اينترنت اصلا جاي امني نيست !

هنوز پاي آماندا به خانه باز نشده بود که پيامها صفحه رايانه اش را پر کردند: «تو يک حرف مفت زني. يک دروغگو.» آماندا هم پاسخ نوشت : «شماها خودکار من را دزديديد.» ماجرا ادامه پيدا کرد و پيامهاي توهين آميز همين جور بر صفحه مانيتور ظاهر مي شدند و با اعصاب آماندا بازي مي کردند.
شنبه، 13 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينترنت اصلا جاي امني نيست !

اينترنت اصلا جاي امني نيست !
اينترنت اصلا جاي امني نيست !


 







 
هنوز پاي آماندا به خانه باز نشده بود که پيامها صفحه رايانه اش را پر کردند: «تو يک حرف مفت زني. يک دروغگو.» آماندا هم پاسخ نوشت : «شماها خودکار من را دزديديد.» ماجرا ادامه پيدا کرد و پيامهاي توهين آميز همين جور بر صفحه مانيتور ظاهر مي شدند و با اعصاب آماندا بازي مي کردند.
عصر همان روز، مادر آماندا براي اين که آماندا چند ساعتي از شر اين رايانه رها شود، او را براي بازي بسکتبال به باشگاه برد؛ اما رگبار توهين هاي الکترونيکي متوقف نشد.
مثل خيلي از نوجوان هاي ديگر، آماندا هم تنظيم کرده بود پيامهاي اينترنتي اش خودکار به تلفن همراهش فوروارد شود و اين باعث شد پيامها ادامه پيدا کند. پايان ماجرا وقتي بود که ظرفيت گوشي اش کاملا پر شد. «به نظر مي رسد مردم وقتي آنلاين هستند مي توانند چيزهاي زشت تري بگويند تا وقتي که رودررو با کسي دارند حرف مي زنند.»
آماندا که 14 سال هم بيشتر ندارد اين حرفها را مي زند. او سال قبل به اين مدرسه آمد و مي گويد. هيچ وقت اين دخترها جلو رويش حرف بدي به او نزدند. فناوري اين روزها روي زندگي اجتماعي نوجوانان تاثير زيادي گذاشته است.
گردن کلفت هاي اينترنتي بدون نياز به مکان و زمان خاصي ، کار خودشان راحتي در اتاق خانه شان انجام مي دهند. با استفاده از ابزاري مثل ميل و پيام اذيت و آزار بقيه هم از ديد بزرگترها مخفي مي ماند و از نظر اجتماعي اين اذيت و تحقير تاثير بيشتري مي گذارد.
مثل شايعه هايي که امروزه با کليک روي چند عکس و فرستادن آن به اين طرف و آن طرف ، دامنه وسيعي را در برمي گيرد. سالهاي قبل حتما بايد رودررو شاخ و شانه مي کشيدي ، ولي الان روي مبل خانه لم مي دهي و هر چه مي خواهي به طرف مقابلت مي گويي و هيچ کس هم نمي تواند يقه ات را بگيرد.
به نظر مي رسد فناوري هايي که اجازه مي دهد کاربران به ديگران آسيب بزنند بدون اين که نتيجه هايش را ببينند، سطح عميق تري از پستي و انحراف را در شخص تحريک مي کند. روان شناسان مي گويند فاصله اي که ميان اين گردن کلفت هاي مجازي و قرباني در اينترنت وجود دارد باعث به وجود آمدن يک وحشيگري بي سابقه و بيشتر وقت ها غيرعمدي مي شود.
«ما هميشه درباره حمايت از بچه ها در اينترنت برابر آدم بزرگ ها و آدمهاي بد صحبت مي کنيم.» پري آفتاب ، مدير اجرايي سايت Wired safety.Org اين حرفها را مي زند؛ يک گروه غيرانتفاعي که تا به حال تماس هاي زيادي از پدر و مادرها و مسوولان مدرسه در اين باره داشته اند: «ما فراموش مي کنيم که گاهي اوقات بايد از بچه ها برابر بچه ها حمايت کنيم.»
براي خيلي از نوجوانان اذيت و آزار اينترنتي به جزيي از زندگي روزمره تبديل شده است : «من خيلي از بچه ها را مي بينم که صبح ها افسرده به مدرسه مي آيند، به خاطر چيزي که شب قبل در اينترنت اتفاق افتاده است.»

اينترنت اصلا جاي امني نيست !

خانم يورا توواچ که مشاور است ادامه مي دهد: «وقتي با آنها حرف مي زنم مي گويند من ديشب on بودم و يکي به من گفت تو چاقي و يا آنها از من پرسيدند چرا هر روز يک لباس مي پوشي.»
حالا خوب بود اين پيامهاي اينترنتي تنها به همين چيزها محدود مي شد؛ ولي وقتي پاي پيامهايي با محتواي جنسي پيش بيايد قضيه خيلي خطرناک تر مي شود: «اين قضيه براي دخترهاي کم سن و سال خيلي خطرناک است. پسرها معمولا خيلي صريح اين حرفها را مي زنند؛ حرفهايي که اگرچه با عمل همراه نيست ، ولي تاثيري روي نوجوانان مي گذارد که تا سالها باقي مي ماند.»
ازجمله سلاح هاي جديد اين گردن کلفت هاي اينترنت دزديدن Username و Password همديگر و فرستادن پيامهاي دردسرساز براي دوستهاي آن شخص هست و همچنين فرستادن مطالب شخصي يک نفر براي بقيه و کامنت گذاشتن با اسم مستعار در وبلاگ بقيه ؛ کامنت هايي که با روح و روان طرف بازي مي کنند.
«همه از تو متنفرند.» اين کامنت را در وبلاگ يکي از دختران نوجوان مي توانستيد بخوانيد. نظري که شايد يک شوخي باشد، ولي مطمئنا تاثير زيادي روي اين نوجوان مي گذارد، آن هم در سن و سالي که هر تغيير و حرف کوچکي روي شخصيت و روح آنها تاثير مي گذارد.
حتي بعضي نوجوان ها به خاطر همين کامنت ها ديگر بي خيال نوشتن وبلاگ شده اند و حتي نوشته هاي قبلي شان را پاک کرده اند. با اين حال خيلي از دخترها گول پسرها را مي خورند و اطلاعاتي را در اختيار پسرها قرار مي دهند که به ضرر آنها تمام مي شود.
اين موارد هم يکي دو تا نيستند و در اين چند ساله خيلي زياد شده اند. دختري به پسري اعتماد مي کند و عکس ، فيلم يا نوشته اي را در اينترنت به او مي دهد و پسر هم همه جا پخش مي کند.
روان شناس ها علت اين قضيه را هم به ويژگي دنياي مجازي ارتباط مي دهند. خيلي فرق دارد که شما روي دکمه Send کليک کني و آن را براي همه بفرستي يا اين که يک عکس يا نوشته اي را به دور و بري هايت نشان دهي. خيلي فرق دارد که چيزي را در اينترنت براي دوستت بفرستي يا اين که مثلا در تلفن به او بگويي.
همه اينها باعث مي شود اين اطلاعات محرمانه براحتي در دسترس همه قرار بگيرند. چه بخواهيم چه نخواهيم ، اين قضيه در همه جا دارد سرک مي کشد. به همين دوروبر خودتان نگاه کنيد.
شايد خيلي شنيده باشيد که کسي مدتها با نفر ديگري چت مي کرده و پس از کلي اعتماد تازه فهميد همه حرفهاي طرف مقابل دروغ و او در اين مدت سرکار بوده است. نوجوانان خيلي زود درگير روابط عاطفي و احساسي مي شوند و در نتيجه در اينترنت بيشترين لطمه را مي خورند.
پدر و مادرها بايد بيشتر حواسشان باشد و بچه هايشان را آگاه کنند که در دام اين قلچماق هاي اينترنتي گير نيفتند.
در هر گوشه اين اينترنت يک شياد هزار چهره خوابيده که براحتي با روح و روان ديگران بازي مي کند. شما بايد حواستان را خيلي جمع کنيد تا اسير اين نقاب به چهره هاي مجازي نشويد.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : kianpars



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.