مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی

در این نوشتار، دو مفهوم کلی وقف و امور خیریه و سازمان های غیرانتفاعی و انتفاعی در در کشور آفریقای جنوبی بیان گردیده است.
1 ساعت و 57 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی

مقدمه

به طور کلی در این نوشتار، دو مفهوم کلی وقف و امور خیریه و سازمان های غیرانتفاعی و انتفاعی در کشور آفریقای جنوبی بیان گردیده است. در بخش مفهوم وقف و امور خیریه، دسته بندی سازمان های خیریه بر اساس نیات خیرخواهانه بیان شده است.
 
در بخش سازمان های انتفاعی و غیرانتفاعی مفاهیم تفاوت سازمان های غیرانتفاعی و سازمان های انتفاعی، انواع سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی، فعالیت های عام المنفعه، سازمان های واجد شرایط برای درخواست ثبت به عنوان سازمان های غیرانتفاعی، مزایای ثبت سازمان های غیرانتفاعی، فعالیت های مجاز سازمان های غیرانتفاعی و نهادهای اوقاف و زکات در آفریقای جنوبی به تفصیل بیان گردیده است.
 

مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی

طبق قانون سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی، سازمان های غیرانتفاعی به صورت تراست، شرکت های غیرانتفاعی یا دیگر انجمن های اشخاص شناخته می شوند.
 
سازمان های غیردولتی1 و سازمان های اجتماعی به عنوان سازمان های غیرانتفاعی شناخته می شوند و در برخی موارد سازمان های غیرانتفاعی به عنوان سازمان های اجتماعی مدنی2 نامیده می شوند.
 
سازمان های غیرانتفاعی به صورت تراست، شرکت یا ائتلاف دیگری از افراد باید:
الف) برای یک هدف عمومی ایجاد شوند.
ب) درآمد و دارایی ها، بین اعضا و مالکان مؤسسه تقسیم نمی شود، مگر به منظور پرداخت معقول برای خدمات ارائه شده توسط کارکنان.
 
سازمان های خیریه براساس نیات خیرخواهانه ای که دارند به شرح ذیل دسته بندی شده اند:
- انجمن های حرفه ای و کسب و کار، اتحادیه ها
- فرهنگ و سرگرمی
- توسعه و مسکن - آموزش و تحقیق
- محیط زیست
- سلامت
- بین المللی
- قانون، حمایت و سیاست
- واسطه های بشردوستانه و ارتقای داوطلبانه گرایی
- مذهب
- خدمات اجتماعی

مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی

 

تفاوت سازمان های غیرانتفاعی و سازمان های انتفاعی

- تفاوت سازمان های غیرانتفاعی وانتفاعی در این است که در سازمان های غیرانتفاعی ارائه برخی از خدمات عمومی یا اهداف عمومی، فراتر از خدمت به منافع اعضای سازمان های غیرانتفاعی می باشد (مانند ترویج رفاه اجتماعی، توسعه اقتصادی، دین، خیرخواهانه، آموزش)، درحالی که در سازمان های انتفاعی انجام فعالیت به منظور کسب سود می باشد.
 
- در سازمان های غیرانتفاعی ممکن است سودی به دست آید، اما امکان ندارد دارایی ها یا سود، بین اعضا تقسیم شوند و هرگونه سود، برای پیشبرد اهداف منافع عمومی استفاده می شود درحالی که در سازمان های انتفاعی سود بین اعضا و مالکان تقسیم می شود.
 
- سازمان های غیرانتفاعی اغلب نمی توانند درآمدی کافی برای پوشش هزینه های خود ایجاد کنند، به همین دلیل کمک هایی از مردم و با اهداکنندگان جمع آوری می کنند، اما سازمان های انتفاعی در صورتی که نتوانند تمام سرمایه و هزینه های عملیاتی خود را، به دست آورند، اغلب از وام با نرخ بهره مشخص استفاده می کنند.
 
- سازمان های غیرانتفاعی در زمان انحلال، هر دارایی مازاد پس از پرداخت تمام بدهی ها، به یک سازمان غیرانتفاعی مشابه داده می شود و دارایی بین اعضا تقسیم نمی شود، در صورتی که در سازمان های انتفاعی در زمان انحلال، پس از پرداخت تمام بدهی ها، هرگونه دارایی مازاد بین اعضا و مالکان تقسیم می شود.
 

