خواص درماني ليموشيرين

اسيد سيتريک و ويتامين c: مهم‌ترين ترکيبات قابل توجه ليمو شيرين، اسيد سيتريک و ويتامين C است. چنانچه فردي دو عدد ليموشيرين متوسط در طول روز بخورد عملا ويتامين c مورد نياز روزانه‌اش تامين شده است. مزيت ليموشيرين در مقايسه با پرتقال اين است که با کالري کمتري نسبت به پرتقال همان مقدار ويتامين c را به بدن مي‌رساند. نقش
سه‌شنبه، 28 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خواص درماني ليموشيرين

خواص درماني ليموشيرين
خواص درماني ليموشيرين


 





 
ممکن است بيشتر شما داستان دريانوردان انگليسي و بيماري اسکوروي و معالجه آن را به کمک ليموشيرين شنيده باشيد. درمان اسکوروي تنها هنر ليموشيرين نيست. در واقع اين ميوه خوشمزه مواد مغذي مفيد ديگري هم دارد که کاربردهاي متفاوتي در حفظ سلامت بدن دارند. ميکرونوترينيت‌ها، آنتي‌اکسيدان‌ها به‌خصوص ويتامين C و فلاوونوييدها ترکيباتي هستند که ليمو را به ميوه‌اي شيرين براي سلامت تبديل مي‌کنند.
همچنين مواد حياتي ديگري مانند ويتامين B و انواع ريزمغذي‌هاي مفيد ديگر مانند عنصر سلنيوم نيز در ليموشيرين موجود است كه باعث به حداقل رسيدن جمعيت راديكال‌هاي آزاد موجود در ناحيه آسيب‌ديده معده مي‌شوند.
پزشکان مصرف روزانه يك ليموشيرين را به كليه مبتلايان به ناراحتي معده توصيه مي‌کنند و خوردن آن را بلافاصله پس از صرف غذا منع مي‌کنند.

ترکيبات
 

اسيد سيتريک و ويتامين c: مهم‌ترين ترکيبات قابل توجه ليمو شيرين، اسيد سيتريک و ويتامين C است. چنانچه فردي دو عدد ليموشيرين متوسط در طول روز بخورد عملا ويتامين c مورد نياز روزانه‌اش تامين شده است. مزيت ليموشيرين در مقايسه با پرتقال اين است که با کالري کمتري نسبت به پرتقال همان مقدار ويتامين c را به بدن مي‌رساند. نقش پيشگيري کننده ويتامين C موجود در اين ميوه از بروز سرماخوردگي و سرطان‌ها به اثبات رسيده است. در صورت مصرف ميوه ليموشيرين با پوست داخلي، مقدار 77 ميلي گرم ويتامين C به بدن مي‌رسد، در حالي که مصرف آن بدون پوست داخلي، فقط داراي 53 ميلي‌گرم ويتامين C است. بنابراين بهتر است افراد، ليمو شيرين را با پوست داخلي مصرف کنند.
پتاسيم: پتاسيم به مقدار قابل توجهي در ليموشيرين يافت مي‌شود. اين عنصر از جمله ترکيباتي است که مي‌تواند از بروز بيماري قلبي عروقي پيشگيري و همچنين بين آب و الکتروليت‌هاي بدن تعادل برقرار کند.
اسيدفوليک (فولات): اسيدفوليک موجود در ليمو شيرين نسبت به ميوه‌هاي ديگر بيشتر است و نقش موثري در پيشگيري از کم‌خوني ايفا مي‌کند. افرادي که مبتلا به کم‌خوني به خصوص کم‌خوني از نوع اسيد فوليک هستند بايد اين ميوه را مصرف کنند.
کلسيم: اين ميوه از ميوه‌هاي پرکلسيم محسوب مي‌شود و در جلوگيري از پوکي استخوان به‌خصوص در زنان، نقش موثري را ايفا مي‌کند.

قند: ليموشيرين بين 5 تا 7 درصد قند دارد.
 

همچنين ليموشيرين حاوي مقادير زيادي فسفر، منيزيم و سديم است.

خواص درماني ليموشيرين

خواص ليمو شيرين
 

ليموشيرين غني از عناصر قليايي است.
 

ليموشيرين حالت تازه كننده داشته و اگر در چاي ريخته شود طعم مطبوعي پيدا مي‌كند.
مصرف ليموشيرين در درمان سرماخوردگي و تب ناشي از بيماري توصيه مي‌شود.
اين ميوه خاصيت سم‌زدايي را در بدن از خود نشان مي‌دهد.
در طب سنتي از ليموشيرين به عنوان ميوه‌اي خنك كننده استفاده مي‌شود و براي رفع التهاب و عطش بسيار موثر است.
مقدار زيادي از ليمو شيرين را آب تشكيل مي‌دهد. به همين دليل اين ميوه ادرار آور و ملين است.

ليموشيرين سرگيجه را برطرف مي‌كند.
 

ليمو شيرين چرا تلخ مي‌شود؟
علت تلخي ليموشيرين وجود موادي به نام نارينجين و ليمونين است. مهندس عليرضا پيوندپور، کارشناس بيوشيمي و استاد دانشگاه درباره تلخي ليمو چنين مي‌گويد: «هر چه مواد قليايي در يک ماده طبيعي مانند ميوه بيشتر باشد، طعم ميوه به سمت تلخي مي‌رود مشروط بر اينکه ميوه باز شده و در معرض هوا قرار گيرد. در اين صورت ليمونين و نارنجين موجود در ميوه با اکسيژن هوا ترکيب شده و تلخ مي‌شود. در بين مرکبات نارنج و ليمو هر دو اين خاصيت را دارند اما هر چه درجه شيريني يک ميوه بيشتر باشد، تلخي خود را بيشتر نشان مي‌دهد. اين تلخي از لحاظ سلامت، هيچ تاثير منفي بر دستگاه گوارش ندارد و جزء ذات طبيعي ميوه محسوب مي‌شود.»

راهنماي خريد
 

به هنگام خريد ليموشيرين بايد مراقب بود ميوه سالم بوده و لک و فرورفتگي نداشته باشد. پوست ميوه نبايد سفت باشد. هرچه وزنش در دست سنگين‌تر باشد بهتر بوده و اين نشان‌دهنده آب بيشتر در ميوه است. به هنگام مصرف بايد ابتدا ليمو را شست تا آلودگي‌هاي خارجي قسمت داخلي ميوه را آلوده نکند. به هنگام برش ميوه از چاقوي تيز استفاده کنيد تا ويتامين c موجود در آن از بين نرود. در ضمن توجه داشته باشيد آب ليمو شيرين را پس از آبگيري سريع استفاده کنيد در غير اين‌صورت آب ميوه شما فاقد ويتامينc خواهد بود.
ارزش غذايي 100 گرم ليموشيرين
کالري : 8/29
پروتئين : 74/0 گرم
قند : 5/10 گرم
چربي : 14/0 گرم
فيبر : 8/2 گرم
اسيد فوليک : 10 ميکروگرم
پتاسيم : 150 گرم
ويتامين : 53 ميلي‌گرم
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.