روش های صحیح در پاک کردن چربی از کابینت

بیشترین وسایلی که در آشپزخانه در معرض چربی قرار می‌گیرد کابینت‌ است. این چربی‌ها به مرور زمان جمع می‌شوند و به سختی از سطح کابینت پاک می‌شوند. بسیاری از ما برای پاک کردن چربی کابینت، از مواد شوینده‌ نامناسب استفاده می‌کنیم که موجب آسیب رسیدن به کابینت می‌شود و برای سلامتی مضراست.
جمعه، 6 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
روش های صحیح در پاک کردن چربی از کابینت
به دلیل مجاورت با گاز و در معرض قرار گرفتن مواد غذایی مختلف از جمله چربی، پاک کردن چربی از روی کابینت‌ها هنگام نظافت منزل یکی از کارهای همیشگی منزل است. اگر به طور مداوم به پاک کردن چربی کابینت بپردازید.

لکه‌ها قدیمی نشده و زودتر از بین می‌روند و در نتیجه، پاک کننده قوی چربی کابینت نیاز نخواهد بود و با روش‌های ساده‌تری این کار انجام می‌شود. از آن جایی که کابینت جنس‌ها و انواع مختلفی دارد و نمی‌توان گفت هر روشی برای همه انواع کابینت موثر است.
 

نوع کابینت و پاک کردن چربی

جنس و نوع کابینت شما بسیار مهم است. پاک کردن چربی از کابینت‌های چوبی به دقت و حساسیت بالایی احتیاج دارد تا هنگام تمیز کردن لکه به چوب آسیبی نرسد. اما پاک کردن چربی کابینت ام دی اف به دلیل پوشش صاف و ضدآب و روکشی که دارد، راحت‌تر است.
 

آماده‌سازی برای پاک کردن

با یک دستمال نم‌دار سطح کابینت و لکه‌ی چربی را پاک کنید. اگر لکه‌ی چربی به این راحتی‌ها تمیز نمی‌شد، از یک حلال ملایم مانند محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
 

پاک کردن چربی کابینت با مواد خانگی

اصولا بعد از هر بار آشپزی بخصوص سرخ کردن غذا، محیط آشپزخانه پر از لکه‌های چربی می‌شود و از آنجا که مهم‌ترین قسمت خانه، آشپزخانه است و خانم‌ها بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند، تمیز نگه داشتن آن بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین سوالی که خانم‌ها می‌پرسند این است که چگونه لکه روغن از روی کابینت پاک کنیم؟ در ادامه پاک کننده قوی چربی کابینت را به شما معرفی می‌کنیم.

دستمال مرطوب

اگر کابینت‌های شما دارای روکش محافظ و ضدآب هستند، بهترین روش برای پاک کردن چربی‌ کابینت چوبی، استفاده از  یک دستمال نخیِ مرطوب است. به این نکته توجه داشته باشید که این روش برای چربی‌های تازه کاربرد دارد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در تمیز کردن کابینت چوبی باید در نظر داشت این است که از اسکاچ برای ازبین بردن چربی استفاده نکنید. در پایان برای ازبین بردن لکه روی کابینت سفید بهتر است تمام سطح را با یک دستمال خشک پاک کنید.
 

پاک کردن چربی کابینت با سرکه سفید و آب

سرکه سفید و آب از مواد کاربردی برای ازبین بردن چربی سطوح کابینت و کاشی آشپزخانه است. استفاده از این ترکیب باعث ایجاد حساسیت نمی‌شود و بلکه به محیط زیست نیز آسیب نمی‌رساند.

در این روش پاک کردن چربی روی کابینت، مقداری سرکه سفید و آب ولرم را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط کنید و در یک بطری بریزید و بر روی سطوح چرب اسپری کنید. حداقل 15 دقیقه زمان دهید تا سرکه بر چربی‌ها نفوذ کند؛ در نهایت با یک دستمال خشک روی سطح بکشید.
 

جوش شیرین

جوش شیرین جزو پاک کننده قوی چربی کابینت است که به راحتی و با کمترین آسیب، چربی‌های سخت کابینت را از بین می‌برد.  مقداری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا مخلوطی خمیری شکل آماده شود. خمیر بدست آمده را فقط روی قسمت‌هایی که چربی دارد بزند و ده دقیقه زمان دهید تا خمیرخشک شود.

توصیه می‌کنیم این خمیر را به تمام سطوح کابینت نزنید و تنها آن را روی لکه‌های قدیمی روغن و چربی کابینت قرار دهید. سپس تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر جوش شیرین کاملاً خشک شود. بعد از آنکه خمیر را از سطح کابینت برداشتید، با یک دستمال مرطوب تمام کابینت را پاک کنید.

در پایان با کمک یک حوله خشک، تمام کابینت را از رطوبت و لکه‌ آب کاملاً پاک کنید تا کابینت مانند روز اول بدرخشد.
 

استفاده از خمیر دندان برای پاک کردن چربی کابینت

توصیه می‌کنیم تنها در صورتی که سطح کابینت‌های شما لکه چربی سخت و قدیمی دارد از خمیردندان استفاده کنید. خمیردندان را روی قسمت موردنظر قرار دهید و 5 دقیقه به آن زمان دهید؛ سپس با کمک یک اسفنج مرطوب، خمیردندان را از سطح کابینت پاک کنید. این روش کارآمدی برای پاک کردن لکه چربی از روی کابینت ام دی اف بسیار موثر است.

در مرحله پایانی از یک حوله تمیز به منظور پاک کردن اثر لکه آب و خمیر دندان و تمیز کردن باقی سطوح کابینت استفاده کنید. توجه داشته باشید که هیچگاه برای پاک کردن چربی کابینت چوبی از مواد شوینده مانند وایتکس و مواد الکل‌دار استفاده نکنید.

روش های صحیح در پاک کردن چربی از کابینت
 

پاک کردن چربی کابینت فلزی

برای تمیز کردن چربی از روی کابینت فلزی می‌توان مقداری شامپو فرش را در آب حل کنید و با اسفنج بر روی کابینت بکشیم تا به خوبی تمیز شود. خیلی مواظب باشید که به هیچ وجه از اسکاچ فلزی بر روی کابینت استفاده نکنید. در مرحله آخر با دستمال خشک سطح آن را تمیز کنید تا رطوبت باقی مانده از بین برود.
 

پاک کردن چربی کابینت ام دی اف

همانند روش قبل می‌توان از شامپو فرش به همراه اسفنج، برای خلاصی از چربی کابینت ام دی اف استفاده کرد، اما نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که برای از بین بردن لکه چربی کابینت‌های ام دی اف از مواد شوینده‌ای مانند وایتکس، شیشه پاک کن و مواد شوینده الکل دار و ... به هیج وجه استفاده نشود.
 

از بین بردن لکه چربی هود آشپزخانه

در هنگام آشپزی و سرخ کردن غذا چربی‌های بسیاری در اطراف گاز پخش می‌شود و از آنجایی که هود خاصیت مکندگی دارد این چربی‌ها را به خود جذب می‌کند. یکی از ساده‌ترین مواد برای پاک کردن هود استفاده از محلول‌های گاز پاک کن به همراه اسفنج می‌باشد.

فیلتر آلومینیومی هود را می‌توانید با استفاده از پاک کننده چربی هود مانند تترا یا پودر ماشین لباسشویی در مقداری آب بخوابانید. از برس نرم هم برای تمیز کردن فیلتر فلزی هود می‌توانید استفاده کنید. همانند مواردی مثل از بین بردن لکه سیاه روی استیل و برق انداختن ظروف مسی کاربرد مواد شونیده و روش استفاده آن‌ها باید بصورت سازگار با جنس لکه و سطح آلوده شده باشد.
 

نکات ایمنی در هنگام استفاده از شوینده‌هایی برای از بین بردن چربی

حتما دستور استفاده از شوینده را با دقت مطالعه کنید.
در صورتی که یک قطره از مواد شوینده به چشم شما تماس پیدا کرد بلافاصله با آب بسیار شستشو دهید.
شوینده‌های بسیاری را برای تمیز کردن کابینت‌ها پیشنهاد می‌دهند، اما حواستان باشد که بسیاری از شوینده‌ها و تمیز کننده‌ها خیلی راحت کابینت‌های نوع ام دی اف را دچار آسیب می‌کنند.

در هنگام استفاده از آمونیاک به علت شیمیایی بودن این ماده ممکن است به چشم آسیب برساند، پس تا جایی که می‌توانید از آن استفاده نکنید.
هرگز مواد شوینده مختلف را با هم ترکیب نکنید. اگر یک محلول شوینده برای پاک کردن سطوح کارساز نبود، می‌توان ابتدا با دستمال نمدار مواد قبلی را پاک کرد، سپس مواد جدید را استفاده کنید.

در صورت امکان جای مخصوصی برای مواد شوینده انتخاب کنید و درب آن را قفل کنید.
از آنجایی که اکثر مواد شوینده دارای گاز‌های سمی هستند، می‌توانند به ریه‌های شما آسیب برسانند. پس در هنگام استفاده از شوینده‌ها نظیر وایتکس، فراموش نکنید که محل مورد نظر باید دارای تهویه مناسب باشد.

برای از بین بردن لکه چربی از روی یخچال بجای استفاده از مواد شیمیایی می‌توان از محلول سرکه به همراه کمی آب استفاده کرد، زیرا سطح مورد نظر کمتر آسیب می‌بیند.
 

حرف آخر

بهترین راه برای افزایش عمر انواع کابینت از جنس‌های مختلف، تمیز کردن کابینت به صورت مداوم و جلوگیری از باقی ماندن ذرات چربی به مدت طولانی بر روی سطح آن‌هاست؛ بنابراین برای پاک کردن لکه چربی از روی کابینت با در نظر گرفتن جنس آن، از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.

امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشید و نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه پاک کردن چربی از روی کابینت از طریق بخش “نظرات و پرسش‌ها” با ما در میان بگذارید.
 

منابع

https://ostadeh.com
https://cabinetpishkari.com
https://delta.ir
https://faradeed.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.