نحوه کاشت و نگهداری از گل قاشقی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل قاشقی، که به آن پپرومیا هم می گویند، گیاهی همیشه سبز و بسیار مقاوم است. این گیاه به دلیل اینکه می‌تواند سایه را تحمل کند برای نگهداری در منزل یا محیط کار ایده‌آل است. قاشقی گیاهی همیشه سبز با برگ های پهن گوشتی سبز یا ابلق است.
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل قاشقی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

معرفی گیاه قاشقی 

گیاه قاشقی، یا پپرومیا (نام علمی Peperomia magnoliiaefolia)، گیاهی علفی و همیشه سبز است که به کندی رشد می کند. محل زندگی و زادگاه گیاه قاشقی در جنگل های نسبتاً تاریک است، به همین دلیل شرایط آپارتمان را به خوبی تحمل میکند؛ در صورت کاشت گروهی به عنوان یک گیاه مجزا کاربرد دارد. در ایران واریته های بسیاری از گیاه قاشقی پرورش داده می شود.
 
پپرومیای همیشه سبز، از خانواده ی پیپراسه (فلفلی ها) PIPERACEAE می باشد. دارای گونه های مختلف و جثه ای کوچک هستند. بیش از چهارصد گونه از این خانواده شناخته شده است. 
منشأ این گیاهان، آمریکای جنوبی (برزیل) و آفریقای جنوبی و آفریقای مرکزی و به طور کلی مناطق گرمسیری و گاه روی تنه درختان است.ارتفاع گیاه در حدود ۲۵ سانتیمتر  برگ ها گوشتی و براق آن قلبی و تخم مرغی شکل می باشد و به رنگهای سفید، کرمی در متن سبز رنگ و پر از فرورفتگی و برجستگیها، به رنگ سبز تیره با رگه های سبز روشن است. 
 

روش نگهداری گیاه قاشقی

نور مناسب برای انواع گل قاشقی:

همان‌طور که گفته شد، زادگاه این گیاه در جنگل‌های کم‌نور و مرطوب است؛ بنابراین جهت نگهداری گیاه قاشقی باید نور متوسط را برای گیاه فراهم کرد. گل قاشقی مانند گیاه ورنا جز گیاهان سایه دوست می‌باشد که نگهداری آن در منزل آسان است.

برای نگهداری گیاه قاشقی در کنار پنجره بهتر است گلدان تقریباً یک متر با پنجره فاصله داشته باشد و در صورتی که در برابر نور مستقیم قرار گیرد، برگ‌های گیاه سوخته و موجب ریزش آن‌ها می‌شود. البته در صورتی که نور کافی به گیاه نرسد، رشد گل قاشقی کم شده و بعد از مدتی رشد گیاه متوقف می‌شود.
 

آبیاری انواع گل قاشقی:

در هنگام نگهداری گل قاشقی باید دقت کنید که برگ‌ها و ساقه این گیاه توانایی جذب و ذخیره‌سازی آب را دارند و آبیاری زیاد منجر به پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. با توجه به محل قرارگیری گلدان، میزان آبیاری آن متفاوت است اما زمانی که 70 درصد گلدان خشک شد، می‌توانید برای آبیاری گیاه اقدام کنید. آبیاری زیاد گل قاشقی سبب بیماری‌های قارچی برای گیاه شده و ریشه‌ها را از بین می‌برد.

در هنگام نگهداری گل قاشقی باید دقت کنید که برگ‌ها و ساقه این گیاه توانایی جذب و ذخیره‌سازی آب را دارند و آبیاری زیاد منجر به پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. با توجه به محل قرارگیری گلدان، میزان آبیاری آن متفاوت است اما زمانی که 70 درصد گلدان خشک شد، می‌توانید برای آبیاری گیاه اقدام کنید. آبیاری زیاد گل قاشقی سبب بیماری‌های قارچی برای گیاه شده و ریشه‌ها را از بین می‌برد.
 

دمای مناسب برای نگهداری گیاه قاشقی:

دمای مناسب جهت نگهداری گیاه قاشقی، 18 الی 26 درجه سانتیگراد است و دمای پایینتر یا بالاتر به مرور سبب ریزش برگها شده. در دمای کمتر از 12 درجه، برگ و ساقه گل قاشقی سیاه شده و در فصل زمستان در صورتی که در هوای آزاد قرار داشته باشد، آب میان برگها و ساقه دچار یخ‌زدگی شده و گیاه از بین میرد. همچنین افزایش دمای بالای 30 درجه سبب چروک شدن و بیحال شدن برگ‌ها و ریزش آنها میگردد.
 

خاک مناسب برای نگهداری گیاه قاشقی:

خاک گیاه قاشقی جهت نگهداری باید سبک باشد. میتوانید برای خاک گل قاشقی از ترکیب دو قسمت پیت‌ماس که دو قسمت ماسه شسته شده و دو قسمت خاک برگ و یا خاک باغچه استفاده کنید. میتوانید از خاکهایی که به‌راحتی آب را از خود عبور میدهند و دارای زهکش مناسبی هستند  استفاده کنید.
 

