پدتاي؛ خوراک خوش‌خنده‌ها

تايلند را با عنوان «سرزمين لبخند» مي‌شناسند. صحبت از غذاي تايلند كه مي‌شود معمولا ظاهر رنگارنگ غذاهاي تايلندي به ذهن مي‌آيد؛ غذاهايي كه فلفل قرمز دارند و موسير، جاي سير را در آنها گرفته است. تايلندي‌ها عاشق زنجبيل هستند و اغلب نوعي از ريحان به نام ريحان تند را كه بومي خودشان است، در طبخ غذاهايشان استفاده مي‌كنند. آنها نارگيل و شير نارگيل را نيز در بيشتر غذاهايشان مي‌ريزند و فرهنگ
شنبه، 9 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پدتاي؛ خوراک خوش‌خنده‌ها

پدتاي؛ خوراک خوش‌خنده‌ها
پدتاي؛ خوراک خوش‌خنده‌ها


 

نويسنده:ساقي اخوان




 
تايلند را با عنوان «سرزمين لبخند» مي‌شناسند. صحبت از غذاي تايلند كه مي‌شود معمولا ظاهر رنگارنگ غذاهاي تايلندي به ذهن مي‌آيد؛ غذاهايي كه فلفل قرمز دارند و موسير، جاي سير را در آنها گرفته است.
تايلندي‌ها عاشق زنجبيل هستند و اغلب نوعي از ريحان به نام ريحان تند را كه بومي خودشان است، در طبخ غذاهايشان استفاده مي‌كنند. آنها نارگيل و شير نارگيل را نيز در بيشتر غذاهايشان مي‌ريزند و فرهنگ آشپزي‌شان برگرفته از كشورهايي مانند مالزي، ويتنام و برمه و بر اساس توازن بين 4 مزه اصلي يعني شيريني، ترشي، شوري و تلخي است يعني در تمام غذاهايشان اين 4 طعم احساس مي‌شود. در اين مقاله با پدتاي، يكي از معروف‌ترين غذاهاي تايلندي آشنا مي‌شويد.
عادات غذايي تايلندي‌ها
اين سرزمين و عادات غذايي‌ مردمش شباهت فراواني با كشور مالزي دارد. شايد شما غذاي تايلندي را با اسم تاي شنيده باشيد كه تعريف آن در واقع غذاي سبكي است كه مواد تشكيل‌دهنده‌اش بيشتر سبزيجات است و انواع ادويه‌جات؛ البته به صورت آب‌پز يا نيم‌پز. كلا غذاهاي تايلندي با طعم‌دهنده‌هايشان تفاوت خود را نشان مي‌دهند. انواع ميگو، خرچنگ و هر جانور دريايي كه تصورش را بكنيد در رستوران‌هاي تايلندي جلوي چشم‌تان صيد مي‌شوند و با اضافه كردن ادويه‌هاي جادويي مانند سير، فلفل قرمز و سياه، برگ ليمو، ريحان، زردچوبه، زيره و شير نارگيل، غذاهاي دريايي كاملا متفاوتي را تجربه مي‌كنيد. در واقع غذاهاي تايلندي به خاطر وجود خليج تايلند و رودخانه‌هاي بسيار در آن کشور، وابستگي زيادي به جانوران و حتي گياهان دريايي دارد.
اين كشور به دليل نزديكي به 2 كشور چين و هند، آميزه‌اي از غذاهاي اين 2 كشور است. تاثيرپذيري از هند با انواع ادويه‌جات و تاثيرپذيري از چين با سرخ كردن‌ غذاها. ماده اصلي ديگري كه در اكثر غذاها و پيش‌غذاهاي تايلندي يافت مي‌شود، سس است كه شامل كاري، سركه، ليموترش، سس‌هاي ماهي و سير است. اگر سوپ‌ به عنوان پيش غذا ادويه‌دار باشد، غذاي اصلي‌ را بدون ادويه سرو مي‌كنند. در كنار تمامي غذاها، سالاد تند همراه با چند نوع سس مخصوص و سبزيجات وجود دارد. توصيه ديگر تايلندي‌ها خيارهاي ورقه‌ورقه شده بعد از صرف يك غذاي پرادويه است. به غير از ماهي و سبزيجات، تايلندي‌ها غذاي اصلي ديگري هم دارند كه اغلب تفت‌داده شده مي‌خورند. برنج همراه با شيره‌اي سفيدرنگ (يا همان شير نارگيل) جزو محبوب‌ترين غذاهاي تايلندي است.
نكته ديگري كه در مورد عادات غذايي تايلندي‌ها بسيار جالب است، وسايلي است كه آنها هنگام خوردن استفاده مي‌كنند. به عنوان نمونه قاشق‌هاي سراميكي زيبايي كه براي خوردن سوپ از آنها استفاده مي‌كنند.

مـواد لازم (براي4 نفر)
 

