آنژیوم گیلاسی چیست؟

خال‌های قرمز یا آنژیوم گیلاسی یکی از شکایت‌های شایع بیماران درمانگاه پوست است که به‌ویژه با افزایش تعداد آن‌ها در سنین بالاتر منجر به نگرانی‌هایی در افراد جامعه می‌شود. این ضایعات شایع‌ترین نوع ضایعات اکتسابی عروقی‌اند که به صورت برجستگی‌های گنبدی یا پایه‌دار قرمز روشنِ چند میلی‌متری در طیّ دوران بزرگسالی به‌ویژه روی تنه، باسن و اندام‌ها ایجاد می‌شوند. شروع ضایعات معمولاً از دهۀ سوم عمر است، سپس تعدادشان افزایش می‌یابد.
2 ساعت و 14 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
آنژیوم گیلاسی چیست؟

آنژیوم گیلاسی یا خال های قرمز روی پوست چیست؟

با وجود این که آن ها به خال های قرمز معروفند اما در واقع خال نیستند، بلکه این دانه های قرمز شایع ترین تومورهای خوش خیمی هستند که در اثر تجمع مویرگ های خونی و یا به دلیل پارگی های کوچک در سیستم عروقی ایجاد می شوند. این لکه ها معمولا بر روی بازوها، سینه ها، ران ها، شانه ها و شکم ایجاد می گردد. اغلب مردم  از نظر شکل ظاهری آن ها را با خال اشتباه می گیرند، اما در واقع آن ها تجمع ساده عروق خونی هستند که برخلاف خال ها، بندرت بدخیم می شوند. این دانه های قرمز ممکن است بدون ضخامت و یا با کمی ضخامت و با قطر یک تا پنج میلی متر (و کمی بزرگتر) دیده شوند.
 

علت بروز آنژیوم گیلاسی روی پوست چیست؟

تا به امروز، علت دقیق آنژیوم ها ناشناخته است. طبق تحقیقات علمی این لکه های قرمز روی پوست شایع ترین شکل آنژیوم و ضایعات پوستی طبیعی و خوش خیم هستند که می توانند در هر دوره از زندگی ظاهر شوند. با این حال، طبق مطالعه منتشر شده در دانشگاه آمریکا، افزایش سن یک عامل اصلی برای ایجاد این دانه های قرمز محسوب می شود. به طوری که افراد بالای سن 30 سال بیشتر درگیر این ضایعه پوستی هستند. علاوه بر فاکتور افزایش سن، ژنتیک، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض خورشید، استفاده از محصولات شیمیایی و شرایط آب و هوایی متغییر می تواند در ایجاد خال های قرمز تاثیر گذار باشند.
 

آیا آنژیوم گیلاسی روی پوست خطرناک هستند؟

دانه های قرمز روی پوست بدون خارش و تغییر شکل ظاهری اصلا نگران کننده نیستند. آن ها تومورهای خوش خیم بی ضرری هستند که در اثر تکثیر و تجمع غیر طبیعی عروق خونی ایجاد شده اند و هیچ ارتباطی با سرطان ندارند. لکه های قرمز روی پوست بدون خارش، شایع ترین نوع آنژیوم هستند که با افزایش سن، ایجاد شده و تقریبا در همه بزرگسالان بالای 30 سال دیده می شود. اما در صورت تغییر شکل ظاهری و وجود خارش می تواند نشانه بیماری های پوستی باشد. لکه های قرمز روی پوست زمانی نشانه یک بیماری جدی محسوب می شوند که یکی از ویژگی های زیر را داشته باشند، که عبارتند از:

تجمع تعداد زیادی از دانه های قرمز در یک ناحیه خاص

وجود درد، خارش، سوزش، التهاب و هر گونه احساس ناراحتی در لکه های قرمز

تبدیل شدن لکه ها به زخم و خونریزی از آن ها

هر گونه تغییر شکل ناگهانی در ظاهر، اندازه و رنگ لکه ها

تیره شدن لکه های قرمز و یا داشتن لبه های خشن و نامنظم

در صورت مشاهده یک یا چند نشانه از موارد بالا هر چه سریعتر به پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید. آنژیوم گیلاسی خوش خیم به هیچ عنوان نشانه های بالا از جمله تغییر شکل ظاهری، درد، خارش، خونریزی و … را ندارد. این نشانه ها می تواند علائم بیماری پوستی، اگزما، کهیر، واسکولیت (التهاب رگ)، روزاسه، نیش حشرات و در شرایط حادتر علائم سرطان پوست باشد.
 

آیا راه درمانی برای خال های قرمز پوست یا آنژیوم گیلاسی وجود دارد؟

 علی رغم اینکه لکه های قرمز روی پوست بدون خارش، هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی کنند، اما برای برخی افراد از نظر زیبایی بدن، آزار دهنده است. از آنجایی که این لکه ها خال نبوده و در واقع تجمع مویرگ های خونی هستند، هر گونه خود درمانی می تواند خطرناک باشد. لذا هیچ درمان خانگی یا طبیعی برای این لکه ها وجود ندارد و از یک بهترین متخصص پوست برای از بین بردن آن ها کمک بگیرد. این دانه های قرمز معمولا با داروهای موضعی از بین  نرفته و متداول ترین روش برای رفع آن ها لیزر درمانی است. توجه داشته باشید که از لیزر درمانی دانه های قرمز که با علائم خارش و سوزش هستند اجتناب کرده و پس از انجام معاینات و آزمایشات دقیق با مشورت پزشک اقدام به حذف دانه ها با لیزر نمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.