پان‌پراگ، مخدر سرطان‌زا

پان يا پان‌پراگ کوتاه‌ زماني است که به شکل‌هاي آدامس و خوش‌بوکننده‌هاي دهان از مرزهاي شرقي کشور وارد مي‌شود و به آساني و با قيمت نازل در دسترس افراد به ويژه کودکان و نوجوانان قرار مي‌گيرد. اين ماده جديد در برخي سوپرمارکت‌ها،‌دکه‌هاي روزنامه‌فروشي و دستفروش‌ها وجود دارد.
دوشنبه، 10 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پان‌پراگ، مخدر سرطان‌زا

پان‌پراگ، مخدر سرطان‌زا
پان‌پراگ، مخدر سرطان‌زا


 

نويسنده: فخري‌السادات خليفه‌سلطاني




 
پان يا پان‌پراگ کوتاه‌ زماني است که به شکل‌هاي آدامس و خوش‌بوکننده‌هاي دهان از مرزهاي شرقي کشور وارد مي‌شود و به آساني و با قيمت نازل در دسترس افراد به ويژه کودکان و نوجوانان قرار مي‌گيرد. اين ماده جديد در برخي سوپرمارکت‌ها،‌دکه‌هاي روزنامه‌فروشي و دستفروش‌ها وجود دارد.
پان پراگ معمولا در کارگاه‌هاي کوچک و غيرقانوني به صورت دست‌ساز و غيربهداشتي به صورت خوش‌بوکننده دهان با طعم‌هاي مختلف گياهي از جمله نعناع، آدامس، پاستيل و پودر قرص تهيه مي‌شود و در بسته‌بندي‌هاي آلومينيومي و کوچک با عکس هنرپيشه‌هاي هندي و پاکستاني وارد مي‌شود. اين ماده که در واقع ترکيبي شبيه همان ماده مخدر معروف به ناس را دارد، تا چند سال پيش در بسته‌هاي پلاستيکي سبز تيره وارد ايران مي‌شد. ناس از برگ‌هاي خشک درخت بتل (BETEL) و تنباکو که با آهک مخلوط و کوبيده شده، تهيه مي‌شود.براي تهيه ماده مخدر پان‌پراگ، دانه‌هاي قرمز و درشت درخت بتل در برگ درخت بتل پيچيده مي‌شود با تنباکو، آهک، خاکستر، ساخارين و اسانس‌هاي مختلف مخلوط مي‌شود.
حتي در بعضي از انواع، جهت افزايش قدرت گيرايي و سرخوشي، ترکيبات مخدر و يا توهم‌زاي ديگري از جمله ترياک و حشيش و در مواردي ترکيبات شيميايي ديگري از جمله ارسنيک و منيزيم و سرب به آن اضافه مي‌شود و همان‌طور که اشاره شد، آدامس‌ها و خوش‌بوکننده‌هاي پان‌پراگ، هر چند اين بار با اسم زيبا و فريب‌دهنده‌اي وارد بازار کشور ما شده است، اما در حقيقت ترکيبي شبيه همان ماده مخدر ناس دارد.

پان سرطان‌زاست
 

شهريور ماه سال قبل جانشين دبير کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشستي خبري گفت که پان‌پراگ يک ماده مخدر صناعي است و عوامل سودجو آن را به عنوان خوش‌بوکننده دهان با نام‌هاي راجا، گوتکا، چاليا، پان‌عربي، پان هندي، پان پاکستاني، ويتامين، ملوان زبل و ناس خارجي به جوانان و نوجوانان مي‌فروشند. دکتر محمدرضا جهاني محل توليد اين مواد را پاکستان و ترکيبات آن را تنباکو، آهک، خاکستر، ادويه، ساخارين و اسانس اعلام کرد. او ايجاد دلبستگي و اعتياد را مهم‌ترين عارضه مصرف اين ماده مخدر دانست و تاکيد کرد که از 11 نوع پان‌ موجود در استان سيستان و بلوچستان شش نوع آن حامل مواد مخدر افيوني بوده است. فرمول‌هاي ديگري نيز براي توليد اين ماده از ترکيب گياهان آرکا و وين با برگ گياه بتل وجود دارد. به نظر مي‌آيد هم در طول تاريخ و هم در دوران کنوني توليد کنندگان دايما به فکر ساختن ترکيبات جديد و متنوعي از پان بوده‌اند، به طوري که تعريف شکل يگانه‌اي از پان پراگ ناممکن شده است ولي شباهت همه اين ترکيبات در پي داشتن ابتلا به سرطان دهان است. تحقيقات آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان نيز اين عوارض را تاييد کرده است.

