پوشش کودک در فصل تابستان

بعضي از کودکان به طور ارثي داراي رنگدانه طبيعي پوست کم هستند يا اصلاً رنگدانه پوستي ندارند . اين کودکان حساسيت فوق العاده شديدي به اشعه ماوراء بنفش خورشيدي دارند و بايد از همان دوران کودکي محافظت در مقابل اشعه خورشيد براي جلوگيري از ايجاد سرطان پوست را براي آنها اعمال کرد.
پنجشنبه، 23 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پوشش کودک در فصل تابستان

پوشش کودک در فصل تابستان
پوشش کودک در فصل تابستان


 





 
بعضي از کودکان به طور ارثي داراي رنگدانه طبيعي پوست کم هستند يا اصلاً رنگدانه پوستي ندارند . اين کودکان حساسيت فوق العاده شديدي به اشعه ماوراء بنفش خورشيدي دارند و بايد از همان دوران کودکي محافظت در مقابل اشعه خورشيد براي جلوگيري از ايجاد سرطان پوست را براي آنها اعمال کرد.
نور آفتاب براي سنتز ويتامين دي(D) در بدن انسان ضروري است. کودکان به لحاظ نياز بيشتر به ويتامين دي براي رشد استخوانها و دندانها در اثر کمبود آفتاب بيشتر مشکل پيدا مي کنند. پس براي کودکان ضروري است که به طور متناوب در طول هفته در معرض نور مستقيم خورشيد قرار گيرند ولي اين نور آفتاب به دليل لطافت و ظرافت زياد پوست کودک ممکن است حساسيت شديد ايجاد کند. قسمت عمده اشعه خورشيد براي پوست مضر است، بنابراين به لحاظ حساسيت بيشتر پوست اطفال در برابر نور آفتاب ممکن است محافظت پوست نيز انجام شود. از طرفي کودکان نسبت به بزرگسالان مدت طولاني تري را در هواي آزاد سپري مي کنند و به طور معمول در طي يکسال، سه برابر بالغين اشعه ماوراء بنفش خورشيد را دريافت مي کنند. مقدار تابش پرتوهاي خورشيد داراي اثرات تجمعي هستند و در صورت تماس زياد ممکن است در سنين بسيار پايين خصوصيات ژنتيکي فرد آسيب پذير شوند و ممکن است زمينه ايجاد سرطان پوست را فراهم نمايد.
پيري زودرس پوست و سرطان پوست دو عارضه مهم تماس طولاني با نور آفتاب در سنين کودکي است . در ده سال اول عمر به جهت رشد و حساسيت پوست اقدامات اوليه بايد انجام شود.

لباس کودک در آفتاب
 

پوشش لباس کودک خصوصاً در فصل تابستان که روزها طولاني تر و اشعه خورشيدي عمودي تر است بايد مناسب باشد لباس هايي با پوشش کامل به طوري که دست ها و پاها و گردن و سينه کودک به طور کامل پوشانيده شود. ضمناً رنگ روشن لباس نيز در کاهش جذب اشعه خورشيدي و کاهش عوارض مؤثر است. لباس هاي تابستانه که معمولاً بدون آستين و پوشش کامل دست و پا هستند لباس هاي مناسبي براي تابستان کودکان نيست .
درساعاتي از روز (10صبح تا 5 بعدازظهر)که هوا گرمتر و اشعه خورشيدي عمودي تر است، کودکان بايد در منزل بازي و فعاليت و استراحت داشته باشند تا از گرمازدگي و آفتاب سوختگي و عوارض آن مصون باشند.

استفاده از عينک آفتابي در کودک
 

استفاده از عينک آفتابي طبي با نظر چشم پزشک براي محافظت چشم ها و همچنين گونه ها از آفتاب سوختگي مناسب است. استفاده از عينک هاي معمولي غير استاندارد با شيشه هاي تيره که اغلب کودکان به عنوان اسباب بازي از آن استفاده مي کنند به هيچ وجه مناسب نيست و بعضاً ممکن است به لحاظ ايجاد اتساع مردمک به علت تيرگي رنگ آن و نفوذ اشعه مضر خورشيد به شبکيه چشم ضرر جدي داشته باشند. کودکاني که رنگدانه پوست آنها کم است يا عيب انکساري چشم دارند حتماً بايد با نظر چشم پزشک از عينک مناسب در مدت زمان مناسب استفاده نمايند. در عينک هاي فلزي احتمال سوختگي و آسيب ديدن به پوست صورت بيشتر است که حتماً بايد با محافظ مناسب استفاده شوند.

استفاده از کلاه در کودک
 

کلاه خصوصاً کلاه هاي نقاب دار که پشت گردن، گوش ها و پيشاني و صورت را بپوشاند مناسب ترين وسيله محافظت در برابر نور خورشيد است.