کود تقویتی برای گل قاشقی:

همان‌طور که در آبیاری مناسب جهت نگهداری گیاه قاشقی گفته شد، خاک گلدان این گیاه باید همواره مرطوب باشد. در صورتی که برگها کم‌رنگ شوند و رشد گیاه کاهش یابد، باید از کود مناسب برای گل قاشقی استفاده کرد. غلظت کود مخصوص گل قاشقی، نصف سایر گیاهان زینتی است به طور کلی می‌توان گفت کودهایی با درصد نیتروژن بیشتر برای رشد گیاهانی با برگهای تزئینی بسیار کاربرد دارند مانند کود 20.5.10 . از کود 19.6.20 می‌توانید برای بهبود عملکرد رشد شاخه‌ها و برگ‌ها و تحریک آنها استفاده کنید. استفاده از این کود برای گیاهان آپارتمانی که گلدار هستند و گل میدهند بسیار مناسب است.

برخی نمونههای گیاه قاشقی دارای گلهای متنوع زیبا هستند اما علت گل ندادن گیاه قاشقی، می‌تواند کمبود هورمون گلدهی باشد. با تهیه کود مناسب گلدهی و استفاده منظم و توجه به شرایط نگهداری شما می‌توانید گلهای این گیاه زینتی زیبا را ببینید.
 

تکثیر گیاه قاشقی 

روش قلمه زدن 

فصل بهار زمان مناسب برای تغییر گلدان است و خاک مناسب برای آن مخلوطی از خاک چوب و تورب و ماسه است. همچنین از پیت ماس سفید نیز میتوان مقداری در ترکیب اضافه کرد. محل قرار گرفتن گلدان باید کاملاً روشن و دور از اشعه ی مستقیم باشد. در این صورت سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می کند. 
پپرونیای ابلق یا سفید توسط قلمه های بذر و ساقه تکثیر می شود 
پپرونیای سبز با قلمه های برگ و ساقه تکثیر می شود. 
پپرونیای معمولی که گیاهی است با برگ های چروکیده، کاملاً متفاوت با گیاهان دیگر این خانواده است و توسط برگ های کاملش تکثیر می کنند. 
قلمه را باید تا ۴ – ۵ سانتیمتر در ماسه ی شسته فرو کنید و سپس در دمای ۱۸ درجه و تاریکی قرار دهید. 
 

روش خواباندن 

در مورد انواع گوشتی آن، برگ را روی سطح ماسه بخوابانید و روی آن ماسه شسته بریزید؛ پس از مدتی از انتهای رگبرگ ها ریشه ظاهر می گردد. 
 

نکات خاص در نگهداری از گیاه قاشقی

✓  آبیاری بیش از حد سبب پوسیدگی و گندیدگی ریشه و بروز بیماری قارچی در ساقه می گردد و حتی ممکن است باعث سیاه شدن برگ ها و ساقه های پپرومیا شود.
✓ برای رشد بهتر و تقویت گیاه قاشقی می توانید با خرید کود مایع و جامد محلول در آب و استفاده به صورت هر دو هفته یکبار، مواد مغذی مورد نیاز این گیاه زینتی را تامین کنید. در صورتی که توقف رشد گیاه را مشاهده کردید قطعاً به معنی کمبود عناصر مورد نیاز و نیاز به کوددهی این گیاه می باشد.
✓  به علت آنکه برگ های گیاه قاشقی شکننده هستند، نیازی به هرس کردن یا تمیز کردن برگ ها نیز و غبارپاشی کافیست.
✓ چنانچه گیاه به خوبی رشد نمی کند و برگ های آن زرد شده است به علت مغذی نبودن خاک و کمبود نور می باشد بنابراین گیاه را کوددهی کرده و به مکان پر نور تری منتقل کنید.

✓ کنه یکی از مشکلاتیست که گیاه قاشقی را تهدید می کند، در صورتی که تار عنکبوت در بخش پایینی گیاه مشاهده کردید آن را سمپاشی کنید و از غبارپاشی غافل نشوید.
✓ در صورتی که روی ساقه قاشقی کپک خاکستری دیدید، نشان از قارچ به دلیل هوای سرد و مرطوب می باشد که بعد از استفاده از قارچ کش باید گلدان را به محل گرمتری منتقل کرده، آبیاری کمتری انجام دهید و از غبار پاشی خودداری کنید.
✓ همانطور که گفته شد گل قاشقی ابلق نیاز به نور نسبتاً زیادی دارد و در صورت کمبود نور ممکن است رنگ برگ های آن سبز شود.
✓ برخی از انواع گل پپرومیا قابلیت گلدهی دارند اما اگر در نور کم تر از میزان نیازشان قرار گیرند گل نمی دهند.


منابع
https://baharanagri.com
https://www.golator.com
https://www.onlinegol.ir



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.