کره فاسد را ازكجا بشناسيم؟

کره از جمله لبنياتي است که مي‌توان فاسد بودن يا نبودن آن را به سادگي تشخيص داد. يکي از نشانه‌هاي کره فاسد، تغيير رنگ آن است. رنگ کره سالم بايد به طور طبيعي، زرد پررنگ مايل به نارنجي باشد اما کره‌اي که فاسد شده به رنگ سبز يا قرمز درمي‌آيد يا حتي آبي مي‌شود. اين رنگ‌ها، رنگ فساد ميکروبي
يکشنبه، 3 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کره فاسد را ازكجا بشناسيم؟

کره فاسد را ازكجا بشناسيم؟
کره فاسد را ازكجا بشناسيم؟


 

نويسنده: دکتر اميرمحمد مرتضويان




 
کره از جمله لبنياتي است که مي‌توان فاسد بودن يا نبودن آن را به سادگي تشخيص داد. يکي از نشانه‌هاي کره فاسد، تغيير رنگ آن است.
رنگ کره سالم بايد به طور طبيعي، زرد پررنگ مايل به نارنجي باشد اما کره‌اي که فاسد شده به رنگ سبز يا قرمز درمي‌آيد يا حتي آبي مي‌شود. اين رنگ‌ها، رنگ فساد ميکروبي است و به ما نشان مي‌دهند که ميکروب‌ها از چربي کره استفاده کرده‌اند و باعث فساد آن شده‌اند. يکي ديگر از راه‌هاي تشخيص فساد کره، توجه به تغيير در طعم آن است. کره فاسد به‌خاطر اکسيدشدن چربي‌ها، طعم تند و تيزي پيدا مي‌كند و اين موضوع بر مي‌گردد به نگهداري‌اش در دما يا بسته‌بندي نامناسب.
اگر کره در فريزر و دماي زير 18 يا 20 درجه سانتي‌گراد نگهداري شود، مي‌توان گفت که فساد ميکروبي در آن راه نخواهد داشت. بعضي مواقع ما مقداري از کره را استفاده مي‌کنيم و مابقي آن را درون يخچال قرار مي‌دهيم و مي‌بينيم که قسمت‌هايي از کره بريده شده، تيره و خشک شده ولي بقيه آن سالم مانده است. اين اصلا نشانه فاسد شدن کره نيست، بلکه 80 درصد کره را چربي تشکيل مي‌دهد و 15 تا 16 درصد آن را آب و اين خشکي و تيره شدن سطح آن به دليل از دست رفتن آب است نه چربي! بنابراين کره‌اي که کمي خشک يا تيره‌رنگ مي‌شود از نظر بهداشتي دچار فساد نشده است.

کره فاسد را ازكجا بشناسيم؟

نکته ديگر در مورد زمان ماندگاري کره است. کره اگر در دما و بسته‌بندي مناسب نگهداري شود، 6 ماه تا يک سال ارزش تغذيه‌اي خودش را از دست نمي‌دهد و مي‌تواند سالم و بدون تغيير باقي بماند. فقط اين را فراموش نکنيد که اگر کره اکسيد بشود، ترکيبات اکسيد شده آن مي‌تواند مضر و سرطان‌زا باشد. کره اکسيدشده بلافاصله تغيير طعم مي‌دهد و مصرف کننده مي‌تواند فساد آن را از بوي تندش تشخيص بدهد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.