شهرستان قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

قرچک، مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق استان تهران است که در ۲۰ کیلومتری تهران واقع شده‌است. این شهرستان از سمت شمال شرق به شهرستان پاکدشت، از شرق و جنوب به شهرستان ورامین و از غرب نیز به شهرستان ری محدود می‌باشد. این شهر به دلیل نزدیکی به تهران، سرریز جمعیت پایتخت را به خود جذب می‌کند که علت اصلی آن ارزان بودن مسکن در قرچک نسبت به تهران است. بیش از ۹۵ درصد جمعیت این شهر مهاجرانی همچون آذری‌ها، لرها، کردها، کرمانج‌های خراسان، خراسانی‌ها و مردمان شمال ایران هستند. در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ کل جمعیت شهرستان قرچک ۲۶۹۱۵۸ نفر بود.
چهارشنبه، 9 خرداد 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهرستان قرچک کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان تهران
شهرستان قرچک
بخش مرکزی
جمعیت  ۲۶۹۱۵۸ نفر
مساحت ۱۲۵ کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی
مذهب اکثریت شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۹۴۵ متر
شرایط آب و هوا آب و هوای خشک و نیمه بیابانی با تابستان هایی گرم و زمستان هایی نسبتا سرد
پیش شماره تلفن 021
شناسه ملی خودرو ۲۱س-۲۱م-۷۸س-۳۸ص-۳۰ط
ره آورد ظروف سفالی

قرچک، مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق استان تهران است که در ۲۰ کیلومتری تهران واقع شده‌است. این شهرستان از سمت شمال شرق به شهرستان پاکدشت، از شرق و جنوب به شهرستان ورامین و از غرب نیز به شهرستان ری محدود می‌باشد. این شهر به دلیل نزدیکی به تهران، سرریز جمعیت پایتخت را به خود جذب می‌کند که علت اصلی آن ارزان بودن مسکن در قرچک نسبت به تهران است. بیش از ۹۵ درصد جمعیت این شهر مهاجرانی همچون آذری‌ها، لرها، کردها، کرمانج‌های خراسان، خراسانی‌ها و مردمان شمال ایران هستند. دلیل اصلی شکل‌گیری قرچک، کوره پزی‌های آن است. قرچک در سال ۱۳۵۵ به شهر تبدیل شد که علت اصلی توسعه آن، وجود کوره‌پزخانه‌های زیادی بود که در این منطقه وجود دارد. قرچک به دلیل خاک مرغوب همیشه مورد توجه صنعت تولید آجر و سفال بوده و به دلیل حفاری‌های انجام شده به همین منظور در شمال این شهر چاله‌های عظیمی وجود دارد. بیش از ۹۵ درصد جمعیت این شهر مهاجرانی همچون ترک ها، لرها، کردها، کرمانج‌های خراسان، خراسانی‌ها و مردمان شمال ایران هستند. در دوران جنگ ایران و عراق نیز محله‌هایی از این شهر میزبان شیعیان عراقی بود که به ایران مهاجرت کرده بودند. در قرچک مهاجران محله خاص خود را دارند که ذیل اسم مسجد، نام منطقه‌ای که مردم آن محله از آنجا مهاجرت نموده‌اند، نوشته شده‌است. راه‌آهن سراسری تهران-مشهد، جنوب این شهر را به صورت کلی طی می‌کند و مانع پیشروی این شهر به سمت جنوب شده‌است.  در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ کل جمعیت شهرستان قرچک ۲۶۹۱۵۸ نفر بود. علت نام گذاری آن وجود پست بازرسی روس‌ ها در جریان جنگ جهانی دوم، در کنار ایستگاه قطاری بود که آنجا برای بازرسی محموله‌ های گندمی که به مقصد اتحاد جماهیر شوروی، فرستاده می‌شد، ایجاد کرده بودند و به همین خاطر، مردم بومی به آن جا قریه چک می‌ گفتند. گستره شهرستان قرچک از طول شرقی ۵۱ دقیقه و ۲۹ ثانیه تا ۵۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه و عرض شمالی ۳۵ دقیقه و ۲۱ ثانیه تا ۳۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه بوده و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۹۴۵ متر می باشد. آب و هوای این شهرستان خشک و نیمه بیابانی است که دارای تابستان هایی گرم و زمستان هایی نسبتا سرد است و باران کم، گرمای بیش از حد و دوره خشکی طولانی از ویژگی های بارز این منطقه می باشد، بطوری که دمای هوای شهرستان در طول سال به صورت میانگین داری تغییراتی از ۷- درجه تا ۴۳ درجه سانتیگراد بوده و وضعیت نزولات جوی در این شهرستان سالیانه ۱۶۰ میلیمتر و حداکثر سرعت بادهای موسمی در آن به طور متوسط به ۱۵ کیلومتر می رسد. شرایط اقلیمی در این منطقه بدین شکل است که در چهار ماه آخر سال، دارای شرایط مرطوب، در اوایل سال یعنی در ماه های فروردین و اردیبهشت حالت نیمه خشک و شش ماه بقیه سال شرایط اقلیمی خشک حاکم می باشد.
 

