کاربرد ليزر در زيبايي (3)

پيش از درمان با ليزر لازم است به پزشک مراجعه کنيد تا يک ارزيابي کلي از وضعيت تان به عمل آيد و معلوم شود اين درمان براي شما موثر خواهد بود يا خير. ابتدا تاريخچه پزشکي ما مورد بررسي قرار مي گيرد تا سابقه بيماري هاي قبلي، به خصوص بيماري هاي پوستي، مشخص شود. همچنين داروهايي که مصرف مي کنيد، اهميت بسياري دارد. مثلا اگر
سه‌شنبه، 21 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کاربرد ليزر در زيبايي (3)

کاربرد ليزر در زيبايي (3)
کاربرد ليزر در زيبايي (3)


 





 
«پاسخ به پرسش هاي رايج درباره ليزر»
در قسمت هاي گذشته کاربردهاي مختلف ليزر در درمان وزيبايي پوست را بررسي و شرح داديم. در ادامه چگونگي عمليات ليزر تراپي در مطب پزشک، رعايت نکات مهم پيش و پس از درمان و عوارض جانبي احتمالي آن را ارائه مي دهيم.

چطور براي درمان آماده شويد؟
 

پيش از درمان با ليزر لازم است به پزشک مراجعه کنيد تا يک ارزيابي کلي از وضعيت تان به عمل آيد و معلوم شود اين درمان براي شما موثر خواهد بود يا خير. ابتدا تاريخچه پزشکي ما مورد بررسي قرار مي گيرد تا سابقه بيماري هاي قبلي، به خصوص بيماري هاي پوستي، مشخص شود. همچنين داروهايي که مصرف مي کنيد، اهميت بسياري دارد. مثلا اگر شما ايزوتروتينوئين (راکوتان) مي خوريد، اين دارو احتمال باقي ماندن اسکار پس از درمان را بالا مي برد.
نکته مهم در اين ميان انگيزه شما براي درمان و انتظارات تان از درمان است، به روشني دراين باره از پزشک تان سوال کنيد و او را از انتظارات خود باخبر سازيد. اگر شما از نتايج اين درمان به خوبي آگاه نباشيد، ممکن است انتظار معجزه داشته باشيد وپس از پايان درمان به آنچه تصور مي کرديد نرسيد و از لحاظ رواني آسيب ببينيد.

به نکات زير دقت کنيد:
 

شايد لازم باشد شما پيش از ليزر درماني يک داروي ضد ويروس مصرف کنيد تا خطر بروز عفونت هاي ويروسي کاهش يابد. گاهي هم مصرف يک آنتي بيوتيک براي پيشگيري از عفونت هاي باکتريابي لازم خواهد بود.
- دو ماه قبل و يک سال بعد از ليزر درماني از قرار گرفتن زياد در معرض تابش مستقيم خورشيد بپرهيزيد. درباره روش هاي محافظت از پوست تان در مقابل نور خورشيد و کرم ضد آفتاب مناسب با پزشک تان مشورت کنيد. نور زيا خورشيد مي تواند باعث برهم خوردن تعادل در رنگ پوست صورت شما شود.

در کلينيک ليزر درماني
 

اين کار به صورت سرپايي انجام خواهد شد و لازم نيست در بيمارستان بستري شويد. پيش از عمل بايد صورت خود را به خوبي شسسته و پاک کنيد. قبل از شروع کار يک عينک مخصوصي به شما داده مي شود تا در حين درمان، نور ليزر به چشم تان آسيب نزند. همچنين بايد کلاهي بر سر بگذاريد تا موهاي سرتان را بپوشاند.
انجام ليزر با قدري درد و سوزش همراه است، به همين دليل پزشک صورت تان را با يک بي حس کننده موضعي قدري بي حس خواهد کرد. يا ممکن است براي تان يک آرامبخش تجويز کند تا با خوردن آن از اضطراب تان کاسته شود. طول مدت کار به تکنيک مورد استفاده و اندازه محل ضايعه بستگي دارد.

پس از جلسه درمان
 

درد، سوزش، خارش و احساس ناراحتي در پوست پس از هر جلسه درمان کاملا عادي است و احساس مي کنيد حسابي آفتاب سوخته شده ايد. ممکن است صورت تان پس از درمان خراشيده شده يا مناطق تحت درمان خونريزي خفيفي داشته باشد. گاهي اوقات هم پوست تان ترشح دارد يا حتي تاول مي زند. هرگز به تاول ها دست نزنيد و صورت تان را نخراشيده و با آن بازي نکنيد؛ چرا که پس از درمان صورت تان داراي اسکار خواهد شد. پزشک به شما خواهد گفت که پس از جلسه درمان چه کار کنيد و چطور از پوست تان مراقبت نماييد. در بسياري موارد به شما کرم هايي مي دهد تا روي پوست تان بماليد. سعي کنيد تمامي توصيه هاي پزشک را کاملا اجرا کنيد و تا يک يا دو هفته که صورت تان پوست جديد مي آورد در خانه بمانيد و فعاليت فيزيکي تان را کاهش دهيد.اگر ميخواهيد درمان خوب جواب دهد، در اين دوران بسيار مراقب باشيد و مطابق دستور پزشک رفتار کنيد.

نتايج
 

گاهي اوقات پوست شما تا مدتي پس از رشد پوست جديد همچنان قرمز و حساس است. در اين حالت پوست در مقابل آفتاب بسيار حساس مي شود و از اين رو بايد تا حد ممکن در معرض تابش مستقيم نور خورشيد قرار نگيريد و به طور مداوم از يک کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنيد. شما شاهد بروز تغييرات اساسي و سريع در چهره تان خواهيد بود و طي 12 ماه پس از درمان اين تغييرات بسيار واضح تر خواهند شد. اثرات اين درمان تا چند سال باقي مي ماند، ولي شما نمي توانيد جلوي اثر افزايش سال هاي زندگي بر صورت تان را بگيريد.

عوارض جانبي
 

اين روش در کنار فوايد بسياري که دارد، مي تواند براي سلامت پوست هم خطرناک باشد. البته اين عوارض در همه بروز نمي کنند و به خصوصيات فردي در هر شخص بستگي دارد. گاهي به هيچ عنوان نمي توان پيش بيني کرد که اين عوارض در چه کسي ايجاد مي شود و چه کسي بدون عارضه اين درمان را پشت سر خواهد گذاشت.
گاهي اوقات پس از درمان نقاط درمان شده تيره تر يا روشن تر از بقيه پوست مي شود. اگر پوستي تيره داشته باشيد، امکان اينکه نقاط ليزر شده تيره تر شود، بيشتر خواهد بود.
ويروس هرپس معمولا به طور بالقوه در پوست وجود دارد و فرايند ترميم پوست با ليزر مي تواند آن را فعال کند. اگر به تازگي سرما خورده يا در کنار ناحيه مورد درمان ضايعات التهابي داشته باشيد، پزشک ممکن است به شما يک داروي ضد ويروس بدهد تا از فعال شدن هرپس ها پس از درمان جلوگيري شود.
ديگر عوارضي که مي تواند پس از ليزر درماني بروز کند عبارتند از:
عفونت باکتريايي
آکنه
ظاهر شدن برآمدگي کوچک سفيد در پوست
برجا ماندن اسکار
سوختگي
درماتيت
قرمزي طولاني مدت پوست
منبع:دنياي سلامت 54



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.