چرا کولرهای آبی شوره می زنند و راه رفع آن چیست؟

به هنگام تابستان یکی ز کارهای واجب برای هر خانه راه اندازی و سرویس کولر می باشد. کولرها در دو نوع گازی و آبی مورد استفاده قرار میگیرند. هریک از این کولرها دارای معایب و مزایایی هستند. در مطلب زیر درباره کولرهای آبی و نحوه سرویس کردن آنها صحبت کرده ایم و به بررسی دلایل شوره زدن آنها پرداخته ایم. با ما همراه باشید تا به راحتی این مشکل را رفع کنید.
يکشنبه، 17 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
چرا کولرهای آبی شوره می زنند و راه رفع آن چیست؟

نحوه تمیز کردن کولر آبی

سرویس کولر آبی یا تمیز کردن آن دارای مراحلی است که شامل: شستن و روغن کاری کردن همه قطعاتی که در داخل کولر وجود دارند، شستن و پاکسازی بدنه و بررسی دریچه و برزنت کولر آبی

مراحل تمیزکردن کولر آبی
ابتدا دریچه‌ های کولر را باز کرده، سپس پوشال‌ های کولر را باز کنید، بدنه کولر را با دقت بشویید، قطعات داخلی کولر را روغن کاری کنید، حتما واتر پمپ را بررسی کرده، دینام کولر را چک کنید، تسمه را عوض کنید، پوشال‌ های نو را جایگذاری کرده، برزنت کولر را چک کنید و …
 

بررسی علل ایجاد شوره در کولر آبی

کولر آبی که اسم دیگر آن کولر تبخیری می باشد روزانه حجم بالایی از آب را استفاده می‌ کند. از دلایل ایجاد شوره در کولر وجود املاح بسیاری است که در آب شهری می باشد، با گذر زمان، این املاح سبب تشکیل شدن رسوب و شوره روی بدنه و حتی قطعات داخلی کولر میشوند. این شوره ها حتی در کولر های جدید هم بعد از گذشت 3 الی 4 ماه مشاهده میگردند. دقت داشته باشید که وجود این شوره ها را جدی بگیرید چرا که با وجود این شوره ها کولر ها بسیار زودتر از حالت عادی خراب شده و هزینه های سنگینی را برای شما به وجود می آورند. سعی کنید همیشه قبل از استفاده از کولر آن را تمیز کرده و سرویس کنید.
 

چرا باید  شوره های کولر را تمیز کنیم؟

همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم تشکیل شدن شوره روی بدنه و روی قطعات کولر آبی، موجب کاهش عمر کولر و قطعات آن میشود. ه چنین سبب کاهش عملکرد کولر شده و مانع از درست کار کردن آن میگردد. اگر رسوب روی دریچه‌ ها شکل بگیرد مانع از ورود جریان هوای تمیز در کولر شده و موجب ایجاد بوی نامطبوع میگردد. افزون براین ها شوره و آهکی که روی قطعات مکانیکی کولر به وجود می آیند، سبب ایجاد مشکل در چرخش آنها شده و در مدت زمان اندکی، موجب سوختن کولر میشوند. با گفتن این نکات متوجه این موضوع شدید که با رعایت این عوامل میتوانید عمر کولر خود را افزایش داده و از متحمل شدن هزینه های گزاف راحت باشید.
 

نحوه تمیز کردن رسوب کولر آبی

تمیز کردن شوره کولر آبی با توجه به سختی میزان شوره و رسوب موجود در آن، از چندین روش برخوردار است. هرچقدر میزان رسوب کمتر باشد، تمیز کردن کولر، کار راحت تری خواهد بود. اما اگر مدت زمان بیشتری از تمیز کردن کولر گذشته باشد، حتما باید از مواد قوی تری برای تمیز کردن شوره کولر استفاده کنید.

در قسمت زیر چند روش برای تمیز کردن شوره کولر به شما معرفی کرده ایم که شامل:
 
1-شستن کولر با آب و مواد شوینده
هنگامی که میزان شوره کولر بسیار کم باشد، یکی از موثر ترین روش ها استفاده از آب و مقداری مواد شوینده و یا حتی مواد سفید کننده، می باشد. برای انجام بهتر این کار میتوانید یک برس برداشته و بر روی قطعات کولر بکشید. به خصوص اگر این برس از جنس سیمی باشد. برای انجام این کار به صورت آهسته همه قطعاتی که در کولر آبی قابل شستشو هستند را باز کرده و با محلول آب و مواد شوینده خیس کنید و با برس سیمی به سراغ آنها بروید. دقت داشته باشید که این کار را به نرمی با فرچه انجام داده و فرچه را به همه قسمت های دارای شوره بکشید.
 
2-پاک کردن شوره کولر با سرکه
یکی از مواد پاک کننده از قدیم الایام که دارای خاصیت پاک کنندگی بالایی است و از آن برای تمیز کردن جرم روی لوازم و سطوح فلزی و شیرآلات، استفاده میگردد، سرکه می باشد. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که به صورت دوره‌ ای و با فاصله زمانی کوتاه، کولر را تمیز می‌ کنید، برای پاک سازی شوره کولر، سرکه بهترین گزینه برای شما به حساب می آید. برای این منظور اندکی سرکه بر روی  قطعات و کف کولر بریزید و بعد از چند دقیقه آن را با برس تمیز کنید. در هنگام استفاده از سرکه به این نکته توجه کنید که نباید برای مدت زمان زیادی سرکه بر روی قطعات بماند.

3-پاک کردن شوره کولر با جوهرنمک
در بعضی از مواقع پاک سازی شوره کولر به وسیله مواد شوینده و سرکه کار مشکلی است و برای رفع این مسئله باید از مواید شوینده قوی تری استفاده کنید. یکی از این مواد شوینده، جوهرنمک است که دارای خطرناک بسیاری است و در هنگام استفاده از این محلول باید حتما نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهید . در زمان استفاده از جوهرنمک، حتما از دستکش ایمنی استفاده کنید تا دستان شما آسیب نبیند. هم چنین از ماسک صورت استفاده کنیدتا بوی اسید را حس نکنید. برای استفاده از جوهر نمک مقداری از آن را روی قطعات رسوب‌ دار و تشتک کولر بریزید و بعد از چند دقیقه آن را  با آب فراوان و با دقت بسیار  بشویید. جوهر نمک،  میتواند خیلی سریع نتیجه مطلوب را برای شما به ارمغان آورد، پس بهتر است از قرار دادن طولانی مدت قطعات کولر آبی داخل جوهرنمک خودداری کرده و خیلی سریع آن را بشویید.
 

روش های پیشگیری از ایجاد شوره کولر آبی

بهتر است قبل از ایجاد شوره کولر آبی و به زحمت افتادن بسیار از به وجود آمدن آن جلوگیری کنید و برای این منظور میتوانید از چند روش بسیار ساده و آسان استفاده کنید. این موارد شامل:
 
1-انتخاب جایگاه مناسب برای کولر
یکی از علل ایجاد شوره در بدنه کولر آبی، قرار گرفتن آن در معرض تابش شدید آفتاب می باشد. وقتی آفتاب به طور مستقیم به کولر آبی می تابد، آب کولر خیلی سریع‌ تر بخار شده و سبب ایجاد شوره روی بدنه کولر آبی میگردد. برای پیشگیری از این مشکل، میتوانید کولر  آبی را در قسمتی از پشت بام قرار دهید که در معرض تابش آفتاب نباشد. همچنین میتوانید از سایبان کولر آبی هم برای پیشگیری از این مشکل استفاده کنید.
 
2-قرار دادن فیلتر رسوب‌گیر در مسیر آب ورودی کولر آبی
اگر میخواهید آبی که وارد کولر می‌ شود، قبل از ورود به مخزن کولر، رسوب‌ گیری گردد، در مسیر ووردی آب، میتوانید از یک فیلتر رسوب ‎گیر استفاده کنید. این فیلترها از یک ورودی و یک خروجی تشکیل شده اند و داخل بدنه آنها، یک فیلتر رزینی وجود دارد. املاح و رسوبی که در آب وجود دارند، به وسیله این فیلتر گرفته می‌ شوند و همین امر موجب کاهش آهک و رسوب روی بدنه کولر میگردد.
 
3-استفاده از پدهای سلولزی
یکی دیگر از راه حل های پیشگیری از ایجاد رسوب در کولر آبی استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال، می باشد. این پدهای سلولزی، با نگر داشتن رسوب کولر در خود، مانع از تشکیل آهک روی بدنه کولر می‌ شوند. یکی دیگر از مزایای این پدها این است که قابل شستشو هستند و شما میتوانید با شستن آنها از ایجاد رسوب در کولر جلوگیری کرده و یا رسوب ایجاد شده را خیلی سریع از بین ببرید.
 
4-استفاده از شوره گیر کولر آبی
مدتی اسا که موادی با عنوان توپ شوره‌ گیر کولر آبی، وارد بازار شده و به پیشگیری از ایجاد شوره روی بدنه کولر آبی کمک زیادی می‌ کند. این مواد از اسید چرب ساخته شده اند و یون‌ های موجود در آب را جذب می‌ کنند. برای استفاده از توپ‌ های شوره گیر  باید آنها را در داخل تشتک کولر قرار دهید. این توپ‌ ها با قرار گرفتن داخل آب تشتک، تبادل یونی پیدا میکنند و کلسیم و منیزیم موجود در آب را جذب خواهند کرد.
 

انداختن صابون در کولر درست یا غلط؟

یکی از روش هایی که برای که نابودی شوره کولر آبی از طریق دوست و آشنا پیشنهاد می گردد انداختن صابون در سینی کولر آبی است. اما بهتر است این کار را به هیچ عنوان انجام ندهید و چرا که این روش نه تنها جرم کولر را به خوبی از بین نمی برد بلکه برای سلامتی نیز  خطرات بسیاری دارد.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.