این شهرستان شامل بخش‌های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
مرکزی
 
شهرها:
باقرآباد، زیباشهر
 
دهستان:
دهستان محمدآباد، دهستان ولی آباد، دهستان شاه آبادی، دهستان داود آباد
 
روستاها:
فردیس، قشلاق جیتو، قشلاق مشهدی ابوالحسن، قشلاق مشهدی محمد، قشلاق داود آباد، امین آباد، صالح آباد و ...
 

جای‌ های دیدنی شهرستان قرچک

 
تپه هفت هزار ساله پردیس قرچک
تپه پردیس در دو کیلومتری شمال قرچک و در نزدیکی روستای پردیس و همجوار با کوره های آجرپزی است ،این تپه هفت هزار ساله تاریخ تمدن عصر آهن را در خود جای داده است. به گفته بسیاری از باستان شناسان و محققانی که در تپه پردیس فعالیت کرده اند، این منطقه یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی است که تمدن بشری را در عصری نشان می دهد که انسان با درک صحیح از زندگی گروهی ، به ساخت ابزارهای زندگی متمدن روی آورده است. قدمت تپه پردیس را با تپه سیلک کاشان سنجیده اند و در اصل آثار کشف شده در این مکان تاریخی، هویتی جدید به دشت ورامین و حتی تهران بخشیده است.
 
پل باقرآباد
بر روی رود خانه جاجرود واقع شده است و از جاذبه های گردشگری قرچک می باشد. کفن پوشان ورامین در سال ۱۳۴۲ نزدیک این پل به خاک و خون کشیده شدند. در نزدیکی این پل کانالی با خشت وگل وجود دارد که توسط آن کانال آب را از زیر رودخانه عبور داده‌اند. آب بر اثر اختلاف سطح از طرف دیگر رودخانه جاری گشته و اراضی کشاورزی را سیرآب می‌ نموده‌ است.
 
امامزاده بی بی زبیده
بقعه متبرکه امامزاده بی‌بی زبیده ، یکی از بقاع متبرکه شهرستان قرچک است که محل دفن بانویی جلیل القدر از نوادگان امام هفتم شیعیان، امام موسی کاظم (ع)است. بنای اصلی بقعه که ۷۰۰ سال قدمت دارد، در سال ۱۳۷۶ مرمت شد و دارای ایوانی است که بعدها یک رواق به آن اضافه گردید، گنبد بقعه با پوشش سبز رنگ جلوه خاصی از شکوه و عظمت خاندان عصمت و طهارت را تداعی می کند.
 
بوستان جنگلی
بوستان جنگی قرچک که در منطقه زیباشهر و بر فراز تپه ای قدیمی واقع شده، یکی از مناطق مهم تفریحی شهرستان است که به دلیل برخورداری از درختان کاج و سرو، در تمامی ایام سال سبز بوده و پذیرایی بسیاری از مردم است و از جاذبه های گردشگری قرچک است. در سال های اخیر این منطقه، میزبان پیکر دو شهید گمنام است که بنای یادمان با شکوه این شهدا از دور دست ها
 
درختانی با قدمت ۴۰۰سال در پویینک قرچک
روستای پویینک در شهرستان قرچک نیز یکی از روستاهای تاریخی و جذاب منطقه و استان تهران محسوب می‌شود که می‌تواند موردتوجه مسافران و گردشگران قرار بگیرد و از جاذبه های گردشگری قرچک می باشد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده، درختانی در پویینک قرچک یافت می‌شود که عمر آن به حدود ۴۰۰ سال می‌رسد که این امر نشان‌دهنده تاریخی بودن این روستا است.
 
