رژيم بارداري

درباره تغذيه در دوران بارداري روز يا هفته‌اي نيست که روزنامه‌ و مجله‌اي مطلب ننويسند که روزانه چه‌قدر شير بخوريد، چه‌قدر سبزي و ميوه، چه‌قدر گوشت و... خيلي از خانم‌ها هم مايل‌اند بدانند به طور دقيق طي دوران بارداري چه بايد بخورند و چه چيز نخورند.
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رژيم بارداري

رژيم بارداري
رژيم بارداري


 





 
درباره تغذيه در دوران بارداري روز يا هفته‌اي نيست که روزنامه‌ و مجله‌اي مطلب ننويسند که روزانه چه‌قدر شير بخوريد، چه‌قدر سبزي و ميوه، چه‌قدر گوشت و... خيلي از خانم‌ها هم مايل‌اند بدانند به طور دقيق طي دوران بارداري چه بايد بخورند و چه چيز نخورند.
تقريبا با اطمينان مي‌توان گفت هيچ‌کدام از دستورات غذايي دوران بارداري که نوشته و گفته مي‌شود تمام و کمال قابل‌ اجرا نيستند، درست مانند بيشتر رژيم‌هاي لاغري! به اين دليل ساده که يک خانم حامله نمي‌تواند از صبح تا شب بنشيند و حساب کند دقيقا چه خورده و چه نخورده و چه بايد بخورد! به همين دليل امروزه توصيه‌اي که بيشتر مراکز مهم و معتبر علمي زنان و تغذيه دنيا مي‌کنند اين است که: «‌اگر يک خانم شهري تغذيه معمولي داشته باشد (مانند همين تغذيه‌اي که همه ما کم و بيش داريم) طي حاملگي صحيح آن است که همان را ادامه دهد و هر چه دوست دارد به همان اندازه‌اي که قبلا مي‌خورده بخورد اما، اگر خانمي از پيش از حاملگي مشکلات تغذيه‌اي دارد، براي مثال، بعضي مواد غذايي مهم را نمي‌خورد يا دچار چاقي مفرط است يا بنا به دلايلي رژيم تغذيه‌اي به خصوصي دارد بايد حتما پيش از حامله شدن سراغ مشاور تغذيه و زنان برود.»

درباره ويتامين‌ها و مکمل‌ها پيشنهاد مراکز علمي معتبر فقط بر دو مورد تاکيد دارد:
 

1) اسيد فوليک:

‌بايد از دوماه پيش از حاملگي شروع شده و طي سه ماه اول حاملگي ادامه يابد. نقش اسيد فوليک در اينجا پيشگيري از ناهنجاري‌هاي ستون عصبي و ساير ناهنجاري جنيني است که از سال‌ها پيش به اثبات رسيده است. اسيدفوليک موجود در مواد غذايي کافي براي اعمال اين نقش نيست و بنابراين بايد اسيدفوليک اضافي از دو ماه پيش از حاملگي شروع شده و تا ماه سوم حاملگي ادامه يابد.

2) آهن:

بايد از هفته بيستم حاملگي، يعني زماني که خون‌سازي جنيني شروع مي‌شود و از آهن مادر استفاده مي‌کند، مصرف شود. زيرا احتياج مادر به آهن از هفته بيستم به بعد تا حدي افزايش پيدا مي‌کند که با تغذيه معمولي تامين شدني نيست.
درباره ساير ويتامين‌ها و مکمل‌ها طي حاملگي مطالعه‌اي نياز به مقدار اضافي را نشان نداده است برعکس، حتي مضر بودن مصرف اضافي و بيش از حد بعضي از ويتامين‌ها طي دوران حاملگي ثابت شده است. امروزه قرص‌ها و کپسول‌ها و شربت‌هاي متعددي براي دوران حاملگي ساخته شده‌اند که در حد معقول و بي‌ضرري حاوي انواع ويتامين‌ها و مکمل‌ها هستند که بيشتر خانم‌هاي حامله در دنيا تمايل دارند که آنها را مصرف کنند. شايد بتوان گفت از آنجايي که بعضي خانم‌ها ممکن است تغذيه درستي پيش از حاملگي نداشته باشند و خود و پزشک‌شان هم از آن بي‌خبر باشند، مصرف اين ويتامين‌ها بد نباشد اما آنچه مصرف مقدار اضافه‌اش طي حاملگي قطعي و ضروري است، اسيد فوليک و آهن است.
منبع: http://www.salamat.com
ae



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.