انواع سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی

رایج ترین ساختار قانونی برای سازمان های غیرانتفاعی، انجمن های داوطلبانه، تراست و شرکت ها هستند. هرکدام از این ها توسط قوانین خاصی اداره می شوند. اگر سازمانی خود را به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت کند، توسط قانون سازمان های غیرانتفاعی نیز، اداره می شود.
 
تمامی ساختارهای قانونی، لازم نیست که در یک دفتر ثبت دولتی، به ثبت برسند. برای مثال انجمن های داوطلبانه لازم نیست ثبت شوند، درحالی که تراست ها و شرکت ها باید ثبت شوند.
 
اگر سازمانی با الزامات موردنیاز برای ثبت، موافقت کند و سپس اسناد تأسیس سازمان را در یک دفتر ثبت دولتی به ثبت برساند، این سازمان ها برای نظارت عمومی در دسترس هستند و پس از آن سازمان غیرانتفاعی، ملزم به تطابق با الزامات قانونی برای ساختار حقوقی خاص خود است، مانند ارائه گزارش های سالانه.
 
ساختار سازمان های غیرانتفاعی بستگی به اندازه، ظرفیت و پیچیدگی سازمان دارد. ایجاد رسمی و الزامات قانونی برای شرکت نسبت به دیگر سازمان های غیرانتفاعی پیچیده تر است و به ترتیب برای تراست و انجمن های داوطلبانه کمتر است؛ بنابراین رایج ترین ساختار برای سازمان های غیرانتفاعی کوچک و جدید انجمن های داوطلبانه است.
 
۱- انجمن داوطلبانه
انجمن داوطلبانه با یک توافقی میان سه نفر یا بیشتر به شکل یک سازمان در می آید، به طوری که برای رسیدن به یک هدف غیرانتفاعی رایج باهم کار می کنند این توافق می تواند کلامی یا کتبی باشد؛ اما نوشتن این توافق می تواند از اختلاف جلوگیری کند.
 
انجمن های داوطلبانه برای سازمان های اجتماعی کوچک، مناسب است که به منظور انجام فعالیت هایشان مقادیر قابل توجهی از پول، اموال باارزش، یا تجهیزاتی، نیاز نباشد.
 
انجمن های داوطلبانه، توسط قانون عرفی اداره می شوند که مستلزم این است، که اهداف انجمن های داوطلبانه قانونی باشند و در درجه اول به دنبال به دست آوردن سود، برای اعضای خود نباشند.
 
هیچ اداره ثبت دولتی به منظور ثبت انجمن داوطلبانه، وجود ندارد. اگر افراد به عنوان یک انجمن داوطلبانه، ثبت تحت شرایط قانون سازمان های غیرانتفاعی را انتخاب کنند، آنها باید از الزامات ثبت نام قانون، پیروی کنند.
 
در گذشته، انجمن های داوطلبانه نمی توانستند در یک اداره ثبت دولتی به ثبت برسند. این موجب مشکلاتی می شد، چون اهداکنندگان و دیگران، اغلب نیازمند این هستند که سازمان ها یک درجه از تشریفات قانونی و مسئولیت پذیری عمومی داشته باشند. هم اکنون، قانون سازمان های غیرانتفاعی برای انجمن های داوطلبانه ثبت و اختیارات نظارتی را فراهم می کنند. این یکی از راه های قانون سازمان های غیرانتفاعی است که برای سازمان های غیرانتفاعی در نظر گرفته می شود.
 
۲- تراست ها
تراست زمانی تشکیل می شود که مالکیت اموال و دارایی به شخص دیگری به نفع افراد خاص و یا دستیابی به منظور هدف خاص منتقل می شود. این اموال ممکن است با توافق کتبی یا نوشتن وصیت و یا حکم دادگاه منتقل شود. کسی که تراست را مدیریت می کند تراستی نامیده می شود.
 
تراست ممکن است برای منافع شخصی و یا هدف عمومی تأسیس شود و فاقد شخصیت حقوقی است و از لحاظ فنی، مالکیت به نام تراستی حفظ می شود.
 
تراست ها، ساختارهای انعطاف پذیری دارند که می تواند برای اهداف مختلفی استفاده شوند، به عنوان مثال یک تراست ممکن است، امکان آموزش برای خانواده خاصی را فراهم کند و یا ممکن است که اختیار گسترده ای برای استفاده از دارایی تراست، به منظور هدفی کلی، توسط تراستی ها ایجاد شود مانند هدف خیرخواهانه.
 
اهداف تراست ها شامل موارد زیر است:
• تجارت و دادوستد
• حفاظت از دارایی ها
• خیرخواهانه
• تراست های خاص
 

انواع تراست ها

سه نوع تراست تحت قانون آفریقای جنوبی وجود دارد:
 

• تراست مالکیت3:

در این نوع از تراست، مؤسس و بنیانگذار، حقوق دارایی ها یا مالکیت را به یک تراستی، به نفع ذی‌نفعان تراست واگذار می کند.

• تراست مستقیم4:

حقوق دارایی ها و یا اموال به ذی‌نفعان تراست انتقال داده می شود، اما کنترل بر اموال، به تراستی داده می شود.

 
• تراست غیرمستقیم5:

تراستی، دارایی ها را به نفع ذی نفعی مدیریت می کند که قادر به انجام آن نیست؛ مانند سرپرست یک فرد معلول.

تراست ها را می توان به شیوه های مختلف توصیف کرد:

- روشی که در آن شکل می گیرند:
• تراستی که در طول عمر یک فرد ایجاد می شود.
 
• تراستی که به صورت وصیتنامه در شرایط اراده یک فرد تنظیم می شود و پس از مرگ آن، مؤثر واقع می شود.
 
- براساس حقوقی که به ذی‌نفعان می دهند:

• تراست مشخص6:

درآمد و یا دارایی های تراست به افراد ذی نفع واگذار می شود و ذی‌نفعان دارای حقوق مشخص شده ای از این درآمد یا دارایی های تراست هستند.
 

• تراست احتیاطی7:

معمولا تراستی ها انتخاب می کنند، که چه مقدار از درآمد یا سرمایه تراست به ذی‌نفعان داده شود. در این شرایط ذی‌نفعان تنها، حقوق مشروط برای درآمد یا سرمایه تراست را دارند.
 

الزامات قانونی تراست

رئیس دادگاه عالی، تراست را ثبت می کند و بر انتصاب تراستی نظارت و کنترل دارد. رئیس دادگاه عالی حتی می تواند از تراستی ها درباره مدیریت اموال تراست پاسخ بخواهد، که در عمل این نظارت محدود است. در صورت هرگونه تغییر هریک از افراد تراستی، باید به رئیس دادگاه عالی اطلاع رسانی شود.
 
اگر یک تراست به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شود، باید با الزامات قانون سازمان های غیرانتفاعی منطبق شود.
 
تراست می تواند برای منافع شخصی و یا برای اهداف خیرخواهانه باشد. به منظور تعیین اینکه آیا یک تراست به عنوان تراست خیرخواهانه تحت قانون آفریقای جنوبی واجد شرایط است یا نه، یک گرنت میکر8 باید سند تراست را بررسی کند و باید[:
 
• تراست توسط هیئت امنا9 اداره شود.
 
• این باید تصریح شود که تمام درآمد و دارایی ها، باید صرفا در جهت ارتقای هدف اصلی تراست به کار برده شوند و هیچ مبلغ یا دارایی به جز پرداخت منطقی برای خدمات تراستی به تراستی منتقل نخواهد شد.
 
• در زمان انحلال تراست، همه دارایی های مازاد باید به یک سازمان دیگر با اهداف مشابه منتقل شوند.
 

3- شرکت ها

شرکت های غیرانتفاعی در ساختار حقوقی خود، شبیه شرکت های کسب‌وکار (برای سود) هستند اما نمی توانند سود سهام را بین اعضای خود تقسیم کنند.
 
یک شرکت دارای دو ساختار اداره، در دو سطح اعضا و مدیران است. اعضا قدرت خود را در جلسات عمومی به کار می گیرند، به عنوان مثال اعضا، قدرت انتخاب و حذف مدیران و اصلاح اسناد تأسیس شرکت را دارند.
 
مدیران دارای مسئولیت اجرایی گسترده ای هستند، با این حال مدیران باید حسابرسان مستقلی تعیین کنند و مجمع عمومی سالانه ای را تشکیل دهند، که در آن مسائل مختلف، ازجمله ارائه صورت های مالی حسابرسی شده بررسی شوند.
 
برای ثبت به عنوان یک شرکت باید:
• سازمان برای یک هدف قانونی تشکیل شود.
 
• هدف اصلی ترویج دین، هنر، علم، آموزش، تفریح و سرگرمی، خیریه و هرگونه فعالیت اجتماعی یا فرهنگی دیگر یا منافع جمعی یا گروهی باشد.
 
• تمامی درآمد و اموال، به منظور حمایت از هدف اصلی استفاده شوند و نباید هیچ مقدار یا دارایی بین اعضا و مدیران / تراستی10 تقسیم شود، مگر پرداختی مناسب برای کارشان در سازمان باشد.
 
• در صورت انحلال شرکت، تمام دارایی های مازاد به یک سازمان دیگر با اهداف مشابه منتقل می شود.
 
• مانند دیگر شرکت های دولتی، شرکت باید حداقل هفت عضوو دو مدیر داشته باشد.
 
به منظور واجد شرایط شدن، سازمان باید تمام معیارهای زیر را داشته باشد:
1. تراست، شرکت و یا دیگر انجمن ها، به منظور هدف عمومی تشکیل شوند.
 
٢. درآمد یا دارایی ها بین اعضا توزیع نشود، مگر برای پرداخت منطقی به منظور ارائه خدمات اعضا.
 
٣. ارگان دولتی نباشد.
 
۴. بخشی از مقررات اداره داخلی در سند تأسیس سازمان باشد.
 
4- فعالیت های عام المنفعه
سازمان های غیرانتفاعی، مجاز به انجام فعالیت های عام المنفعه فراتر از مرزهای آفریقای جنوبی بدون محدودیت هستند.
 
این سازمان ها، حداقل باید یکی از فعالیت های عام المنفعه را در آفریقای جنوبی انجام دهند. وزیر دارایی نیز ممکن است فعالیت های اضافی را از زمانی به زمان دیگر تعیین کند.
 
فعالیت های عام المنفعه سازمان های غیرانتفاعی شامل ۶۷ فعالیت تحت ۱۱ عنوان زیر است:
• رفاه و انسان دوستانه
• بهداشت و درمان
• زمین و مسکن
• آموزش و توسعه
• مذهب، عقاید یا فلسفه
• فرهنگی و حفاظت، محیط زیست و رفاه حیوانات
• حقوق تحقیق و مصرف کننده11
• ورزشی
• ارائه منابع مالی، دارایی و یا سایر منابع
• عمومی
 
برای واجد شرایط شدن به عنوان سازمان عام المنفعه، یک سازمان باید تمام شرایط زیر را از بخش ۳۰ قانون مالیات بر درآمد برآورده سازد:
۱. باید به عنوان یک شرکت غیرانتفاعی تشکیل شود و تحت قانون شرکت ها به ثبت برسد.
 
۲. هدف سازمان های غیرانتفاعی، باید انجام یک یا بیشتر فعالیت های عام المنفعه باشد و این سازمان ها نمی توانند اهداف دیگری را دنبال کنند. فعالیت ها باید به شیوه ای غیرانتفاعی و بانیت بشردوستانه انجام شود. هیچ فعالیتی نمی تواند از منافع شخصی اقتصادی هر کارمندی، به غیراز پاداش منطقی به کارکنان یا مدیران / تراستی حمایت کند.
 
3. تمامی فعالیت این سازمان ها، باید برای منافع یا به طور گسترده ای در دسترس عموم مردم باشد.
 
5- سازمان های واجد شرایط برای درخواست ثبت به عنوان سازمان های غیرانتفاعی
هر سازمانی که فعالیت هایش برای سود نباشد و همچنین بخشی از دولت نباشد، می تواند درخواست ثبت به عنوان سازمان غیرانتفاعی بدهد که شامل:
• سازمان های غیردولتی
• سازمان های اجتماعی
• سازمان های مذهبی12
• سازمان هایی که به عنوان شرکت، تحت قانون شرکت ۱۹۷۳ به ثبت رسیده اند.
• تراست هایی که توسط رئیس دیوان عالی کشور تحت قانون کنترل اموال تراست ثبت شده اند.
• هر انجمن داوطلبانه دیگری که برای سود نیستند.
 

6- مزایای ثبت سازمان های غیرانتفاعی

در سال ۱۹۹۷، قانون سازمان های غیرانتفاعی در آفریقای جنوبی تصویب شد. ثبت تحت قانون سازمان های غیرانتفاعی به صورت داوطلبانه است. با این حال ثبت، برای دسترسی به کمک های مالی بخش های دولتی و برخی اهداکنندگان شرکت های بزرگ مورد نیاز است.
 
مزایایی که برای تمام سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده وجود دارد عبارت است از:
• بهبود اعتبار بخش غیرانتفاعی
• ایجاد یک سیستم رسمی برای سازمان های غیرانتفاعی
• دریافت مزایایی مانند مشوق های مالیاتی و فرصت های مالی و...
 
سازمان های غیرانتفاعی می توانند به جذب سرمایه از طریق قرعه کشی ملی تراست13، اداره توسعه ملی و دیگر ادارات دسترسی داشته باشند. همچنین سازمان های غیرانتفاعی می توانند برای وضعیت معافیت از مالیات به اداره خدمات مالیاتی آفریقای جنوبی درخواست دهند.
 
قانون به وزیر توسعه اجتماعی اجازه می دهد مزایا یا کمک هایی را برای سازمان های غیرانتفاعی ثبت شده، تعیین کند. این مزایا برای سازمان های غیرانتفاعی که در وزارت توسعه اجتماعی به ثبت نرسیدند، به کار برده نمی شود.
 

7- فعالیت های مجاز سازمان های غیرانتفاعی

• انجمن های داوطلبانه
یک انجمن داوطلبانه می تواند تا زمانی که این فعالیت ها در راستای سند تأسیس باشد در هر فعالیت قانونی به منظور دنبال کردن یک هدف مشروع، فعالیت کند.
 
• تراست
تراستی ها می توانند در هر فعالیت قانونی تا زمانی که آنها در چارچوب وظیفه خود برای ذی‌نفعان تراست و باقی ماندن در محدوده سند تراست، فعالیت کنند.
 
• شرکت های غیرانتفاعی
شرکت های غیرانتفاعی می توانند بر روی فعالیت هایی با هدف ترویج و ارتقای اهداف عام المنفعه یا مربوط به یک یا چند فعالیت فرهنگی، اجتماعی، یا منافع اجتماعی یا گروهی فعالیت داشته باشند.
 
قانون مالیات بر درآمد فعالیت های مجاز را نشان نمی دهد؛ زیرا یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده معمولا به صورت تراست یا یک شرکت غیرانتفاعی خواهد بود، قوانین حاکم بر این ها و قوانین مالیاتی، راهنمایی هایی را برای فعالیت های مجاز فراهم می کند.
 

8- نهادهای اوقاف و زکات در آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی کشوری غیر اسلامی است که هیچ قانونی به طور خاص برای نیازهای نهادهای زکات و اوقاف ندارد.
 
نهادهای زکات و اوقاف به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، تحت قانون سازمان های غیرانتفاعی ۱۹۹۷ ایجاد شده اند.
 
این قانون یک چارچوب نظارتی و اجرایی را برای سازمان های غیرانتفاعی فراهم کرده است. بر اساس این قانون، سازمان های غیرانتفاعی باید اساسنامه داشته باشند که نشان دهنده اهداف و مسائل مختلف مرتبط با عضویت و عملیات سازمان است. سازمان های غیرانتفاعی، باید ساختار سازمانی و مکانیزم هایی برای مدیریت، حفظ اسناد حسابرسی درآمد، هزینه، دارایی ها و بدهی های خود، مطابق با شیوه های پذیرفته شده حسابداری، بیانیه مالی سالانه خود را مشخص کنند.
 
این قانون سازمان های غیرانتفاعی را به حفظ استانداردهای نظارتی، شفافیت و حسابداری کافی، تشویق می کند.
 
وقف، اهدای داوطلبانه، دائمی و غیرقابل فسخ از بخشی از ثروت افراد است. وقف همیشه دست نخورده باقی می ماند و عواید حاصل از آن برای اهداف خیرخواهانه استفاده می شود. به استثنای تعداد کمی از سازمان های اوقاف در آفریقای جنوبی، اکثر سازمان های اوقاف، مرتبط با مساجد و سازمان های آموزشی - مذهبی است.
 
اکثر سازمان های جمع‌آوری کننده زکات در آفریقای جنوبی فعالیت های مختلفی انجام می دهند. این سازمان های درگیر فعالیت های خیرخواهانه مختلفی از جمله مدارس مذهبی، مراکز مراقبت از کودکان، مراکز آموزشی، مراکز توان بخشی اعتیاد و مشاوره، یتیم خانه ها فعالیت می کنند.
 
آنها همچنین طرح های خاصی مانند پروژه های آب، طرح های تغذیه، خدمات کفن ودفن، توزیع گوشت قربانی دارند. برخی از این سازمان ها در فعالیت های اجتماعی با همکاری در برنامه های رفاه دولت درگیر شده اند.
 
همچنین سازمان های زکات و اوقاف در آفریقای جنوبی یک هیئت از تراستی ها14، به منظور نظارت بر عملیات و چارچوب خطوط سیاست دارند.
 

انواع وقف

• دارایی اقتصادی:

دارایی های ثابتی که تولیدکننده درآمد هستند مانند مغازه قابل اجاره دادن، خانه، مزرعه، سهام شرکت یا کسب وکار
 

• دارایی اجتماعی:

دارایی های ثابت یا سرمایه ای هستند شامل مسجد، مدرسه، بیمارستان، کتابخانه.

پی‌نوشت‌ها:

1. Non Government Organization
2. Civil Society Organisations
3. ownership trust
4. bewind
5. curatorship
6. Vesting trust
7. Discretionary trust
8. grantmaker
9. Board of Trustees
10. office-bearers
11. Research and Consumer rights
12. Faith Based Organisations
13. National Lotteries Trust
14. board of trustees
 

منبع:

آشنایی با نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی، گردآورنده: دفتر نوسازی و تحول معاونت توسعه و پشتیبانی سازمان اوقاف و امور خیریه، تهران: شرکت چاپ و انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، چاپ اول، 1396ش.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
قوانین و برنامه های توسعه وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
قوانین و برنامه های توسعه وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
وضعیت سازمان های خیریه غیرانتفاعی ثبت شده در آفریقای جنوبی
وضعیت سازمان های خیریه غیرانتفاعی ثبت شده در آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
مفهوم وقف و امور خیریه در کشور آفریقای جنوبی
عذرخواهی مهسا جاور پس از پست جنجالی در المپیک ۲۰۲۴
play_arrow
عذرخواهی مهسا جاور پس از پست جنجالی در المپیک ۲۰۲۴
نشت خبری سفیر ایران در لبنان درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ شرایط تحقیقات چیست؟
play_arrow
نشت خبری سفیر ایران در لبنان درباره ترور اسماعیل هنیه در تهران؛ شرایط تحقیقات چیست؟
سرودخوانی هنیه در یکی از همایش‌های حماس
play_arrow
سرودخوانی هنیه در یکی از همایش‌های حماس
حق انتقام برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
play_arrow
حق انتقام برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد
آخرین دیدار روز گذشته شهید هنیه با رهبر انقلاب اسلامی
play_arrow
آخرین دیدار روز گذشته شهید هنیه با رهبر انقلاب اسلامی
اسماعیل هنیه که بود؟
play_arrow
اسماعیل هنیه که بود؟
ترور هنیه در تهران چگونه انجام شد؟ توضیحات جدید کارشناس برنامه صداوسیما
play_arrow
ترور هنیه در تهران چگونه انجام شد؟ توضیحات جدید کارشناس برنامه صداوسیما
سلاح های برجای مانده از گروهک تروریستی جیش الظلم در خاش
play_arrow
سلاح های برجای مانده از گروهک تروریستی جیش الظلم در خاش
امضای سوگندنامه توسط پزشکیان و اژه‌ای
play_arrow
امضای سوگندنامه توسط پزشکیان و اژه‌ای
شعار «لبیک یاحسین» لبنانی‌ها در ضاحیه بیروت
play_arrow
شعار «لبیک یاحسین» لبنانی‌ها در ضاحیه بیروت
روپایی زدن آنچلوتی در تمرینات رئال مادرید
play_arrow
روپایی زدن آنچلوتی در تمرینات رئال مادرید
آخرین مصاحبه «اسماعیل هنیه» ساعاتی قبل از ترور در تهران
play_arrow
آخرین مصاحبه «اسماعیل هنیه» ساعاتی قبل از ترور در تهران