نماز روز اول ماه مبارک رمضان

اولین چیزی که با شنیدن نام ماه رمضان به ذهن انسان خطور میکند ماه مهمانی خداست، ماه رحمت و مغفرت.در روایاتی از ائمه معصومین علیهما سلام برای هر روز و شب این ماه مبارک اعمالی توصیه شده که در این مطلب به نماز و اعمال مستحبی روز اول ماه رمضان می پردازیم.
4 ساعت و 30 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نماز روز اول ماه مبارک رمضان

اعمال اولین روز از ماه رمضان

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در رابطه با ماه رمضان فرمودند رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت، میانه‌اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادی از آتش جهنم است.اعمال مستحبی فراوانی در مفاتیح الجنان و کتب روایی برای روز و شب اول رمضان توصیه شده که به برخی از آنها می پردازیم.
 
استهلال ماه رمضان
استهلال یعنی جست‌وجوی هلال ماه و در روایات توصیه شده در شب اول ماه رمضان به جست وجوی هلال ماه بپردازید.شایان ذکر است که هر وقت رسول خدا صلّی اللّه و علیه و آله هلال ماه رمضان را رؤیت می‌کرد، روی شریفش را به جانب قبله می‌گرداند و می‌گفت: «اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ وَ الْعَافِیَةِ الْمُجَلَّلَةِ وَ دِفَاعِ الْأَسْقَامِ [وَ الرِّزْقِ الْوَاسِعِ]وَ الْعَوْنِ عَلَی الصَّلاةِ وَ الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ تِلاوَةِ الْقُرْآنِ اللَّهُمَّ سَلِّمْنَا لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ حَتَّی یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ عَفَوْتَ عَنَّا وَ غَفَرْتَ لَنَا وَ رَحِمْتَنَا
خدایا این ماه را بر ما نو کن به ایمنی و ایمان و سلامت و اسلام و عافیت بزرگ، و دفاع در برابر بیماری‌ها و یاری بر نماز و روزه و شب زنده داری و تلاوت قرآن. خدایا ما را برای ماه رمضان سالم گردان و ماه رمضان را از ما سالم دریافت کن و ما را در آن تا از ما بگذرد به سلامت دار درحالیکه از گناهان ما درگذشته و ما را مورد آمرزش و رحمت خویش قرار داده باشی».
 
غسل و زیارت امام حسین (علیه السلام)
روایت شده هر کس به نیت اول ماه رمضان در آب جارى غسل نموده و سى کف دست آب بر سر بریزد در تمام طول سال از همه دردها و بیماریها در امان است.
 
نماز شب اول ماه رمضان
روایت شده هرکس در شب اول ماه مبارک رمضان دو رکعت نماز به جا آورد به این صورت که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره انعام را بخواند خداوند در همه امور او را کفایت کند و از آنچه از دردها می‌ ترسد حفظ کند.
همچنین نماز دیگری که برای تمامی شب های ماه مبارک توصیه شده که باید از شب اول شروع شود به این صورت است که در هر رکعت، حمد را یک بار و توحید را سه بار بخوانید و پس از سلام نماز بگویید: سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفیظٌ لایَغْفُلُ سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحیمٌ لایَعْجَلُ سُبْحانَ مَنْ هُوَ قائِمٌ لایَسْهُو سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لایَلْهُو. سپس ذکر تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر) را هفت مرتبه بر زبان آورده و بخوانیم سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ سُبْحانَکَ یا عَظیمُ اغْفِرْ لِیَ الذَّنْبَ الْعَظیمَ و در آخر ده بار صلوات بفرستید.
روایت شده خداوند تبارک و تعالی هفتاد هزار گناه از گناهان کسی که این نماز را به جا می آورد می‌آمرزد.
همچنین روایت شده رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در شب اول ماه رمضان این دعا را می‌خواندند:
الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی أَکْرَمَنا بِکَ أَیُّهَا الشَّهْرُ الْمُبارَکُ. اللّهُمَّ فَقَوِّنا عَلَی صِیامِنا وَقِیامِنا، وَثَبِّتْ أَقْدامَنا، وَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِینَ. اللّهُمَّ أَنْتَ الْواحِدُ فَلا وَلَدَ لَکَ، وَأَنْتَ الصَّمَدُ فَلا شِبْهَ لَکَ، وَأَنْتَ الْعَزِیزُ فَلایُعِزُّکَ شَیْءٌ، وَأَنْتَ الْغَنِیُّ وَأَنَا الْفَقِیرُ، وَأَنْتَ الْمَوْلی وَأَنَا الْعَبْدُ، وَأَنْتَ الْغَفُورُ وَأَنَا الْمُذْنِبُ، وَأَنْتَ الرَّحِیمُ وَأَنَا الْمُخْطِئُ، وَأَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ، وَأَنْتَ الْحَیُّ وَأَنَا الْمَیِّتُ، أَسْأَلُکَ بِرَحْمَتِکَ أَنْ تَغْفِرَ لِی وَتَرْحَمَنِی وَتَجاوَزَ عَنِّی إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.
 
نماز روز اول ماه رمضان
شیخ طوسی در روایتی نقل می کند امام جواد (علیه السلام) در اولین روز ماه مبارک رمضان دو رکعت نماز به جا می آوردند که در رکعت اول بعد از سوره حمد به تعداد روز‌های ماه سوره توحید را می خواندند و در رکعت دوم بعد از قرائت سوره حمد به تعداد روز‌های ماه سوره قدر را می خواندند و از آنچه در دسترسشان بود صدقه می دادند و به این وسیله تندرستى در همه آن ماه را می‌خریدند.
نماز دیگری که برای روز اول ماه رمضان در روایات توصیه شده نمازی دو رکعتی است که در رکعت اول بعد از قرائت سوره حمد سوره فتح (اِنّا فَتَحنا) و در رکعت دوم بعد از سوره حمد هر سوره دیگری را که خواستید، بخوانید.
قابل ذکر است از امام صادق (علیه السلام) روایت شده بعد از طلوع فجر ماه رمضان این دعا را بخوانید:
اَللّهُمَّ قَدْ حَضَرَ شَهْرُ رَمَضانَ وَ قَدِ افْتَرَضْتَ عَلَینا صِیامَهُ وَاَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ هُدی لِلنّاسِ وَبَیناتٍ مِنَ الْهُدی وَالْفُرْقانِ اَللّهُمَّ اَعِنّا عَلی صِیامِهِ وَتَقَبَّلْهُ مِنّا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا وَسَلِّمْهُ لَنا فی یسْرٍ مِنَک وَعافِیةٍ اِنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدیرٌ
خدایا ماه رمضان آمد و تو واجب کرده‌ای بر ما روزه این ماه را و فرو فرستادی در آن قرآن را که راهنمای مردم است و حجت‌ هایی از هدایت و تمیز حق و باطل است خدایا کمک بده ما را بر روزه آن و آن را از ما بپذیر و سالم بدار ما را در این ماه و از این ماه و آن را نیز برای ما سالم گردان در آسانی و تندرستی که به راستی تو بر هر چیز قادری ای بخشاینده مهربان.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.