نحوه کاشت و نگهداری از گل اسپاتی فیلوم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

اسپاتی فیلوم ها یا نیلوفرهای صلح یکی از رایج ترین و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند؛ زیرا رشد آنها نسبتا آسان است، همچنین زیبا هستند و هنگامی که به درستی از آنها مراقبت کنید. اسپاتی فیلوم به یک گیاه دوست داشتنی در مجموعه گیاهان آپارتمانی شما تبدیل می شود.
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل اسپاتی فیلوم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

معرفی گل اسپاتی فیلوم یا لیلی صلح

از آن‌جایی که کاشت گیاه فیلوم راحت بوده و ظاهری زیبا هم دارد، بسیاری از افراد آن را برای نگهداری در منزل خریداری می‌کنند. این گل گرمسیری بوده و همیشه سبز است. این گیاه جزئی از خانواده گل‌های شیپوری است و بیشتر در جنگل‌های جنوب آمریکا رشد می‌کند. گل اسپاتی فیلوم در بقیه مناطق دنیا به‌عنوان گیاهی آپارتمانی شناخته می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

این گیاه علاوه‌بر زیبایی و معطر بودن ویژگی‌های زیاد دیگری هم دارد. یکی از مزایای نگهداری از گیاه اسپاتی فیلوم در خانه، تصفیه و پاکسازی هواست. این گیاه می‌تواند اثر گازهای سمی مانند مونوکسید کربن و فرمالدئید را خنثی کرده و باعث بهتر شدن کیفیت اکسیژن محیط می‌شود.
 

مشخصات ظاهری اسپاتی فیلوم

گل اسپاتی فیلوم یک گل همیشه سبز و تقریبا بدون ساقه است. برگ‌های این گل شبیه نیزه، بیضی شکل و رنگ‌ آن‌ها هم سبز تیره است. برای این گیاه براق بوده و عطر خوبی هم دارد، به‌همین‌دلیل طرفداران زیادی پیدا کرده. برگ‌های این گل 15 سانتی‌متر طول و 8 سانتی‌متر عرض دارند و روی آن‌ها با رگ‌برگ‌های ضخیم پوشیده شده. کنار هم قرار گرفتن همه این ویژگی‌ها باعث دو چندان شدن زیبایی این گل شده.

گل دهی اسپاتی فیلوم معمولا اوایل بهار انجام می‌شود و هرچه به اواخر تابستان نزدیک‌تر شوید، جذابیت گل‌ها کمتر می‌شود. معمولا گل‌های معطر این گیاه بعد از یک هفته تغییر رنگ داده و کم‌کم سبز رنگ می‌شوند. اگر گل جذابیت را از دست داد، باید آن را از گیاه جدا کنید تا بتواند بهتر رشد کند.
 

نگهداری اسپاتی فیلوم در منزل؛ گل را در پر قو نگه داری کنید

اسپاتی فیلوم روش نگهداری ساده‌ای در منزل داشته و روتین‌های مراقبتی آن، کاملا آسان هستند. نگهداری و پرورش اسپاتی فیلوم در بیشتر مواد به جز رطوبت، در حد معتدل و میانه قرار دارد. این گیاه رطوبت دوست بوده و در مقایسه با بسیاری دیگر از گیاهان آپارتمانی، به رطوبت بیشتری احتیاج دارد.

۱- آبیاری مناسب اسپاتی فیلوم؛ راز زندگی

برای آبیاری اسپاتی فیلوم یا سوسن صلح، باید هر بار پیش از آبیاری وضعیت رطوبت خاک آن را بررسی نمایید. در صورتی که خاک تا عمق ۲ سانتی متری یا حداکثر ۳ سانتی متری خشک بود، زمان آبیاری آن رسیده است. این گل علائم مشخصی در خصوص زمان نیاز به آبیاری از خود نشان می‌دهد. زمانی که گیاه نیاز به آبیاری داشته باشد، برگ‌های صاف و درخشان آن، به سمت پایین متمایل می‌شوند. به این شکل شما متوجه می‌شوید که گیاه نیاز به آبیاری داشته و خیلی زود پس از آبیاری، برگ‌ها به وضعیت سابق خود باز می‌گردند.

جالب است بدانید که اسپاتی فیلوم آبزی بوده و همان طور که اشاره کردیم امکان رشد دادن آن داخل آب نیز وجود دارد.
در نظر داشته باشید با وجود این که اسپاتی فیلوم را یک گیاه رطوبت دوست معرفی کردیم، اما غرق کردن خاک گیاه در آب نیز باعث پوسیدگی برگ‌ها و سیاه شدن نوک آن‌ها خواهد شد و باید این موضوع را در خصوص مراقبت اسپاتی فیلوم لحاظ کنید. اگر قصد پرورش گل چمچه‌ای در آب را دارید، از ابتدا آن را داخل آب نگهداری کنید.
 

