امان از بوي بد پا

شايد فکر کنيد که يک روش ساده براي از بين بردن بوي پاها کافي است؛ اما راه اصلي رهايي از همه باکتري ها و سلول هاي مرده اي است که باکتري ها از آنها تغذيه مي کنند؛ بنابراين شست و شوي سطحي و عجولانه پاها براي از بين بردن اين باکتري ها کافي نيست. با يک کيسه، مسواک و يا سنگ پا و يک صابون ضد باکتري پاهاي خود را به خوبي بشوييد. فراموش نکنيد که لابه لاي انگشتان پاهاي تان را خيلي تميز بشوييد و بعد از شست و شو آنها را به خوبي خشک کنيد.
شنبه، 2 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امان از بوي بد پا

امان از بوي بد پا
امان از بوي بد پا


 






 
آيا شما نيز جزو آن کساني هستيد که از بوي بد پاهاي خود رنج مي بريد؟ آيا مردم به محض آنکه پاهاي تان را از کفش درمي آوريد، از اطراف شما پراکنده مي شوند. ما به شما چند روش پيشنهاد مي کنيم تا بتوانيد از شر بوي بد پا خلاصي يابيد.

پاهاي خود را بشوييد
 

شايد فکر کنيد که يک روش ساده براي از بين بردن بوي پاها کافي است؛ اما راه اصلي رهايي از همه باکتري ها و سلول هاي مرده اي است که باکتري ها از آنها تغذيه مي کنند؛ بنابراين شست و شوي سطحي و عجولانه پاها براي از بين بردن اين باکتري ها کافي نيست. با يک کيسه، مسواک و يا سنگ پا و يک صابون ضد باکتري پاهاي خود را به خوبي بشوييد. فراموش نکنيد که لابه لاي انگشتان پاهاي تان را خيلي تميز بشوييد و بعد از شست و شو آنها را به خوبي خشک کنيد. رطوبت ناشي از شست و شو يا عرق کردن پاها، محيط مناسبي براي رشد قارچ ها و باکتري ها فراهم مي کند؛ بنابراين براي خشک کردن کامل پاهاي تان وقت بيشتري صرف کنيد. پاهاي خود را دست کم روزي يک بار بشوييد. اگر امکان شست و شوي پاهاي تان وجود نداشت، با يک تکه دستمال کاغذي يا دستمال ضد باکتري آغشته به الکل آنها را تميز کنيد.

خيساندن پاها
 

شايد باور نکنيد؛ ولي پاهاي شما روزانه به اندازه دو فنجان عرق مي کنند! با برخي روش ها مي توان پاها را تميز و سالم نگاه داشت؛ مثلاً بعضي از ترکيبات اجازه نمي دهند محيط مناسبي براي رشد باکتري ها در پاها فراهم شود. اين ترکيبات عبارتند از:

سفيد کننده
 

هفته اي يک بار به مدت 5-10 دقيقه پاهاي خود را با مايع سفيد کننده تميز کنيد. يک قاشق غذاخوري مايع سفيدکننده را در يک ليتر آب ولرم حل کرده و به پاهاي تان بماليد تا خوب خيس شوند. اگر با اين کار پوست پاهاي تان خيلي خشک شدند، بعد از شست و شو آنها را با مقداري وازلين يا کمي کرم چرب کنيد. به اين ترتيب بوي بد پاها نيز از بين مي رود. مايع سفيدکننده، باکتري ها را از بين مي برد. جوراب هاي سفيد خود را نيز گاهي اوقات با مايع سفيدکننده بشوييد. اگر کفش هاي تان نيز در برابر اين مايع مقاوم هستند، گاهي اوقات داخل آنها مقداري مايع سفيدکننده بريزيد. يک ساعت و نيم بعد مايع را از کفش هاي خود خالي و آنها را به طور کامل خشک کنيد. دقت داشته باشيد که قبل از خشک شدن کفش ها، آنها را پا نکنيد.

چاي
 

هفته اي يک بار به مدت 30 دقيقه، پاهاي تان را با چاي بشوييد. اسيد مازوئي موجود در چاي باعث خشکي پوست پاهاي تان مي شود.

آب نمک
 

نيم فنجان نمک را در يک ليتر آب حل کنيد و آن را روي پاهاي تان بريزيد و بدون آن که پاهاي تان را با آب بشوييد، فقط آنها را خشک کنيد.

استات آلومينيوم
 

دو قاشق غذاخوري استات آلومينيوم ( پودر دمبرو يا مايع بارو) را با نيم ليتر آب حل کنيد و به مدت 20-10 دقيقه روي پاهاي خود بماليد.

بي کربنات سديم
 

بي کربنات سديم پوست را قليايي تر مي کند و به اين ترتيب شرايط رشد باکتري ها را از بين مي برد. 1 قاشق غذاخوري بي کربنات سديم را در يک ليتر آب حل کرده و پاهاي تان را به طور کامل به آن آغشته کنيد.

سرکه
 

سرکه پوست را اسيدي تر مي کند. نصف فنجان سرکه را با 1 ليتر آب حل کرده و محلول فوق را روي پاهاي تان بريزيد. توجه داشته باشيد که بوي بد پاهاي برخي افراد سرکه اي است. اين افراد براي شست و شوي پاهاي شان نبايد از سرکه استفاده کنند. بعد از آن نصف فنجان سرکه معمولي را با نصف فنجان الکل ايزو پروپيل حل کرده و آرام آرام روي پاهاي تان بريزيد. براي اين کار مي توانيد از قطره چکان نيز استفاده کنيد. محلول فوق را لاي انگشتان پاهاي خود نيز بچکانيد. سرکه و الکل ايزو پروپيل هر دو براي پوست مضر هستند، اما موجب از بين رفتن قارچ ها مي شوند و بوي بد پاها را از بين مي برند.

مواظب کفش هاي خود باشيد
 

هيچ وقت کفش هاي خود را وقتي که خيس هستند پا نکنيد؛ زيرا باکتري ها در محيط هاي مرطوب و گرم بيشتر تجمع مي کنند. معمولاً 24 ساعت طول مي کشد تا کفش هايي که شسته ايد به طور کامل خشک شوند. براي آنکه کفش ها بهتر و زودتر خشک شوند، کف آنها را در آوريد و مقداري روزنامه مچاله شده را درون کفش بگذاريد تا به خشک شدن آن کمک کند. با انواع صندل ها و کفش هاي بندي و جلوباز، پاهاي تان خنک تر مي مانند و کمتر عرق مي کنند و علت آن هم گردش هوا درون کفش است. اگر عادت به استفاده از صندل نداريد، بهتر است از کفش هاي چرم يا پارچه اي استفاده کنيد که به پاهاي تان اجازه نفس کشيدن مي دهند و در مقايسه با کفش هاي پلاستيکي و لاستيکي پاها را تميزتر مي مانند. از جوراب هاي نخي و پنبه اي استفاده کنيد. جوراب هاي نايلوني که قدرت جذب ندارند، موجب مرطوب شدن پاها شده و محيط گرمي براي رشد باکتري ها فراهم مي کنند. اگر امکان دارد، جوراب هاي خود را در طول روز بيش از يک بار عوض کنيد و هرگز جوراب شسته نشده را دوباره نپوشيد. هنگام شست و شوي جوراب ها آنها را پشت و رو کنيد تا سلول هاي مرده اي که به آنها چسبيده اند، از بين بروند. کفش هاي خود را مرتب بشوييد. ( بعضي از کفش ها را حتي مي توان با ماشين لباسشويي شست) و قبل از به پا کردن آنها را خوب خشک کنيد. در طول روز تا جايي که امکان دارد، کفش هاي تان را از پا در آورده و به پاهاي خود فرصت نفس کشيدن و البته خشک شدن عرق آنها را بدهيد.

روي پاهاي خود آنتي پرسپيرنت بماليد
 

مي توانيد از اسپري آنتي پرسپيرنت نيز استفاده کنيد. آنتي پرسپيرنت با الکتروليت هاي عرق پا وارد واکنش شده مايعي ژله اي تشکيل مي دهد و راه مجاري عرق را مي بندد. هر يک از پاها داراي 250 هزار غده عرق هستند؛ به همين دليل اين عضو از بدن بسيار عرق مي کند.

پاهاي خود را بماليد ( خصوصاً لاي انگشتان)
 

پاهاي خود را با يکي از پودرهاي زير بماليد:
پودر تالک: يک پودر تند و تيز است و موجب خشک شدن سريع پاها مي شود.
پودر جوش شيرين: محيطي قليايي ايجاد مي کند و باکتري ها را از بين مي برد.
نشاسته ذرت: باعث جذب عرق پا مي شود.
منبع: دنياي سلامت( شماره 61)
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.