غني‌سازي در دنياي شيرها

ما به بيش از 300 ليتر شير در سال نياز داريم؛ يعني روزي 4 ليوان. البته شايد خوردن اين مقدار شير در روز چندان راحت نباشد. ولي جاي هيچ نگراني نيست؛ از 50 سال پيش در کشورهاي صنعتي شيرهايي وارد بازار شدند که نياز به مصرف 300 ليتر شير در سال را از بين برده‌اند.
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
غني‌سازي در دنياي شيرها

غني‌سازي در دنياي شيرها
غني‌سازي در دنياي شيرها


 





 
شير ويتامينه، شير غني‌شده‌اي است که کمبود ويتامين‌ها و املاح بدن را جبران مي‌کند
ما به بيش از 300 ليتر شير در سال نياز داريم؛ يعني روزي 4 ليوان. البته شايد خوردن اين مقدار شير در روز چندان راحت نباشد. ولي جاي هيچ نگراني نيست؛ از 50 سال پيش در کشورهاي صنعتي شيرهايي وارد بازار شدند که نياز به مصرف 300 ليتر شير در سال را از بين برده‌اند.
به تازگي در ايران هم شيرهايي با نام شير ويتامينه در يخچال‌ سوپرمارکت‌ها جايي براي خود باز کرده‌اند. اين محصولات درصد بيشتري ويتامين و مواد معدني نسبت به شيرهاي معمولي دارند.
ميزان مصرف شير و جذب آن در بدن ما ويژگي‌‌هايي هستند که موجب مي‌شوند بتوانيم شير را غني کنيم. البته دلايل ديگري هم براي غني‌کردن شير وجود دارد؛ براي مثال در زمان استاندارد کردن چربي شير ميزان ويتامين‌هاي AوD آن کاهش پيدا مي‌کند که به همين دليل لازم است اين ويتامين‌ها به شير برگردانده شوند.
زنان باردار و کودکان بيشتر از بقيه افراد جامعه نياز به املاح و ويتامين‌هاي شير دارند. شيرهاي ويتامينه مي‌تواند به جذب اين ريزمغذي‌ها در زنان و کودکان کمک کند. يک ليوان شير ويتامينه در روز مي‌تواند 15 درصد ويتامين‌ها و کلسيم مورد نياز بدن را تامين کند.

کلسيم
 

کلسيم يک ماده معدني است. اين ماده موجب تقويت استخوان‌ها و دندان‌ها مي‌شود. بنابراين مصرف آن براي کودکان توصيه شده است. استفاده از کلسيم همچنين از پوکي و شکستگي استخوان جلوگيري مي‌کند. به همين دليل زنان نياز زيادي به مواد حاوي کلسيم دارند. کاهش فشارخون و کاهش کلسترول خون از ديگر نقش‌هاي کلسيم در بدن است. کاهش تحريک‌پذيري، بي‌خوابي، افسردگي و سردرد در هنگام يائسگي، کاهش خطرات حاملگي مانند فشارخون بالا و پره‌اکلامپسي، جلوگيري از بيماري‌هاي لثه، پيشگيري از سرطان روده و راست‌ روده و سنگ کليه خواص ديگر کلسيم هستند.
سرانه مصرف لبنيات در ايران فقط 167 گرم در روز است؛ که بايد 240 گرم در روز باشد؛ اين يعني ايراني‌ها نصف مقدار لازم لبنيات مصرف مي‌کنند. طبق آمار 58 ميليون ايراني با کمبود کلسيم مواجه‌اند. از طرف ديگر مردم ايران دچار کمبود ويتامين D نيز هستند. شير غني شده به خوبي مي‌تواند کمبود ويتامين D و کلسيم مردم کشورمان را از بين ببرد. يک ليوان شير ويتامينه دوبرابر شير معمولي کلسيم دارد؛ البته درصورتي که ويتامين D اضافه شده به آن را درنظر نگيريم. اضافه کردن ويتامين D جذب کلسيم را به طور شگفت‌آوري زياد مي‌کند.

ويتامين A
 

ويتامين A در تشکيل ماده رنگي سلول‌هاي استوانه‌اي چشم نقش دارد. وظيفه اين سلول‌ها ديد در شب است.
علاوه بر اين، ويتامين A موجب رشد و سلامتي استخوان‌ها، پوست و مو، تقويت سيستم ايمني بدن و رشد و بهبود توليدمثل مي‌شود.
اگر اين ويتامين به اندازه کافي به بدن ما نرسد دچار شب‌کوري مي‌شويم.
تحليل رفتن غدد اشک و بزاقي، تغيير در بافت‌هاي پوششي و افزايش خطر عفونت از ديگر علايم کاهش ويتامين A در بدن است. در ميان افراد مختلف زنان باردار بيش از بقيه به اين ويتامين نياز دارند.

ويتامين D
 

ويتامين D در رشد و شکل‌گيري طبيعي استخوان‌ها و دندان‌ها نقش اساسي دارد. به همين دليل کودکاني که دچار کمبود ويتامين D مي‌شوند اغلب بيماري راشيتيسم مي‌گيرند. پاهاي اين کودکان استخوان‌هاي نرم و کماني شکل دارد. علاوه بر اين، تنظيم جذب کلسيم و فسفر و تقويت سيستم ايمني بدن از وظايف اين ويتامين در بدن ما است. يک مطالعه جديد نشان از رابطه ميان ميزان مصرف ويتامين D در زنان باردار و وزن کودکان آنها دارد. وزن کودکاني که مادران آنها کمتر از يک فنجان شير در روز مي‌نوشند نسبت به مادراني که مصرف شير بيشتري دارند 124 گرم سنگين‌تر است.
ويتامين D در بهبود بيماري‌هايي مانند ديابت، ام‌اس و بيماري‌هاي لثه موثر است. کمبود ويتامين D در کودکان نيز خطرناک است. علاوه بر بيماري راشيتيسم، بي‌قراري، تحريک‌پذيري، بي‌اشتهايي و تعرق زياد از علايم کمبود اين ويتامين در بدن کودکان است. در بزرگسالي نيز استخوان‌هاي ما در صورت نداشتن ويتامين D کافي دچار پوکي و شکنندگي مي‌شوند.

ويتامين B
 

ويتامين‌هاي گروه B هم در بدن جايگاه خاص خودشان را دارند. ويتامين 1B موجب افزايش اشتها، رشد عضلات و عملکرد صحيح اعصاب مي‌شود.
2B براي چشم مفيد است و در تشکيل سلول‌هاي خوني و عصبي نقش دارد. اگر اين ويتامين در بدن ما کم شود احساس کم‌اشتهايي مي‌کنيم؛ همچنين دچار عوارض پوستي، قرمزي و بزرگي لب‌ها و قرمز شدن چشم‌ها مي‌شويم.
ويتامين 6B در ساخت گلبول هاي قرمز و آنزيم‌ها موثر است و موجب کاهش دردهاي قاعدگي مي‌شود. حالت تهوع، خستگي، افسردگي، افزايش خطر بيماري‌ها و عفونت‌ها و تشنج در کودکان از علايم کمبود اين ويتامين در بدن است.
ويتامين 21B در تشکيل گلبول‌هاي قرمز نقش دارد. کمبود اين ويتامين موجب کم خوني، آسيب به اعصاب، کاهش خاصيت لخته شدن خون، کرختي، سرگيجه و بدخلقي مي‌شود.

ويتامين E
 

در شير ويتامينه غني‌شده است داراي وظايفي در بدن است. اين ويتامين کمک به ساخت گلبول‌هاي قرمز خون مي‌کند؛ موجب رقيق شدن خون و افزايش عمر مي‌شود. ويتامين E نقش حفاظت از قلب و پيشگيري از سرطان و آب مرواريد را برعهده دارد.

ويتامين C
 

ويتامين C يا همان آسکوربيک اسيد در التيام زخم‌ها موثر است و موجب ترميم استخوان‌ها مي‌شود. اين ويتامين انسولين خون را تنظيم مي‌کند و مانع بيماري‌ها و عفونت مي‌شود.

آهن
 

آهن هم از ديگر ترکيبات شير ويتامينه است. اين ماده معدني وظيفه حمل و نقل اکسيژن در گلبول‌هاي قرمز، عملکرد صحيح آنزيم‌ها و تقويت سيستم ايمني بدن را برعهده دارد. کمبود آهن در بدن موجب کم‌خوني‌، ضعف، سردرد و کاهش عملکرد ذهني مي‌شود.
منبع:http://www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط