مروري بر زندگي پيمان ابدي

* پيمان ابدي سال 1351 در تهران به دنيا آمد و در سال 1363 براي ادامه تحصيل به آلمان رفت و در كلن ساكن شد. او كه از كودكي به ورزش علاقه داشت و در رشته هاي اسكي، فوتبال و واليبال فعاليت مي كرد، در آلمان تحصيل در رشته روان شناسي ورزشي را آغاز كرد و هم زمان ورزش هم مي‌كرد. چند سال دوره ورزش هاي رزمي ديد و در شركتي به نام
شنبه، 27 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مروري بر زندگي پيمان ابدي

مروري بر زندگي پيمان ابدي
مروري بر زندگي پيمان ابدي


 





 
* پيمان ابدي سال 1351 در تهران به دنيا آمد و در سال 1363 براي ادامه تحصيل به آلمان رفت و در كلن ساكن شد. او كه از كودكي به ورزش علاقه داشت و در رشته هاي اسكي، فوتبال و واليبال فعاليت مي كرد، در آلمان تحصيل در رشته روان شناسي ورزشي را آغاز كرد و هم زمان ورزش هم مي‌كرد. چند سال دوره ورزش هاي رزمي ديد و در شركتي به نام ويس، وابسته به تلويزيون آلمان كه كار تدارك فني توليدات تلويزيوني را انجام مي داد به كار حفظ و نگه‌داري وسايل مشغول شد. خودش گفته است كه درآن سال ها علاقه اي به سينما و بازيگري نداشت اما هميشه صحنه هاي اكشن فيلم ها توجهش را جلب مي‌كرد. رشته ورزش او در طول تحصيل، شيرجه بود كه مي‌كوشيد حركت هايي ابتكاري را وارد شيرجه هايش كند. درسال 1998 قهرمان شيرجه آلمان شد و مورد توجه فعالان تبليغات تجارتي قرار گرفت. سال 1999 در شيرجه اي از ارتفاع 42 متري كتفش آسيب ديد. او در آلمان در چند برنامه شيرجه هاي نمايشي و تبليغاتي شركت كرد و كارهايش مورد توجه برنامه سازان تلويزيون قرار گرفت. تلويزيون آرتي ال آلمان براي بازي در يك صحنه اكشن- پريدن از روي پلي كه 22 متر تا آب فاصله داشت و شيرجه زدن توي رودخانه- از او دعوت كرد. پرش پيمان ابدي در برنامه اخبار تلويزيون هم پخش شد و از آن پس مديران گروه هاي اكشن كار، چند بار ديگر براي صحنه هاي پرش بلند به سراغ او آمدند. سپس شركت بدل كاري
«اكشن كانسپت» كه در برلين و دوسلدورف كار مي‌كرد از ابدي براي پيوستن به گروه بدل كارانش دعوت كرد. درحالي كه اعضاي اين گروه اغلب پس ازطي دوره هاي آموزش دوساله در آن شروع به كار مي‌كردند، ابدي به دليل توانايي ها و همان چند تجربه اش يك راست وارد بدل كاران فعال «اكشن كانسپت» شد و البته بعدها دوره هاي تخصصي كارش را گذراند.
پيمان ابدي پرنده اصلي گروه بود (يك بار از دكل يك پالايشگاه از ارتفاع پنجاه متري پريد و ركوردش پرش از شصت متر در سريال فرشتگان وحشي بود) و به تدريج در صحنه هاي اكشن اتومبيل راني و موتورسواري نيز حضور پيدا كرد. بجزآن، گاهي در صحنه هاي اكشن و زدوخورد سريال ها و فيلم هاي تلويزيوني به عنوان بازيگر نيز شركت مي‌كرد. فعال شدن او در سينما باعث شد او كه هميشه مايل بود كارهايش متكي به علم هم باشد، براي آشنايي با ابعاد مختلف سينما، دوره هاي مختلف كارگرداني، فيلم نامه نويسي و بازيگري هم بگذراند. او چندي بعد جزو آموزش‌دهندگان شركت «اكشن كانسپت» هم شد. ابدي پيش از آن كه به ايران برگردد به دليل پخش سريال هاي هشدار براي كبرا يازده و پليس موتورسوار از تلويزيون ايران، كم و بيش نزد تماشاگران شناخته شده بود. هرچند كه او بازيگران اين سريال ها نبود، اما عده اي از بينندگان شنيده بودندكه برخي از كارهاي خطرناك اين سريال ها را يك ايراني انجام مي‌دهد. ابدي در سال 2004 در پرشي نمايشي از بام ساختماني به ارتفاع 22 متر روي صد كارتون خالي پريد كه اين برنامه اش از تلويزيون آلمان پخش شد. پيمان ابدي كه سال 1384 براي سفري به ايران برگشت، هنگام اسكي دچار حادثه شد و چند ماه بيش از پيش‌بيني‌اش در ايران ماند. او در همين فاصله تصميم گرفت گروهي اكشن كار براي صحنه هاي بدل كاري سينما و تلويزيون تشكيل دهد. با طي كردن مراحل قانوني، عده اي علاقه مند را كه توانايي لازم براي اين كار را داشتند انتخاب و شروع به آموزش آن ها كرد. و به اين ترتيب در وطن ماندگار شد و با تأسيس شركت «بدل كاران ابدي»، هم زمان با آموزش نيروها به انجام عمليات بدل كاري براي سينما و تلويزيون مشغول شد. در سينماي ايران بدل كاري، حرفه اي خودجوش بوده كه اغلب، اين كار را بازيگران اكشن سينما و سياهي لشكرها انجام مي‌دادند؛ آن هم در حد حركت هاي نه چندان خطرناك. تخصصي با عنوان كارگرداني و تدارك صحنه هاي اكشن وجود نداشته و در موارد لازم، ابتكارهاي شخصي سازندگان فيلم راه‌گشا بوده و به دليل همين فقدان تخصص، فيلم سازان اغلب به حداقل‌ها در اين صحنه‌ها قناعت مي‌كرده اند. ورود پيمان ابدي به ايران و شروع كار او، تحولي در اين زمينه ايجاد كرد و استاندارد اجراي صحنه هاي اكشن فيلم ها و سريال ها را در ايران بالا برد. البته به شكلي طبيعي و آشنا در سرزمين ما، وقتي كسي با ادعاها و ايده هاي نو مي‌آيد، با مخالفت‌هايي هم روبه‌رو مي‌شود. ابدي نيز ابتدا با مخالفت بدل كاران سنتي سينماي ايران روبه‌رو شد و شايعاتي در مورد صحت ادعاهايش پخش شد، اما كار او معرف توانايي هايش بود. پيمان ابدي و گروهش عمليات بدل كاري و صحنه هاي اكشن را در بيش از چهل فيلم سينمايي و سريال و فيلم تلويزيوني انجام داد و برخي از سازندگان فيلم و سريال با ديدن نتيجه كار ابدي، صحنه هاي اكشن آثارشان را بر اساس توانايي هاي او تنظيم كرده بودند.

مروري بر زندگي پيمان ابدي

* روز چهارشنبه شانزدهم ارديبهشت پيمان ابدي هنگام اجراي يك صحنه اكشن براي فيلم تلويزيوني چشم هاي نامحسوس، اولين تجربه كارگرداني محسن موسويان، در جاده كن دچار حادثه اي دل خراش شد و در گذشت. در اين صحنه قرار بود اتوبوسي به دره سقوط كند و منفجر شود. براي هرچه مؤثرتر شدن صحنه، مقدار قابل توجهي بنزين و مواد منفجره در اتوبوس كار گذاشته شده بود تا پس از سقوط اتوبوس به دره، مواد منفجره با كنترل از راه دور منفجر شود و بنزين ها نيز انفجار را تشديد كند. پيمان ابدي كنترل و رانندگي اتوبوس را در اختيار داشت تا به محض هدايت آن به لبه پرتگاه، خودش از اتوبوس به بيرون بپرد. اين صحنه به دليل غيرقابل تكرار بودنش با چند دوربين تصويربرداري مي شد.
دست اندركاران فيلم به دليل حساسيت موضوع و كشيده شدن پرونده ماجرا به قوه قضاييه، از حرف زدن در اين زمينه پرهيز كردند و هيچ روايت موثق و مستندي به طور رسمي در اين زمينه اعلام نشد. يك روايت مي‌گويد كه ابدي در آخرين لحظه، درون اتوبوس پايش لغزيده و نتوانسته از آن بيرون بپرد، و بنابراين با اتوبوس آتشين به دره افتاده، اما با توجه به موجود بودن جسد او اين روايت چندان معتبر نيست. روايت ديگر حاكي از اين است كه به دليل لغزندگي زمين، ناشي ار باراني كه قبلاً باريده بود، پس از پريدن ابدي از اتوبوس، هم اتوبوس از مسير پيش‌بيني شده منحرف شده و با برخورد به سنگ بزرگي به دره نيفتاده، هم خود پيمان ابدي پس از افتادن روي زمين، لغزيده و به طرف اتوبوس ليز خورده است. در نتيجه اين دو عامل ناخواسته، اتوبوس ابتدا از روي پايش رد شده و سپس روي او افتاده و آتش گرفته است. نبود نيروها و وسايل آتش نشاني و پزشكي سرِ صحنه هم باعث شده كه نتوانند آتش را خاموش كنند و اگر اندكي احتمال هم براي نجاتش بوده او را نجات بدهند. اين‌ها البته همه حاصل شنيده هاست و تا اعلام رسمي گزارش كارشناسي، هيچ كدام قطعيت ندارند. قوه قضاييه پرونده اي در اين زمينه تشكيل داده و بازپرس و قاضي ويژه اي براي رسيدگي به اين حادثه تشكيل داده است. به همين منظور همه عكس ها و فيلم هاي چند دوربيني كه حادثه را ثبت كرده اند در اختيار گرفته شده و تا پيش از بررسي كامل مدارك و بازجويي از شاهدان و دست اندركاران كه گزارش واقعه به طور رسمي اعلام خواهد شد، عوامل فيلم از مصاحبه و اظهارنظر هاي شخصي منع شده‌اند.
هرچند كه گزارش نهايي سرانجام تا حدود زيادي چگونگي اين رويداد و مقصران احتمالي را مشخص خواهد كرد، اما اين امر جاي خالي پيمان ابدي را پر نخواهد كرد. مثل هميشه در چنين مواردي بايد اظهار اميدواري كنيم كه اين حادثه تلخ چراغ راه آينده شود؛ گرچه اطمينان داريم كه متأسفانه باز بنا به همان روحيه عمومي، تا چندي ديگر همه چيز فراموش مي‌شود و باز همه با چراغ هاي خاموش به راه مان ادامه مي‌دهيم تا حادثه تلخ بعدي رخ دهد و آه حسرت و افسوسي ديگر...، با مرگ دلخراش او، برخي از كارگردان ها پروژه هايشان را متوقف كردند يا ناچار در اجراي صحنه‌هاي اكشن‌شان تجديد نظر كردند و بار ديگر به شيوه هاي سنتي قبل باز گشتند. با اين حال، استانداردهايي كه او در اين زمينه در سينما و تلويزيون ايران بنا گذاشت، هرچند كه هنوز پايين تر از معيارهاي جهاني آن بود، باعث شد كه با احساس كمبود حضور پيمان ابدي در اين زمينه، دست اندركاران در صدد جبران اين كاستي برآيند.

مروري بر زندگي پيمان ابدي

* فيلم هاي سينمايي - 1385؛ مجنون ليلي. 1386: قرنطنيه، صندلي خالي، كلانتري غيرانتفاعي، ريسمان باز، مخمصه. 1387: پستچي سه بار در نمي زند، بيداري، آوانتاژ، كارناوال مرگ، سايه وحشت، موش.
تله فيلم ها - حادثه سواران، پل، خشاب خالي، خواب زده، شطرنج باز، خاطرات فردا، مرد مجهول، گام هاي معلق، بدل كاران، آفتاب سرد، بختك، پل خورشيد، بيم موج، تا فردا، اتاق راديولوژي، شب مي‌گذرد، 11:30، ردپايي در بزرگراه، خواهران عجيب و غريب، چند قدم نزديك‌تر، پنجاهمين نفر، چشمان نامحسوس.
سريال ها - 1385: راه بي پايان، مرگ تدريجي يك رؤيا، ميوه ممنوعه. 1386: ترانه مادري، جست‌وجوگران، بي‌گناهان، آينه هاي نشكن، روز حسرت. 1387: جاده در دست تعمير، مأموريت 125، زخم رؤيا. 1388: راه شيري.
تيزرهاي تبليغاتي: بانك ملت (زورو و گروهبان گارسيا)، بانك تجارت، بانك پارسيان، راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي.
منبع:ماهنامه سينمايي فيلم 395



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.