طریقه محاسبه شارژ ساختمان طبق قانون

بسیاری از بخش‌های آپارتمان‌ها مشترک هستند بنابراین برای جلوگیری از هرج‌ومرج‌های بیهوده و تخلفات، نیازمند تعیین قوانینی خاص هستند تا در صورت بروز مشکل به آن قوانین رجوع شود. یکی از قوانین بسیار کارآمد و مهمی که در این زمینه وجود دارد، قوانین مربوط به شارژ ساختمان است.
شنبه، 25 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
طریقه محاسبه شارژ ساختمان طبق قانون
در سال‌های اخیر، میزان رشد جمعیت به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر به علت مشکلات اقتصادی و بی‌توجهی به شهرهای کوچک و روستاها، مردم این مناطق، به کلان‌شهرها مهاجرت می‌کنند و در نتیجه موجب افزایش جمعیت شهرهای بزرگ می‌شوند.

اما این رشد جمعیت، نیازمند تدارکاتی در شهرهای بزرگ است. ایجاد فرصت‌های شغلی، سیستم کارآمد و سریع حمل و نقل و مسکن از جمله نیازهایی است که باید به هنگام رشد جمعیت به آن‌ها توجه شود. از طرفی رشد و افزایش جمعیت موجب تغییر شکل خانه‌ها شده است و در کلان‌شهرها، آپارتمان‌نشینی افزایش پیدا کرده است.

از جمله قوانین مهم آپارتمان‌نشینی باید به الزام پرداخت شارژ آپارتمان اشاره کرد. تمام ساکنان در یک مجتمع مسکونی یا اداری باید حق شارژ ماهانه خود را بپردازند و در صورت عدم پرداخت آن جریمه خواهند شد.

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب قصد داریم راجع به‌ نحوه محاسبه شارژ ساختمان صحبت کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.
 

شارژ آپارتمان چیست؟

در ابتدا لازم است بدانید شارژ آپارتمان چیست و برای چه مواردی استفاده می‌شود. تمام ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی بخش‌های مشترک و عمومی دارند و همه این قسمت‌ها شامل هزینه‌هایی خواهند شد.

بنابراین ساکنان ساختمان موظف هستند تا به‌صورت ماهیانه این هزینه‌ها را بپردازند. از جمله مواردی که شارژ ساختمان در بر می‌گیرد باید هزینه‌های مربوط به آسانسور، پارکینگ، حیاط، پشت‌بام، راهروها، پله‌ها، هزینه‌های مربوط به نظافت چی، سرایدار، قبوض قسمت‌های عمومی ساختمان و تعمیرات مشترک را نام ببریم.
 

شارژ ساختمان باید صرف چه مواردی شود؟

همانطور که گفته شد مطابق با ماده 28 قانون تملک آپارتمان‌ها، شارژ ساختمان باید صرف هزینه‌های مشترک و قسمت‌های مشاع شود. این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مربوط به سرایداری، هزینه‌های آب و برق و گاز مشترک، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری از قسمت‌های مشترک ساختمان، هزینه‌های باغبانی و نگهداری از گیاهان فضای عمومی و هزینه‌های لوازم مورد نیاز در بخش‌های عمومی مانند تجهیزات نظافت، تجهیزات الکتریکی و غیره می‌شود.
 

نحوه محاسبه شارژ در یک ساختمان

هزینه‌های گفته شده در بالا را باید تمام ساکنان ساختمان بپردازند. این هزینه‌ها براساس قوانین و تبصره‌های دولت در نظر گرفته می‌شوند، زیرا با توجه به آن می‌توان از به‌وجود آمدن اختلافات و مشکلات ناشی از نحوه محاسبه شارژ جلوگیری به‌عمل آورد.

طبق این قوانین مشخص شده است که ساکنان هر واحد باید چه مقدار شارژ پرداخت کنند، دلیل این پرداخت چیست و چگونه این مبالغ محاسبه می‌شوند.
 

روش‌های محاسبه شارژ یک ساختمان 

روش محاسبه شارژ واحدی

شارژ واحدی گزینه مناسبی برای مجتمع ‌های مسکونی، تجاری و اداری است. محاسبه این نوع شارژ طبق تعداد واحدها یک ساختمان است و همه واحدها به میزان مساوی، شارژ را به ‌صورت ماهانه پرداخت می‌ کنند. به ‌عنوان نمونه، واحدهای دوخوابه مبلغ  80 هزار تومان و واحدهای سه ‌خوابه مبلغ 100 هزار تومان باید پرداخت کنند.

وجود یا نداشتن انباری و پارکینگ هم در محاسبه شارژ با این روش در تعیین میزان شارژ مؤثر است. مثلاً، واحدهایی که دارای انباری و پارکینگ هستند مبلغ 60 هزار تومان و واحدهایی که تنها دارای انباری هستند باید مبلغ 40 هزار تومان به‌ صورت ماهانه پرداخت کنند.

