درباره مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني

مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني خيلي معروف هستند. آنها را از مكان‌هاي مختلفي مي‌توان تهيه كرد. علاوه بر داروخانه‌ها، از بقالي‌ها، سوپرماركت‌ها، اينترنت و... با مشاهده انواع و اقسام ويتامين‌ها و ساير مكمل‌ها احساس مي‌كنيم كه به مغازه آبنبات‌فروشي رفته‌ايم. انتخاب كردن از ميان آنها كار سختي است. احتمالا دلتان مي‌خواهد از هر كدام، چندتايي به عنوان نمونه‌ برداريد!
پنجشنبه، 16 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درباره مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني

درباره مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني
درباره مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني


 

ترجمه: دكتر آيدا روشن‌ضمير




 
مكمل‌هاي ويتاميني و مواد معدني خيلي معروف هستند. آنها را از مكان‌هاي مختلفي مي‌توان تهيه كرد. علاوه بر داروخانه‌ها، از بقالي‌ها، سوپرماركت‌ها، اينترنت و... با مشاهده انواع و اقسام ويتامين‌ها و ساير مكمل‌ها احساس مي‌كنيم كه به مغازه آبنبات‌فروشي رفته‌ايم. انتخاب كردن از ميان آنها كار سختي است. احتمالا دلتان مي‌خواهد از هر كدام، چندتايي به عنوان نمونه‌ برداريد!
اما قبل از مصرف آنها خوب فكر كنيد... آيا واقعا به آنها نياز داريد؟ آيا آنها واقعا سلامت شما را بهبود مي‌بخشند؟ چه مقدار از اين مكمل‌ها را بايد مصرف كرد؟
نبايد تصور كرد كه اين مواد هيچ ضرري ندارند و «هر چه بيشتر، بهتر!» به تازگي محققان نتايج تحقيقات 2 ساله خود را منتشر كر‌ده‌اند و در آن متذكر شده‌اند كه عده زيادي از مردم به خصوص آمريكايي‌ها، علاقه عجيبي به مصرف انواع و اقسام مكمل‌ها دارند و در مصرف آنها زياده‌روي مي‌كنند. يكي از مكمل‌هاي موردعلاقه افراد در آمريكا، ويتامين D و كلسيم است. در اين تحقيق جديد اعلام شده كه افراد در آمريكاي شمالي، ويتامين D و كلسيم كافي از مواد غذايي دريافت مي‌كنند و لزومي به استفاده از مكمل‌هاي آنها وجود ندارد. بدن انسان در مقابل نورخورشيد، ويتامين D مي‌سازد و با قرار گرفتن حدود 15 دقيقه در مقابل نور آفتاب، ويتامين D مورد نياز روزانه بدن تامين مي‌شود. به علاوه در آمريكاي شمالي، بسياري از موادغذايي مانند شير، آبميوه‌ها و غلات صبحانه، با كلسيم و ويتامين D غني شده‌اند، به همين علت ديگر نياز چنداني به مصرف كلسيم يا ويتامين D نيست. شايد تنها گروهي كه نياز به مصرف بيشتر اين مواد داشته باشند، دختران 10 تا 18 ساله باشند. اما شركت‌هاي داروسازي كه سود كلاني را از ساخت و فروش چنين داروهايي به دست مي‌آورند، با نتيجه اين تحقيقات موافق نيستند. آنها عقيده دارند كه افراد كاملا به چنين موادي نياز دارند و به مردم القا مي‌كنند كه اين مواد براي بدن ضروري هستند و هر چه بيشتر از آنها استفاده كنند، استخوان‌هاي محكم‌تري خواهند داشت. سال گذشته آمريكايي‌ها بيش از 1 ميليارد دلار فقط صرف خريد مكمل‌هاي كلسيم كرده‌اند و فروش اين مكمل‌ها در سال گذشته، 5 تا 10 درصد نسبت به سال پيش از آن افزايش داشته است.
اما تحقيق جديد نشان مي‌دهد كه همين مواد ضروري و مفيد، در مقادير بالا نه تنها براي بدن فايده‌اي ندارند بلكه مي‌توانند باعث آسيب جدي به سلامتي افراد شوند.

ويتامين‌هاي خطرساز
 

كلسيم، ماده‌اي است كه براي ساخت و قوي نگه‌ داشتن استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است. به همين علت مصرف مواد حاوي كلسيم هميشه اهميت داشته است. اما به تازگي مشخص شده كه نياز روزانه افراد به ويتامين‌ D و كلسيم كمتر از آن چيزي است كه در گذشته تصور مي‌شد. البته مصرف مقادير كم ويتامين D، مطمئنا منجر به مشكلات زيادي مي‌شود اما در اغلب موارد حداقل موردنياز آن از طريق موادغذايي و نورخورشيد به دست مي‌آيد و در نتيجه نيازي به دريافت مقادير اضافه‌تر نيست. در گذشته تصور مي‌شد كه مقادير بالاي ويتامين D، مانع از بروز بسياري از سرطان‌ها و بيماري‌ها مي‌شود و به همين علت در مراقبت‌هاي معمول پزشكي به بيماران تجويز مي‌شد اما به تازگي مشخص شده كه مصرف مقادير زياد اين ويتامين و كلسيم نه تنها مفيد نيست بلكه مي‌تواند خطر بروز بعضي سرطان‌ها و بيماري‌هاي قلبي را بالا ببرد و علاوه بر آن، سبب صدمه به كليه يا ايجاد سنگ‌هاي كليوي شود.
به‌طوري كه اعلام شده ميزان كلسيم و ويتامين D موردنياز افراد به اين ترتيب است:
ميزان نياز روزانه كودكان 1 تا 3 سال: به كلسيم حدود 500 ميلي‌گرم و كودكان 4 تا 8 سال حدود 800 ميلي‌گرم است. زنان 19 تا 50 سال و مردان تا 70 سال به 800 تا 1000 ميلي‌گرم كلسيم در طول روز نياز دارند و زنان بالاي 50 سال و مردان بالاي 70 سال به 1000 ميلي‌گرم كلسيم روزانه نياز دارند. ميزان نياز روزانه افراد به ويتامين D، 400 تا 600 واحد و در افراد 70 سال به بالا 800 واحد است.
اين مقادير به‌طور معمول از طريق رژيم غذايي، به دست مي‌آيد. به عنوان نمونه يك ليوان شير غني شده حدود 100 واحد ويتامين D دارد. علاوه بر آن اين مواد به‌طور طبيعي در تخم‌مرغ و بعضي‌ ماهي‌ها مانند ماهي سالمون وجود دارند.

بهترين منبع
 

عده زيادي از محققان بر اين باورند كه بايد افراد را تشويق كرد تا مقادير لازم كلسيم و ويتامين D را از موادغذايي به دست آورند. اين كار بسيار بهتر از تشويق مردم به استفاده از انواع و اقسام‌ مكمل‌هاي غذايي است. آنها توصيه مي‌كنند قبل از اينكه كمد خود را پر از انواع مكمل‌ها كنيد، به خاطر بياوريد كه هنوز هم موادغذايي، بهترين منبع براي دريافت ويتامين‌ها و موادمعدني موردنياز شما هستند! تعيين اينكه شما به مصرف مكمل نياز داريد يا نه، بهتر است بر عهده پزشك گذاشته شود. او با توجه به قد و وزن، عادات تغذيه‌اي، شرايط پزشكي، تاريخچه مصرف دارو و عادات زندگي شما تصميم مي‌گيرد. بعضي افرادي كه ممكن است نياز به دريافت مكمل‌هاي ويتاميني‌ و موادمعدني داشته باشند اين گروه‌ها هستند: زنان باردار و شيرده، گياه‌خواران، سيگاري‌ها، زنان با خون‌ريزي‌هاي ماهيانه سنگين، زنان يائسه، افرادي كه در حال رژيم هستند و وزن زيادي از دست داده‌اند، افرادي كه داروهاي خاصي مصرف مي‌كنند يا دچار بيماري‌هايي هستند كه جذب بعضي ويتامين‌ها و مواد معدني را مختل مي‌كند. در پايان بايد گفت كه افرادي كه رژيم غذايي خوبي ندارند و دچار فقر غذايي هستند، حتي اگر مكمل هم مصرف كنند باز هم رژيم ضعيفي دارند. غذها بهترين منبع ويتامين‌ها و موادمعدني هستند. بهتر است وقت و پول بيشتري را صرف موادغذايي كنيد و فقط به فكر مصرف انواع و اقسام مكمل‌هاي ويتاميني نباشيد.
منبع: www.salamat.com
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط