وارد موتور می‌ شود. نیجه این امر این است که قدرت خودرو افزایش می یابد و مصرف سوخت بهتری پیدا میکند. اما ایرادی که این دستگاه ها دارند این است که به‌ اندازه‌ کافی هیدروژن تولید نمی‌ کنند که در بهره‌ وری مصرف سوخت خودرو تفاوتی ایجاد گردد.
 
۲. دستگاه‌ های یونیزه‌ کننده سوخت
دستگاه‌ های یونیز کننده سوخت متصل به سیستم سوخت و بین پمپ هدایت سوخت و انژکتور می باشند. کارکرد این دستگاه ها به این صورت است که یک میدان یونی ایجاد می‌ کنند و موجب تبخیر بیشتر  سوخت میشوند و سوختن آن در موتور راحن تر میگردد.
 
۳. دستگاه‌ های یونیزه‌ کننده موتور
نوع دیگری از دستگاه‌ های یونیزه‌ کننده وجود دارند که به طور مستقیم به موتور متصل میشوند. نحوه کار این دستگاه ها همانند دستگاه یونیز کننده سوخت است یعنی یونیزه‌ کردن سوخت و آسان‌ تر کردن سوختن آن. تنها فرقی که این دو دستگاه باهم دارند این است که دستگاه یونیز کننده موتور به لوله بنزین متصل نیست و به موتور وصل میگردد.
 
۴. دستگاه‌ های ورتکس ورودی
نحوه کارکرد دستگاه های ورتکس ورودی به ای صورت است که چگونی ورود هوا به موتور را تغییر می‌ دهند و ظاهرا سبب بهبود فرایند احتراق می‌ گردند. ولی نکته ای که در مورد این دستگاه ها وجود دارد این است که بیش از آنکه مفید باشند، سبب ایجاد ضرر در خودرو می‌ شوند. زیرا وقتی که رایانه اتومبیل مشکلی در ورودی هوای موتور احساس کند ، سعی بر تنظیم جریان سوخت دارد  و همین امر موجب فرایند احتراق ناکار آمد و مشکل‌ سازی میشود.
 
۵. مگنت‌ های کاهش مصرف سوخت خودرو
دستگاه‌های مگنت کاهش سوخت به لوله بنزین وصل می‌ شوند و ظاهرا روی مصرف سوخت اثر می‌ گذارند و سبب بهبود سوختن آن می‌ شوند. اولین نکته این است که بنزین خاصیت مغناطیسی ندارد هم چنین یک آهن‌ ربای کوچک نمی‌ تواند تغییری در سوخت ایجاد کند.
 
۶. دستگاه‌ های جرقه‌ زنی
این دستگاه‌ ها شمع‌ هایی «ویژه» هستند که کارکرد آنها بالا بردن راندمان سوخت است. برخی معتقدند که این دستگاه‌ ها سوخت را داغ‌ تر، سریع‌ تر و بهتر می‌ سوزانند. داشتن دستگاهی که موجب جرقه‌ زنی بهتر شود، نتیجه ای ندارد، چرا که موتور و اجزای آن طوری طراحی شده‌ اند که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌ دهند.
 
۷. انژکتورها (مانند آب، بخار سوخت)
دستگاه های انژکتوری با تزریق موادی همانند آّ یا بخار به لوله بنزین موجب بهبود عملکرد سوخت میشوند. دستگاه که انژکتور آب از انفجار، احتراق ناقص یا سایر مشکلات موتور پیشگیری می‌کند. البته امروزه بروز این مشکلات در موتورهای معمول و مدرن بعید به نظر می آید.
 
۸. کاتالیزورهای سوخت
کاتالیزورهای دستگاه‌ نیستند، بلکه فلزاتی می باشند که مستقیما در باک خودرو  جای میگرند و ظاهرا سبب انجام واکنش‌ هایی با سوخت می‌ شوند و فرایند سوزاندن سوخت را بهتر می‌ کنند.
 
۹. افزودنی‌ های سوخت
بطری یا قوطی‌ های کوچکی هستند که در همه جا قابل دسترس اند و باید در مخزن سوخت ریخته شوند. افزودنی‌ های سوخت به نظر می آید مفید باشند، اما درمورد کارایی و مزایای آنها بیشتر  اغراق می‌ شود.
 

آیا این دستگاه‌ ها واقعا مؤثرند؟

قطعا هر یک از این دستگاه ها میتوانند بر میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر بگذارد اما این تاثیر بسیار ناچیز است. بنابراین بهتر است به جای هزینه کردن برای خرید این دستگاه ها از روش های ساده تری استفاده کنید.
 

روش‌ های کاهش مصرف سوخت

اگر واقعا به دنبال کاهش مصرف سوخت خودروی هستید میتوانید با رعایت چند نکته ساده موجب پایین آمدن میزان سوخت در ماشین شوید، این نکات شامل:
 
۱. رانندگی با سرعت مناسب
رانندگی هم با سرعت بالا و هم با سرعت پایین سبب بالا رفتن میزانمصرف سوخت در ماشین میگردد. در سرعت پیین تر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت موتور با دنده پایین‌ تری کار می‌ کند و در نتیجه سوخت بیشتری می‌ سوزاند. هم چنین، سرعت بالا هم میزان مصرف سوخت را بالا میبرد. زمانی که در بزرگراه رانندگی میکنید موتور ماشین  باید برای غلبه بر مقاومت باد سخت‌ تر کار کند. در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۵٪ و در ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت ۲۵٪ سوخت بیشتری استفاده می‌ شود. اکثر خودروهای سواری، وانت و شاسی‌ بلند هنگامی که با سرعت ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌ کنند، بیشترین راندمان سوخت را دارند. بیشتر از این میزان سرعت، وسایل نقلیه هرچه سریع‌ تر حرکت کنند، سوخت بیشتری هم می‌ سوزانند.
 
۲. ثابت نگه‌ داشتن سرعت
هنگامی که سرعت شما بالا و پایین می‌ شود، این امر سبب افزایش میزان مصرف سوخت در ماشین میگردد. نتایج به دست آمده از آزمایشات حاکی از آن است که که افزایش و کاهش سرعت بین ۷۵ تا ۸۵ کیلومتر بر ساعت در هر ۱۸ ثانیه موجب افزایش مصرف سوخت تا ۲۰ درصد میگردد. اگر با خودروی دنده اتومات رانندگی می‌ کنید، در بزرگراه از کروز کنترل استفاده کنید، چرا که سبب می‌ شود که خودرو شتابی نداشته باشد و با سرعت ثابتی حرکت کند. در رانندگی با ماشین دستی هم، در صورت لزوم، از دنده بالاتر استفاده کنید. در هریک از این موارد، موتور دور بر دقیقه (RPM) کمتری دارد و همین موجب کاهش میزانمصرف سوخت میشود.
 
۳. به‌ آرامی شتاب‌ گرفتن
سعی کنید به آؤامی شتاب بگیرید چرا که هرچه سریع‌ تر شتاب بگیرید، سوخت بیشتری هم مصرف می‌ کنید، چون زمانی که دور موتور پایین باشد، سوخت کمتری مصرف می‌ شود. در  رانندگی شهری می‌ توانید با فشار دادن آرام پدال گاز میزان مصرف سوخت ماشین را به حداقل برسانید. برای اینکه بتوانید تا این حد ممکن مصرف سوخت را کاهش دهید، در ۵ ثانیه سرعت ماشین را از صفر به ۲۰ کیلومتر بر ساعت برسانید.
 
۴. به‌ موقع بازکردن پنجره‌ ها و استفاده از سیستم تهویه
زمانی که سرعت ماشین بالاتر از 80 کیلومتر بر ساعت باشد اگر پنجره های ماشین باز باشند میزان مصرف سوخت بالا میرود چرا که حرکت خودرو به خاطر مقاومت در برابر باد سخت تر میشود. در نتیجه بهتر است در سرعت بالا به‌ جای بازکردن پنجره‌ ها سیستم تهویه هوا را در ماشین روشن کنید. ولی در هنگام رانندگی در شهر بهتر است که پنجره‌ ها را باز کنید. چرا که تهویه مطبوع یا کولر مصرف سوخت در سرعت پایین تا ۲۰٪  بالا میبرد.
 
۵. تعویض فیلتر هوا
یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش میزا مصرف سوخت در ماشین میشود تمیز بودن فیلتر هو است. کثیف‌ بودن فیلتر سبب می‌ شود که موتور سخت‌ تر کار کند و مصرف سوخت افزایش پیدا کند. سعی کنید فیلتر هوا را به‌ طور مرتب و بر طبق دستور العمل سازنده خودرو عوض کنید.
 
۶. پرهیز از گذاشتن بار اضافی در خودرو
همیشه به باری که در ماشین قرار میدهید توجه کنید زیرا بار اضافی در خودرو سبب مافزایش میزان مصرف سوخت در خودرو میشود. هر ۵۰ کیلوگرمی که به وزن خودرو اضافه می‌ شود، مصرف سوخت را تا ۲٪ افزایش بالا میبرد. پس سعس کنید وسایل غیرضروری را در صندوق‌ عقب و داخل خودرو به هیچ عنوان قرار ندهید. هم چنین اگر از باربند خودرو استفاده نمی‌ کنید، آن را از زوی سقف ماشین بردارید. زیرا کشش آیرو دینامیکی سبب افزایش مصرف سوخت در بزرگراه تا ۲۰٪  میگردد.
 
۷. پرهیز از رانندگی در جاده‌ های خاکی و ناهموار
جاده‌ های ناهموار، خاکی و شنی زمان رانندگی را ۳۰٪ بالا میرند و همین امر سبب افزایش مصرف سوخت میشود. ماشین در چنین جاده‌ هایی ثبات کافی ندارد و برای عبور از این جاده ها به زمان بیشتری نیاز دارد.
 
۸. تنظیم باد تایرها
لاستیک‌ های کم‌ باد در جاده‌ ها سبب افزایش مقاومت چرخشی میشوند. درواقع با هر کیلومتری که خودرو راه میرود، تایرها اصطکاک و مقاومت چرخشی بیشتری تولید می‌ کنند و درنتیجه مصرف سوخت بالا میرود. اگر همه لاستیک های ماشین به‌ میزان ۱۰ psi کم‌ باد باشند، راندمان سوخت تا ۱۰٪ کاهش پیدا میکند. رانندگی با تایرهایی که ۵۶ کیلو پاسکال کم‌ باد هستند، مصرف سوخت را تا ۴٪ افزایش می‌ دهند و می‌ تواند عمر لاستیک‌ ها را بیش از ۱۰ هزار کیلومتر پایین بیاورد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.