ميگوي بزرگ

12

عدد

220

كيلوكالري

تخم‌مرغ

1

عدد

100

كيلوكالري

فتوچيني پخته

4

ليوان

640

كيلوكالري

پياز قرمز 

1

عدد

15

كيلوكالري

تمرهندي

5/0

بسته

30

كيلوكالري

شكر 

2

قاشق غذاخوري

64

كيلوكالري

سس سويا

4

قاشق غذاخوري

20

كيلوكالري

بادام زميني

20

عدد

90

كيلوكالري

ساقه سير

5/0

ليوان

25

كيلوكالري

جوانه ماش

1

ليوان

25

كيلوكالري

فلفل قرمز

3

عدد

10

كيلوكالري

آب ليموترش

3/1

ليوان

0

كيلوكالري

موسير تازه

5/0

ليوان

25

كيلوكالري

روغن كانولا

2

قاشق غذاخوري

180

كيلوكالري

طرز تهيه
ابتدا تمرهندي را در آب بخيسانيد و صاف كنيد تا هسته‌هايش جدا شوند. سپس آن را همراه شكر و سس سويا روي حرارت بگذاريد تا به صورت سس غليظي درآيد. ميگوها را از قبل سرخ كنيد و همراه پياز خلال‌شده، يك عدد تخم‌مرغ، فتوچيني‌هاي پخته و سس تهيه‌شده براي چند دقيقه روي حرارت بگذاريد. در تابه‌اي ديگر، ساقه‌هاي سير خلال شده، جوانه ماش، فلفل قرمز، بادام‌زميني، موسير و آب ليمو ترش را تفت بدهيد و هنگام سرو روي آن بريزيد.
اين غذا چند كالري دارد؟
اين غذا در مجموع داراي 1440 كيلوكالري انرژي است و در صورتي كه به 4 قسمت تقسيم شود به هر نفر 360 كيلوكالري انرژي خواهد رسيد.
ميگو؛ منبع پروتئين
وقتي صحبت از ميگو مي‌شود همه به يكديگر يادآوري مي‌كنند كه اين ماده غذايي، كلسترول فراواني دارد بنابراين نبايد در خوردن آن زياده روي كرد. به علاوه بايد آن را از برنامه غذايي بيماران قلبي يا حتي كساني كه چربي خون بالا دارند، حذف كرد. در حالي كه مطالعات نشان داده‌اند عادت به خوردن اين منبع پروتئيني براي كساني كه چربي خونشان در محدوده نرمال است، مشكل ساز نخواهد بود. اولين نكته درباره ميگو آن است كه با خوردن هر 100 گرم از اين ماده غذايي 23 گرم پروتئين تامين مي‌شود. در ضمن، مقادير قابل ملاحظه‌اي سلنيوم و منيزيم دارد بنابراين، مصرف آن براي كساني كه سيستم ايمني ضعيفي دارند، مفيد خواهد بود. فراموش نكنيد كه دريافت منيزيم نيز به تنظيم قند خون و حتي سطح كلسترول و چربي خون كمك مي‌كند.
موسير؛ مفيد براي ديابتي‌ها
موسير گياهي است شبيه سير که ريشه‌اش فقط يک پياز درشت است. برگ‌هايش باريک و دراز و گل‌هايش بنفش مايل به قرمزند. حدود 40 گونه از اين گياه شناخته شده که همگي در نواحي معتدل مي‌رويند. پياز اين گياه خوراکي است و در ترشي‌ها و برخي غذاها به کار مي‌رود و بويش از سير کمتراست. خوردن اين سبزي قندخون را پايين مي‌آورد به اين دليل مصرف مرتب آن به ديابتي‌ها توصيه مي‌شود. ديگر آنكه خاصيت گندزدايي آن براي دفع انگل‌ها موثر است و يك ضدعفوني‌كننده قوي به حساب مي‌آيد. علاوه بر اينها، موسير افزايش‌دهنده ادرار و ترميم‌کننده زخم‌هاست. جالب‌تر اينكه از بروز بيماري‌هاي قلبي با كاهش سطح چربي و فشارخون جلوگيري مي‌كند بنابراين عادت به خوردن آن براي بيماران قلبي اقدامي مفيد به حساب مي‌آيد.
خواص پياز
پياز، سبزي ضدعفوني‌كننده‌اي است كه عادت به خوردن آن ضد سرماخوردگي و بيماري‌هاي عفوني است و خوردن يك عدد متوسط آن (با وزن 90 گرم) تامين كننده 5 درصد از نياز بدن به پتاسيم است. به علاوه وجود كوئرستين در اين سبزي احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش مي‌دهد به خصوص اگر 4 بار در هفته به مصرف برسد. البته نبايد پياز پوست كنده را در معرض هوا قرار داد زيرا تمامي ميكروب‌هاي محيط را مي‌گيرد و ديگر ماده غذايي مفيدي نخواهد بود. درباره پياز قرمز بايد گفت اين پياز به دليل رنگدانه‌هايش خاصيت آنتي‌اكسيداني بيشتري دارد بنابراين عادت به خوردن آن به خصوص براي كساني كه در معرض تركيبات اكسيدان هستند (چه در محيط مثل آلودگي هوا و چه بر اثر تغذيه نادرست مثل فست فودها) توصيه مي‌شود.
اگر ديابت داريد
فتوچيني و بادام زميني را از اين غذا حذف كنيد. به جاي تخم‌مرغ هم چند تكه فيله ماهي آزاد به آن اضافه كنيد و ميزان سبزيجات تازه به كار رفته در آن را افزايش دهيد و آنها را به جاي تفت دادن، بخارپز كنيد.
اگر فشار خون دارد
به جاي پياز از پيازچه استفاده كنيد زيرا اين سبزي پتاسيم بيشتري دارد. در ضمن به هيچ عنوان نمك در غذاي‌تان نريزيد و آن را با حداقل فتوچيني ميل كنيد تا كمترين ميزان انرژي به شما برسد زيرا يكي از توصيه‌هاي موثر براي كاهش فشارخون، پايين آوردن وزن است.
اگر چربي خون داريد
اگر ميگوهاي‌تان درشت هستند بيش از 2 عدد آن را ميل نكنيد. يادتان باشد كه سبزيجات به خصوص موسير به كار رفته در اين غذا كاهنده چربي خون هستند و اگر با پياز همراه شود به دليل داشتن تركيب آنتي‌اكسيداني به نام كوئرستين احتمال ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كه در شما بالاست، به حداقل مي‌رساند.
منبع: salamatiran.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.