در بازار بازي بازها!

آن اوايل بازي کردن اين قدرها پيچيده نبود .بازارش هم تابستان ها گرم تر از بقيه وقت ها بود.يک دوچرخه اي بود و توپ فوتبالي و احتمالاً از اين عکس ها و کارت هاي فوتبالي .کمي هم که عقب تر برويم مي رسيم به دوران «عشق تيله »ها که شايد سن بعضي از شماها هم به آن قد بدهد.
يکشنبه، 26 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
در بازار بازي بازها!

در بازار بازي بازها!
در بازار بازي بازها!


 





 

از داوود گدا تا ايکس باکس 360!
 

آن اوايل بازي کردن اين قدرها پيچيده نبود .بازارش هم تابستان ها گرم تر از بقيه وقت ها بود.يک دوچرخه اي بود و توپ فوتبالي و احتمالاً از اين عکس ها و کارت هاي فوتبالي .کمي هم که عقب تر برويم مي رسيم به دوران «عشق تيله »ها که شايد سن بعضي از شماها هم به آن قد بدهد.
البته بازي هاي ديگري هم داشتيم .بازي هايي مثل قايم موشک،بالا بلندي ،هفت سنگ ،لي لي ،خاله بازي !و... که اين دو تاي آخر بيشتر دخترانه بودند تا پسرانه.البته بازي هاي منحصراً پسرانه هم داشتيم .مثل بازي ناجوانمردانه زدن گنجشک ها با تير و کمان که نمي دانم چرا آن را هم جزو بازي ها حساب مي کرديم!
اما حالا مسأله فرق کرده.جاي «کاظم بوقي» و «فري دو کله»و ... را چيزهاي ديگري پر کرده اند،چيزهايي مثل کاميپوتر و کنسول هاي بازي.

اولين بازي کامپيوتري
 

مثل هميشه دست آمريکا در کار بود!سال 1947 ميلادي بود که اولين بازي کامپيوتري در آمريکا ساخته شد.يک بازي ساده که بايد به سمت يک هدف شليک مي کرديم .البته خيلي واضح است که اين بازي از گرافيک خوبي برخوردار نبود.پنج سال بعد يک بازي با گرافيک بهتر ارائه شد و در سال 1985 بازي تنيس دو نفره ساخته شد.
بازي هاي کامپيوتري همين طور پيشرفت کردند تا به اين جا رسيدند که الان مي بينيد !در حال حاضر دو شرکت سوني و مايکرو سافت در زمينه ارائه بازي پيشرو هستند ،به خصوص در ارائه کنسول بازي !

کنسول چيست؟
 

از اين کلمه در جاهاي مختلفي استفاده مي شود اما در بازي ها ،به دستگاه هاي بازي ويديويي کنسول مي گويند .اولين بار کمپاني FAIRCHILD در سال 1976 دستگاه VES (Video Enter atainment system)خود را کنسول ناميد.Xbox وplay station از ديگر کنسول هاي بازي هستند توجه کنيد که کاميپوتر يک کنسول بازي نيست اما مي توان با آن بازي «هم » کرد.کار کنسول ها «فقط» بازي است!
شرکت sega در سال 1995 کنسول معروف خود را با نام saturn به بازار عرضه کرد که احتمالاً اکثر شما با آن آشنا هستيد.
سال 1996 بود که شرکت سوني کنسول محبوب و معروف خود را با نام play station وارد بازار کرد.
در حال حاضر هم کنسول Xbox از شرکت مايکروسافت و کنسول ps3 از شرکت سوني رقابت سختي با هم دارند!

کامپيوتر و بازي
 

حتماً مي دانيد که کامپيوتر براي بازي نيست اما مي توان با آن بازي «هم » کرد و ظاهراً اين «هم» طرفدار بيشتري دارد اين را مي توان از وجود اين همه گيم نت در سطح شهر و بازار داغ بازي هاي کامپيوتري متوجه شد.
بازي هاي کامپيوتري انواع و اقسام مختلفي دارند و آن ها را به سبک هاي مختلف تقسيم بندي مي کنند .اين سبک ها عبارتند از :اکشن،استراتژيک (بازي هايي که در آن بايد يک ملت يا گروه را کنترل و رهبري کنيد).وظيفه اي ،مسابقه اي ،شبيه سازي و ماجراجويي که هر کس با توجه به سليقه خود نوعي از بازي را مي پسندد.بازيکن هاي کاميپوتري مي توانند حريف هاي مختلفي داشته باشند واز بازي با خود کامپيوتر و يا بازي با برادر کوچکتر (يعني دو نفره!)و بازي هاي گروهي و چند نفره در گيم نت بگيريد .تا بازي هاي دو يا چند نفره با افرادي از ساير نقاط دنيا آن هم به صورت آنلاين .اين روزها علم بدجوري پيشرفت کرده است!

ما همه مون بازيگريم!
 

اگر خيال مي کنيد بازي هاي کامپيوتري هم مثل خاله بازي (!)سن و سال سرشان مي شود،سخت در اشتباه هستيد .کافي است يک فوتبال از نوع fifa10 يا pes2010روي کامپيوتر تان نصب کنيد و مشغول بازي شويد ،آن وقت است که مي بينيد دل کندن از ادامه بازي چقدر سخت است.تازه اگر مهمان در خانه داريد ،کل انداختن با او را به شما پيشنهاد مي کنيم!
تازه جالب است بدانيد که يک جام جهاني هم هست به نام جام جهاني بازي هاي کامپيوتري که افراد مختلفي با سن و سال هاي مختلف از کشورهاي مختلف در آن شرکت مي کنند .اين مسابقات براي اولين بار در سال 2003 برگزار شدند .در کشور ما هم از سال 2004 مسابقاتي در داخل کشور براي شناسايي نفرات برتر انجام مي شود که نفرات برگزيده براي رقابت با برترين هاي دنيا به فرانسه اعزام مي شوند (اين مسابقات هر ساله در فرانسه انجام مي شوند.)

ايران و بازي هاي کاميپوتري
 

چند سالي مي شود که کشور ما هم وارد بازار بازي هاي رايانه اي شده است.بايد قبول کنيم که هنوز با استانداردهاي جهاني فاصله زيادي داريم ولي همين مقدار پيشرفت هم قابل تقدير است!
در حال حاضر بازي هاي ايراني زيادي در بازار موجود است که مي توان به بازي هاي نجات بندر،مقاومت و والفجر 8 از شرکت تبيان ،بازي هاي اخراجي ها،نبرد خيبر ،کارآگاه و شهر بي قانون ،کارآگاه و پرونده محيط زيست از شرکت وِيژه پرداز پارس،بازي هاي پايان معصوميت و لطفعلي خان زند از شرکت هنرهاي پويا و بازي انتقام که به زودي از گروه استوديو پديده وارد بازار خواهد شد ،اشاره کرد.البته اين ها تمام بازي هاي ايراني نيستند!
منبع:نشريه جوانان امروز،شماره 2124.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط