نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

پیله آ میکروفیلا (pilea microphylla) گیاهی همیشه سبز که امروزه به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می شود.
يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

معرفی گیاه پیله آ میکروفیلا

پیله آ میکروفیلا Pilea microphylla به عنوان یک گیاه رونده صخره ای شناخته شده است. این گیاه همیشه سبز متعلق به خانواده Urticaceae می باشد. هر چند این گیاه شباهتی به سرخس ندارد ولی آن را توپخانه سرخس نیز می نامند. در آمریکای لاتین گیاه توپخانه (کارخانه باروت) نام دارد و بومی فلوریدا است. در مناطق گرمسیری نظیر برزیل و مکزیک در دمای 17 تا 24 رشد و تکثیر می شود. نور متوسط (فیلتر شده) باعث سبزی و شادابی گیاه می شود. به عنوان پوشش زمین در بسیاری از مناطق رشد می کند. 
 

شرایط نگهداری ورنا یا پیله آ میکروفیلا

نور:

به نور متوسط و غیر مستقیم احتیاج دارد. نور ملایم صبح صدمه ای به آن وارد نمی کند و در سبزی و شادابی گیاه موثر است اما از تابش مستقیم و شدید نور خورشید دور نگه دارید که باعث قهوه ای شدن و سوختن برگ ها می شود.
 

آبیاری:

به خشکی تا حدودی مقاوم است و به آبیاری متوسط احتیاج دارد، بهترین زمان آبیاری بعد از خشک شدن سطح خاک است. رطوبت دوست است، در محیط های مرطوب رشد بهتری دارد.
 

دما:

دمای اتاق برای آن مناسب است و در صورت گرم تر شدن هوا به آبیاری دقت کنید تا خشکی نکشد. نسبت به سرما حساس است و اگر در دمای کمتر از چهار درجه قرار بگیرد برگ ها قهوه ای می شوند و می ریزند.
 

خاک:

به خاکی سبک با زهکش بالا احتیاج دارد تا آب در اطراف ریشه باقی نماند و باعث از بین رفتن گیاه نشود. از ترکیبات سبک کننده ی خاک مثل خاک برگ و پرلیت در بستر آن به کار ببرید.
 

کود دهی و تغذیه:

در فصل رشد گیاه می توانید از کود مایع یا کود گیاهان آپارتمانی برای تقویت آن استفاده نمایید.
 

هرس:

برای اینکه گیاه ورنا متراکم و پرپشت شود نیاز است تا هر از چند گاهی هرس شاخه های بلند انجام شود.
 

تکثیر

پیله آ میکروفیلا گیاهی بسیار زیبا و آپارتمانی است که اگر نور غیر مستقیم و رطوبت مناسبی داشته باشد به راحتی در فضای خانه پرورش می یابد، گیاه ورنا گل های کوچک سبز رنگی نیز دارد که البته در زیبایی این گیاه نقش چندانی ندارد و زیبایی این گیاه بیشتر منحصر به برگهای سرسبز ، براق و کوچک آن است.

ساقه های این گیاه در هر مکانی که با خاک تماس داشته باشند ریشه می دهند. بنابراین می توان آن را توسط قلمه که از نوک ساقه تهیه می شود به راحتی تکثیر کرد. زمان قلمه گیری فصل بهار یا تابستان است. از نوک ساقه ها قطعاتی به طول ۷.۵ سانتیمتر گرفته می شوند. برش را دقیقاً در زیر گره بزنید و قلمه ها را در خاکی سبک و مرطوب قرار دهید. قلمه ها در طی یک ماه ریشه خواهند داد. تقسیم بوته روش دیگر تکثیر این گیاه است.
 

آفات و بیماری های گل پیله آ

کنه های تار عنکبوتی در آب و هوای گرم و خشک می توانند به برگها آسیب بزنند. بنابراین وقتی که هوا بسیار گرم است گیاه را در مکانی سایه قرار دهید. شپشکها از جمله دیگر آفات این گیاه هستند که از شیره گیاه مصرف کرده برگهای گیاه بخصوص برگهای جوان کم رنگ و بدشکل می شوند و به دلیل تولید ماده چسبناک عسلک، سطح روی برگها براق و چسبناک خواهد شد.

اگر تعداد آفات کم است با تکه پارچه ای مرطوب آنان را از روی گیاه بردارید در غیر این صورت از سموم سیستماتیک استفاده کنید. از بیماری های این گیاه می توان به لکه برگی و همچنین پوسیدگی ساقه اشاره کرد که آبیاری بیش از اندازه و خیس و غرقابی شدن خاک گلدان و هوای سرد و مرطوب از جمله عوامل تشدید کننده این بیماری ها هستند. بنابراین و برای جلوگیری از شیوع این بیماری ها باید نوع خاک گلدان را طوری انتخاب کرد که زهکش بسیار خوبی داشته باشد.

گیاه را نباید زیاد آب داد و تهویه هوا نیز به خوبی صورت گیرد. در این گیاه غبار پاشی در زیر نور مستقیم آفتاب و همچنین استفاده از مواد براق کننده شیمیایی موجب سوختن برگها و ظهور لکه های قهوه ای بر روی آنان می شود.
 

این گیاه مناسب چه مکان هایی است؟ 

پیله آ محیط گرم و مرطوب را می پسندد، می توان آن را در محیط خانه نگهداری نمود تنها شرایط مناسب جهت رشد برای آن فراهم آورید.
 

نکات خاص پیله آ 

هنگامی که گیاه بیش از حد آبیاری گردد برگ های آن به رنگ قهوه ای و سیاه در می آید و دچار پوسیدگی می گردد، باید قسمت های خراب و پوسیده را از گیاه جدا کنید تا به قسمت های دیگر آن انتقال پیدا نکند و نیز میزان آبیاری را کاهش دهید.


منابع
https://namnamak.com
https://saednews.com
https://www.golator.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.