سالم‌سازي فست ‌فودها

با توجه به گرايش کودکان و نوجوانان به استفاده از فست ‌فودها، بايد به دنبال راه‌هايي براي بهينه‌سازي کيفيت اين قبيل مواد غذايي باشيم. هر چند برخي از اين راهکار‌ها، وابسته به صنايع غذايي و عرضه کنندگان فرآورده‌هاي غذايي است، ولي برخي ديگر به راحتي توسط خانواده‌ها قابل اجرا هستند. در اين قسمت، با چند نمونه از اين راهکارها آشنا
يکشنبه، 17 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سالم‌سازي فست ‌فودها

سالم‌سازي فست ‌فودها
سالم‌سازي فست ‌فودها


 





 
با توجه به گرايش کودکان و نوجوانان به استفاده از فست ‌فودها، بايد به دنبال راه‌هايي براي بهينه‌سازي کيفيت اين قبيل مواد غذايي باشيم. هر چند برخي از اين راهکار‌ها، وابسته به صنايع غذايي و عرضه کنندگان فرآورده‌هاي غذايي است، ولي برخي ديگر به راحتي توسط خانواده‌ها قابل اجرا هستند. در اين قسمت، با چند نمونه از اين راهکارها آشنا مي‌شويم:
• مواد غذايي سالم، خوشمزه و با ظاهر جذاب را در منزل تهيه کنيد. با کمي‌حوصله و سليقه، مي‌توانيد ساندويچ‌ هاي خوشمزه‌اي در خانه تهيه کنيد که علاقه کودکان و نوجوانان به غذا خوردن در خارج از منزل کاهش يابد.
• از مواد غذايي ساده‌تر استفاده کنيد. به عنوان مثال، در صورت استفاده از ساندويچ همبرگر، به جاي ساندويچ‌هاي با سايز بزرگ، حاوي سس چرب و لايه‌هاي پنير چرب، از انواع ساده‌تر و کوچک‌تر استفاده کنيد.
• روش پخت سالم‌تر را انتخاب کنيد. به جاي استفاده از خوراک‌هاي سرخ شده در روغن، از انواع آب پز، تهيه شده در فر و يا کباب شده استفاده کنيد تا کالري، چربي و مواد مضر کمتري دريافت نماييد.
• اندازه پرس مواد غذايي را در نظر داشته باشيد. به طور معمول رستوران‌ها، پرس‌هاي بزرگ مواد غذايي را با قيمت کمي‌بيشتر از پرس‌هاي معمولي ارايه مي‌کنند تا مشتريان به مصرف پرس‌هاي بزرگ‌تر ترغيب شوند. به ياد داشته باشيد با انتخاب پرس‌هاي غذايي بزرگ‌‌تر، مواد مضرتري وارد بدن خواهد شد. همانگونه که در جدول زير مشاهده مي‌کنيد، سيب زميني سرخ کرده در اندازه بزرگ، 3 برابر اندازه معمولي آن کالري و چربي دارد به‌علاوه به ياد داشته باشيد بسته بزرگتر سيب زميني، مقدار نمک خيلي بيشتري هم وارد بدن شما خواهد کرد.
• دورچين‌هاي غذايي سالم‌تري سفارش دهيد. به طور معمول، سيب زميني سرخ کرده به عنوان دورچين غذاهاي سفارش داده مي‌شود به جاي آن از انواع سبزي‌ها، ذرت و موادغذايي مشابه استفاده کنيد.
• به همراه غذاي خود از نوشيدني‌هاي سالم استفاده کنيد. بيشتر افراد عادت دارند که همراه با غذاهاي از انواع نوشابه‌هاي گازدار استفاده کنند، در حالي که اگر به جاي آن آب يا آب ميوه يا دوغ مصرف شود نه تنها ماده مضري به بدن فرد نمي‌رسد بلکه مواد مفيد هم در اختيار فرد قرار مي‌گيرد. اگر هم مايل بوديد از انواع نوشابه گازدار استفاده کنيد آن را در ليوان کوچک بريزيد تا حجم کمي ‌از آن را استفاده کنيد.
• ساندويچ‌هاي تهيه شده با نان‌هاي داراي سبوس را انتخاب كنيد.
• به جاي سس‌هاي چرب از مواد طبيعي و يا سس‌هاي کم‌چرب تهيه شده در منزل استفاده کنيد.
• همراه غذا از سبزي، سالاد و ميوه استفاده کنيد. سالادهاي حاوي سبزي‌ها و ميوه‌هاي تازه به طور معمول سالم‌تر از سالادهاي حاوي انواع سوسيس، كالباس و سس‌هاي چرب هستند.
• از فرزندان خود بخواهيد تا در زمان تهيه و صرف غذا با شما همراهي کنند تا علاقه بيشتري به صرف غذا در محيط گرم خانواده پيدا کنند.
• رعايت تنوع غذايي و تعادل در مصرف گروه‌هاي مختلف غذايي را به ياد داشته باشيد.
بديهي است اصلاح الگوي غذايي مستلزم همکاري سياستگذاران، دست‌اندرکاران امر سلامت و تغذيه، صنايع غذايي، رسانه‌هاي گروهي و خانواده‌هاست. پس بياييم دست‌هاي کوچک آينده سازان کشور که براي سلامتي امروز و فردايشان به سوي ما گرفته شده را در دست خود گرفته و با اصلاح شيوه زندگي و عادت‌هاي غذايي به سوي آينده روشن‌تري گام برداريم.
منبع:http://www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.