اگر از دندانپزشکي مي‌ترسيد

اضطراب دندانپزشكي يكي از مشكلات عمده بيماران و دندانپزشكان است كه سبب اختلال درمان توسط دندانپزشک خواهد شد. ترس از دندانپزشكي يكي از انواع ترس‌هاي بيمارگونه است که با هيچ معيار عقلي قابل توجيه نيست. در چنين وضعيتي بيمار انگار كه با شوك شديدي مواجه شده باشد، در او حالت رنگ پريدگي، عرق سرد، به شماره افتادن
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر از دندانپزشکي مي‌ترسيد

اگر از دندانپزشکي مي‌ترسيد
اگر از دندانپزشکي مي‌ترسيد


 

نويسنده:دکتر آرش منصوريان*




 

اضطراب دندانپزشكي يكي از مشكلات عمده بيماران و دندانپزشكان است كه سبب اختلال درمان توسط دندانپزشک خواهد شد. ترس از دندانپزشكي يكي از انواع ترس‌هاي بيمارگونه است که با هيچ معيار عقلي قابل توجيه نيست. در چنين وضعيتي بيمار انگار كه با شوك شديدي مواجه شده باشد، در او حالت رنگ پريدگي، عرق سرد، به شماره افتادن تنفس و حتي بي‌هوشي مي‌تواند حادث شود. آيا راه غلبه بر اين ترس‌ها را مي‌دانيد؟
اين مشکل عمدتا به خاطرات بد از دندانپزشكي در دوران كودكي باز مي‌گردد. در واقع خاطره بد درمان براي کودک باقي مي‌ماند و مي‌تواند در آينده به شدت دردسرساز شود. در بزرگسالان اين مشكل كمتر ايجاد مي‌شود اما اگر ايجاد شود دليل آن عمدتا درمان دردناك و نبودن بي‌حسي مناسب حين درمان‌هاي قبلي است. برخي از لوازم مورد استفاده در دندانپزشكي استرس زا هستند مثل آمپول بي‌حسي يا وسايل مخصوص كشيدن دندان. صداي توربين‌هاي دندانپزشكي و ساير هندپيس‌ها كه بيماران به آن مته مي‌گويند بسيار آزار دهنده است. وضعيت خاص بيماران روي يونيت و تسلط دندانپزشك بر آنها هم در ايجاد اين ترس بي‌تاثير نيست.
 

اگر از دندانپزشکي مي‌ترسيد

راه‌حل غلبه بر اين ترس:
 

اگر امکان دارد، ساعت و روز مناسبي را براي کار دندانپزشکي خود در نظر بگيريد که چندان تحت عجله يا فشار نباشيد.بهتر است نگراني خود را با دندانپزشک تان در ميان بگذاريد. او مي‌تواند تا حدي اضطراب شما را کم کند. توضيح مراحل کار، تجويز داروهاي ضد اضطراب پيش از شروع کار و يا استفاده از گوشي و پخش موسيقي در حين کار که باعث مي‌شود کمتر صداي دريل را بشنويد، مي‌تواند کمک مناسبي براي شما باشد.تا حد امکان لباس‌هاي راحت و گشاد در حين کار استفاده کنيد.گاهي حضور يک نفر از اعضاي خانواده يا يک دوست مي‌تواند کمک‌کننده باشد.سعي کنيد شب پيش از مراجعه به دندانپزشکي خواب خوب و راحتي داشته باشيد.خوردن غذاي سبک با پروتئين بالا اثر آرام‌کننده اي بر شما خواهد داشت. پيش از کار از خوردن نوشيدني‌هاي حاوي کافئين بپرهيزيد. فراموش نکنيد اضطراب باعث مي‌شود دشوارتر بي‌حس شويد. چنانچه احساس کرديد که استرس بالايي داريد و قادر به کنترل آن نيستيد، مي‌توانيد از دندانپزشک‌تان بخواهيد که براي شما داروي آرام‌بخش تجويز کند و انجام کار دندانپزشکي را به يک جلسه ديگر موکول کنيد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص بيماري‌هاي دهان

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.