نحوه مراقبت از ماهی پرت یا طوطی ماهی

یکی از ماهی‌های آکواریومی، ماهی پرت (Parrot) یا همان طوطی ماهی است که به واسطه شکل ظاهری دهانش، مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در این بخش با شیوه نگهداری از ماهی پرت به طور کامل آشنا شوید.
جمعه، 24 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه مراقبت از ماهی پرت یا طوطی ماهی
ماهی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها درون آکواریوم نگهداری کنید؛ البته اگر نگهداری از حیوانات خانگی و به خصوص ماهی‌ها را دوست داشته باشید. در میان انواع ماهی‌ها، نوع پر طرفداری به نام ماهی پرت (پروت) یا طوطی ماهی وجود دارد که سازگاری زیادی با انواع ماهیان از ماهیان صلح جو تا ماهیان مهاجم دارد و همین نکته موجب می‌شود بتوانید به راحتی آن‌ها را در کنار یکدیگر نگهداری نمایید. ما قصد داریم در این مطلب، شما را با شرایط نگهداری از ماهی پرت آشنا نماییم. با ما همراه باشید.
 

آشنایی با ماهی پرت یا طوطی ماهی

پرت یا طوطی ماهی نخستین بار در اواخر دهه 80 در تایوان ایجاد گردید. برپایه برخی گزارشها زمان دقیق پیدایش پرت فیش سال 1986 است. به درستی مشخص نیست که نخستین پرت فیش از جفت شدن کدام دو ماهی به وجود آمده است . امروزه نیز کسانی که به شغل پر منفعت تکثیر ماهیان مشغولند حاضر نمی شوند که اسرار تروان خود را به همگان بگویند اما به نظر می آید که پرت فیش را از هیبرید ماهی سیکلید میداس نر با نام علمیAmphilophus citrinellus و سیکلید سر قرمز ماده با نام علمی Vieja synspila تولید می شود.

یک روایت رایج دیگر این است که از هیبرید سیکلید رد دویل ( شیطان سرخ ) با اسم علمی Amphilophus labiatus ویکی از گونه های ماهی سورم مانند سورم سبز یا سیکلید راه راه با نام علمیHeros severus و یا سورم طلایی با نام علمی Archocentrus spilurus حکایت می کند. از آنجا که پرت فیش ماهی کمابیش خجالتی است و بین ماهیان گفته شده تنها سورم ها چنین رفتاری را از خود بروز می دهند، می توان گمان نمود که یکی از والدین پرت فیش ها باید از گونه های سورم باشد.
 

رفتار و ویژگی های پرت فیش ( طوطی ماهی )

وقتی که یک پرت فیش تازه خریداری می کنید و آن را به مخزن خود معرفی می کنید، ماهی شما خجالت زده و ترسو به نظر می رسد. بسته به رفتار شما و محیط پیرامون مخزن و سایر هم مخزنی های ماهی، ترسو بودن پرت فیش شدنی است یک هفته تا 50 روز به طول بینجامد. اما پس از اینکه ترس ماهی ریخت و به اصطلاح به خانه تازه اش خو گرفت، ماهی بسیار خوش رفتار و باهوشی می شود.

از دیدگاه سازگاری این ماهی با ماهیان دیگر به طور کلی می توان اینگونه گفت که ماهی پرت فیش درنده خویی والدین خود را ندارد و مثلا آنگونه که سیکلید زندانی ( که به فارسی به آن سیکلید گورخری می گویند ) به ماهیان دیگر جفا می کند، پرت فیش چنین رفتاری ندارد.

نباید پرت فیش را با ماهیان کوچک یا بسیار صلح جو همسایه کرد. نباید این واقعیت را فراموش نمود که والدین اولیه این ماهی از سیکلید های آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی بوده اند. بهتر است در نگهداری این ماهی با ماهیان دیگر، همسان بودن اندازه ماهیان مخزن رعایت گردد. همچنین در مورد نگهداری چند پرت فیش در یک آبزی دان نمی توان با قاطعیت نظری داد. بیشتر این ماهیان اگر هم اندازه باشند زیاد به هم کاری ندارند ولی گاهی دیده شده که پرت فیشها از بامداد تا شب با هم می جنگند.

بیشتر از ماهی هایی مانند سیلور دالر، تترای بلاک ویدو ( بیوه سیاه )، تترای کنگو،کوریدوراسها و انواع کت فیش ها( لجن خوار ها )، آنجل های بزرگ  سورم ها و با کمی دور اندیشی بیشتر، سیکلید گورخری ( زندانی )به عنوان گونه های سازگار با پرت فیش نام می برند. حتی آن ها را با دیسکاس های بزرگ هم نگهداری می کنند.

یادتان باشد که چون دهان پرت فیش ها نسبت به پیکر آنها کوچک است، ممکن است در زمان غذا خوردن از سایر ماهیانی که غارتگر هستند عقب بیفتند. همین جا اضافه کنم که پرت فیش ها در زمان تولید مثل رفتار جدی تری از خود بروز می دهند و در پایان شاید یکی از بارز ترین ویژگیهای رفتاری پرت فیش ها علاقه آنها به حفر گودال است. پرت فیش ها عاشق کندن هستند. در نتیجه پول خود را برای خرید گیاهان طبیعی آبزی دانی درآکوآریوم محتوی طوطی ماهی ها حرام نکنید.
 

نگهداری ماهی پرت

برای نگهداری از ماهی پرت لازم است تا به یک سری اصول توجه داشته باشید. در واقع می‌توان گفت توجه به این نکات کمک می‌کنند تا شما بتوانید ماهی‌های خود را برای مدت زمانی طولانی‌تر سلامت نگه دارید. 
 

آب آکواریوم

• رنگ بدن این ماهی به PH آب حساس است و اگر آب آکواریوم قلیایی باشد رنگ بدن آن ها صورتی و اگر آب اسیدی باشد رنگ بدنش کم رنگ خواهد شد. ایده آل ترین PH مناسب برای این ماهی ها PH 6.5 تا ۷.۵ است.
• فراموش نکنید که هر هفته باید آب آکواریوم این ماهی را تعویض کنید.
• در کف آکواریوم برای بازی کردن این ماهی کمی شن بریزید. البته این ماهی ها حفاری کردن را دوست دارند و می توانند در میان انبوهی از شن ها برای خود پناهگاهی بسیار زیبا تهیه کنند.
• اگر تعداد این ماهی ها را در آکواریوم زیاد کنید باید شاهد دعوای آن ها باشید ولی بهتر است بدانید که این ماهی ها در طی شب بسیار ساکت و آرام هستند.
• یکی از بیماری هایی که در صورت نا مناسب بودن آب این آکواریوم برای ماهی ها ایجاد می شود لکه های سیاه است. در صورتی می توانید این بیماری را از بین ببرید که آب مناسب را برای آن ها تهیه کنید.
• می توانید برای این ماهی ها از چمن در آکواریوم استفاده کنید تا علاوه بر تمیزی آب وسیله بازی برای آن ها ایجاد کنید.
 

تغذیه ماهی پرت

شاید یکی از سوالاتی که برای شما پیش می آید این باشد که این ماهی ها چه نوع غذایی می خورند؟ این سوال برای افرادی که می خواهند از این ماهی ها مراقبت کنند پیش می آید و باید بدانید که این ماهی ها همه چیز خوارند و هر چیزی را می خورند. برای تغذیه بهتر این نوع ماهی ها بهتر است به آن مواد غذایی پروتئینی بدهید و از غذا های دیگری که می توانید برای نگهداری از ماهی پرت استفاده کنید غذا های حاوی بتاکاروتن می باشد. از دیگر غذا هایی که برای ان نوع ماهی ها استفاده می شود می توان به پولکی ها، کرم خونی و آرتیما اشاره کرد. در نظر داشته باشید که این ماهی به سرعت چاق می شوند بنابراین سعی کنید به صورت منظم به آن ها غذا بدهید تا از بیمار شدن آن ها جلوگیری کنید.
 

بیماری ها

هر نوع ماهی که در آکواریوم نگهداری می کنید مانند ماهی قرمز و سایر ماهی ها  ممکن است مریض شوند بنابراین بهتر است زمانی که نگهداری از ماهی پرت را بر عهده می گیرید به بیماری آن آگاه باشید.

ورم شکمی

یکی از بیماری های این نوع ماهی ورم های شکمی است. در نظر داشته باشید که این ماهی زمانی دچار این بیماری می شود که غذای نامناسب به او بدهید و برای درمانش تنها کافی است تا غذای مرغوب تهیه کنید و دمای آب روی ۳۴ درجه تنظیم کنید. بهتر است از این غذا به میزان کمی به مدت دو روز به او بدهید تا ورم درمان شود.
 

