5 دليل مدرسه نرفتن کودکان

کودکان به طور معمول با دست‌شان آب‌ريزش بيني‌شان را پاک مي‌کنند و از اين طريق عوامل عفونت ‌زا را به ساير کودکان يا وسايل بازي مشترک‌شان با بچه‌هاي ديگر، منتقل مي‌کنند. در اين مقاله ما به ذکر پنج بيماري اصلي که موجب ماندن کودکان در خانه و غيبت آنها از مدرسه يا مهد کودک مي‌شود، مي‌پردازيم.
چهارشنبه، 6 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 دليل مدرسه نرفتن کودکان

5 دليل مدرسه نرفتن کودکان
5 دليل مدرسه نرفتن کودکان


 

 

آشنايي با شايع‌ترين بيماري‌هاي منجر به غيبت از مدرسه و مهدکودک
 

کودکان به طور معمول با دست‌شان آب‌ريزش بيني‌شان را پاک مي‌کنند و از اين طريق عوامل عفونت ‌زا را به ساير کودکان يا وسايل بازي مشترک‌شان با بچه‌هاي ديگر، منتقل مي‌کنند. در اين مقاله ما به ذکر پنج بيماري اصلي که موجب ماندن کودکان در خانه و غيبت آنها از مدرسه يا مهد کودک مي‌شود، مي‌پردازيم.

سرماخوردگي
 

شايع‌ترين بيماري کودکان شامل عفونت‌هاي مجاري تنفسي مانند سرماخوردگي و ساير عفونت‌هاي ويروسي که گلو، بيني يا سينوس‌ها را درگير مي‌کند، هستند. علايم بيماري در کودکان نسبت به بزرگسالان اغلب شديدتر و طولاني‌ مدت‌تر است. مطالعات نشان مي‌دهد که کودکان دچار سرماخوردگي از درمان‌هايي مانند آنتي‌هيستامين‌ها، ضداحتقان‌ها يا ترکيبات ضدسرفه، سودي نمي‌برند. تنها درمان‌هايي که مي‌توانند در معالجه يک کودک با سرماخوردگي شديد کمک کننده باشند، استامينوفن و ايبوپروفن است که موجب کاهش تب مي‌شوند. هرگز به کودک‌تان آسپيرين ندهيد زيرا اين دارو ممکن است موجب بيماري نادر اما کشنده نشانگان راي شود.

سرماخوردگي شکم
 

اولين بيماري شايع در دوران کودکي، التهاب در مجاري گوارشي (گاستروانتريت) است که اغلب به عنوان سرماخوردگي شکم شناخته مي‌شود. اين بيماري سبب اسهال و استفراغ و در بچه‌ها به خصوص در خردسالان موجب کاهش آب بدن مي‌شود.
تشنگي مفرط، خشکي دهان، ادرار نکردن يا ادرار زرد پررنگ، کاهش اشک، ضعف و خستگي مفرط نشانه‌هاي کم‌آبي کودک است.
محلول‌هاي خوراکي مانند او.آر.اس مي‌توانند در جبران آب، مواد مصرفي و نمک دفع شده بدن، کمک کننده باشند. زماني که شما مي‌خواهيد تغذيه کودک‌تان را دوباره از سر بگيريد، با غذاهايي که هضم‌شان آسان‌تر است مانند سوپ، موز و برنج شروع کنيد و از ترکيبات لبني بپرهيزيد. بسياري از والدين فرض مي‌کنند که هر نوع ناراحتي شکمي در بچه‌شان ناشي از يک عفونت مسري است در حالي که علت اصلي ممکن است يک سوء هاضمه ساده يا يبوست باشد. بعضي از کودکان هنگامي که دچار استرس يا اضطراب در خانه يا در مدرسه مي‌شوند، دچار دل‌درد مي‌شوند.

عفونت گوش
 

عفونت‌هاي گوش اغلب در کودکان کوچک‌تر از دو سال روي مي‌دهد اما در کودکان بين سنين 5 و 6 سال نيز شايع است. اين عفونت اغلب به دنبال عفونت‌هاي تنفسي در بچه‌هاي مهدکودکي يا کلاس اولي رخ مي‌دهد. افتراق ميان عفونت‌هاي ايجاد شده به وسيله باکتري‌ها از عفونت‌هاي ويروسي مشکل است. تمايز اين دو از يکديگر مهم است زيرا آنتي‌بيوتيک‌ها موجب درمان عفونت‌هاي باکتريال شده و بر عفونت‌هاي ويروسي اثري ندارند و به کار بردن آنتي‌بيوتيک‌ها زماني که الزامي وجود ندارد موجب عوارض جدي شده که از مهم‌ترين آنها مي‌توان به پيدايش مقاومت در باکتري‌ها به بسياري از داروهايي که در درمان عفونت‌ها به کار مي‌روند، اشاره کرد.

قرمزي چشم‌ها
 

قرمزي چشم‌ها به دليل التهاب غشاهاي پوشش دهنده قسمت سفيد رنگ چشم و سطوح داخلي پلک‌ها است. زماني که اين التهاب به دليل عفونت‌هاي باکتريايي يا ويروسي ايجاد شود، بسيار مسري است. اين نوع التهاب اغلب با پماد يا قطره‌‌هاي چشمي درمان مي‌شود. کمپرس سرد يا گرم ممکن است ناراحتي کودک شما را کاهش دهد.

گلودرد
 

اغلب گلودردها به وسيله ويروس‌ها ايجاد مي‌شوند و بيشتر با ساير علايم و نشانه‌هاي تنفسي مانند آب‌ريزش‌بيني و سرفه همراه هستند. اما حدود 15 درصد از گلودردها ناشي از عفونت‌هاي باکتريايي (استرپتوکوکي) است. درجه حرارت بالاتر از 39 درجه به طور معمول در عفونت‌هاي باکتريايي ديده مي‌شود و اين مبتلايان اغلب دچار احساس درد هنگام قورت دادن مي‌شوند. در صورت درمان نشدن گلودرد باکتريايي، اين عفونت مي‌تواند موجب تحريک غيرطبيعي سيستم ايمني شود که مسوول ايجاد تب روماتيسمي است. از عوارض تب روماتيسمي مي‌توان به آسيب به دريچه‌هاي قلب و همچنين تورم و سفتي مفاصل اشاره کرد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط