زندگي بهتر در دوره سالمندي

خوب سپري كردن دوره سالمندي ، نيازمند فراگيري مهارت ها و راه كارهاي ويژه اين دوره است ؛راه كارهايي كه به كمك خانواده ،به ويژه همراهان جوان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ، بهتر اجرايي مي شود و بزرگان فاميل را در عبور از اين مقطع ياري مي كند.برخي از راه كارهاي بهتر زيستن و بهره مندي ازاين دوره زندگي ، از اين قرار است:
يکشنبه، 12 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زندگي بهتر در دوره سالمندي

زندگي بهتر در دوره سالمندي
زندگي بهتر در دوره سالمندي


 





 
خوب سپري كردن دوره سالمندي ، نيازمند فراگيري مهارت ها و راه كارهاي ويژه اين دوره است ؛راه كارهايي كه به كمك خانواده ،به ويژه همراهان جوان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها ، بهتر اجرايي مي شود و بزرگان فاميل را در عبور از اين مقطع ياري مي كند.برخي از راه كارهاي بهتر زيستن و بهره مندي ازاين دوره زندگي ، از اين قرار است:
1. پرداختن به فرايض ديني
اگ فرد درپي سلامت روحي است ، بايد معتقد باشد منابعي وجود دارند كه در رسيدن به اين منظور ، به وي كمك خواهند كرد. ثابت شده است افرادي كه اعتقادات مذهبي دارند ،ازسلامت روحي ـ رواني و جسمي بيشتري بهره مندند و در مقايسه با كساني كه باورهاي مذهبي ضعيف تري دارند يا اعتقادات مذهبي ندارند ، در مقابله با فشارهاي روحي ـ رواني ، مانند مرگ عزيزان ، توان مندترند. اين افراد ،سريع تر مي توانند به وضعيت روحي و جسمي پيش از وقوع تنش بازگردند و حتي كمتر دچار افزايش فشار خون مي شوند. در حقيقت ،مراسم مذهبي ، سازگاري آنها را افزايش مي دهد . باور داشتن زندگي پس از مرگ ،به ويژه اين اعتقاد كه دنياي ديگر مي تواند بهتراززندگي كنوني باشد ، به فرد سالمند آرامش مي بخشد و اين مطلب كه در آينده و در جهان ديگر ، باز هم افراد خواهند توانست عزيزان خود را ببينند ، اضطراب وي را كاهش مي دهد . انجام دادن فرايض ديني ، خيرات ، تفحص در امور مذهبي ، رفتن به مسجد و زيارت اماكن مذهبي و تقويت اعتقادات مذهبي نيز شرايط آرامش دل و تسلاي روح را فراهم مي كند.
2. ورزش
ورزش ، سبب احساس سلامتي و نشاط ، و بهبود وضعيت جسمي و روحي سالمند مي شود.
3. خوردن مواد غذايي سالم
تغذيه مناسب در دوران سالمندي ، در وضعيت روحي و جسمي فرد تأثير بسزايي دارد و با تغذيه صحيح مي توان افسردگي را كاهش داد. مصرف غذاهايي كه پروتئين بالا ، قند پايين و چربي كمتري دارند ، و استفاده از وعده هاي غذايي بيشتر با حجم كمتر،جهت تنظيم قند خون و همچنين استفاده بيشتر از موادي مثل ماهي ، براي تمام افراد،به ويژه سالمندان توصيه مي شود. آموزش تهيه غذاي سالم و سريع كه با توجه به مشكلات جويدن ، بلع و هضم غذا ، براي سالمند مناسب باشد و كمترين تداخل دارويي و غذايي را نيز سبب شود ، براي ارتقاي سلامت آنان ، لازم است . پرهيز از الكل ، سيگار و مواد مخدر ،از توصيه هاي ديگري است كه سالمندان بايد به آن توجه داشته باشند.
4. دادن تعطيلي به افكار
رفتن به طبيعت و نقاط خوش آب و هوا و ديدن مناظر زيبا ، به سالمندان كمك مي كند. از فكرگذشته خارج شوند و فقط به زمان حال بينديشند. انتخاب صحيح مكان تفريح ،‌اهميت زيادي دارد؛ چرا كه در سنين بالا بايد از تغييرات شديد آب و هوايي پرهيز كرد.
5. فعاليت هاي اجتماعي
اصولاً فردي كه اشتغال ذهني و فعاليت بدني دارد ،ازپيري غافل گير نمي شود. سرگرمي و فعاليت اعتماد به نفس سالمندان را تقويت مي كند. فردي سالمند ،با جاي گزين كردن فعاليت هاي جديد متناسب با سن ، به جاي فعاليت هاي گذشته ، مي تواند خلأ بازنشستگي را پرسازد . پرداختن سالمندان به كارهايي كه در دوران جواني با آن سرو كار داشته اند و مورد علاقه آنها بوده است ، مانند پرورش گل و گياه ، نويسندگي ، نقاشي ، خطاطي ، صنايع دستي و كارهاي هنري ، تدريس ، و حتي نگه داري از نوه ها ، احساس پوچي و بيهودگي را از آنان دور و احساس مفيد بودن رادر آنها تقويت مي كند. مشاركت در فعاليت هاي انسان دوستانه، ارتباط با انجمن ها ، حضور در گروه ها وداشتن دوستان هم سن نيز در حفظ شادابي و سازگاري ، تأثير چشم گيري دارد.
6. نداشتن خواسته هاي غير منطقي از خود
فرد سالمند ، نبايد از خود ، خواسته هاي غير منطقي و فراترازتوان داشته باشد و بايد به خاطر اشتباه هايي كه در گذشته يا حال مرتكب شده است ، خود را ببخشد. بدين ترتيب ، قادر به بخشيدن اشتباه هاي ديگران نيز خواهد بود.
7. يافتن دوست و هم صحبت
سالمند ، بايد فردي را براي درد دل وتبادل وافكار بيابد و با وي صحبت كند.(1)

پی نوشت ها :
 

1.نك :همان.
 

منبع:نشريه گلبرگ ،شماره 123.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.