کالری سمنو چقدر است؟ + ارزش غذایی

سمنو یک دسر بسیار خوشمزه با طرز تهیه زمان‌بر است. همچنین خواص سمنو بسیار بسیار زیاد می باشد. گاهی تنها می دانیم این خوراکی مقوی خاصیت زیادی دارد اما نمی دانیم دقیقا برای چه مواردی از سلامتی بدن مفید و یا حتی مضر است. به همین منظور برای شناخت بهتر این خوراکی خوشمزه متنی تهیه کرده ایم که می تواند برای راهنمایی رساندن در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. پس با ما همراه باشید تا سمنو را بهتر بشناسید.
2 ساعت و 22 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری سمنو چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی سمنو در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 300 کیلو کالری
کربوهیدرات 52 گرم
پروتئین 16 گرم
چربی 3.5 گرم
آب 13 میلی گرم
فیبر 0/73 گرم
قند 30 گرم
کلسترول
 

ویتامین های موجود در سمنو در 100 گرم  

100 گرم
 

مواد معدنی موجود در سمنو در 100 گرم

100 گرم
کلسیم 40 میلی گرم
آهن 13 میلی گرم
پتاسیم 207 میلی گرم
 

سمنو برای چه کسانی مفید یا مضر است؟


خواص سمنو برای پوست و مو
ویتامین های A و E موجود در جوانه گندم که سمنو از آن به دست می آید، می تواند در سلامت پوست موثر باشد. این ویتامین ها به حفظ خاصیت الاستیسیته پوست کمک می کنند و از پیری زودرس و چروک شدن پوست جلوگیری می کند. همچنین روی موجود در سمنو هم در شادابی و لطافت پوست موثر است.
روی موجود در سمنو برای رشد بهتر و بیشتر موها موثر است و به سلامت ناخن ها هم کمک زیادی می کند.
2. خواص سمنو برای بهبود بیماریهای چشمی
سمنو با داشتن ویتامین های مختلف مانند A و E به سلامت چشم کمک می کند و می تواند باعث بهبود بیماری های چشمی شود. پس این خوراکی خوشمزه را به عنوان میان وعده سالم در رژیم غذایی خود به اعتدال جای دهید.
3. خواص سمنو در دوران بارداری و شیردهی
سمنو به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان و نیاز زنان باردار به این مواد برای پرورش جنین و سلامت خود و جنین، برای استفاده در دوران بارداری توصیه می شود. علاوه بر این، مصرف سمنو در دوران شیردهی هم بسیار توصیه می شود.
سمنو مواد معدنی ضروری برای رشد نوزادان را تامین می کند و همچنین خاصیت زیاد کننده شیر مادر را به همراه دارد که از این طریق به تغذیه بهتر نوزادان خواهد پرداخت.
مطلب پیشنهادی
خواص شکلات تلخ ؛ 10 خاصیت اثبات شده + ارزش غذایی
سمنو با دارا بودن مواد مغذی فراوان سبب قوت گرفتن جنین می شود و این امر می تواند در زایمان راحت موثر باشد.
4. خواص سمنو برای چاقی و لاغری
ممکن است درباره خاصیت لاغر کننده سمنو در وب سایت های مختلف شنیده باشید ولی واقعیت این است که مصرف بیش از اندازه سمنو و در کنار آن کم تحرکی باعث افزایش وزن و چاقی می شود ولی مصرف سمنو به مقدار کم در کاهش احساس گرسنگی و اشتها موثر است که به دلیل فیبر زیاد موجود در آن است.
5. نوزادان و کودکان
سمنو غذای مناسبی برای نوزادان شش ماه به بالا و همینطور کودکان است. سمنو علاوه بر تامین مواد مغذی روزانه کودکان، بر رشد بهتر بدنی و مغزی آن ها هم تاثیر زیادی دارد.
فسفر موجود در جوانه گندم که سمنو با آن تهیه می شود در سلامت مغز و رشد آن و بالا بردن ضریب هوشی کودکان مفید است. اگر سمنو با گردو یا بادام و پسته پخته شود خواص آن بیشتر می شود. از طرفی هم سمنو به دلیل داشتن مزه شیرین در بین کودکان پر طرفدار است. 
برای اینکه کودکان رشد کاملی داشته باشند، سمنو یکی از گزینه های مقوی و سالم برای آنها است. اما برای اینکه با میان عده های سالم و متنوعی بتوانند تغذیه کنند، پیشنهاد می کنیم به مقاله 11 میان وعده عالی برای رشد و تامین نیازهای کودکان مراجعه کنید.
6. خواص موثر سمنو بر دستگاه گوارشی
همانطور که بالاتر گفت شد، سمنو دارای فیبر بالایی است و اگر با گردو و بادام سرو شود حتی محتوای فیبر آن بیشتر هم می شود. فیبر می تواند حرکات روده ای را افزایش دهد و یبوست را برطرف کند و بیماری های گوارشی را بهبود بخشد.