روش محاسبه شارژ ساختمان با این روش برای مجتمع ‌هایی است که واحدهای یکسانی دارند مناسب است و همچنین مناسب برای ساختمان ‌هایی که سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی ندارند و هر واحد دارای کنتورهای آب و گاز جداگانه است.
 

روش محاسبه شارژ متراژی

این نوع محاسبه برای مجتمع‌ های مسکونی، اداری و تجاری مناسب است. برای پرداخت شارژ به‌صورت متراژی، تمام واحدها نسبت به اندازه متراژی که دارند، به‌صورت ماهانه شارژ خود را پرداخت می ‌کنند.

برای نمونه اگر شارژ هر متر 2000 تومان باشد، شارژ یک واحد 150 متری، سیصد هزار تومان به‌ صورت ماهانه است و شارژ یک واحد دویست متری، چهارصد هزار تومان به‌صورت ماهانه خواهد بود.

توصیه می ‌شود مجتمع ‌هایی که واحدهایی با متراژ متفاوت دارند، از این روش محاسبه استفاده کنند. این مجتمع ‌ها از سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی  برخوردار هستند. صرفاً بیشترین میزان هزینه ‌های این‌ گونه از مجتمع‌ ها،  به بخش سرمایش و گرمایش آن مربوط می ‌شود.
 

شارژ نفری

این نوع روش محاسبه شارژ بستگی به تعداد ساکنان هر واحد دارد و مخصوص مجتمع‌ های مسکونی است. به‌ عنوان مثال شارژ هر فرد به‌ صورت ماهانه، 50 هزار تومان است.

به ‌این ‌ترتیب، شارژ واحدی که دو نفر ساکن آن هستند، ماهانه صد هزار تومان می ‌شود و واحدی که چهار نفر ساکن دارد، باید ماهانه دویست هزار تومان بپردازد. بهتر است مجتمع ‌هایی که سیستم آب مشترک دارند، از این روش استفاده کنند؛ زیرا بیشترین هزینه صرف مصرف آب می ‌شود.
 

شارژ نفری متراژی

طبق این مدل از روش محاسبه شارژ ساختمان هر واحد بر اساس تعداد نفرات و متراژ واحد، موظف است به‌ صورت ماهانه شارژ پرداخت کند. روش محاسبه هرکدام از این بخش‌ ها اصولاً به‌ صورت بیست به هشتاد است، یعنی میزان شارژی که برای متراژ تعیین می ‌شود باید نسبت بیست به هشتاد با شارژ فردی داشته باشد.

به‌ عنوان نمونه واحدها برای پرداخت شارژ، موظف‌ اند نفری 30000 تومان و برای هر متر 1000 تومان پرداخت کنند. یعنی یک واحد صد متری که چهار نفر ساکن آن هستند، باید ماهیانه 220 هزار تومان بپردازند.

همین طور واحدی با متراژ دویست متری که پنج نفر ساکن دارد، باید ماهانه 350 هزار تومان پرداخت کند. این مجتمع ‌ها  دارای سیستم آب مشترک نیز هستند.
 

روش محاسبه شارژ واحدی به همراه شارژ متراژی

این مدل محاسبه شارژ ساختمان برای مجتمع ‌های مسکونی، اداری و تجاری مناسب است. در این روش محاسبه شارژی ثابت وجود دارد که همراه میزان شارژ متغیر متراژی جمع می ‌شود و واحدها موظف هستند این میزان شارژ را به‌صورت ماهیانه بپردازند. مثلاً شارژ ثابت یک واحد مسکونی، ماهانه 100 هزار تومان بوده و شارژ متراژی آن 500 تومان برای هر متر مربع است.

در این صورت یک واحد مسکونی با متراژ 150 متر، مبلغ 17500 تومان را باید به‌ صورت ماهانه بپردازد. اگر شارژ ثابت یک واحد اداری هشتاد هزار تومان باشد و شارژ متراژی آن 1000 تومان برای هر متر مربع باشد این واحد دویست متری باید ماهانه 280000 تومان شارژ پرداخت کند.

این نوع از محاسبه برای مجتمع ‌هایی که واحدهایی با متراژ متفاوت دارند و همچنین از یک سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی و مجتمع‌های ترکیبی برخوردار هستند مناسب است. یک مجتمع که همزمان دارای واحدهای مسکونی، اداری و تجاری است را مجتمع ترکیبی می گویند.
 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفری

روش محاسبه شارژ واحدی به همراه شارژ نفری ساختمان برای مجتمع ‌های مسکونی مناسب است. در این روش، واحدها شارژ ثابتی دارند و دارای شارژ متغیری که طبق تعداد ساکنین هر واحد مشخص می‌شود، به آن افزوده می‌شود. لذا واحدها موظف ‌اند آن را به‌صورت ماهانه بپردازند. مثلاً شارژ ثابت واحدها ماهانه صد هزار تومان است و به ازای هر نفر باید سی هزار تومان شارژ بپردازند.

