منافع پياز

پيازها از آسيا و خاورميانه گسترش پيدا کرده اند . پيازها مورد تحسين مصري ها قرار مي گرفتند. آنها نه تنها به عنوان پول از آن استفاده مي کردند بلکه آنها را بر سر قبر شاهان مي گذاشتند و اين به منزله هديه اي براي مرده به شمار مي رفت و اهميت روحي براي مرده در زمان زندگي پس از مرگ او داشت.
پنجشنبه، 23 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
منافع پياز

منافع پياز
منافع پياز


 





 
پياز در طول زمان نه تنها در آشپزي به کار رفته بلکه خاصيت هاي درماني آن نيز مورد توجه قرار گرفته است. در اوايل قرن ششم از آن به عنوان دارو در هند استفاده مي شد. هندي ها در استفاده پياز شهرت داشتند. در يونان باستان آن را با مخلفات اضافي مخلوط مي کردند چون مردم آن را خيلي تند و تيز نمي دانستند، با اين حال، بخاطر بوي بد و قيمت ارزان آن، پياز در ميان مردمان فقير در سراسر دنيا که مي توانستند به راحتي از اين گياه ارزان براي خوش طعم کردن غذاهاي شان استفاده کنند شهرت يافت.
پياز به عنوان يک گياه بي قيد و شرط در ترکيبات مواد غذايي بسياري از کشورهاي اروپايي در دوره قرون وسطي مورد استفاده قرار مي گرفت و بعدها به عنوان يک صبحانه سالم و کلاسيک استفاده مي شد.
کريستف کلمب پياز را به هند غربي آورد. پرورش آنها در سرتاسر نيمکره غربي گسترش يافت. امروزه چين، هند ،ايالت متحده آمريکا، روسيه و اسپانيا از توليد کنندگان برتر پياز هستند.

خواص پياز
 

*خوردن پياز در پيشگيري از پوکي استخوان مؤثر است؛ چرا که پياز با جلوگيري از کاهش استخواني از بروز پوکي استخوان جلوگيري مي کند.
*پياز، قند خون و کلسترول را پايين مي آورد.
*بوي آن ميکروب هاي مضر را از بين مي برد.
*از ابتلا به سکته جلوگيري مي کند.
*قلب را فعال مي کند.
*گردش خون را تقويت مي کند.
*به سبب داشتن آنتي اکسيدان ، تنش و نگراني را از بين مي برد.
*الياف غذايي آن دستگاه هاضمه را تقويت مي کند.
*پياز براي پوست بسيار مفيد است. زيرا خون را تصفيه مي کند و در نتيجه رنگ چهره زيباتر و جذاب تر مي شود.
*همچنين به دليل داشتن گوگرد باعث افزايش رشد موهاي سر مي شود . پياز به دليل داشتن آهک، دندانها را محکم مي کند و باعث استحکام استخوان بندي بدن مي شود... بنابراين خوردن پياز در کودکان مبتلا به نرمي استخوان و سالمندان مفيد است.
* استفاده پياز و سير خطر ابتلا به چندين سرطان را کاهش مي دهد. مطالعه روي شرکت کنندگان در تحقيق مصرف زياد پياز نشان داده است که 84 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان دهان و گلو و %88 کاهش خطر ابتلا به سرطان مري، %56 کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ، %83 کاهش خطر ابتلا به سرطان حنجره %25 کاهش خطر ابتلا به سرطان سينه، %73 کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان،%71 کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ،%38 کاهش خطر ابتلا به سرطان کليه در مقايسه با آنهايي که پياز کمتري مصرف مي کنند دارند.
*اگر شخصي به دليل مصيبت وارده دچار حملات عصبي شده ، پيازي را به دو نيم کرده و جلوي بيني او بگيريد.
*اين گياه خوراکي از بيماري آب مرواريد در چشم نيز جلوگيري مي کند و بنابراين مصرف آن به افراد مسن توصيه مي شود.

توصيه
 

اگر سرما خورده ايد، چند پياز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهيد. پياز مانند يک دستگاه تصفيه هوا از ابتلاي ساير اعضاي خانواده به اين بيماري جلوگيري خواهد کرد.
همچنين اگر خارج خانه غذا مي خوريد، پياز را همراه آن مصرف کنيد، زيرا ماده اي در پياز وجود دارد که از مسموميت غذايي حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگيري مي کند.

مواد موجود در 100 گرم پياز
 

کروم:24/80ميکرو گرم
ويتامين:10/24ميلي گرم
فيبر:2/88 گرم
منگنز:0/22ميلي گرم
ويتامين ب6: 0/19ميلي گرم
تريپتوفان :0/03 گرم
فولات:30/40ميکرو گرم
پتاسيم:251/20ميلي گرم
مس:0/10ميلي گرم

مضرات
 

خوردن پياز با پونه، بدن را براي مسموميت غذايي آماده مي کند. افراط در خوردن پياز رنگ چهره را تيره مي کند، همچنين براي کساني که معده و روده ضعيف يا سابقه خونريزي معده دارند پياز مضر است و افراد مبتلا به سوء هاضمه لازم است از خوردن پياز اجتناب ورزند. گاهي بر اثر مصرف زياد پياز ، عوارض مسموميت بروز مي کند. فساد پياز مي تواند ناشي از رعايت نکردن قوانين لازم براي کاشت، داشت و برداشت گياه يا نگهداري نامناسب آن در انبار باشد. مي توان پياز خام يا پخته را همراه غذا مصرف کرد. افرادي که ناراحتي دستگاه گوارش دارند، نبايد در خوردن پياز خام افراط کنند.
منبع:نشريه کودک، شماره 62.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.