بلچينگ و سفيد کردن دندان

اگر در دوران جنيني به خصوص در سه ماهه ي اول بارداري، مادر باردار از آنتي بيوتيک «تتراسايکلين» استفاده کند، دندان هاي دايمي جنين بعد از سن شش سالگي کاملاً تيره و خاکستري خواهند شد و اين بد رنگي دندان به هيچ وجه قابليت تغيير رنگ يا پر کردن دندان يا بروساژ و .... را ندارد ولي اخيراً با اختراع دستگاه هاي ليزر و مواد بليچينگ اين مشکل تا
يکشنبه، 12 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بلچينگ و سفيد کردن دندان

بلچينگ و سفيد کردن دندان
بلچينگ و سفيد کردن دندان


 





 
آيا افرادي که دندان هاي کاملاً تيره دارند را مورد توجه قرار داده ايد؟
اگر در دوران جنيني به خصوص در سه ماهه ي اول بارداري، مادر باردار از آنتي بيوتيک «تتراسايکلين» استفاده کند، دندان هاي دايمي جنين بعد از سن شش سالگي کاملاً تيره و خاکستري خواهند شد و اين بد رنگي دندان به هيچ وجه قابليت تغيير رنگ يا پر کردن دندان يا بروساژ و .... را ندارد ولي اخيراً با اختراع دستگاه هاي ليزر و مواد بليچينگ اين مشکل تا حد زيادي قابل درمان شده و دندان ها بدون هيچ گونه آسيب يا تراش و تغيير در ماهيت ميناي دندان توسط مواد بليچينگ و ليزر ترميم مي شوند و مي توانند علاوه بر درمان بيماري بد رنگي دندان ها بر زيبايي دندان و بر مخاطب تأثير مثبت داشته باشند. به طوري که در حال حاضر در کشورهاي پيشرفته ي جهان اول اين مورد به صورت يک درمان همه گير و واجب تلقي شده و آثار آن در فيلم ها کاملاً مشهود است و نمي توان هيچ هنرپيشه اي را بدون سفيد کردن دندان ها يافت. به طوري که اخيراً جزو شرايط استخدامي کمپاني هاي بزرگ خارجي قرار گرفته است. از اين رو سؤالات زيادي در مورد معايب اين عمل و سفيد شدن دندان ها به وجود مي آيد که بايد گفت اگر سفيد کردن دندان ها با دستگاه هاي بليچينگ و مواد اوليه ي همان دستگاه و با روش هاي علمي صورت پذيرد به هيچ عنوان عوارضي براي بيمار نخواهد داشت و فقط بايد از محافظ لثه که توسط خود دستگاه هاي بليچينگ روي لثه قرار مي گيرد و پوشش کاملي به لثه ها مي دهد به طور دقيق استفاده شود. هم چنين محيط دندان بايد کاملاً سالم بوده و هيچ گونه کانون عفوني و پوسيدگي نداشته باشد.
رنگ انتخابي بيماران حتماً بايد هماهنگ با رنگ پوست باشد تا از مصنوعي به نظر رسيدن دندان ها جلوگيري شود، چون از يک طرف سفيد کردن بيش از حد دندان ها از نظرعلمي صحيح نيست و از طرف ديگر هر بيننده يي متوجه بليچينگ و سفيد شدن دندان ها مي شود. درست است که امکان سفيد کردن حداکثر دندان ها وجود دارد ولي هنر آن است که طبيعي و قابل تشخيص براي مخاطب نباشد و اين موضوع فقط با هارمونيک بودن پوست و چهره ي بيمار ميسرخواهد بود.
خيلي از بيماران بعد از بليچينگ و سفيد شدن دندان ها متوجه کج يا نامرتب بودن دندان هاي خود مي شوند که به نظرشان قبلاً چنين نبوده است. در صورتي که اين بينش غلط است، چرا که سفيد شدن دندان ها ارتباطي با کج يا نامرتب شدن دندان ندارد و اين مشکل به علت تميز شدن دندان ها و بيشتر مورد توجه قرار گرفتن مخاطب حاصل شده است، چون نامرتبي قبلي دندان ها در اثر کدر و بدرنگ بودن آنها جلوه اي نداشته و اينک نماي بيشتري پيدا کرده است. امروزه اين مشکل با تغيير انعکاس نور و ايجاد خطاي ديد مخاطب و قراردادن يک نگين دندان بر روي يکي از دندان هايي که کرودنيک و کجي بيشتري دارد به ميزان زيادي قابل اصلاح و جبران است. بدين معني که اگر شما به ورق کاغذي به طور صاف نگاه کنيد عرض بيست سانتي متر آن به نظرتان خواهد آمد، ولي اگر همين کاغذ را از گوشه هاي کناري قوس کوچکي بدهيد و ازدور نگاه کنيد عرض بيست سانتي متري کاغذ به نظرتان کمتر از پانزده سانتي متر به نظر مي رسد، چون انعکاس نور کاغذ درکناره هاشکسته و چشم ما در اندازه گيري دقيق عرض کاغذ دچار خطاي ديد مي شود. از اين رو وقتي که نگين دندان بر روي دنداني در محل مناسب شکست نور گذاشته مي شود. علاوه براين که خطاي ديد به بيننده داده و به ميزان زيادي کجي دندان ها را منحني کرده ايد. توجه بيننده را به اين جسم معطوف مي کنيد و در نتيجه بيننده و حتي خود بيمار کمتر به کجي دندان ها دقت مي کند. نگين ها در طرح هاي مختلف، جنس ها و رنگ هاي متفاوت نسبت به چهره، رنگ پوست، جايگاه قرار گيري نگين، رنگ چشم و مو، طول و عرض صورت، فرم گونه و لب و... بايد آناليز و مشاوره هاي علمي به بيمار انتقال داده شود تا بيمار با آگاهي نسبت به انتخاب و نوع درمان تصميم گيري کند.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 110.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.