کرم هاي ضدآفتاب در کودکان
 

براي جلوگيري از سوختگي پوست مانند سياه شدن رنگ پوست، سرطان پوست و پيري زودرس پوست بايد ضد آفتاب هاي موضعي با عيار محافظتي بالا به طور مرتب به قسمت هاي در معرض آفتاب ماليد و از تماس پوست با نور آفتاب در ساعاتي که بيشترين خطر را براي پوست دارد جلوگيري کرد. کرم هاي ضد آفتاب کودکان مخصوص است و بايد مناسب سن آنها و فصل سال استفاده شود. اين کرم ها بايد ترکيباتي داشته باشد که ساختمان هاي سلولي نارس را محکم کند و شديداً نسبت به شستشو مقاوم باشد. چرا که ممکن است کودک در ضمن فعاليت در معرض نور خورشيد پوست خود را با آب بشويد در اين صورت کرم بايد اثر خود را داشته باشد.

نوع پوست کودک در آفتاب
 

کودکاني که پوست روشن تر و سفيدتري دارند تماس تدريجي با نور آفتاب شديداً به پوست آنها آسيب مي رساند. در کودکان که پوست تيره تري دارند شدت آسيب کمتر است ولي قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون آسيب نيست. کرم هاي ضد آفتاب در صورت تماس با نور آفتاب هر دو ساعت بايد تکرار شوند.
استفاده از لباس، کم هزينه ترين و ساده ترين روش جلوگيري از آسيب پوست توسط نور خورشيد است. پوشيدن لباس مناسب خصوصاً در ساعات حساس روز مثل قبل از ظهر تا بعد از ظهر در تابستان ، بهترين روش پيشگيري از آسيب هاي نور خورشيد است.

شرايط جدي و اثرات نور خورشيد
 

فراموش نکنيد در ارتفاعات بالاي تپه و بالاي کوه اشعه خورشيد خطرناک تر و عوارض پوستي بيشتر است و هواي ابري مانع از اثرات مضر خورشيد روي پوست نيست. در هواي ابري حتي اگر آفتاب نباشد اقدامات محافظتي چشم و پوست حتماً بايد انجام شود، زمين خود نيز منعکس کننده اشعه خورشيدي است، زماني که برف روي سطح زمين است يا کودکان کنار رودخانه با آب يا روي شن بازي مي کنند، شدت انعکاس اشعه خورشيدي بيشتر است و باعث آسيب بيشتر به پوست مي شود. وزيدن باد خنک اثر نفوذي اشعه خورشيد به پوست را بيشتر مي کند. بنابراين بايد در اين شرايط دقت بيشتري براي محافظت پوست انجام داد.

داروها و پوست
 

بسياري از فرآورده هاي دارويي که به شکل خوراکي يا تزريقي استفاده مي شود حساسيت پوست را به نور خورشيد بيشتر مي کند. داروهاي موضعي نيز مي تواند حساسيت به نور آفتاب را بيشتر کند. بعضي از داروهاي اعصاب و آنتي هيستامين ها مي تواند حساسيت پوست را به آفتاب بيشتر و عوارض آن را بيشتر کنند. عطر و ادکلن حساسيت پوست را به نور آفتاب بيشتر مي کند. به طور کلي از مصرف عطر و ادکلن در کودکان خصوصاً روي پوست آنها بايد خودداري کرد. بالاخص وقتي که در معرض نور خورشيد قرار مي گيرند.
در عوض بسياري از داروها هستند که باعث ايجاد لايه محافظ روي پوست مي شوند.
با مشورت با پزشک داروي مناسب براي محافظت پوست بايد استفاده کرد. اشعه خورشيدي سه نوع اشعه مضر براي پوست دارد.بنابراين ترکيباتي مناسب تر هستند که در مقابل هر سه اشعه خورشيدي بتواند پوست را محافظت کنند. اين داروها بايد ترکيبات پايداري روي سطح پوست ايجاد کنند که زمان طولاني تري پوست را در مقابل نور خورشيد محافظت نمايند. در ضمن در کودکاني که خصوصاً در فصل تابستان از استخر يا جکوزي استقاده مي کنند کرم ضد آفتاب شان بايد نسبت به شستشوي آب مقاوم باشد و زمان طولاني تري روي سطح پوست باقي بماند . چربي هاي سطح پوست بدن و رنگدانه موجود در سلولهاي سطح پوست آنرا در مقابل ترکيب اشعه خورشيدي محافظت مي کند.
بنابراين پوست هايي که چربي کمتري دارند و در کودکاني که پوست خشک يا پوست بيمار يا رنگدانه کمتري دارند، حساسيت به نور آفتاب نيز بيشتر است.
منبع:نشريه کودک،شماره 62.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.