آسيب ناشي از ضربه به دندان‌ها

موقعي که به گردش و سفر رفته‌ايد يا حتي در خانه يکي از مشکلاتي که ممکن است سلامت دندان‌هاي کودکان را به خطر اندازد ناشي از ضربه به دندان‌ها يا دراصطلاح تروماي دنداني است که بيشتر دندان‌هاي جلويي را درگير مي‌کند. تروماي دنداني در دندان‌هاي شيري بيشتر در سنيني که کودک تازه راه رفتن را آغاز کرده است و در دندان‌هاي دايمي
يکشنبه، 17 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب ناشي از ضربه به دندان‌ها

آسيب ناشي از ضربه به دندان‌ها
آسيب ناشي از ضربه به دندان‌ها


 





 
موقعي که به گردش و سفر رفته‌ايد يا حتي در خانه يکي از مشکلاتي که ممکن است سلامت دندان‌هاي کودکان را به خطر اندازد ناشي از ضربه به دندان‌ها يا دراصطلاح تروماي دنداني است که بيشتر دندان‌هاي جلويي را درگير مي‌کند. تروماي دنداني در دندان‌هاي شيري بيشتر در سنيني که کودک تازه راه رفتن را آغاز کرده است و در دندان‌هاي دايمي بيشتر در حدود سن هشت و نه سالگي که دندان‌هاي دايمي جلويي بالا تازه رويش پيدا کرده‌اند اتفاق مي‌افتد. آسيب ناشي ازضربه از يک ترک کوچک درمينا تا بيرون‌آمدگي کامل دندان ازجايگاه خود متغير است.
ابتدا اصول پيشگيري و سپس مواردي که پس از ضربه به دندان به وسيله اطرافيان بايد رعايت شود به صورت خلاصه بيان مي‌کنم. بايد توجه داشت اگر دندان‌هاي جلويي فک بالا حالت بيرون زده دارد، حتما مشاوره ارتودنسي و احيانا درمان‌هاي لازم صورت گيرد. همچنين اگر کودک ورزش‌هاي پر برخورد مانند ورزش رزمي انجام مي‌دهد حتما از محافظ‌هاي دندان‌ها استفاده کند. بايد به محيط بازي کودک توجه کرد و با استفاده از کف‌پوش نرم در محيط بازي بچه‌ها، تمهيداتي انديشيد.
پس از ضربه مهم‌ترين اصل، رساندن کودک به دندانپزشک است. اگر تکه‌اي از دندان شکسته است بايد تا حد امکان تکه‌هاي آن را جمع‌آوري کرد تا در موقع ترميم دندان استفاده شود.
اگر دندان لق شده است بايد تا رسيدن به مرکز درماني فشاري روي دندان وارد نشود. در مواردي که دندان کاملا از جاي خود بيرون مي‌آيد بايد از شستن و دستکاري ريشه دندان اجتناب کرد چون اين کار الياف ريشه دندان را که مي‌تواند به جاي‌گذاري و محکم شدن دوباره دندان کمک کند از ميان مي‌برد. بهترين کار قرار دادن دندان در جاي خود به صورت صحيح و مراجعه سريع به دندانپزشک است.
اگر امکان اين کار نيست بهتر است دندان را در دهان کودک و بزاق او نگهداري کرد. اگر احتمال مي‌دهيد که کودک دندان را ببلعد بهترين مايع براي نگهداري دندان شير است. نکته مهم اينکه زمان طلايي ارجاع به دندانپزشک 30 دقيقه است.
تا اين زمان احتمال جاي‌گذاري و محکم شدن دندان در جايگاه خودش بسيار بالاست و پس از اين مدت احتمال موفقيت کم مي‌شود. بنابراين دو عامل کليدي در اين خصوص، زمان و مرطوب نگه داشتن دندان است. نکته آخر اين که هيچ گاه نبايد از کنار ضربه خوردن به دندان حتي اگر ظاهرا آسيبي ايجاد نشده است به راحتي گذشت و معاينه به وسيله دندانپزشک در اين موارد الزامي است.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.