پروفیل و لوله داربست چیست؟

لوله و پروفیل به دلیل برخورداری از جنس فولادی و همچنین تنوع بسیار بالا در ابعاد و اندازه، دارای قیمت های مختلفی هستند، عمده تفاوت لوله داربست و پروفیل در شکل ظاهری آنها می‌باشد.
2 ساعت و 19 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
پروفیل و لوله داربست چیست؟
در تعریف لوله و پروفیل چیست می‌توان گفت این نوع از مقاطع از جمله محصولات فولادی پر مصرف در بازار هستند، که به شکل ثابت و با استفاده از روش های تولیدی نورد گرم و نورد سرد مونتاژ می‌شوند. شکل ظاهری این محصولات به شکل مربع و مستطیل و اسوانه توخالی است.

تولید این محصولات در انواع ابعاد و اندازه ها باعث شده است تا از آنها در انواع بسیار زیادی از پروژه ها استفاده بشود. از جمله این محصولات می‌توان به پروفیل و لوله داربست اشاره کرد، که با توجه به اهمیت بالایی که دارند برای تولید آنها فولاد مقاوم و با کیفیت در نظر گرفته می‌شود تا این محصولات در بخش های مختلف پایداری لازم را هنگام استفاده داشته باشند.

در ادامه بیشتر با پروفیل و لوله داربست آشنا خواهیم شد.

مشخصات فنی انواع پروفیل

پروفیل یا قوطی های فولادی از انواع بسیار زیادی برخوردار هستند. و هرکدام از آنها دارای مشخصات فنی بخصوصی است. این مشخصات شامل ابعاد و اندازره ضخامت و طول پروفیل است، که می‌تواند با توجه به کاربرد و ویژگی های گوناگون متنوع باشد. این نوع از قوطی ها در انواع متفاوت پروفیل های ساختمانی، صنعتی، در اندازه های 10*20 الی 300*300 به طور سبک و سنگین تولید می‌شوند. ضخامت آنها در نوع سبک و کم ضخامت 0/7 و در نوع تمام سنگین 10 میلی متر است. وزن هرکدام از پروفیل ها با توجه به مقدار ضخامت مشخص می‌شود و می‌تواند دارای وزن های بیشتری باشد. طول شاخه پروفیل ها بر اساس محل استفاده و کاربرد 6 الی 12 متر است.

برای اطلاع از قیمت پروفیل اینجا کلیک کنید.

انواع پروفیل ها به چند دسته تقسیم می‌شوند

به طور خلاصه هرکدام از پروفیل های موجود در بازار دارای دو نوع سطح باز و بسته هستند و تولیدات آنها در همین دو شکل انجام می‌شود. هرکدام از پروفیل های باز و بسته از کاربرد های متفاوتی نسبت بهم برخوردار هستند و بر اساس همان کاربرد در اجرای پروژه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به انواع پروفیل ها بر اساس شکل ظاهری خواهیم پرداخت.

پروفیل های مقطع بسته

این نوع از پروفیل ها به شکل مربع و مستطیل توخالی به صورت کاملا بسته و چهار گوش تولید می‌شوند، که از آنها در بخش های گوناگونی استفاده می‌شود. از جمله این پروفیل ها می‌توان به پروفیل ساختمانی، پروفیل مبلی، پروفیل صنعتی، پروفیل گالوانیز و... اشاره کرد. که در بیشترین تنوع تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پروفیل های مقطع باز

پروفیل های مقطع باز، شامل انواعی از پروفیل ها به شکل سطح مقطعی باز هستند. این نوع از پروفیل ها در قسمت های از ساختمان و بخش های دیگر کاربرد بسیار زیادی دارند. پروفیل ها باتوجه به استفاده های بسیار زیاد در انواع مختلفی از شکل ها و اندازه ها تولید می‌شوند. از پروفیل های باز می‌توان به پروفیل Z، پروفیل آبرو دو طرفه و یک طرفه، پروفیل ناودانی و تهراهن اشاره کرد.

کاربرد انواع قوطی

این نوع از قوطی ها با توجه به تولید در نوع سبک و سنگین و استفاده از انواع اندازه ها امروزه در صنایع ساختمانی و صنعتی بیشترین کاربرد را دارند. بخش عمده پروفیل ها در ساخت و ساز های ساختمانی از جمله اجرای سازه های فلزی، تولید نرده، استفاده در ساخت درب و پنجره، سقف های شیروانی چهارچوب درب و.. در اجرای سازه های عمرانی استفاده می‌شوند. در بخش های صنعتی و صنایع دیگر این نوع از پروفیل ها در تولید صنایع پزشکی، صنایع هواپیمایی، صنعت خودرو سازی، تولید ماشین آلات صنعتی، انواع مبلمان، تولید دوچرخه و... کاربرد دارند. و می‌توان از آنها جهت تولید انواع مختلف تجهیزات استفاده کرد.

 
پروفیل و لوله داربست چیست؟
 

لوله داربست فلزی

لوله داربستی به لوله های گفته می‌شود، که به شکل استوانه توخالی در اندازه 6 متری به شکل نور گرم تولید می‌شود. این لوله ها در سایز های گوناگونی عرضه می‌شوند اما یکی از پر استفاده ترین سایز های آن 11.2 اینچ یا به نوعی نمره 5 است که اشاره به مقدار سایز سطح مقطع لوله داربست دارد. سازه داربستی از متصل شدن لوله ها به یکدیگر به وسیله بست تشکیل می‌شود، که اصلی ترین وظیفه آن ایجاد یک سازه پشتیبان در بخش های مختلف و دور از دسترس است. عمده استفاده از این داربست ها در ساخت و ساز های ساختمانی به جهت ایجاد سکوی کار و انجام فعالیت های گوناگون در نقاط دشوار ساختمان جهت تکمیل پروژه انجام می‌شود.
 

انواع لوله داربست کدامند؟

داربست ها جزو سازه هایی می‌باشند که وظیفه آنها ایجاد دسترسی و سکوی کار مناسب در ارتفاع های بسیار بلند است. این نوع از سازه های موقت دارای اجزای مختلفی هستند. که مهم ترین آن لوله های فلزی است. این لوله ها نقش مهمی در اجرای داربست دارند و بر پایه اتصال لوله ها به یکدیگر اجرا می‌شوند. برای اجرای داربست انواع لوله های سبک و سنگین تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع تولیدی و مقدار ضخامت لوله ها در استفاده از آن بسیار مهم است و هرکدام از آنها با توجه به مشخصات فنی که دارند. مناسب استفاده در بخش های خاصی هستند.

 
پروفیل و لوله داربست چیست؟
 

لوله داربستی 14 کیلو

لوله داربست 14 کیلو یکی از انواع لوله های داربستی است، که به دلیل وزن بسیار سبک تحت عنوان لوله داربست سبک نیز شناخته می‌شود. مقدار وزن لوله داربست 14 کیلو تا وزن 14.5 کیلو متفاوت است و می‌تواند در پروژه های مختلف کاربرد داشته باشد. برای اطلاع از قیمت لوله داربست کلیک کنید.

لوله داربست 17 کیلو

لوله داربست 17 از لوله داربست های ایده‌آل و پر مصرف بازار به دلیل مقدار وزن مناسب و همچنین مقاومت بسیار بالا است، این نوع از لوله های داربستی از با کیفیت ترین نوع ورق در ضخامت 2.5 میل به روش نورد گرم و تولید در استاندارد های بسیار بالا انجام می‌شود.

لوله داربست 21 کیلو

لوله داربستی 21 کیلو ار لوله های سنگین و ضخامت بالا در بازار است، که با بیشترین ضخامت تولید می‌شود. این نوع از لوله ها دارای اندازه 6 متری با ضخامت 3 میل هستند که از آنها می‌توان در سازه های فوق سنگین استفاده کرد.

تولید و ساخت لوله های داربستی

تولید لوله های داربستی به شکل نورد گرم با استفاده از ورق سیاه باکیفیت انجام می‌گیرد. ورق های استفاده شده در تولید لوله داربست یکی از باکیفیت ترین نوع ورق های فولادی هستند، که ویژگی های همچون جوش پذیری مقاوم را در ساختار خود دارند. مراحل تولید لوله داربست با توجه به نوع تولیدی نورد گرم به شکل زیر است.

آماده سازی مواد اولیه
انجام برش کاری بر روی ورق

ایجاد اندازه های مطابق لوله
قرار گیری ورق برش خورده در دستگاه غلتک

ایجاد شکل استوانه‌ای در ورق
انجام مراحل جوشکاری درز های لوله

رنگ آمیزی یا انجام فرآیند گالوانیزاسیون
بررسی و کنترل کیفیت

تفاوت پروفیل و لوله داربست در چیست؟

عمده تفاوت لوله داربست و پروفیل در شکل ظاهری آنها می‌باشد. به طوری که تولید پروفیل به شکل مربع و مستطیل و لوله داربست به شکل یک استوانه توخالی انجام می‌گیرد. از تفاوت های دیگر این مقاطع فولادی می‌توان به انواع مختلف آنها اشاره کرد. پروفیل ها نسبت به لوله داربست دارای تنوع بیشتری هستند. و از سایز و اندازه و ضخامات های گوناگونی برخوردار می‌باشند.

در مقابل لوله های داربست دارای سه نوع ابعاد و اندازه و ضخامت کاربردی هستند و در همان سه نوع ضخامت تولید می‌شوند.  از تفاوت های قابل توجه دیگر نیز می‌توان به کاربرد و محل استفاده از آنها اشاره کرد. که در نوع پروفیل و لوله های داربستی کاملا متفاوت می‌باشد.

ویژگی های ورق سیاد در تولید لوله

افزایش مقاومت لوله داربست
جوش پذیری و شکل گیری آسان
قیمت مقرون بصرفه
وجود ضخامت های گوناگون


عوامل موثر بر قیمت مقاطع فولادی

لوله و پروفیل به دلیل برخورداری از جنس فولادی و همچنین تنوع بسیار بالا در ابعاد و اندازه، دارای قیمت های مختلفی هستند. این پروفیل ها در انواع پروژه های صنعتی و ساختمانی کاربرد دارند و می‌توانند در اجرای پروژه های مرتبط ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار بگیرند. قیمت این نوع از مقاطع فولادی تحت تاثیر پارامتر هایی همچون، مقدار ضخامت و وزن، سایز مقطع، طول شاخه، نوسان بازار آهن و همچنین مواد اولیه و فرآیند تولیدی است، که تاثیر مستقیم و بسزایی در قیمت نهایی آن دارد. شرکت تولید کننده این مقاطع نیز با توجه به خطوط تولیدی و رعایت استاندارد های موجود در مونتاژ لوله در قیمت نهایی موثر باشد.

نکات مهم خرید قوطی و لوله داربست

قبل از تهیه قوطی و لوله داربست توجه به نکاتی همچون استاندارد های تولید و مشخصات فنی و کیفیت ظاهری می‌تواند بسیار مهم باشد. یکی از مواردی که نیازمند بیشترین توجه است مشخصات فنی محصول می‌باشد. این مشخصات شامل ضخامت و ابعاد و اندازه به همراه مواد اولیه مورد استفاده در تولید لوله و پروفیل است که توجه به این مورد می‌تواند نوع تولیدی و جنس و ضخامت پروفیل به همراه ارزش خرید آن را نشان بدهد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.