نکات مهمی که در هنگام شستن لباس ها باید بدانید

شستشوی لباس یکی از کارهای مهم و ضروری است که خانم‌ها و آقایان به منظور نظافت و پاکیزگی لباس‌های خود روزانه انجام می‌دهند. با این حال آیا شما جزء افرادی هستید که همه لباس‌ها را یک‌جا در ماشین‌لباسشویی قرار می‌دهند و هیچ نکته را در نظر نمی‌گیرند، یا در این کار ماهر هستید و به ماندگاری کیفیت لباس‌هایتان اهمیت می‌دهید؟
سه‌شنبه، 10 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نکات مهمی که در هنگام شستن لباس ها باید بدانید
در صورتی که می‌خواهید لباس‌هایتان نو بماند و به بافت و ریزبافت لباس‌هایتان اهمیت می‌دهید، باید نکاتی را در شستشوی لباس‌های در خانه رعایت کنید تا لباس‌های تمیز و سالمی داشته باشید. در این صورت توصیه می‌کنیم این مقاله را دنبال کنید تا با دقت بیشتری لباس‌ها را در خانه بشویید.
 

نکات لازم در شستشوی لباس 

قبل از اینکه اقدام به شستن لباس در لباسشویی کنید، باید برخی نکات را رعایت کنید. بعنوان مثال، لباس ها را بر اساس جنس و رنگ طبقه‌بندی کرده و آنها را با یکدیگر ترکیب نکنید. همچنین در صورت نیاز باید لکه گیری لباس ها را نیز انجام دهید.
 

توجه به جنس و رنگ لباس ها

جنس برخی لباس ها نازک و برخی ضخیم هستند. از این رو باید برخی لباس ها را با درجه حرارت پایین تری بشویید تا تار و پود آنها شل نشود. از طرفی، برخی لباس ها به درجه حرارت بالاتری برای شستشو نیاز دارند. بهترین کار این است که دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود را به خوبی مطالعه کرده و با همه نکات آن آشنا شوید.
 

توجه به برچسب شستشوی لباس ها

احتمالا برچسب های شستشوی لباس را دیده اید. بر روی این برچسب ها نکات لازم در زمینه شستن لباس در لباسشویی مانند درجه حرارت لازم برای شستشو و یا استفاده از مواد شوینده مناسب ذکر شده است. با استفاده از این نکات، به افزایش عمر لباس کمک زیادی خواهید کرد.

1. لباس ها را کمتر بشویید.

هر چه لباس های شما کمتر در معرض تماس با مواد شوینده قرار بگیرند، طول عمر بیشتری خواهند داشت. این نکته اصلی ترین دلیل برای توصیه ما به شستن لباس ها با دست می باشد؛ چرا که ماشین لباسشویی لباس ها را چندین بار شست و شو داده و آن ها را برای مدت زمانی نه چندان کوتاه در تماس مستقیم با انواع شوینده ها قرار می دهد. این در حالی است که شستن دستی لباس ها با سرعت بیشتری انجام شده و با یک بار شستن صحیح و اصولی، شما را به مقصود خود می رساند.
 

2. از شوینده های ملایم استفاده کنید.

شوینده ها با اهداف متنوع و جهت استفاده در موارد کاربرد مختلف تولید می شوند. پیش از هر کاری شما باید شوینده مناسب برای لباس خود را پیدا کنید؛ در غیر این صورت ممکن است قدرت ماده شوینده شما بیشتر از حد لازم بوده و باعث آسیب دیدن لباس شما شود.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که استفاده از مواد شوینده به میزان زیاد می تواند منجر به سخت تر شدن آبکشی لباس ها شده و حتی در بافت آن ها باقی بماند. با چندین بار تکرار این اتفاق، بافت لباس شما سریع تر از حد معمول پوسیده خواهد شد.
 

3. لباس ها را با آب سرد بشویید.

همیشه پیش از شستن لباس های خود به برچسب یا لیبل نصب شده روی آن توجه نمایید. مهم ترین نکات در رابطه با نحوه صحیح شستن و نگهداری از هر لباس، از قبیل بیشترین دمای شستشو و … روی این لیبل درج شده است. با این حال تا حد امکان سعی کنید لباس های خود را با آب سرد بشویید تا از چروکیدگی و رنگ رفتگی آن ها جلوگیری نمایید.
 

4. لباس ها را دسته بندی کنید.

پیش از شستن لباس ها، آن ها را بر اساس رنگ و نوع بافت از یکدیگر تفکیک کنید. این کار به شما کمک می کند تا لباس های لطیف و نرم تر با لباس های ضخیم و زبر در تماس نبوده و آسیب نبینند. علاوه بر این، شوینده مناسب برای شستن هر یک از این لباس ها با دیگری متفاوت بوده و تفکیک آن ها به انتخاب پودر لباسشویی مناسب نیز کمک می کند.
 

5. لباس ها را در هوای آزاد قرار دهید.

زمانی که لباس های شما در معرض هوای آزاد قرار می گیرند، جریان هوا به خوبی از آن عبور نموده و مانع از باقی ماندن نم رطوبت در بافت لباس می شود. باقی ماندن رطوبت در بافت لباس یکی از اصلی ترین دلایل پوسیده شدن آن ها به شمار می رود. علاوه بر این، تابش مستقیم نور آفتاب باکتری های احتمالی موجود روی لباس را به طور کامل از بین برده و خاصیت آنتی باکتریال دارد.
 

6. لباس ها را روی رخت آویز خشک کنید.

استفاده از رخت آویز، راه حل جایگزین برای قرار دادن البسه در هوای آزاد می باشد. در صورتی که امکان قرار دادن لباس ها در هوای آزاد برای شما وجود ندارد، از یک رخت آویز استفاده نمایید. با این کار، لباس های شما با فاصله بیشتری نسبت به یکدیگر آویزان شده و امکان عبور هوا از میان آن ها وجود دارد.
 

7. لباس های بافت دار را از رطوبت دور کنید.

محیط های خشک بهترین فضا برای نگهداری از لباس های بافت دار هستند. این دسته از لباس ها به راحتی تغییر شکل و حالت داده و به اصطلاح بافت آن ها کش می آید. به همین علت توصیه می شود که آن ها را از رطوبت دور نگاه داشته و در محیط های خشک قرار دهید.

همچنین تا زدن این لباس ها را با آویزان کردن آن ها جایگزین نمایید تا فرم اصلی خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنند. با این حال اگر به هر دلیلی مجبور هستید که آن ها را آویزان کنید، بهتر است این کار را پس از پشت و رو نمودن لباس انجام دهید.
 

8. لباس‌های رنگی و سفید را جدا کنید.

هیچ‌کس تمایلی ندارد که لباس سفیدش به رنگ صورتی تغییر کند. در صورتی که نمی‌خواهید از این اتفاقات ناگوار برای لباس‌هایتان بی‌افتد، لباس‌های رنگی را از لباس سفید جدا کنید.
بسیاری از کارشناسان خشکشویی باور دارند که حتی لباس‌های رنگی را نیز از یکدیگر جدا کنید. در این صورت بهتر است تیشرت و جوراب قرمز را به صورت مجزا از شلوار جین و پیراهن آبی بشویید.
 

9. از لباس‌های زیرتان مراقبت کنید.

اگر می‌خواهید لباس‌های زیر زنانه هنگام شستشو سالم باقی بماند و شکل کاپ حفظ شود، توصیه می‌کنیم این نوع لباس‌ها را به روش سنتی و با دست بشویید. چرا که ممکن است چرخش لباسشویی به لباس‌تان آسیب وارد کند.

از این رو یک ظرف را پر از آب سرد کنید و لباس زیر زنانه را با خیال راحت بشویید. با این حال در صورتی که نمی‌توانید لباس را با دست بشویید و می‌خواهید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، لباس زیر را درون یک کیسه توری قرار دهید و به این روش لباس را بشویید.
 

10. از اتو با احتیاط استفاده کنید.

ممکن است دمای مستقیم اتو به بافت و ریزبافت لباس آسیب وارد کند. در این صورت توصیه می‌کنیم یک پارچه نخی تمیز روی لباس‌تان قرار دهید و از روی پارچه لباس را اتو بکشید. همچنین اگر می‌خواهید از گرمای مستقیم اتو استفاده کنید، دمای اتو را در درجه پایین، تنظیم کنید.

