روش و آداب ختم سوره کافرون + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره کافرون است.در این مطلب به فضایل و برکات سوره کافرون و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
4 ساعت و 32 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره کافرون + متن و صوت

آشنایی با سوره کافرون

صد و نهمین سوره قرآن سوره کافرون است و از سوره های مکی می باشد که در جزء سی ام قرآن جای دارد سوره کافرون شش آیه، ۲۷ کلمه و ۹۹ حرف دارد.سوره کافرون یکی از چهار قل است، چهار سوره‌ای که با قُل شروع می‌ شوند.
این سوره را کافرون نامیده‌اند؛ زیرا در مورد کافران نازل شده و با خطاب به آنان آغاز شده است. نام‌های دیگری نیز برای این سوره بیان شده است، از جمله عبادت و جَحد. عبادت نامیدن این سوره به این دلیل است که واژه عبادت و مشتقات آن در این سوره بسیار به کار رفته است و جَحد به معنای انکار است و به این دلیل به کار رفته که سوره کافرون درباره کسانی سخن می‌ گوید که دین خدا را انکار می‌ کنند.
در رابطه با شان نزول سوره کافرون مفسران از جمله طبری، طوسی، میبدی، زمخشری، طبرسی و ابوالفتوح نوشته‌ اند عده‌ ای از بزرگان قریش که پیشوایان کفر و گمراهی بودند از ولید بن مغیره، عاص بن وائل، امیه بن خلف، اسود بن عبدالمطلب و حارث بن قیس نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آمده بودند و پیشنهاد سازشکاری دو جانبه می‌ دادند و می‌گفتند مدتی تو بر دین ما باش و بت‌ ها و خدایان ما را بپرست و مدتی ما به دین تو در می‌ آییم و خدای تو را می‌ پرستیم، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) قاطعانه پیشنهاد آنان را رد کرد و این سوره نازل شد.
در متن این سوره به موضوعات مهمی پرداخته شده است که عبارتند از
تفاوت شریعت پیامبر با آیین کافران
تفاوت معبود پیامبر و کافران
مأموریت پیامبر برای برائت از کافران
کافران، پیرو آیینی هستند که خود ساخته‌ اند
هیچ‌ گاه معبود پیامبر و کافران یکی نخواهد بود
پیامبر پیرو دین و شریعت الهی است
در گذشته نیز هیچ‌ گاه معبود پیامبر و کافران یکی نبوده است.
 
روایاتی درباره فضیلت سوره کافرون
در کتاب مجمع البیان طبرسی آمده است از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که می‌ فرمایند: «کسی که سوره کافرون را بخواند گویی یک چهارم قرآن را خوانده و شیطان‌های طغیان‌ گر از او دور و از شرک پاک می‌ گردد و از خوف و هول‌ های عظیم در روز قیامت در امان خواهد بود.
 همچنین در روایتی دیگر می‌ فرمایند: پیش از خواب سورهٔ قُلْ یا أیهَا الْکافِرُونَ را بخوانید که این بیزاری از شرک است.

امام صادق (علیه السلام) در حدیثی فرمودند: کسی که سوره قل یا ایها الکافرون و قل هو الله احد را در نماز واجب خود بخواند او و پدر و مادرش و اولاد آن دو و همه را بیاموزد و چنانچه از اشقیاء باشد نام او را از دیوان آن‌ ها محو کرده در دیوان افراد خوشبخت ثبت فرماید و او را در این جهان سعادتمند گرداند و شهید بمیراند و شهید محشورش فرماید.

همچنین در روایتی دیگر از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که می‌ فرماید: جهت حفظ ایمان هر روز این سوره مبارکه را هفت بار تلاوت کنید سوره کافرون می‌ تواند تضمین کننده بهشت باشد، به شرط اینکه حق کسی بر گردن ما نباشد.

در روایتی از امام معصوم (علیه السلام) آمده است هر کس در وقت خواب سوره حمد و سوره کافرون را بخواند هزار فرشته گواهی می‌ دهند که او مستحق بهشت است.
 

طریقه ختم سوره کافرون

یکی از ختم‌های مجرب و محبوب در میان مسلمانان ختم سوره کافرون در صبح جمعه است.ختم سوره کافرون در صبح جمعه در کتاب شریف مفاتیح الجنان به عنوان یکی از اعمال صبح جمعه ذکر شده است. نکته حائز اهمیت این است که مراد و قصدی که شخص در هنگام ختم سوره کافرون دارد اگر با رعایت اصول ختم و دعا کردن باشد طبق گفته پیامبر اکرم برآورده خواهد شد و تفاوتی نمی‌ کند که حاجت شخص یه حاجت مادی و دنیوی است یا یک حاجت معنوی؛ خداوند با درنظر گرفتن مصلحت افراد حاجات آن‌ ها را برآورده می‌ کند.
در رابطه با طرقه ختم سوره کافرون پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می‌ فرمایند: هر کس در بامداد بعد از نماز صبح روز جمعه قبل از طلوع آفتاب ده بار این سوره را بخواند و صد بار صلوات بفرستد به این نحو که اَللّهمّ صَلِّ عَلَی النَّبِیِّ الاُمِّیِّ مُحَمَّدٍ و آلِهِ و سَلِّم هر مراد و مقصودی داشته باشد به یاری حق‌ تعالی و بدون تردید برآورده می‌ گردد.
 

صوت سوره کافرون با صدای عبدالباسط


سوره کافرون همراه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ
بگو ای کافران
لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ
آنچه می‌پرستید نمی‌پرستم
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
و آنچه می‌پرستم شما نمی‌پرستید
وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ
و نه آنچه پرستیدید من می‌پرستم
وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ
و نه آنچه می‌پرستم شما می‌پرستید
لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ
دین شما برای خودتان و دین من برای خودم.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.