چاله روی سر

یکی دیگر از بیماری هایی که این ماهی زیبا دچار آن می شود چاله روی سر است و این بیماری به علت ازدیاد فسفر در غذا و یا زیاده روی کردن در غذا هایی مانند دل گاو ایجاد می شود. اگر می خواهید این بیماری را درمان کنید مافی است دمای آب را تا ۳۲ درجه افزایش بدهید. البته برای درمان باید از یک عدد قرص میترونیدازول هم استفاده کنید و آن را به همراه نمک های ید دار پودر کرده و درون آکواریوم بریزید. از مهم ترین نشانه هایی که این ماهی دارد ایجاد چاله هایی سفید و قرمز روی سر این ماهی است.
 

بیرون زدن چشم

یکی از بیماری های بسیار نادر بیرون آمدن چشم در ماهی پرت است. این ماهی در صورتی دچار این بیماری می شود که آمونیاک و مس در بدنش افزایش یابد. البته این بیماری ممکن است در اثر بالا رفتن دمای آب به صورت ناگهانی باشد. برای درمان این بیماری در ماهی پرت باید از دارو هایی مانند تتراسایکلین و یا سایر آنتی بیوتیک ها استفاده کنید تا بتوانید این بیماری را کنترل کنید. راه های دیگری که می توانید با استفاده از آن این بیماری را کنترل کنید استفاده از دمای آب مناسب و کاهش آمونیاک و مس در آب می باشد.
 

تکثیر ماهی پرت

عمده تکثیرات انجام شده در شرایط آزمایشگاهی و زیر نظر متخصصان انجام می‌گیرد. البته گاهی ممکن است که این ماهی‌ها تخم گذاری را انجام دهند اما این تخم گذاری در عمل بی‌فایده خواهد بود.
 

ماهی پرت با چه ماهی سازگاری دارد؟

از آنجایی‌ که ماهی پرت یکی از ماهی‌های صلح‌جو اما قلمرو طلب است، ممکن است این سوال در ذهن شما یا هر فرد دیگری شکل گیرد که ماهی‌های پرت را در کنار کدام یک از ماهی‌های آکواریومی می‌توان نگهداری کرد یا به‌ عبارت‌ دیگر ماهی پرت با کدام یک از ماهی‌های آکواریوم سازگاری بیشتری دارد؟ در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که این ماهی از نظر ویژگی‌ها و خلق‌وخوی می‌تواند با انواع کت فیش‌ها، سورم،  جک دمپسی، اسکار و گرین ترور و همچنین سیلور دالرها سازگاری داشته باشد و یک زندگی آرام و بدون چالش را تجربه کند.

منابع
https://setare.com
https://www.beytoote.com
https://marjandaryaei.com
https://arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
play_arrow
تظاهرات دانشجویان مقابل سفارت اسرائیل در آتن
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
play_arrow
نجات یک خانم بعد از چهار روز گیر کردن بین ۲ دیوار
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
play_arrow
ماجرای پیشنهاد نجومی به وحید شمسایی برای تبلیغ برنج!
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
play_arrow
منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
play_arrow
مرحوم صابری (گل آقا)؛ نمونه طنزپرداز متعهد
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
play_arrow
نماهنگ/ تو را است معجزه در کف... عصا بیفکن!
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
play_arrow
گفت‌وگو | آحاد مردم در حوزه نظارت، تولید و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
play_arrow
گفت‌وگو | تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در راستای جهش تولید خواهد بود
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
play_arrow
حمله به اسرائیل با کدامیک از جنگ افزارهای ایرانی انجام شد؟
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
play_arrow
روایت جالب شمسایی از روز پاسخ ایران به اسرائیل
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
نحوه برخورد صحیح با همسر در جمع چگونه است؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
غیرت چیست؟ اقسام غیرت کدامند؟ علل بی غیرتی چیست؟
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
جایگاه تعلیم در اسلام و برخی اصول آن
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
تاثیر پماد آنتی هموروئید بر درمان بواسیر داخلی و خارجی چیست؟
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا
play_arrow
حمله با گاز فلفل به دانشجویان معترض آمریکا