شستن چشم با چای، کاری صحیح یا غلط؟!

یکی از راهکارهایی که توسط اطرافیان به هنگام بروز ناراحتی های چشم به ما پیشنهاد میشود استفاده از چای و شستشوی چشم ها با آن است. آیا تا به حال این کار را انجام داده اید؟ به نظر شما آیا این کار موثر است؟ در مطلب زیر درباره این راهکار و فواید و مضرات آن صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 17 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شستن چشم با چای، کاری صحیح یا غلط؟!

شستن چشم با چای علمی است ؟

بدون شک چشم یکی از مهم‌ترین اعضای بدن محسوب میگردد که بسیار باید مراقب آن بود چرا که آسیب آن خطرات جبران‌ ناپذیری را به دنبال دارد و حتی ممکن است در بعضی مواقع  عدم مراقبت از آن موجب نابینایی دائم شود. از گذشته تا به امروز یکی از راهکارهایی که برای مراقبت از چشم در بین مردم عادی در سراسر دنیا رواج دارد شستن چشم با چای است. در این نوشیدنی ماده‌ ای موثر به اسم تئین یافت میشود که مصرف آن سبب کاهش التهاب و قرمزی چشم میگردد. تئین با ایجاد انقباض در عروق ملتحمه چشم این کار را انجام می‌ دهد. ولی باید بدانید که استفاده از چای برای رفع قرمزی و ورم چشم یک روش موقتی می باشد و به طور کامل مشکل شما را حل نمیکند. این روش همانقدر که میتواند سبب تسکین شود، همانقدر هم ممکن است که سبب ایجاد عفونت در چشم گردد چرا که هرچقدر که سعی کرده باشید چای را تمیز کنید، ممکن است که ذرات ریزی که دارای آلودگی هستند، از طریق مجرای اشک وارد چشم شده و موجب ایجاد عفونت شوند. افزون بر این ممکن است چایی برای شستشو چشم استفاده میکنید، دارای گرده گل‌ ها بوده و سبب آلرژی یا حساسیت چشمی گردد. از نشانه های این آلرژی می‌ توان به  سوزش، خارش، قرمزی، التهاب و ریزش اشک از چشم اشاره کرد. به همین خاطر کسانی که سابقه آلرژی دارند بهتر است به هیچ عنوان از چای برای شستشوی چشم خود استفاده نکنند و این روش را امتحان نکنند. به این نکته نیز توجه کنید  که احتمال ایجاد عفونت بر اثر مصرف چای در چشم کودکان بیشتر از بزرگسالان می باشد چرا که مجرای اشک کودکان ضعیف ‎‌تر از مجرای اشک بزرگسالان عمل می‌ کند.
 

مزایای شستشوی چشم با چای

همان طور که در قسمت بالا ذکر کردیم اگر چای که از آن برای شستشو استفاده می‌ شود، دارای آلودگی نباشد و همچنین فرد به ترکیباتی که در آن وجود دارد حساسیت نداشته باشد، میتوان از این روش برای کاهش التهاب چشم بهره گرفت. برای این کار  بهتر است که از آب جوشیده شده که ولرم شده باشد، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مصرف هرگونه جسم خارجی نظیر گوش پاک‌ کن، موچین، انگشت، دستمال کاغذی و …  ممکن است سبب بروز عفونت چشم شود.
 

فواید استفاده از چای کیسه ای روی چشم

طبق نتیجه به دست آمده از بعضی تحقیقات علمی مشخص گردیده که Tea bag یا چای کیسه‌ ای با دارا بودن کافئین و پلی فنول‌ ها میتواند نقش بسزایی در  رفع ناراحتی‌ های چشم داشته باشد.
 
بهره بردن از چای کیسه‌ ای به عنوان کمپرس سرد
بهره بردن از چای کیسه‌ ای به عنوان کمپرس سرد دارای فواید بسیاری است که در قسمت پایین به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

کاهش سیاهی دور چشم

بهبود پف و تورم خفیف زیر چشم

کاهش التهاب چشم

کاهش سوزش و قرمزی چشم

تسکین درد و تورم چشم بر اثر آسیب‌های جزئی
 
بهره بردن از چای کیسه‌ ای به عنوان کمپرس گرم
بهره بردن از چای کیسه‌ ای به عنوان کمپرس گرم نیز دارای فواید بسیاری است که در قسمت پایین به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

کاهش بلفاریت: بلفاریت یک التهاب می باشد که در  پلک‌ ها به وجود می اید و عامل ایجاد آن میتواند باکتری، شوره سر یا مشکلات غدد چربی در پلک باشد.

بهبود شالازیون: یک برجستگی کوچک که در قسمت پایین پلک به وجود می آید و دلیل آن به خاطر مسدود شدن غده چربی است و همراه با قرمزی و درد می باشد.

رفع خشکی چشم

چای سیاه و چای سبز هر دو دارای پلی فنول، کافئین و بعضی از مواد معدنی بوده و در قالب تی بگ مزایای ضد التهابی برای چشم دارند. پس تفاوتی ندارد که از کدام یک از آنها برای شستشوی چشم استفاده کنید.
 

جایگزین‌ هایی برای شستشوی چشم با چای سیاه یا سبز

روش های دیگریی برای رفع آلودگی و التهاب چشم وجود دارد که کم خطر تر از استفده از چای می باشند، برخی از این روش ها را در قسمت زیر شرح داده ایم:
 
1. استفاده از آب جوشیده شده و ولرم
برای بهره مندی از این روش ابتدا باید یک کاسه مناسب را برداشته و مقداری از آب جوشیده شده که حرارت آن پایین آمده باشد را درون ظرف بریزید. پس از آن چشم‌ های خود را درون آب قرار داده و پلک بزنید. این عمل میتواند در بیرون آمدن جسم خارجی از چشم نیز نقش بسزایی داشته باشد.
 
2. استفاده از قطره استریل چشمی اشک مصنوعی
شما میتوانید این قطره را بدون تجویز پزشک از داروخانه ها تهیه کرده و برای رفع خشکی چشم از آن استفاده کنید. البته استفاده مداوم هر چیزی مضر است و بهتر است برای استفاده طولانی مدت با پزشک مشورت کنید.
 
3. کمپرس چشم با حوله تمیز
برای این کار ابتدا باید یک یک حوله تمیز را با استفاده از آب گرم که قبلا جوشیده شده است، مرطوب کنید و سپس خوب آب آن را بگیرید، در مرحله بعد به مدت چند دقیقه حوله مرطوب را روی چشم قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز انجام دهید تا به نتیجه اثر بخش برسید.
 
شستشوی چشم با آب نمک
یکی از موثرترین درمان‌ های خانگی برای ار بین بردن عفونت چشم، شستن چشم با آب نمک می باشد. نمک از خاصیت ضد میکروبی برخوردار بوده و همچون قطره سالین میتواند عمل کند. برای بهره بردن از این روش می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب ریخته، سپس محلول را بجوشانید و پس از سرد شدن برای شستن چشم‌ ها از آن استفاده کنید.
 
شستشوی چشم با سرم سدیم کلراید
برای رفع و بهبود التهابات چشم یکی دیگر از راهکارهای موثر استفاده از سرم سدیم کلراید می باشد. استفاده از این محلول در خارج شدن اجسام خارجی از چشم بسیار تاثیر گذار است. به هنگام مصرف این سرم شاید برای مدت کوتاهی احساس سوزش داشته باشید که این مشکل میتواند خیلی زود از بین برود.
 

جمع بندی

ب اینکه در این مطلب سعی کردیم درباره فواید شستشوی چشم با چای ربرای شما صحبت کنیم اما باید به این نکته توجه کنید که این روش به خاطر ایجاد  واکنش‌ های آلرژیک و احتمال وجود انواع آلودگی‌ ها یا گرده گیاهان برای شستشوی چشم توصیه نمیگردد و بهتر است برای رفع مشکل چشم به سراغ متخصص بروید. اگر میخواهید از این روش برای کودکان و نوزاداناستفاده کنید بهتر است منصرف شوید چرا که عوارض آن برای کودکان بیشتر از بزرگسالان است. در واقع بهترین و علمی ترین راه برای رفع مشکلات چشم مراجعه به پزشک و انجام دستورات وی می باشد چرا که چشم یکی از اساسی ترین ارگان های بدن به شمار میرود.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.