۲- رطوبت، نقطه انعطاف

این گیاه از رطوبت دوست‌ترین گیاهان آپارتمانی به حساب آمده و معمولا از گلدان جزیره‌ای برای آن استفاده می‌کنند. حتی اگر به هر دلیلی نخواهید گلدان جزیره‌ای را برای گل اسپاتی فیلوم انتخاب کنید، استفاده از یک ظرف آب در نزدیکی آن، کمک زیادی خواهد کرد. از این روی به خاطر داشته باشید که به جز غبارپاشی معمول، حتما رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کرده و در ضمن از غرق کردن آن در آب نیز پرهیز کنید.

البته لازم به ذکر است که نگهداری اسپاتی فیلوم در آب نیز میسر بوده و می‌توان این گیاه را برای مدتی در آب نگهداری کرد.
 

۳- نور مورد علاقه اسپاتی فیلوم؛ روز یا شب؟

اسپاتی فیلوم با اندازه نور محدود کنار می‌آید و درست به همین دلیل یکی از بهترین گیاهان برای نگهداری در شرایط آپارتمانی است. شما می‌توانید با اطمینان گل اسپاتی فیلوم را در محلی با نور متوسط و در سایه نگهداری کنید و هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. البته در نظر داشته باشید که در نقطه مقابل، قرار دادن این گیاه آپارتمانی در مجاورت تابش مستقیم نور خورشید، باعث آسیب دیدن برگ‌های آن شده و خیلی زود بخش‌هایی از برگ‌ها می‌سوزد و گلدهی به تعویق افتاده یا به طور کلی دوره گلدهی آن را از دست خواهید داد.

اگر از کارشناسان باغبانی بپرسید، بهترین منطقه در خانه برار قرار دادن گلدان اسپاتی فیلوم را بخش‌های غربی یا شمالی می‌دانند که تابش مستقیم نور خورشید در آن‌ها با شدت کمتری همراه بوده و نور متوسط داریم. به این شکل می‌توانید رشد سریع اسپاتی فیلوم را میسر سازید. اگرچه اسپاتی فیلوم از گیاهان مقاوم به کم نوری است، اما به هر حال برای رشد بهتر به میزان حداقل نور نیاز دارد.
 

۴- دمای محیط؛ شرط ماندگاری

با توجه به دمای محیط‌های خانگی، اسپاتی فیلوم طریقه نگهداری ساده‌ای به لحاظ دمایی دارد. دمای مناسب اسپاتی فیلوم، چیزی بین ۱۹ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است. این گیاه می‌تواند در بدترین شرایط تا دمای ۱۳ درجه سانتی گراد به لحاظ سردی محیط دوام بیاورد و بالاترین حد گرمایی که برای آن قابل تحمل است، ۳۲ درجه سانتی گراد خواهد بود. البته در صورتی که با بالا رفتن دمای محیط، چنان چه پیشتر نیز اشاره کردیم؛ سطح آبیاری آن نیز افزایش یابد.

در صورتی که محل زندگی شما در مناطق نسبتا گرمسیری است، برای نگهداری اسپاتی فیلوم در تابستان، حتما گیاه را به معتدل‌ترین بخش خانه منتقل کرده و میزان آبیاری آن را متناسب با دمای هوا، تنظیم کنید. به همین شکل برای نگهداری اسپاتی فیلوم در زمستان، شرایط متناسبی را لحاظ نمایید.
 

۵- ترکیب طلایی خاک مناسب اسپاتی فیلوم

خاک با زهکشی بالا، یکی از اصول طرز نگهداری درست از گل اسپاتی فیلوم است. بهتر است خاک را مقدار اندکی اسیدی کرده و آن را با مواد مغذی غنی سازی کنید. بهترین ترکیب ممکن خاک مناسب اسپاتی فیلوم، پیت ماس، خاک برگ، پرلیت و کوکوپیت است. شما می‌توانید با ترکیب این مواد با یکدیگر، بهترین بستر برای نگهداری و رشد اسپاتی فیلوم را فراهم سازید.
 

۶- کوددهی به اسپاتی فیلوم هر چند وقت یکبار لازم است؟

بهترین کود اسپاتی فیلوم، کود حاوی منیزیم و آهن است. کوددهی به گل اسپاتی فیلوم بسته به فصل‌های مختلف سال، متفاوت خواهد بود. در فصل‌های گرم سال، هر ۳ هفته یک بار، کوددهی به این گیاه مناسب است. لازم به ذکر است که باید در میزان کوددهی دقت داشته و افراط در این کار، موجب آسیب رسیدن به برگ‌های گیاه و برگشتن رنگ آن‌ها به سمت رنگ قهوه‌ای خواهد شد. در فصول سرد سال نیز می‌توانید کوددهی را به یک‌بار در هر فصل محدود ساخته یا به طور کلی کوددهی نداشته باشید.
 