خوشبوکننده‌اي براي از بين بردن لثه!
 

همان‌طور که مي‌دانيم دليلي که مصرف‌کنندگان پان‌ را به سمت آن مي‌کشد احساس گرمي، سرخوشي موقت، سبکي‌سر، گيجي و شادي کاذبي است که پس از مصرف آن دست مي‌دهد اما اين ماده توهم‌زا آن‌قدر مخرب هست که بتواند به لثه‌ها و دندان‌ها نيز آسيب برساند. زيرا که نيکوتين موجود در آن به سرعت از طريق مخاط دهان جذب شده و باعث بدرنگي دندان و تخريب لثه مي‌شود. علاوه بر آن تحقيقات جديد نشان داده است اين ماده مخدر جديد، زمينه‌ساز بروز سرطان‌هاي دهان، حنجره و لثه است. شايد به همين دليل است که کشور هندوستان مقام دوم سرطان دهان را در دنيا دارد. اما اين تمام ماجرا نيست پان‌پراگ علاوه بر اينها مي‌تواند دستگاه تنفسي و قلب و عروق را نيز تحت تاثير قرار دهد و آنها را نيز از پاي درآورد اما به علت اينکه بيشتر مصرف‌کنندگان پان را جوانان و نوجوانان تشکيل مي‌دهند اين عوارض کمتر به چشم مي‌آيد.

هراس بعدي
 

اگرچه درباره خطرات پان روي دستگاه‌هاي مختلف بدن اشاره کرديم اما مهم‌ترين هراسي که از اين ماده وجود دارد، وابستگي‌اي است که اين ماده به مخدرهاي سنگين‌تر و قوي‌تر ايجاد مي‌کند. پان پراگ همان کاري را انجام مي‌د‌هد که سيگار و اکستازي انجام مي‌دهند: معرفي مصرف‌کننده به دنياي مخدرهاي قوي‌تر اما ميليون‌ها بار وحشتناک‌تر؛ دليل‌اش هم اين است که اگر قرص‌هاي محرک اکستازي و سيگار از دوران نوجواني و جواني افراد را آلوده کند پان‌پراگ که به عنوان خوشبوکننده دهان يا آدامس با طعم نعناع وارد بازار شده حتي کودکان دبستاني و خردسال را هم به کام اعتياد مي‌کشاند و آنها را به سمت وابستگي و اعتياد به موادمخدر قوي‌تر هدايت مي‌کند. تا مدت‌ها پيش خيلي‌ها فکر مي‌کردند که پان‌پراگ مشکلي است که تنها به شهرهاي شرقي کشورمان اختصاص دارد اما اين روزها، پان‌پراگ به اغلب شهرهاي کشورمان راه پيدا کرده است. به همين دليل ارتباط صميمانه والدين با فرزندان و توجه نمودن به نيازها و خواسته‌هاي منطقي آنها و همچنين مراقبت از ارتباط بين فردي فرزندان با دوستان از سوي خانواده‌ها مي‌تواند به افزايش آگاهي قشر جوان و نوجوان و ايمن‌سازي آنان در برابر مواد جديد مخدر کمک کند.
به گفته کارشناسان، يکي از راه‌هاي پيشگيري از اعتياد به خصوص در بين نوجوانان و جوانان دادن آگاهي‌هاي لازم به فرزندان است.
منبع:http://salamatiran.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.