همایش شیرخوارگان حسینی

همایش شیرخوارگان حسینی مراسمی است به یاد کودکان کشته شده در روز عاشورا از سوی مسلمانان و شیعیان در ایران و کشورهای دیگری همچون هند، پاکستان، بحرین، عراق، عربستان، ترکیه، افغانستان و… همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می‌گردد. پس با ما همــراه باشید با بررســـی مختصری از همایش شیرخوارگان حسینی.
4 ساعت و 41 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
گردآورنده : ابوالفضل رنجبران
موارد بیشتر برای شما
همایش شیرخوارگان حسینی
همایش شیرخوارگان حسینی
همایش شیرخوارگان حسینی آئین سوگواری به یاد کودکانی است که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند. این مراسم در صبح روز اولین جمعه ماه محرم هر سال در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای ایران و برخی کشورهای جهان برگزار می‌شود. در این مراسم مادران به همراه کودکان شیرخوار خود با لباس، روسری و پیشانی‌بند به رنگ سبز حضور می‌یابند و شرکت‌کنندگان برای علی اصغر کودک شیرخوار امام حسین(علیه السلام) در کربلا به گریه و عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند و گهواره نمادین او را در مجلس می‌گردانند.(سایت مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر علیه السلام.)

پیشینه تاریخی 
عزاداری و بزرگداشت کودکان واقعه عاشورا و ایجاد گهواره و لالایی خواندن برای کودکان توسط مادران از مراسم مذهبی کهن در ایران بوده‌است.
نمونه‌ای از لالایی‌های مادران بیاد کودکان کربلا در ابرکوه بدین صورت است:
گهواره شد تابوت توخون گلو شد قوت تو
شد خاک عالم بر سرممادر بیا مادر بیـــا

همایش شیرخوارگان حسینی در سایر شهرهای ایران
مجمع جهانی حضرت علی اصغر(علیه السلام) برای برگزاری این آئین تشکیل شده است و مراسم شیرخوارگان حسینی برای اولین بار در سال ۱۳۸۲ش در تهران برگزار شد و در سال‌های بعد در سایر شهرهای ایران از گیلان، شهر مقدس قم، مشهد، اصفهان، مازندران و... و اکثر شهرهای جنوبی و شمالی، غربی و شهرهای شرقی کشور برگزار می‌شود.(پیشینیه اجرایی مراسم، سایت مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر علیه السلام)

همایش شیرخوارگان حسینی در سایر کشورهای جهان
این همایش در کشورهای مختلف جهان مانند ایران، عراق، عربستان، بحرین،‌ کویت، سوریه، لبنان، کانادا، آمریکا، دانمارک، فرانسه، استرالیا، سوئد و تایلند برگزار شد. بنابر آمار، در سال ۱۳۹۳ش به طور همزمان در ۲۵۰۰ نقطه از ایران و ۲۳۰ نقطه از جهان همایش شیرخوارگان اجرا شد.(همایش شیرخوارگان حسینی(ع) برگزار شد، سایت تابناک.)

همایش شیرخوارگان حسینی در مشهد
همایش شیرخوارگان حسینی هم‌زمان با اولین جمعه ماه محرم، علاوه برحرم مطهر رضوی در برخی مساجد شهر مشهد نیز برگزار می‌شود.  همایش شیرخوارگان حسینی آئینی معنوی است که یادآور مظلومیت حضرت علی‌اصغر علیه السلام است.در این مراسم مادران، نوزادان خود را درحالی‌که لباس سبزرنگ مخصوص این مراسم را به تن و پیشانی‌بند لبیک یا حسین(علیه السلام) بر پیشانی دارند را به حرم مطهر رضوی می‌آورند و با نوحه‌ها و مرثیه‌های جان‌سوز یاد شهدای مظلوم دشت کربلا به‌ویژه حضرت علی‌اصغر(علیه السلام) را، گرامی می‌دارند. 

همایش شیرخوارگان حسینی در گیلان
همایش شیرخوارگان حسینی طبق رسم هر سال در نخستین جمعه ماه محرم همزمان با سراسر کشور در ۱۹ نقطه استان گیلان برگزار می‌شود. 

همایش شیرخوارگان حسینی در سواد کوه
همایش شیرخوارگان حسینی همزمان با سراسر کشور با حضور مادران و کودکان در امامزاده ابوطالب بالازیراب سوادکوه برگزار شد. همایش شیرخوارگان حسینی آئین سوگواری به یاد کودکانی است که در روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند.

© کلیه حقوق متعلق به پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.
 


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.