۷- چه زمانی برای تعویض گلدان اسپاتی فیلوم اقدام کنیم؟

اسپاتی فیلوم تعویض گلدان ساده‌ای دارد. بهتر است هر ۲ سال یک بار، گلدان را تعویض کنید. البته در صورتی که مشاهده کردید گیاه رشد زیادی کرده و گلدان زودتر از این زمان برای آن کوچک است، می‌توانید زودتر برای تعویض گلدان اقدام کنید. در واقع منعی برای زمان تعویض گلدان وجود نداشته و تنها در صورتی که همه چیز طبیعی پیش رفته و مشکل زودهنگامی وجود نداشته باشد، تعویض یک یا دو ساله مناسب خواهد بود.
 

۸- هرس کردن به موقع

برای هرس کردن گل چمچه‌ای، لازم است که گل‌های قدیمی و پژمرده آن را جدا کرده و اجازه دهید تا برای رشد دوباره، مهیا شوند. همین طور باید حتما برگ‌های خشک و قهوه‌ای یا زرد رنگ را هرس کرده و محیط گیاه را سالم نگه دارید.
 

روش تکثیر گیاه اسپاتی فیلوم

این گیاه به تدریج انبوه و گسترده می‌شود بنابراین در زمان تکثیر گیاه می‌توان گیاه مادری را به دو یا سه دسته تقسیم کرد و هر قسمت را در گلدانی جداگانه کشت نمود. هنگام قرار دادن گیاه جوان در گلدان مستقل مراقب باشید که آنرا در همان سطحی که قبلا در خاک قرار داشته است بکارید. عمیق‌تر کاشتن گیاه کمکی به رشد بهتر آن نخواهد کرد. این گیاه در صورت شرایط مساعد محیطی بذر نیز تولید می‌کند که برای تکثیر می‌توان از آنان استفاده کرد.

بعد از قهوه‌ای شدن گل‌ها و پوشش بذر، پوشش ذر‌ها را باید با چاقویی تیز شکافت و بذر‌ها را در بستری سبک و مرطوب به شکل سطحی کاشت و لایه نازکی از بستر کاشت را بر روی انان قرار داد و دمای محیط را حدود ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد تنظیم کرد. وجود نور جوانه زنی بذر‌ها را تسریع می‌کند بنابراین ظرف محتوی جوانه‌ها را در محیطی روشن، اما به دور از نور آفتاب قرار می‌دهیم. افزایش رطوبت نسبی محیط و یا کشیدن پلاستیک شفاف بر روی بستر کاشت بذر‌ها به جوانه زنی آنان کمک خواهد کرد. اگر تمامی شرایط مناسب باشد در طی ۱۰ روز شاهد جوانه زنی بذر‌ها خواهیم بود.
 

آفات و بیماری گیاه اسپاتی فیلوم

شته و کنه تارعنکبوتی آفت این گیاه است، حشرات سپردار نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. این حشرات بر روی برگ دمبرگ و یا ساقه تجمع می‌کنند و از شیره گیاهی تغذیه کرده و موجب زردی برگ‌ها ضعیف شدن گیاهان می‌شوند. تریپس نیز از دیگر آفات است که می‌تواند از شیره گیاه تغذیه کند که در نتیجه فعالیت آنان برگ‌ها در هم پیچیده و بدشکل می‌شوند و لکه‌هایی نقره‌ای – خاکستری بر روی برگ‌ها ایجاد می‌شود. بلایت فیتوفترا از جمله بیماری‌های قارچی است که لکه‌های مرده سیاه یا قهوه‌ای رنگ در حاشیه یا مرکز پهنه برگ ایجاد می‌کند.

پوسیدگی ریشه قارچی که با دو قارچ Pythium و Cylindrocladium شکل می ‌گیرد بیماری دیگری است که موجب زرد شدن برگ‌ها بخصوص برگ‌های پایین گیاه نزدیک به ریشه می‌شود و گاهی با پژمردگی گیاه نیز همراه است.

ممکن است لکه‌های بیضی شکل قهوه‌ای تیره بر روی پهنه و دمبرگ شکل گیرد بخصوص در نواحی نزدیک سطح خاک بوجود آید که در این مرحله نشانه از بین رفتن اکثر ریشه‌های گیاه و مرگ حتمی گیاه است. لکه برگی بیماری دیگری است که که بر اثر آن لکه‌هایی حلقوی به رنگ سیاه تا قهوه‌ای بر روی حاشیه و پهنه برگ مشاهده می‌شود. در لکه‌ها ممکن است حلقه‌های متحد المرکز وجود داشته باشند.

عدم آبیاری بیش از اندازه، تهویه مناسب هوای محل نگهداری گیاه، استفاده از بستر‌های کاشت ضدعفونی شده از جمله راهکار‌های جلوگیری از شیوع بیماری‌های قارچی است. اما اگر بیماری شروع شد و پیشرفت داشت باید از سموم مناسب قارچکش استفاده کرد. بیماری‌های ویروسی موزاییک موجب ظهور لکه‌های زرد رنگ بر روی پهنه برگ، بد شکلی برگ‌ها و کوچک ماندن قامت گیاه می‌شود. بیماری ویروسی راه حل ندارد و تنها باید گیاه آلوده را از بین برد.


منابع
https://dombarg.com
https://vipshop.flowers
https://www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.