در این صورت شارژ یک واحد مسکونی که چهار نفر ساکن دارد، ماهانه 22000 تومان می ‌شود یا مثالی دیگر واحدی که دارای پنج عضو است، ماهانه 250000 هزارتومان باید پرداخت کنند. این روش محاسبه نیز برای آپارتمان هایی که واحدهایی با متراژ یکسان و دارای آب مشترک هستند، مناسب است.
 

شارژ واحدی به همراه شارژ نفر متراژی

محاسبه شارژ ساختمان به روش شارژ واحدی، به همراه شارژ نفری و متراژی مشخص خواهد شد. همچنین گاهی اوقات از ترکیب شارژ ثابت به همراه شارژ نفری و شارژ متراژی استفاده می ‌شود.

به‌عنوان نمونه، هر واحد مسکونی، دارای شارژ ثابت ماهانه ‌ای به مبلغ صد هزار تومان است و برای هر متر مربع باید 2000 تومان و برای هر نفر، 5000 هزار تومان بپردازد.

در این صورت شارژ یک واحد مسکونی با متراژ صد و پنجاه متر و چهار نفر عضو، 420 هزار تومان به‌صورت ماهانه می‌ شود. یا نمونه دیگر، واحدی با متراژ دویست متر مربع با پنج نفر عضو، باید مبلغ 525000  تومان به‌صورت ماهانه بپردازند.
 

شارژ نفری به همراه شارژ متراژی

این مدل شارژ طبق تعداد ساکنین واحد و متراژ هر واحد تعیین می ‌شود. به‌عنوان نمونه، شارژ هر متر مربع 2000 تومان و برای هر نفر 5000 تومان است. با این حساب، شارژ یک واحد صد متری با دو ساکن، ماهیانه 210000 تومان می‌ شود یا مثلاً  شارژ یک واحد دویست متری با سه نفر عضو، ماهیانه 415000 تومان می ‌شود.

پیشنهاد ما برای محاسبه مجتمع ‌های مسکونی که دارای سیستم گرمایش، سرمایش، آب و گاز مشترک هستند اما متراژ متفاوتی دارند، استفاده از این روش است.

طریقه محاسبه شارژ ساختمان طبق قانون
 

ابزارها و نرم‌ افزار محاسبه شارژ ساختمان

اگر می ‌خواهید در بین مدیران ساختمان خود فردی شایسته باشید و کارهای شما دارای نظم و ترتیب خاصی باشد می‌ توانید از بهترین نرم ‌افزارهای مدیریت شارژ ساختمان درگوشی اندروید یا آیفون خود که امروزه به‌ راحتی در دسترس هستند بهره ببرید.

با نصب کردن این برنامه ‌های مجانی می‌ توانید روش‌ های سنتی مدیریت را پشت سر بگذارید و به ‌صورت خودکار شارژ را طبق متراژ، تعداد افراد، تعداد پارکینگ و…. مشخص کنید.
 

نرم‌افزار شارژمان

اپلیکیشن شارژمان جزو نرم‌ افزارهای مدیریت ساختمان است که دارای رابط کاربری ساده است. در نتیجه شما می‌ توانید در هر کجایی که هستید به‌ راحتی به برنامه دسترسی داشته باشید.
 

برنامه مدیریت ساختمان آپارتمانا

یکی دیگر از برنامه های مدیریت ساختمان آپارتمانا است که به ‌صورت رایگان در دسترس است و از طریق آن می‌ توانید در هر کجا که هستید هزینه ‌های ساختمان خود را در برنامه ثبت کنید.
 

نرم‌افزار سامیار

اگر می ‌خواهید با حداقل دانش حسابداری، مدیریت و حسابداری آپارتمان خود را بر عهده بگیرید پیشنهاد ما استفاده از برنامه مدیریت هزینه ساختمان یا سامیار است. در این برنامه می‌ توانید با استفاده از مشخصات ساکنین یا مالک و مستاجر واحدهای ساختمان خود و صندوق‌ های مالی را تعریف کنید.
 

نرم‌ افزار آپاپی

طراحی قابل‌ قبول فلت و عملکردهای بسیار خوبی که در این برنامه وجود دارد مانند پرداخت و محاسبه آنلاین شارژ ساختمان، امکان اضافه کردن چک برای پرداخت آینده، اطلاع رسانی به سایر ساکنین که برنامه را روی گوشی خود نصب کرده‌ اند، مدیریت مالی و حسابداری مدیران ساختمان، گزارش گیری از بدهی و پرداخت‌ ها، ثبت گروهی یا تکی واحدهای ساختمان با اطلاعات دقیق نفرات، شماره‌حساب، انتخاب نوع سکونت مستاجر یا مالک اشاره کرد.
 

منابع

https://apartemana.com
https://amlakdaran.com
https://melkba.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.