آيا امگا -3 سيستم ايمني را تقويت مي کند؟

اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي اگر به ميزان مناسب و مورد نياز علمي آن مصرف شوند، باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي گردند. سيستم ايمني بدن از اجزاي مختلفي تشکيل شده است. پوست، پروتئين هاي موجود در خون، سلول ها و بافت ها. سيستم ايمني مانع از تشکيل تومورها و بروز عفونت ها وبيماري ها مي شود،
سه‌شنبه، 25 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آيا امگا -3 سيستم ايمني را تقويت مي کند؟

آيا امگا -3 سيستم ايمني را تقويت مي کند؟
آيا امگا -3 سيستم ايمني را تقويت مي کند؟


 






 
اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي اگر به ميزان مناسب و مورد نياز علمي آن مصرف شوند، باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي گردند. سيستم ايمني بدن از اجزاي مختلفي تشکيل شده است. پوست، پروتئين هاي موجود در خون، سلول ها و بافت ها. سيستم ايمني مانع از تشکيل تومورها و بروز عفونت ها وبيماري ها مي شود، ولي بنا به دلايلي گاهي اوقات خوب کار نمي کند و بعضي مواد غذايي مي توانند آن را تقويت کنند. يکي از آن مواد روغن ماهي است که حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 مي باشد. در بيماري هايي که در آن نقص سيستم ايمني روي مي دهد، بدن نمي تواند به درستي از خود دفاع کند و نيازمند مداخلات دارويي و تغيير در سبک زندگي است که در کنار آنها داشتن رژيم غذايي مناسب هم ضروري مي باشد. بيماري هاي خودايمني شايع ترند. در اينگونه بيماري ها، سيستم ايمني درست به گونه اي که به دشمن خارجي حمله مي کند سلول هاي سالم را مورد هجوم قرار مي دهد. دو مورد از شايع ترين بيماري هاي خودايمني، آرتريت روماتوئيد و لوپوس هستند. تورم ها و التهاب هاي مزمن هم در بعضي بيماري ها که تعدادي از آنها خطرناک هم هستند، نقش مهمي دارند.

التهاب و روغن ماهي
 

التهاب يک پاسخ طبيعي سيستم ايمني به عفونت است. سلول هاي زخمي يا عفوني موادي از خود آزاد مي کنند که باعث قرمزي و تورم محل مي شود؛ ولي در بسياري مواقع بدون اينکه هيچ جراحت يا عفونتي در کار باشد، اين سلول ها در خون يافت مي شوند و همين جاست که روغن ماهي و اسيدهاي چرب امگا-3 به کمک مي آيند. سلول هاي مجروح يا عفوني، «ايکوزانوئيد» و «سيتوکين» ترشح مي کنند. التهاب به مفاصل، رگ ها و قلب آسيب مي زند. اسيدهاي چرب امگا-3 در خون به مولکول هايي تبديل مي شوند که عملکرد ضدالتهابي دارند؛ درحالي که اسيدهاي چرب امگا-6 به مولکول هاي التهابي تبديل مي شوند. در رژيم غذايي بسياري از افراد مقدار زيادي امگا-6 وجود دارد. اين در حالي است که روزانه امگا-3 اندکي دريافت مي کنند. از اين رو التهاب، مفاصل و رگ هاي آنها را تحت تأثير قرار مي دهد و مي تواند عامل بروز سرطان باشد. مصرف مکمل امگا-3 قلب، رگ ها مفاصل را از اين التهاب در امان نگه دارد و از بروز سرطان و بيماري هاي قلبي جلوگيري مي کند.

آلرژي ها، آسم و درماتيت
 

پژوهش ها نشان داده که امگا-3 در پيشگيري از آلرژي ها، آسم و ديگرحساسيت ها مؤثر است. حساسيت ها شبيه بيماري هاي خودايمني و واکنشي نامناسب به يک ماده غيرسمي در بدن هستند. درماتيت که با خارش و التهاب پوست همراه مي باشد، نوعي حساسيت است.

روغن ماهي و مکمل هاي مختلط يک مجموعه قدرتمند
 

کساني که مرتب سرما مي خورند وآنفلوآنزا مي گيرند يا به بيماري هاي عفوني مبتلا مي شوند، سيستم ايمني ضعيفي دارند که ممکن است به علت يک بيماري زمينه اي باشد، ولي معمولاً به علت تغذيه نامناسب است.
روغن ماهي، اسيدهاي چرب امگا-3 را براي بدن تأمين مي کند، ولي به تنهايي براي پيشگيري از سرماخوردگي و عفونت ها کافي نيست. همه مواد معدني و ويتامين ها علاوه بر نياز بدن، براي برخورداري از سلامتي کامل و پايدار مورد نياز هستند تا بدن بتواند از خودش در مقابل ويروس ها وباکتري هاي گوناگون محافظت کند.

فقط روغن ماهي تقطير شده
 

مکمل هاي روغن ماهي بايد تقطير مولکولي شده باشند؛ در غير اين صورت ممکن است آلودگي هايي به همراه داشته باشند؛ مانند جيوه و ديوکسين هاي سرطان زا. درصد اسيدهاي چرب امگا-3 موجود در روغن ماهي، همانند نوع آن در ماهي هاي گوناگون متفاوت است. توليد کنندگان بايد مقدار امگا-3 موجود در هر نوع روغن ماهي را روي بسته هاي آن درج کنند.
منبع: ماهنامه تغذيه - ش 85



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.