دو کلمه با اطرافيان سالمند

اما گذشته از اينها، مهم‌ترين عاملي که باعث افسردگي سالمندان مي‌شود، ترس از سرباربودن در احساس غيرمفيدبودن و نيز ترس از وابستگي به ديگر اعضاي خانواده است. تنها بودن و بي‌توجهي به سالمندان مي‌تواند به افسردگي‌ آنها منجر شود. بنابراين رفتار مناسب اطرافيان فرد سالمند مي‌تواند موجب ايجاد افسردگي يا ممانعت از بروز آن شود. نوع
شنبه، 16 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دو کلمه با اطرافيان سالمند

دو کلمه با اطرافيان سالمند
دو کلمه با اطرافيان سالمند


 





 
دکتر مهشيد فروغان/روان‌پزشک و فلوشيپ روان‌پزشکي سالمندان دانشگاه علوم بهزيستي و توان‌بخشي
در افرادي که بازنشسته يا از کار افتاده مي‌شوند، پايين آمدن درآمد، استرس و فشارهاي ناشي از هزينه‌هاي درماني و خانواده و عوامل متعدد ديگري باعث بروز افسردگي مي‌شود.
اما گذشته از اينها، مهم‌ترين عاملي که باعث افسردگي سالمندان مي‌شود، ترس از سرباربودن در احساس غيرمفيدبودن و نيز ترس از وابستگي به ديگر اعضاي خانواده است.
تنها بودن و بي‌توجهي به سالمندان مي‌تواند به افسردگي‌ آنها منجر شود. بنابراين رفتار مناسب اطرافيان فرد سالمند مي‌تواند موجب ايجاد افسردگي يا ممانعت از بروز آن شود. نوع رفتار اعضاي خانواده در شکل‌گيري حالات و روحيات سالمندان بسيار موثر است.
توصيه مي‌كنم طوري با سالمندان برخورد نکنيد که آنها احساس غيرمفيد بودن، سربار بودن يا بي‌توجهي داشته باشند. حتي براي احترام گذاشتن به سالمندان نيز نبايد فعاليت آنها را محدود کنيد و به هيچ‌وجه نبايد جلوي استقلال آنها را بگيريد. اگر فرد سالمند توانايي انجام کاري را دارد، بايد اجازه دهيد آن کار را انجام دهد و در صورت تمايل خودش، براي ديگر اعضاي خانواده نيز کاري كند. شما مي‌توانيد در انجام کارهاي گوناگون با تمايل خود فرد سالمند، به او کمک كنيد ولي در کارهاي او دخالت نکنيد.
زندگي حال سالمندان بسيار خالي‌تر از گذشته آنهاست و ديگر هيجانات و اتفاقات دوره جواني را ندارند يا خيلي کمتر دارند. به همين دليل، به طور معمول خاطرات گذشته خود را تکرار مي‌کنند. هيچ‌وقت نبايد جلوي صحبت‌کردن آنها را حتي درباره مساله‌اي تکراري بگيريد. اين برخورد شما و ساير اطرافيان مي‌تواند باعث سرخورده شدن و افسرده‌خويي شود.
توصيه ديگرم اين است که درباره حالت‌ها و شرايط دوران سالمندي با او گفت‌وگو کنيد و او را به صورت منطقي در بروز حالات گوناگوني مانند کم‌خوابي يا محدوديت فعاليت‌ها قانع كنيد. البته تمام حالات و وضعيت‌هاي ايجاد شده را بايد به دقت زير نظر بگيريد و آنها را به پزشک اطلاع دهيد چون علايم بروز برخي از بيماري‌ها در سالمندان با جوان‌ترها و ميانسالان متفاوت است.
منبع: www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.