چه چيزهايي باعث تقويت يا تضعيف حافظه مي شود ؟

بي خوابي، بد خوابي، نگراني و اضطراب، سوء هضم، يبوست مزاج، پرخوري، تداخل در غذا، ( به جاي نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله هاي کم )، زياد خوردن ماست ترش و دوغ ، خوردن زياد مقدار پنير، سيب ترش، مقدار زيادي گشنيز هر کدام به طريقي فعاليت هاي فکري را دشوار يا حافظه و سرعت انتقال را موقتا کند مي کند. بر عکس خواب مناسب،
سه‌شنبه، 7 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چه چيزهايي باعث تقويت يا تضعيف حافظه مي شود ؟

چه چيزهايي باعث تقويت يا تضعيف حافظه مي شود ؟
چه چيزهايي باعث تقويت يا تضعيف حافظه مي شود ؟


 





 
بي خوابي، بد خوابي، نگراني و اضطراب، سوء هضم، يبوست مزاج، پرخوري، تداخل در غذا، ( به جاي نظم در غذا، خوردن مواد مختلف به فاصله هاي کم )، زياد خوردن ماست ترش و دوغ ، خوردن زياد مقدار پنير، سيب ترش، مقدار زيادي گشنيز هر کدام به طريقي فعاليت هاي فکري را دشوار يا حافظه و سرعت انتقال را موقتا کند مي کند. بر عکس خواب مناسب، استراحت، اطمينان خاطر، تغذيه مناسب و منظم، مزاج مرتب ، مطالعه در زمان مناسب ( نه بلافاصله بعد از صرف غذا ) خوردن مقدار مناسبي از خرما يا کشمش ، عسل و گردو به همراه پنير، آجيل به مقدارکم، تنفس عميق در هواي سالم و ورزش صبحگاهي، استفاده از شير يا شير کاکائو در صورت امکان، استراحت نيم ساعته در نزديکي ظهر، بيدار ماندن بعد از نماز صبح يا بعد از طلوع آفتاب، خودداري از خواب نزديک غروب آفتاب موجب نشاط و فعاليت مغز و افزايش حافظه و آمادگي براي کارهاي فکري مي شود. خوردن صبحانه در ساعات اوليه بامداد (صبح نسبتا زود) به اين مقصود کمک مي کند . استفاده از مقدارکمي زنجبيل در غذاها ( به جاي ادويه ديگر يا همراه آنها ) نيز مفيد است. تلاوت آيات قرآن کريم و روزه ماه مبارک رمضان نيز به دلايلي که نياز به بحث جداگانه دارد ، در افزايش حافظه مؤثر است. درس خواندن در جاي آرام بدون صداي راديو، تلويزيون و صداي متفرقه نيز در تمرکزحواس ، يادگيري و به خاطرسپردن ، اثر جدي دارد.
والدين گرامي مي توانيد توصيه هاي عمومي زير را به تدريج به فرزندانتان آموزش دهيد تا بتوانند به خوبي آنها را به کار گيرند:
1- درايام امتحان بيشتر مواظب سلامتي خود باشيد تا در معرض سرما خوردگي ، گرما زدگي ، مسموميت ها ي غذايي و اختلالات هضم قرار نگيريد و از خوردن غذا در بيرون از خانه جدا خودداري کنيد. غذاي خود را خوب بجويد و آرام ميل کنيد.
2- هميشه به خصوص در ايام امتحانات مزاج خود را مرتب نگاه داريد : اگر دچار يبوست هستيد، شبها قبل از خواب حدود 10 عدد انجير خيسانده و 10 عدد آلوي خيسانده ميل کنيد.
3- در طول روز ( اما نه همراه غذا ) آب کافي بياشاميد ( بيش از نيم ساعت قبل از غذا و يکي دوساعت بعد از غذا اشکالي ندارد ) آشاميدن آب و نوشيدنيها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ايجاد نفخ مي شود.
4- ازخوردن قهوه و چاي خيلي پررنگ خودداري کنيد. چاي کم رنگ مفيد است.
5- اگر احساس خستگي مي کنيد کمي استراحت کنيد. انسان در موقع خستگي احتياج به استراحت دارد نه محرک . لذا مصرف قهوه را به منظور بيدار ماندن توصيه نمي کنيم.
6- ماست و دوغ ترش خواب آور است. ماست شيرين اشکالي ندارد.
7- نرمش و ورزش سبک را در برنامه روزهاي هفته ، به خصوص ايام امتحانات قراربدهيد.
8- اگر درصبحانه پنير مي خوريد آن را همراه گردو ميل کنيد - اما پنير در شب باعث خواب آرام مي شود.
9- مصرف سبزيهاي تازه ( البته بعد از ضد عفوني کردن ) و ميوه هاي تازه توصيه مي شود.
10- شب امتحان حتما به قدر کافي بخوابيد.
11-سعي کنيد شب ها زودتر بخوابيد و صبح زودتر از خواب برخيزيد- هرگز نزديک غروب آفتاب نخوابيد.
12- خواب نيم ساعتي نزديک ظهر نيرو بخش و نشاط آور است ، خواب بعد از طلوع آفتاب و هنگام غروب کسالت آورمي باشد. ( درباره اين مطلب توضيحات علمي کافي با توجه به تغيير سطح هورمونها در خون وجود دارد.)
13- بعد از صرف ناهار، اگر مي توانيد به پشت دراز بکشيد در حاليکه پاي راست را بر روي پاي چپ قرار داده ايد ، مدت 15 تا 20 دقيقه ا ستراحت کنيد . ( خوابيدن را توصيه نمي کنيم ) .
14-در موقع مطالعه از خوردن تنقلات و چيزهاي ديگر خودداري کنيد.
15-توصيه به خواب در اوايل شب به معناي زياد خوابيدن نيست . توصيه ما اين است که خواب را در زمان مناسب داشته باشيد تا حداکثر استفاده از آن را ببريد براي مثال 5/4 ساعت خوابي که از اوايل شب شروع شود، بيش از خوابي که از آخر شب شروع شود.، به شما رضايت و نشاط مي بخشد.
16-آرامش روحي خود را با ياد خدا و انجام به موقع نمازها کامل تر کنيد.
17-برخي تحقيقات علمي ( از جمله تحقيقات دکتر پوليت ارائه شده درکنگره تغذيه ژنو) نشان مي دهد تغذيه متعادل و متنوع شامل غلات ، سبزيجات ، لبنيات، گوشت و ميوه ها باعث کاهش استرس امتحان مي شود.
18- صبحانه غذاي اصلي است، ناهار و شام را کمي مختصرتر بخوريد، اما صبحانه را کاملتر ميل کنيد.
19-اميد و شادابي را به خودتان تلقين کنيد تا موفقيت هاي شما بيشترشود. به اميد اينکه همه شما عزيزان ايامي سرشار از موفقيب و کاميابي داشته باشيد.
منبع:www.tebyan.net
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hossein65

 



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.