همه آنچه که باید درباره روستای چوپانان بدانید

چوپانان یکی از روستاهای شهرستان نایین در استان اصفهان است. این روستا در دهستان چوپانان در بخش انارک قرار دارد. چوپانان در فاصله ۹۵ کیلومتری شرق انارک واقع شده دارای جمعیتی حدود ۲۳۰۰ نفر است. در سرشماری سال ۱۳۹۰ شغل عمده اهالی کشاورزی و دامداری و رانندگی کامیون است. این دهستان از شمال به ریگ جن و استان سمنان و از جنوب به استان یزد از غرب به انارک و از شرق به شهرستان خور منتهی می‌شود.
چهارشنبه، 20 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه که باید درباره روستای چوپانان بدانید

مشخصات

کشور ایران
استان اصفهان
شهرستان نائین
بخش انارک
دهستان چوپانان
روستا چوپانان
جمعیت  ۲۳۰۰ نفر
مذهب شیعه
زبان گفتار لهجه چوپونونی
ارتفاع از سطح دریا 912 متر
شرایط آب و هوا کویری
پیش شماره تلفن ۰۳۱۴۶۲۰
ره آورد زردآلو، انار، سیفی کاری، گندم، سیر و هندوانه های ابوجهل


چوپانان یکی از روستاهای شهرستان نایین در استان اصفهان است. این روستا در دهستان چوپانان در بخش انارک قرار دارد. چوپانان در فاصله ۹۵ کیلومتری شرق انارک واقع شده دارای جمعیتی حدود ۲۳۰۰ نفر است. در سرشماری سال ۱۳۹۰ شغل عمده اهالی کشاورزی و دامداری و رانندگی کامیون است. این دهستان از شمال به ریگ جن و استان سمنان و از جنوب به استان یزد از غرب به انارک و از شرق به شهرستان خور منتهی می‌شود. چوپانان روستایی جدید است که تأسیس آن حدود سال ۱۲۸۰ هجری شمسی می‌باشد. البته سون هدین در کتاب خود که با نام کویرهای ایران ترجمه شده‌است، تأسیس ابن روستا را ۱۹۰۳ می‌داند. قبل از آن در محل این روستا چاهی بوده‌است که چوپانها و گله داران و ساربانان برای آب دادن به گوسفندان و شتران خود از آن استفاده می‌کردند. در حدود سال ۱۲۸۰ خورشیدی چند نفر از شترداران و صاحبان گله‌ها تصمیم می‌گیرند که قناتی در آن منطقه حفر کنند. پس از تکمیل قنات معلوم شد که آب زیادی از قنات بدست می‌آید و می‌توان برای کشاورزی نیز از آن استفاده کرد؛ و بدین صورت سنگ بنای روستا گذاشته می‌شود. بنیان‌گذاران چوپانان شتردارانی اهل انارک بوده‌اند و به شغل باربری از جنوب کشور تا تهران مشغول بودند. به علت هرج و مرج در دوره قاجار ترجیح می‌دهند که به شترداری پایان داده و زندگی قلعه نشینی و کشاورزی را انتخاب کنند. روستا در طول جغرافیایی ۵۴٫۳۷ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۳٫۶۱ درجه شمالی قرار دارد. وسعت روستا و زمین‌های کشاورزی آن حدود چهار کیلومتر مربع یا چهارصد هکتار است. راه‌های ورودی روستا یکی جاده چوپانان به انارک و دیگری جاده چوپانان به جندق و چاملک است و جاده چوپانان به اردکان است. فاصله چوپانان تا شاهرود ۴۰۰کیلومتر وتا گنبد کاووس ۵۳۵ کیلومتر وتا گرگان ۵۲۵ کیلومتر است. لهجه محلی مردم چوپانان لهجه چوپونونی نامیده می‌شود بیش از ۹۵٪از واژگان آن با فارسی مشترک است. این لهجه در روستاهای اطراف آن و نیز در گرمه، ایراج، مهرجان و رباط پشت بادام نیز وجود دارد و از نظر غنای واژگان و لحن شبیه به لهجه محلی شیراز است. جالب است بدانید که از همان ابتدا بافت این روستا به طوری مهندسی شده است که هیچ گونه کوچه بن بستی در آن نخواهید دید و شما می توانید انتهای آبادی را در غرب یا شرق از هر کوچه ببینید و از نمای بالا مانند یک صفحه شطرنج تجلی می شود. این روستا به خاطر اینکه یک منطقه کویری است زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرمی را تجربه می کند. باد و باران در فصل بهار و زمستان به قدری در این روستا شدید است که از طریق آن آب کشاورزی روستا تامین می شود. بخش عمده فعالیت های اهالی روستای چوپانان به دامداری و کشاورزی اختصاص دارد، از محصولات کشاورزی این روستا می توان به زردآلو، انار، سیفی کاری، گندم، سیر، یونجه و انار اشاره کرد. هندوانه های ابوجهل نیز از آن دسته گیاهان خودرو در این منطقه می باشد که بهترین درمان برای بیماری دیابت محسوب می شود.
 

جای‌ های دیدنی روستای چوپانان

 
ریگ جن
در دل کویر، آرامشی مرموز نهفته است. قدم گذاشتن بر روی شن های گرم و تماشای غروب افسانه ای خورشید احساسی وصف ناشدنی در اعماق وجودتان پدید می آورد که هیچ جای دیگر نمی توانید آن را تجربه کنید. اما کویر نوردی، مخاطراتی نیز دارد که اگر از آنها آگاهی نداشته باشید، ممکن است گریبانگیر شما شوند و سفر را به کامتان تلخ کنند. بیابان های این روستا، با شنزارهایی مخوف و اسرار آمیز احاطه شده اند که اهالی بر اساس افسانه های محلی و عقیده هایی خرافی، آن را طلسم شده و جن زده می دانند و چنین نامی را برایش برگزیده اند. ریگ جن به دلیل دارا بودن ماسه های روان، افراد زیادی را در خود بلعیده است و یکی از خطرناک ترین مناطق کویری ایران به حساب می آید. البته با همراهی یک راهنمای کاربلد، جای ترسی وجود ندارد و می توانید با خیالی آسوده از فعالیت های همچون پیاده روی در تپه های ماسه ای زیبا، شترسواری، تماشای چند ضلعی های نمکی، چادر زدن در کویر، نشستن دور آتش و سپری کردن شبی خاطره انگیز با عزیزان تان، لذت ببرید.
 
کاروانسرای عباسی
یکی دیگر از جاذبه های معروف روستای گردشگری چوپانان، کاروانسرای عباسی به شمار می آید، که در نزدیکی روستای عباس آباد واقع شده است. تاریخ شناسان تخمین زده اند که قدمت آن به دوران پادشاهی صفویان باز می گردد. البته بازسازی ساختمان های این کاروانسرا مدیون تلاش های مشیر الملک در عصر قاجار است. در داخل آن نیز یک قنات قدیمی به چشم می خورد که به دستور شاه عباس صفوی احداث شده است. کاروانسرای عباسی در گذشته محلی برای اطراق کاروانها و استراحت مسافرانی بوده است که معمولا قصد داشته اند تا به خراسان برسند و به ناچار می بایست از دل کویرهایی طولانی و جان فرسا گذر کنند. بدون وجود چنین کاروانسراهایی، سفر کردن برای آنها امکان پذیر نبود.
 
معدن سرب نخلک
این معدن در فاصله 45 کیلومتری چوپانان قرار گرفته است و قدمتی پنج هزار ساله دارد. محصول آن کنسانتره سرب است که در زمان جنگ جهانی دوم، به مصرف ارتش نازی آلمان در می آمده است. معدن نخلک در واقع یک عبادتگاه با چهار طاق است که تاریخ احداث آن به قرن دوم میلادی باز می گردد. این بنا مکانی برای عبادت و پرداختن به امور دینی افرادی بوده است که در قلعه بزرگ رو به روی آن می زیسته اند و به استخراج سرب از دل کوه و عمل جداسازی نقره از آن اشتغال داشته اند. این بنای تاریخی در محوطه معدن سرب نخلک قرار دارد و به منظور بازدید از آن واجب است که حتما از تهران مجوز تهیه شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.