از دیگر مناطق گردشگری شهرستان گرچک به شرح زیر است:
مسجد شهدای ۱۵ خرداد

مسجد جامع شهر قرچک

پارک ولی عصر

پارک جنگلی زیباشهر

بلوار طلائیه

میدان‌ های شهید ستاری و امام خمینی

امامزاده ابراهیم علیه السلام

زورخانه علی بن ابی الطالب

روستای تاریخی داودآباد
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان قرچک

 
شهید سرتیپ مجید داودی راسخ
پاسدار شهید سرتیپ «مجید داودی راسخ» اردیبهشت ماه  ۱۳۴۳ در یکی از روستاهای قرچک به‌دنیا آمد. در سال ۱۳۶۰ فرماندهی بسج قرچک را به عهده داشت. وی در عملیات خیبر در حالی که فرماندهی یکی از گروهان‌های گردان قمربنی هاشم(ع) تیپ سیدالشهداء(ع) را به عهده داشت، به شدت مجروح گردید و یکی از پاهایش به علت خرد شدن استخوان حدود پنج سانت کوتاه شد و هجده ماه در زندان‌های موصل عراق طعم تلخ اسارت را چشید. سرانجام در سال ۱۳۶۴ به ‌دلیل معلولیت و مجروحیتی که داشت با همکاری صلیب سرخ آزاد و به میهن برگشت. اما دوباره به جبهه شتافت و فرماندهی گردان حضرت زهرا سلام الله علیها لشگر ۱۰ سیدالشهداء را به عهده گرفت و پانزده تیرماه ۱۳۶۶ در عملیات نصر۴ (ماووت عراق) به درجه شهادت نائل آمد.  مزار این شهید بزرگوار در بهشت زهرا(س) تهران قطعه ۲۹ (سرداران)– ردیف ۲ – شماره ۷ قرار دارد.
 
شهید سرتیپ حسن ایرلو
پاسدار شهید سرتیپ «حسن ایرلو» سفیر تام‌الاختیار و فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران در یمن و از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران بود که در ۲۰ آذر ۱۴۰۰ به کرونا مبتلا شد و وزارت خارجه ایران مقدمات بازگشت او به ایران را بعد از گذشت یک هفته با یک هواپیمای عراقی فراهم کرد و سرانجام بامداد ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ بر اثر جراحات ناشی از آثار جراحت شیمیایی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید. مزار این شهید بزرگوار در امامزاده صالح(ع) تجریش قرار دارد. سردار شهید «حسین ایرلو» فرمانده گردان تخریب تیپ المهدی(عج) روز بیست و پنجم اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در شرق دجله به شهادت رسید. مزار این شهید بزرگوار در بهشت زهرا(س) تهران قطعه ۲۷ – ردیف ۱۲۱ – شماره ۷ قرار دارد.
 
محمد خالقی
یکی از اعضای تیم والیبال نشسته در ایران است که افتخاراتی چون: قهرمانی پارالمپیک ۲۰۰۸ چین - پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن - پارا آسیایی را در کارنامه ورزشی خود دارا میباشد.
 
جمشید اصغرگیوه چی(جمشید گیوه چی)
این ورزشکار مقام دوم جهانی کیک بوکسینگ ۲۰۰۵ ایران و کیک بوکسینگ مقام اول قهرمانی اسیا ۲۰۰۹ ویتنام را کسب کرده است.
 
رقیه عبداللهی
یکی از بانوان  ورزشکار شهرستان قرچک خانم رقیه عبداللهی میباشد که در درشته  کبدی توانسته مقام دوم جهانی ۲۰۱۲ هند را به دست آوررد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.