خوب بخوريد تا خوب بخنديد

يکي از بارزترين مشخصه هاي خنده اي زيبا، داشتن دندان هايي سفيد و سالم است ؛ اندکي تغيير در برنامه رژيم غذايي تان، سلامت دندان هاي شما را تضمين مي کند. همه مي دانيم که تغذيه، نقش مهمي در حفظ سلامت بدنمان دارد، اما گاهي به يک هشدار و يادآوري کوچک نيازمنديم . فراموش نکنيد که فقط شکر و مواد قندي نيست که براي دندان هايتان
دوشنبه، 15 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خوب بخوريد تا خوب بخنديد

خوب بخوريد تا خوب بخنديد
خوب بخوريد تا خوب بخنديد


 





 
دندانتان را مسوا ک مي کنيد ،نخ دندان استفاده مي کنيد ،دندان پزشک تان را مرتب ملاقات مي کنيد اما...آيا فکر کرده ايد تغذيه سالم ،چه تاثير بسزايي در حفظ سلامت دندان و زيبايي خنده تان دارد ؟
يکي از بارزترين مشخصه هاي خنده اي زيبا، داشتن دندان هايي سفيد و سالم است ؛ اندکي تغيير در برنامه رژيم غذايي تان، سلامت دندان هاي شما را تضمين مي کند. همه مي دانيم که تغذيه، نقش مهمي در حفظ سلامت بدنمان دارد، اما گاهي به يک هشدار و يادآوري کوچک نيازمنديم . فراموش نکنيد که فقط شکر و مواد قندي نيست که براي دندان هايتان مضر هستند ،بلکه برخي از مواد غذايي به ظاهر سالم و مغذي نيز مي توانند باعث ايجاد حفره و پوسيدگي دندان شوند، در حالي که بسياري از مواد غذايي ديگر، باعث جلوگيري از خرابي دندان، بوي بد دهان و بيماري هاي لثه مي شوند. 5نکته کليدي که رعايت آن براي خنده اي زيبا غوغا مي کند را در اين مطلب بيان کرده ايم، حتماً آنها را جدي بگيريد.

1مصرف کربوهيدارت هاي تهديدي
 

جدي است! مصرف آنها را تنها به وعده هاي اصلي غذا محدود کنيد
يک بسته چيبس يا کمي سيب زميني سرخ کرده مي تواند ،به اندازه يک عدد شيريني يا يک تخته شکلات مضر باشد ساختمان کربوهيدارت ها به گونه اي است که تجزيه شده و تبديل به شکر و قند مي شوند و نهايتا از طريق باکتري هايي که در دهان وجود دارند به پلاک هايي چسبنده تبديل مي شوند و باعث ايجاد حفره و بيماري هاي لثه مي شوند. مواد غذايي که پايه اوليه آن کربوهيدارت است مانند انواع نان، سيب زميني و...به دليل اين که بافت نرمي دارند، به راحتي بين دندان ها و خطوط مياني دندان و لثه مي مانند؛ اين تجمع دقيقاً در محلي است که باکتري هاي موجود در دهان، براي تخريب فعاليت مي کنند. کربوهيدرات ها تهديدي جدي هستند، اما اين به معني حذف اين ماده غذايي نيست، بلکه بهتر است مصرف اين ماده، تنها به وعده هاي اصلي محدود شود و ديگر به تنقلات و ميان وعده ها نکشد.

2چاي بنوشيد
 

چاي سبز و چاي معمولي، سرشار از انواع پلي فنول ها و ترکيبات آنتي اکسيدان است که مانع از تشکيل پلاک هاي چسبنده روي دندان مي شود و به کاهش بيماري هاي لثه و ايجاد حفره کمک مي کند. نوشيدن چاي همچنين، نقش چشمگيري در کاهش بوي بد دهان دارد؛ چرا که مانع از رشد باکتري هاي بوزا در دهان مي شوند. جالب است بدانيد بسياري از انواع چاي، حاوي درصد فلورايد (در برگ و آب موجود در برگ آن )هستند که از خرابي دندان جلوگيري مي کند.

3از مصرف نوشيدني هاي حاوي سودا و قند بپرهيزيد.
 

اکثر نوشيدني ها ي گازدار، انرژي زا و همچنين آبميوه ها ،حاوي اسيدهاي قوي مانند اسيد سيتريک و اسيد فسفريک هستند که سلامت دندان ها را تهديد مي کنند. حتي اگر اين نوشيدني ها به صورت رژيمي يا بدون قند مصرف شوند، باز تهديدهاي جدي محسوب مي شوند. به طرفداران اين نوشيدني ها که بدون مصرف آن قادر به زندگي نيستند(!)توصيه مي کنيم، حداقل هنگام مصرف اين نوشيدني ها ،از ني استفاده کنند تا نوشيدني با دندان هايشان تماس کمتري داشته باشد. استفاده از ني را فراموش نکنيد.

4مصرف ويتامينC را افزايش دهيد
 

ويتامين Cهمانند بتن عمل مي کند که تمام سلول هاي بدن را محکم و استوار در کنار همديگر قرار مي دهد. به همان اندازه که اين ويتامين براي سلامت پوست تان حياتي است، براي سلامت بافت هاي لثوي و دندان هايتان نيز لازم و ضروري است . در افرادي که روزانه کمتر از 60ميلي گرم ويتامين Cمصرف مي کنند (يک پرتقال به اندازه 80ميلي گرم ويتامين Cدارد .)بيش از 25درصد، احتمال ابتلا به بيماري هاي لثه وجود دارد . آمار نشان مي دهد افرادي که روزانه حدود 180ميلي گرم يا بيشتر ويتامين Cمصرف مي کنند، سلامت لثه هايشان را تضمين مي کنند.

5روزانه 800ميلي گرم کلسيم مصرف کنيد.
 

نتيجه تحقيقي که در آمريکا انجام شده نشان مي دهد افرادي که روزانه 800ميلي گرم کلسيم مصرف مي کنند ،کمتر به بيماري هاي لثه مبتلا مي شوند؛ علت هم اين است که 99درصد کلسيم موجود در بدن، در استخوان ها و دندان ها جمع شده است . مواد لبني مانند پنير، شير، ماست و ...باعث تقويت استخوان آرواره مي شوند که به استحکام دندان ها و قرار گرفتن آن در استخوان آرواره و فک کمک مي کنند. بهترين ميزان مصرف کلسيم براي خانم هاي بالاي 50سال، هزار ميلي گرم است.
منبع:نشريه زندگي ايده آل شماره47



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.