نکات مهمی که در هنگام شستن لباس ها باید بدانید
 

برای شستشوی لباس با ماشین لباسشویی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

مهم‌ترین مسئله برای شستشوی لباس این است که بدانیم چطور بدون آسیب زدن به رنگ و پارچه‌ی لباس آن را بشوییم. اطلاع از نکات کلیدی شستشوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی و رعایت کامل آن‌ها می‌تواند از آسیب دیدن لباس‌ها جلوگیری کند.

توجه به رنگ و جنس پارچه، انتخاب حالت شستشوی مناسب، انتخاب مایع لباسشویی یا پودر ماشین مناسب و مقدار آن از مهم‌ترین اصول شستشوی لباس با ماشین لباسشویی هستند که بی‌دقتی نسبت به هر کدام از آن‌ها می‌تواند باعث آسیب دیدن لباس مورد علاقه ما شود.

بدترین اشتباهی که در شستشوی لباس با ماشین لباسشویی می‌تواند اتفاق بیفتد تفکیک نکردن لباس‌های رنگی، روشن و تیره از یکدیگر است. حتما می‌دانید بعضی از لباس‌ها به‌خصوص لباس‌های نو در اولین شستشوی خود مقدار زیادی رنگ می‌دهند و اگر آن‌ها را از لباس‌های رنگ روشن جدا نکرده باشیم باعث رنگ گرفتن و خراب شدن همه لباس‌ها می‌شویم.

روش دیگر دسته‌بندی لباس‌ها براساس جنس آن‌ها است. معمولاٌ، پارچه‌هایی که از جنس جین، کاموا و پشم هستند نیاز دارند که با حالت‌های شستشوی مخصوص و در آبی که دمای آن برای پارچه مناسب است شسته شوند.

البته‌، تفکیک لباس‌ها تنها براساس رنگ و جنس نیست و باید آن‌ها را با توجه به میزان کثیفی و نوع لکه‌ها هم دسته‌بندی کرد. برای مثال، بهتر است لباس‌هایی که لکه روغن دارند جدا از لباس‌های گِلی شسته شوند.
 

شستشوی لباس با ماشین لباسشویی بهتر است یا با دست؟

برای پاسخ به این سوال یک جواب قطعی وجود ندارد. هر یک از روش‌های شستشو دارای مزایا و معایب مختلفی هستند که با توجه به جنس، رنگ و میزان کثیفی باید روش درست را از بین آن‌ها انتخاب کرد.

اگر از آن دسته افرادی هستید که به مخارج ماهانه خود اهمیت می‌دهید باید بدانید که به‌طور قطع در روش شستشوی لباس با دست حجم آب کمتری مصرف می‌شود و این مسئله می‌تواند روی کاهش قیمت قبض آب تاثیر داشته باشد.

اما این در حالی است که بخواهیم تمام لباس‌ها را با آب سرد بشوییم اما گاهی با توجه به جنس لباس یا نوع لکه روی آن لازم است از آب گرم استفاده کنیم. بنابراین، نیاز خواهیم داشت که آب را بجوشانیم و این کار باعث تحمیل هزینه‌های گاز به ما می‌شود.

از طرفی، گاهی برای پاک کردن بعضی لکه‌ها یا میکروب‌زدایی لباس‌ها لازم است که لباس‌ها با آب خیلی داغ یا شوینده‌های خاص شسته شوندکه پوست دست تحمل این دمای بالا و ترکیبات شوینده‌ها را ندارد و آسیب می‌بیند. در چنین مواردی شستن لباس با ماشین لباسشویی بهترین گزینه است.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌توان روش‌های شستشوی لباس را با هم مقایسه کرد بر اساس تاثیر آن‌ها بر صرفه‌جویی در زمان است. با توجه به مشغله‌های روزانه‌ و ارزش زمان، استفاده از ماشین لباسشویی می‌تواند راه‌حلی مناسب باشد اما باید به‌خاطر داشته باشیم که تمام لباس‌ها را نمی‌توان با ماشین لباسشویی شست و باید برای شستن آن‌ها وقت صرف کرد.
 

منابع

https://www.paxanco.com
https://www.beytoote.com
https://www.softlan.com
https://digiwash.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.