الفباي بچه داري براي مادران جوان

از 9 ماه بارداري جان سالم به در برده ايد و نوزادتان صحيح وسالم به دنيا آمده و حالا مي خواهيد بچه داري کنيد اما آن قدر با چيزهاي پيش بيني نشده و عجيب و غريب در دنياي بچه داري مواجه مي شويد که حسابي گيج و سردر گم مي شويد. خب، ما کمک تان مي کنيم. فقط يادتان باشد که بچه داري هم مثل هر کار ديگري نيازمند اعتمادبه نفس است. پس به خودتان مطمئن باشيد و با ما همراه شويد.
سه‌شنبه، 23 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الفباي بچه داري براي مادران جوان

الفباي بچه داري براي مادران جوان
الفباي بچه داري براي مادران جوان


 

مترجم: دکتر هومن خليقي




 
از 9 ماه بارداري جان سالم به در برده ايد و نوزادتان صحيح وسالم به دنيا آمده و حالا مي خواهيد بچه داري کنيد اما آن قدر با چيزهاي پيش بيني نشده و عجيب و غريب در دنياي بچه داري مواجه مي شويد که حسابي گيج و سردر گم مي شويد. خب، ما کمک تان مي کنيم. فقط يادتان باشد که بچه داري هم مثل هر کار ديگري نيازمند اعتمادبه نفس است. پس به خودتان مطمئن باشيد و با ما همراه شويد.
1-کمک گرفتن از آنهايي که مي توانند کمکي به تان بدهند، مخصوصاً در مورد بچه داري، هيچ جاي خجالت و رودربايستي ندارد. کمک دهنده مي تواند يک پرستار بچه با يک دوست جوان يا يک همسايه با حوصله يا مادر خودتان يا همسرتان باشد.
2-هميشه مراقب سرو گردن نوزاد باشيد و از اين نواحي با دقت بيشتري مراقبت کنيد. زماني که کودک تان در گهواره است يا او را در سبد مخصوصش حمل مي کنيد، حتماً از سرو گردن او مراقبت کنيد و وسيله اي را براي حمايت از اين اعضا تدارک ببينيد.
3-مراقب تکان دادن نوزاد خود باشيد، چه در بازي يا شرايط ديگر. ممکن است همين تکان دادن هاي ساده باعث خونريزي هاي شديدي درمغز او و حتي باعث مرگ وي شود.
4-اگر مي خواهيد نوزادتان را از خواب بيدار کنيد، هرگز او را تکان ندهيد؛ بلکه به آرامي و با خاراندن پاي او يا زدن ضربه اي بسيار آرام در حد تلنگر به گونه اش، مي توانيد اورا بيدار کنيد.
5-در آغوش گرفتن، شايد يکي از لذت بخش ترين جنبه هاي مراقبت از نوزاد است و معمولاً در اولين ساعات و روزهاي پس از تولد و هنگامي که پدر و مادر در صدد ايجاد يک وابستگي عميق با کودک خود هستند و اين لحظات نيز لحظات بسيار حساسي است، آغاز مي شود. نزديکي فيزيکي مي تواند به يک ارتباط عاطفي منجر شود.
6-روند در آغوش گرفتن با بلند کردن او از روي زمين ونوازش سر او و ضربه هاي خفيف و متناوب و گوناگون با نوک انگشت به بدن او آغاز مي شود. هم شما و هم همسرتان مي توانيد اين فرصت را غنيمت بشمريد و در هنگام بغل کردن يا مثلاً شير دادن با تماس بدني ياپوست به پوست او را مورد حمايت عاطفي قرار دهيد. برخي از انواع در آغوش گرفتن و ماساژ ممکن است به ارتقاي رشد کودک و تکامل او کمک کنند.
7-احتمالاً شما قبل از اينکه کودک تان را به خانه بياوريد، درباره استفاده از کهنه يا پوشک تصميم مي گيريد. در هر صورت بايد بدانيد که يک نوزاد به طور متوسط در حدود 10 بار در روز، يا در حدود 70 بار در هفته پوشک يا کهنه خود را کثيف مي کند. قبل از پوشک کردن نوزاد، اطمينان حاصل کنيد که تمام تدارکات در دسترس است و نبايد نوزاد خود را به روي ميز تعويض پوشک کنيد. شما به اين موارد نيازداريد: يک پوشک تميز؛ يک گيره(اگرپارچه استفاده شده است)؛ پماد پوشک در صورتي که کودک به بثورات پوستي دچار شده است؛ يک ظرف آب گرم؛ ليف حمام پاک، دستمال مرطوب پوشک و يا توپي پنبه.
8-بعد از هر بار مدفوع يا در صورتي که پوشک او مرطوب است، نوزاد را به پشت بخوابانيد و به برداشتن پوشک کثيف اقدام کنيد. ازآب ، توپي پنبه و ليف حمام و يا دستمال مرطوب استفاده کنيد و به آرامي ناحيه تناسلي کودک تان را پاک کنيد.
9-وقتي که پوشک کودک پسر را تعويض مي کنيد بايد به دقت اين کار را انجام دهيد چون همين که آلت تناسلي او در معرض هواي آزاد قرار مي گيرد ممکن است به ادرار تحريک شود.
10-وقتي که پوشک يک کودک دختر را تعويض مي کنيد، بايد از جلو به عقب بشوييد تا عفونت به مجراي تناسلي او سرايت نکند و دچار عفونت ادراري نشود.
11-براي بهبود جوش و بثورات پوستي و جلوگيري از خارش، از پماد استفاده کنيد. هميشه شستشوي دست هاي خود را به طور کامل پس از تعويض پوشک به ياد داشته باشيد.
12-براي جلوگيري از بثورات ناشي از پوشک يا درمان آن سعي کنيد پوشک کودک را مکرر و در اسرع وقت پس از دفع مدفوع تعويض کنيد. پس از تميز کردن اين منطقه با صابون ملايم و آب و يا از ميان بردن مواد اضافه، موضع را با يک کرم مانند اکسيد روي بپوشانيد تا از اين ناحيه محافظت کند. آنها را با مواد شوينده بدون رنگ و عطر بشوييد و اجازه بدهيد که براي بخشي از روز بدون پوشک باشد. اين کار اين فرصت را به پوست مي دهد که کمي در برابر هوا قرار گيرد.
13-در صورتي که خارش پوشک براي بيش از 3 روز ادامه يابد يا به نظر رسد که بدتر شده است، با پزشک کودک تان تماس بگيريد چون ممکن است نوعي عفونت قارچي باشد که نياز به نسخه پزشکي دارد.
14-چه با شير مادر نوزاد را تغذيه کنيد و چه با شيشه شير، بايد روش هاي تغذيه اي هر کدام و زمان تغذيه کودک را بدانيد. مهم است بدانيد که زمان شير دادن به نوزاد بر اساس تقاضا و نياز و احساس گرسنگي اوست و نشانه هاي آن شامل گريه کردن، گذاشتن انگشت در دهان و مکيدن آن و بي قراري است.
15-يک نوزاد در هر 2 تا 3 ساعت نياز به تغذيه دارد. اگر در نظر داريد شير مادر بدهيد، بگذاريد از هر پستان 10 تا 15 دقيقه شير بخورد. اگر شما شير خشک به او مي دهيد، هر بار 60 تا 90 ميلي ليتر شير مي خورد.
16-اگر نوزادتان به شير خوردن بي ميل است يا هر بار بايد او را بيدار کنيد تا شير بخورد، با پزشک کودک تان تماس بگيريد. يک راهنماي خوب براي کفايت تغذيه اي نوزاداني که شير خشک مصرف مي کنند، محاسبه ميزان شير خورده شده است اما براي مادراني که شير خود را مي دهند، تخمين کفايت تغذيه اي نوزادشان مشکل است اما نشانه هايي چون ، وزن گيري مناسب، فعاليت کافي، خواب خوب، حدود 6 بار دفع ادرار و چند بار دفع مدفوع در روز و در مجموع 10 بار پوشک عوض کردن و آرامشي که به طور کلي در نوزاد وجود خواهد داشت، حاکي از تغذيه کافي نوزاد است.
17-معمولاً يکي از مشکلات والدين بعد از شير خوردن نوزادشان، تجمع گاز در معده است. اين موضوع به علت بلع هوا در هنگام شير خوردن است. در چنين شرايطي بايد با در آغوش گرفتن نوزاد و راه رفتن و ضربه و ماساژ ملايم پشت نوزاد، او را وادار به آروغ زدن کرد. در صورتي که نوزادتان به شدت در هنگام شير خوردن يا پس از آن سرو صدايي مي کند يا به ريفلاکس دچار است يا گاز زيادي در معده اش تجمع مي يابد، اگر شير مادر مي خورد، هر 5 دقيقه و اگر شير خشک مي خورد، با هر 30 سي سي شيري که مي خورد، بايد با روشي که در زير توضيح داده ايم، او را وادار به آروغ زدن کنيد.
18-براي وادار کردن نوزاد به آروغ زدن، نوزاد را روي دست تان بنشانيد يا بخوابانيد؛ به طوري که قسمت گوشتي کف دست تان در قسمت ريشه انگشتان، روي چانه نوزاد و قسمتي از دست تان که کمي پايين تر از مچ دست تان است، روي قفسه سينه او قرار گيرد. سپس با دست ديگر به آرامي به پشت او ضربه ملايم بزنيد و در صورتي که بعد از چند دقيقه آروغ نزد، وضعيت اورا تغيير دهيد تا به نتيجه برسيد. بعد از اتمام شير دهي و آروغ زدن نوزادتان، او را 10 تا 15 دقيقه به صورت زاويه 45 درجه که کاملاً خوابيده نباشد، قرار دهيد تا مواد غذايي خورده شده را برنگرداند.
منبع: Kids Health
منبع:روزنامه سلامت، شماره 230.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.