7. سمنو برای ورزشکاران و بدنسازی
ورزشکارانی که به بدنسازی و پرورش اندام می پردازند روزانه از مکمل های غذایی زیادی استفاده می کنند تا به بهتر شدن وضعیت بدنی و قوای جسمانی کمک کند.
این مکمل ها به دلیل اینکه منشا غیر طبیعی دارند، عوارضی را در مصرف کنندگان ایجاد می کنند. سمنو می تواند جایگزین خوبی برای مکمل های بدنسازی باشد با خواص فراوان و ریزمغذی های فراوانی که دارد به رشد ماهیچه ها کمک زیادی می کند.
علاوه بر این سمنو به دلیل دارا بودن قند فراوان، می تواند انرژی زیادی را در حین ورزش کردن برای ورزشکاران تولید کند و از خستگی بیش از حد جلوگیری کند.
8. تقویت دستگاه ایمنی بدن با خواص سمنو
ایمنی بدن به عهده گلبول های سفید بدن است و این گلبول ها برای ساخته شدن در مغز استخوان به مواد مغذی، ویتامین ها و پروتئین ها نیاز دارند.
سمنو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از مواد مغذی و ویتامین های مختلف که مورد نیاز در تولید هر چه بیشتر و بهتر گلبول های سفید هستند، موثر است. با خوردن به اندازه سمنو به تولید گلبول سفید در بدن و در نهایت به بالا بردن ایمنی بدن کمک کنید.
9. سمنو و استحکام استخوان ها
کلسیم و فسفر جزء موادی هستند که در جوانه گندم به وفور یافت می شوند و سمنو هم از جوانه گندم ساخته می شود. خواص جوانه در سمنو هم وجود دارد. از این رو برای کسانی که با مشکلات استخوانی مانند کاهش تراکم استخوان مواجه هستند، مصرف سمنو و بهره مندی از خواص آن توصیه می شود.
مطلب پیشنهادی
سیر و عسل + خواص (نحوه ی درست کردن معجون آن)
بیشتر زنانی که در سن پایین باردار شده اند و به سن یائسگی رسیده اند با مشکل پوکی استخوان ممکن است مواجه شوند. برای جلوگیری از پیشروی این بیماری و استحکام بیشتر استخوان ها استفاده از سمنو می تواند موثر باشد.
زنان در سنین مختلف شاهد پیامدهای مختلف ناشی از تغییرات هورمونی هستند. یکی از این تغییرات، قرار گرفتن در دوران یائسگی است. برای آشنایی بیشتر با علائم و راهکارهای تسکین دهنده آن بهتر است به مطالعه مقاله 10 نشانه اصلی یائسگی و کنترل آن بپردازید.
10. خواص سمنو برای بهبود و درمان بیماری های مختلف
سمنو در بهبود بیماری های زنانه مانند نازایی، سختی زایمان و بارداری، سختی بارداری، بی نظمی عادت ماهیانه، مشکلات تخمدان و رحم موثر است. لذا کسانی که از این بیماری ها رنج می برند از سمنو در وعده های غذایی روزانه شان استفاده کنند.
همچنین از خواص و فواید سمنو می توان در بهبود بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه، سنگ کیسه صفرا و یبوست استفاده کرد.
همچنین از خواص سمنو می توان برای بهبود کندی ضربان قلب، تصلب شرایین و کلسترول بالا بهره گرفت.
بهبود ورم دستگاه تناسلی، فسفات در ادرار، خون در ادرار، عوارض یائسگی نیز از جمله خواص سمنو است.
بروز علائم بیماری هایی مانند کم خونی، دیابت، پرکاری تیروئید، سرگیجه، واریس، ضعف حافظه، یرقان و ریزش مو هم با سمنو کاهش پیدا می کند.
مطلب پیشنهادی
خواص سنگدان مرغ - (10 خاصیت نگفته شده + کالری)
11. آرامش بخش و تسکین اعصاب
یکی دیگر از تاثیراتی که نوش جان کردن سمنو به همراه دارد، این است که موجب تسکین اعصاب می شود. حتی مصرف آن به کاهش استرس کمک می کند و از ایجاد عصبانیت و پرخاشگری جلوگیری خواهد کرد.
با اینکه سمنو با حرارت بالا پخته می شود و بسیاری از خواص خود را از دست می دهد اما تاثیرات به سزایی را در بدن ایجاد می کند.
مقالات پیشنهادی مرتبط با خواص سمنو
خواص نارگیل را بشناسید
آشنایی با 13 خاصیت باورنکردنی شکر سرخ
خواص شیره انگور برای بزرگسالان و کودکان را بشناسید
مضرات سمنو و عوارض زیاده روی در مصرف
از مضرات مصرف بیش از حد سمنو می توان به چاقی اشاره کرد. درست است که مصرف سمنو با کم کردن اشتها و احساس گرسنگی باعث لاغری می شود ولی مصرف بیش از اندازه آن به دلیل داشتن قند و کالری بالا می تواند چاقی را به دنبال داشته باشد.
به کسانی که مبتلا به دیابت هستند، توصیه می شود که از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند. این ماده غذایی به دلیل قند ساده بالایی که دارد سبب می شود قند خون به یکباره بالا برود برای این عمل در بیماران دیابتی مشکلاتی را به بار می آورد.
سمنو حاوی مقدار زیادی آهن است که برای بهبود بیماری کم خونی مفید است ولی مصرف بیش از اندازه این غذا باعث می شود غلظت خون زیاد شود و در پی آن هم مشکلاتی را به وجود بیاورد.
گفته می‌شود افرادی که مزاج سرد دارند باید مقدار کمتری سمنو مصرف کنند.
سمنو ممکن است نفخ را برای فرد به همراه داشته باشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.