نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که فراموش کنید کامپیوتر خود را خاموش کنید. بعد از ساعت‌ها متوجه شده‌اید کامپیوترتان تمام مدت روشن بوده و شما مشغول انجام کارهای دیگری بوده‌اید. روشن ماندن کامپیوتر علاوه بر مصرف بی‌رویه‌ی برق، به قطعات آن هم آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید تنظیماتی برای خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر در زمان مشخص انجام دهید.
سه‌شنبه، 28 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8
در بسیاری از ادارات برای جلوگیری از این اشتباهات و هزینه‌های اضافی زمان مشخصی برای خاموش شدن کامپیوتر تنظیم می‌شود. با این کار حتی اگر کارمندان فراموش کنند که کامپیوتر خود را خاموش کنند، سیستم آنها بصورت اتوماتیک در ساعتی مشخص خاموش خواهد شد.

از آنجایی که ممکن است گاهی برای کامپیوتر شخصی خودمان هم نیازمند امکانی برای خاموش کردن کامپیوتر در زمان مشخص باشیم، قصد داریم روش‌های انجام این کار را با هم مرور کنیم.
 

روشهایی برای تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8

روش 1 : تنظیم خاموش شدن خودکار ویندوز با استفاده از برنامه‌ی Run

یکی از راه‌های تنظیم زمانی مشخص برای خاموش شدن خودکار ویندوز نوشتن دستور در برنامه‌ی Run است. این کار را مطابق مراحل زیر انجام دهید:

* برای اجرای برنامه‌ی Run، کلید ویندوز و R را روی کیبورد فشار دهید.
* در پنجره‌ی باز شده، دستور خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر را در مدت زمان مورد نظر (در قالب ثانیه) به صورت shutdown -s -t number بنویسید. 

نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8
 

روش 2 : خاموش کردن کامپیوتر در زمان مشخص از طریق برنامه‌ی Command prompt

روش دیگری که برای خاموش کردن اتوماتیک با استفاده از نرم‌افزارهای موجود در کامپیوتر وجود دارد استفاده از برنامه‌ی Command prompt است. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

* Command Prompt را باز کنید.
* دستور shutdown -s -t (Number) را تایپ کنید.
* کلید Enter را فشار دهید.
* توجه داشته باشید که برای نوشتن زمان موردنظر خود برای خاموش شدن کامپیوتر، زمان را به ثانیه تبدیل کرده و آنرا در قسمت Number بنویسید.

نکته: درصورتی که خواستار جلوگیری از خاموش شدن خودکار کامپیوتر خود هستید، دستور shutdown /a را در همین برنامه تایپ کرده و کلید Enter را بزنید.

نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8
 

روش 3 : تنظیم تایمر خاموش شدن کامپیوتر با استفاده از Windows PowerShell

برنامه‌ی دیگری مشابه Command prompt در ویندوز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن زمانی مشخص را برای خاموش شدن خودکار کامپیوتر تنظیم کنید. برای این کار مطابق مراحل زیر عمل کنید:

* برنامه‌ی Windows PowerShell را Search کرده و سپس آنرا باز کنید.
* در پنجره‌ی باز شده دستور shutdown –s –t (Number) را تایپ کنید.

* کلید Enter را فشار دهید.
* برای نوشتن زمان موردنظر خود برای خاموش شدن کامپیوتر، زمان را به ثانیه تبدیل کرده و آنرا در قسمت Number بنویسید.

نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8
 

روش 4 : خاموش کردن خودکار کامپیوتر در زمان مشخص با تعریف یک وظیفه در Task scheduler

روش‌هایی که تاکنون گفته شد برای خاموش کردن کامپیوتر بعد از گذشتن یک بازه‌ی زمانی بود. به این صورت که این دستور را به کامپیوتر می‌دادیم که بطور مثال کامپیوتر 30 دقیقه‌ی بعد بصورت خودکار خاموش شود. اما اگر بخواهیم کامپیوتر در یک ساعت مشخص از شبانه‌روز خاموش شود باید چاره‌ی دیگری بیندیشیم.

در این روش با استفاده از برنامه‌ی Task scheduler می‌توانید با تعریف یک وظیفه در کامپیوتر، تنظیمات لازم برای خاموش شدن اتوماتیک کامپیوتر در یک زمان مشخص را انجام دهید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

* برنامه‌ی Task Scheduler را در سیستم خود جستجو کرده و باز کنید.
* در سمت راست روی گزینه‌ی Create Basic Task کلیک کنید.

* در قسمت Name، عبارت shutdown را تایپ کنید.
* در این قسمت میزان تکرار وظیفه‌ای که ساخته‌اید را انتخاب کنید. ما در اینجا One time به معنای یکبار را انتخاب می‌کنیم.

* ساعت و تاریخ شروع این Task را تعیین کرده و روی Next کلیک کنید.
* در این مرحله گزینه‌ی Start a program را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.
* در مرحله‌ی بعد روی کلید Browse کلیک کنید.

* در پنجره‌ی باز شده مسیر Disc C/Windows/System32 را طی کرده و فایل shutdown با پسوند exe را انتخاب کرده و روی Open کلیک کنید.
* در قسمت Add argument، عبارت s- را تایپ کرده و روی Next کلیک کنید.
* روی Finish کلیک کنید تا مراحل ساخت این Task به پایان رسیده و قابل اجرا تبدیل شود.

نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8
 

روش 5: استفاده از فایل اسکریپت bat.

یکی دیگر از راه هایی که شما می توانید از آن برای خاموش شدن خودکار لپ تاپ در ویندوز ۱۱ استفاده کنید، استفاده از اسکریپت bat. است. استفاده از اسکریپت bat. دو حالت دارد. حالت اول خاموش شدن کامپیوتر در یک زمان مشخص است. برای استفاده از این حالت ابتدا برنامه Notepad را باز کنید و در خط اول کد echo off@ را وارد کنید. سپس در خط بعدی کد Timeout 30 را وارد کنید.

خط دوم یعنی اینکه ابتدا ۳۰ ثانیه صبر کند و سپس خط بعدی را اجرا کند. شما می توانید به دلخواه خود این عدد را تغییر داده و مدت زمان مورد نظر خود را مشخص کنید. حتما باید دقت داشته باشید که زمان به ثانیه باشد. همچنین با استفاده از دستور Timeout شمارش معکوس در پنجره خط فرمان نشان داده می شود و شما متوجه می شوید که چقدر مانده تا کامپیوتر شما خاموش شود.

در خط آخر دستور Shutdown -s را وارد کنید تا کامپیوتر بعد از ۳۰ ثانیه خاموش شود. برای وارد کردن کد های بالا از برنامه Notepad استفاده کنید. در یک فایل خالی کد های بالا را به ترتیب وارد کرده و فایل را به عنوان bat. ذخیره کنید. برای این کار در آخر اسم فایل خود پسوند bat. را تایپ کنید.

نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8
 

ودر پایان

در این مقاله به شما نحوه تنظیم زمان خاموش شدن کامپیوتر در ویندوز 8 را آموزش دادیم. با این کار می‌توانید مصرف برق را کاهش داده و همچنین از دسترسی غیرمجاز به کامپیوتر خود جلوگیری کنید. برای استفاده بهتر از کامپیوتر خود، بهتر است این تنظیمات را به صورت منظم بررسی و تغییر دهید. همچنین، به یاد داشته باشید که این تنظیمات می‌توانند بسته به نیاز شما تغییر کنند.
 

منابع

https://alorayaneh.ir
https://gooyatech.com
https://chatgpt.com
https://ounbaman.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.