تب اورژانسی کودک

تب 39 درجه تا 40 درجه‌اي کودکان نگران‌کننده است اما نيازي نيست آنها را به اورژانس ببريد مگر آنکه روي پوست آنها لکه‌هاي قرمز رنگي ظاهر شود. در اين صورت به سرعت به پزشک مراجعه کنيد. در صورتي که پوست و دهان کودک خشک شده، قلبش تند مي‌زند، از نور مي‌ترسد و سرش به سرعت درد مي‌کند، ممکن است مننژيت گرفته باشد.
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تب اورژانسی کودک

تب اورژانسی کودک
تب اورژانسی کودک


 





 
پيش از 3 ماهگي اگر متوجه شديد کودک شما بيش از 38 درجه سانتي‌گراد تب دارد، بايد به سرعت او را به بيمارستان برسانيد. در اين موارد احتمال بروز عفونت‌هاي وابسته به بارداري و زايمان بالاست.
براي کودکان بزرگ‌تر، بايد به ديگر نشانه‌ها توجه کنيد.
تب 39 درجه تا 40 درجه‌اي کودکان نگران‌کننده است اما نيازي نيست آنها را به اورژانس ببريد مگر آنکه روي پوست آنها لکه‌هاي قرمز رنگي ظاهر شود. در اين صورت به سرعت به پزشک مراجعه کنيد. در صورتي که پوست و دهان کودک خشک شده، قلبش تند مي‌زند، از نور مي‌ترسد و سرش به سرعت درد مي‌کند، ممکن است مننژيت گرفته باشد.
اولين اقدام با مشاهده تب شديد، جلوگيري از خشک شدن آب بدن کودک است. بايد بدن کودک را کاملا پوشاند و به او مايعات خنک داد. براي خنک کردن مغز نيز بهترين راه خنک کردن و خيس کردن صورت و پيشاني با يک دستمال مرطوب است. در صورتي که تب پس از گذشت چند ساعت بالاتر رفت و به 5/39 درجه و حتي بالاتر رسيد حتما بايد به اورژانس مراجعه کنيد. اما اگر کودکتان علاوه بر تب، در تنفس مشکل دارد:
1) در صورتي که کمتر از 3 ماه سن دارد و مبتلا به برونشيوليت شده است بايد بستري شود، به خصوص اگر کمتر از 6 هفته سن دارند، پيش از موقع به دنيا آمده يا بيماري قلبي دارد.
2) در صورتي که به لارنژيت يا التهاب حاد حنجره مبتلا شده است. بيماري لارنژيت از روي صداي کودک معلوم مي‌شود. به‌طور معمول با خوراندن داروهاي کورتيکوييدي به کودک، پس از يک ساعت ناراحتي تنفسي او برطرف مي‌شود ولي در صورتي که وي همچنان در تنفس مشکل داشت بايد به اورژانس خبر دهيد. در اين فاصله او را به حمام ببريد، در را ببنديد، آب گرم را باز کنيد و بدنش را به آرامي مالش دهيد.
در صورتي که کودک‌تان گريه مي‌کند حتما بايد او را آرام کنيد چون گريه مسبب بروز ناراحتي‌هاي تنفسي است. در غير اين صورت مي‌توانيد به سرعت کودک‌تان را به بيمارستان برسانيد.
3) در صورتي که احتمال مي‌دهيد کودک‌تان سياه‌سرفه گرفته باشد و سرفه‌هايش خشک است، بعيد نيست مبتلا به سياه‌سرفه شده باشد مگر آنکه به تازگي دو واکسن سياه‌سرفه زده باشد. در صورت دادن چنين احتمالي بايد کودک را به سرعت به بيمارستان ببريد.
درد دارد و گريه مي‌کند
1) در صورتي که مسکن‌ها او را آرام نمي‌کنند.
در اغلب موارد اين گريه و درد به دليل التهاب گوش است. کودک در اين حالت يک دم گريه مي‌کند، خسته مي‌شود، خوابش مي‌برد، ناگهان دوباره از خواب بيدار مي‌شود و گريه مي‌کند. گاهي نيز دستش را روي گوش مي‌گذارد. يکي ديگر از علايم التهاب گوش، سرماخوردگي است. در صورت همراه بودن اين دو با هم بايد مدام بيني کودک را شستشو دهيد تا به گوش فشار نياورد. در صورتي که پس از چند ساعت نتوانستيد کودک‌تان را آرام کنيد و مسکن‌ها هم تاثير نگذاشتند، حتما به اورژانس مراجعه کنيد تا يک مسکن مناسب و آنتي‌بيوتيک تجويز شود. يکي ديگر از عواملي که سبب گريه و درد کودک مي‌شود، گرفتگي عضلات پا است. توجه داشته باشيد که نبايد پاي کودک در يک وضعيت مدت زيادي باقي بماند.
2) در صورت عفونت مثانه
اگر کودک شما هر دو دقيقه يک بار به توالت مي‌رود و تنها چند قطره ادرار مي‌کند و هنگام ادرار احساس سوزش مي‌کند، دچار عفونت مثانه شده و بايد به سرعت او را به بيمارستان ببريد.
دچار آلرژي شده است!
در صورتي که کودک شما چند دقيقه يا حتي چند ساعت پس از مصرف نوعي غذا يا گزيدگي حشرات، رنگش پريد، احساس سردي مي‌کند و کف دست و لب‌‌هايش شروع به خاريدن کرده است، صورتش باد دارد و به سختي نفس مي‌کشد، بايد به سرعت او را به اورژانس برسانيد. اينها نشانه آلرژي است.
منبع: http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط